Thuisblijfmoeder of werkende moeder

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 25 mar 2008 18:43

André schreef:
*|Scatie schreef:Moeten moeders die 'moeten' werken zich dan schuldig voelen als ze een kindje naar een KDV of gastouder brengen?
Nee dat hoeft niet, mochten er later bij het kind bindings/verlatingsangst kenmerken optreden, dan weet je misschien waar het vandaan kán komen.

dat is echt onzin hoor bindingsangst og verlatingsangst wij zijn met 4 kinderen thuis en zijn nooit op kdv geweest of bij een oppas. En hebben geen een van allen dat gehad en ik ken echt mega veel kinderen die niet op kdv geweest zijn.
een kind kan dat ook hebben omdat hij altijd maar naar oppas gestuurd wordt of kdv lijkt mij

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 25 mar 2008 18:49

andre bedoelt volgens mij dat dat juist voorkomt bij kinderen die WEL naar een kdv gaan.. als ik het goed lees :wink:

André

Berichtdoor André » 25 mar 2008 18:58

trijntjejohanna schreef:andre bedoelt volgens mij dat dat juist voorkomt bij kinderen die WEL naar een kdv gaan.. als ik het goed lees :wink:
Dat bedoel ik ja en dan vanaf baby van enkele maanden oud.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 25 mar 2008 19:00

2 dagdelen vind ik genoeg om bij mn kind vandaan te gaan om te werken of wat anders. Meer lijkt mij niet goed voor Sarah, maar ook ik zelf wil niks missen van haar opvoeding.

Dat je thuis bezig bent met huishouden, nou forget it, als sarah lief aan het spelen is doe ik heus wel dingen, anders zou het een beestebende worden, maar als sarah eventjes niet lief wil spelen, maar met mama samen iets wil ondernemen, kun je beter niet gaan stofzuigen, want dan loopt ze alleen maar voor je voeten. Dus ik zal zeggen, als mijn kind heel de dag aandacht wil, kan ze dat krijgen. Natuurlijk zijn er grenzen, maar om nu te zeggen dat je thuis minder aandacht kunt geven aan je kind dan op het kdv.... dat denk ik niet, tenminste niet in onze situatie.

Vind het zelf erg lekker dat ik er nog uit ben, maar wil straks liever 4 uurtjes per dienst gaan werken savonds. Lijkt me net wat handiger, maar om aan mn uren te komen moet ik wel wat vaker weg.Met nog 3 nachtdiensten in de maand ben ik lekker bezig, maar heb ik ook nog ruim voldoende aandacht voor mijn kind(eren).

Vind verder het kdv of gastouder oid helemaal niet slecht, alleen wel als het de ouders 2 dagen in de week ziet.

Nadeel van mijn werken vind ik wel dat je alles goed moet regelen. Mijn moeder kan ook niet iedere keer oppassen, moet je toch vervanging hebben, terwijl juist die dag niemand kan bv. Dan moet vlieger dus een paar uurtjes vrij nemen, kan vrijwel altijd, maar echt de bedoeling is dat niet.

Voordeel is dat ik er even lekker uit ben, we het financieël een stuk beter hebben en dat Sarah ook nog andere mensen om zich heen heeft. Ze is ontzettend eenkennig, maar mn moeder of broertje zijn zo 'gewend' dat ze het niet erg vind als zij er zijn en het vooral helemaal geweldig vind om met mn broertje samen te spelen!

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 25 mar 2008 19:08

Er wordt door mensen die tegen kdv zijn volgens mij best in extremen gedacht. Bijna niemand brengt zn kind 5 dagen in de week daar naar toe. Ik kom bij veel kdv/bso en ben dan ook best nieuwsgierig hoe vaak kinderen daar nou komen. Dus dan kijk ik de roosters eens door en wat blijkt, de meeste komen 2 of 3 dagen. een enkeling 4 en ik heb welgeteld 1 keer gezien dat een kind er 5 dagen zit.
Verder is er best veel aandacht voor de kinderen, kunnen ze altijd wat vragen en wordt er ook op individueel gebied rekening gehouden met het des betreffende kind.

@ badeend, ik zie dat je in Leiden woont, werk je toevallig ook voor b4kids?

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 25 mar 2008 19:16

@Esli. Op de BSO waar ik werk/stage loop komen bijna alle kinderen 5 of 4 dagen. Dat vind ik ook echt heel fout. Het is wel een wijk waar bijna alleen maar alleenstaande moeders wonen dus wel veel moeten werken of verplicht worden om een opleiding te volgen. Ik geloof nooit dat dat goed is voor je kind maar ik zou mijn kind best 1 of 2 dagen naar een BSO doen.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 25 mar 2008 19:20

liefie schreef:financieel vind ik heel anders. Dan kan het niet anders. Maar in ons geval als we kinderen mogen krijgen is dat absoluut niet nodig en dan vinden wij het grote onzin om kinderen naar de oppas etc. te sturen.
omdat wij dan zonodig heel veel geld willen verdienen. Geld maakt echt niet gelukkig maar je kan niet zonder!
Wij zijn daardoor ook in een goedkoop huis gaan wonen als je naar onze lonen kijkt.

Er zijn ook zat mensen die níet voor het geld werken, hoor, maar gewoon om 'er even uit te zijn'. Ik dus ook. Echt, ik vind kinderen geweldig, maar alleen maar thuis zitten is niets voor mij. Zo zijn er denk ik nog wel meer die werken voor de lol. En dan is het geld wat je verdient natuurlijk mooi meegenomen...

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 25 mar 2008 19:34

Merisja schreef:
liefie schreef:financieel vind ik heel anders. Dan kan het niet anders. Maar in ons geval als we kinderen mogen krijgen is dat absoluut niet nodig en dan vinden wij het grote onzin om kinderen naar de oppas etc. te sturen.
omdat wij dan zonodig heel veel geld willen verdienen. Geld maakt echt niet gelukkig maar je kan niet zonder!
Wij zijn daardoor ook in een goedkoop huis gaan wonen als je naar onze lonen kijkt.

Er zijn ook zat mensen die níet voor het geld werken, hoor, maar gewoon om 'er even uit te zijn'. Ik dus ook. Echt, ik vind kinderen geweldig, maar alleen maar thuis zitten is niets voor mij. Zo zijn er denk ik nog wel meer die werken voor de lol. En dan is het geld wat je verdient natuurlijk mooi meegenomen...

ik blijf ook werken niet voor het geld maar gewoon omdat ik mijn werk super graag doe. En gewoon onder de mensen wil zijn. maar daarom ben ik zo blij met mijn werk in de zorg want s avonds en in het weekend is mijn man thuis.
en ik draai dan dienstjes van 4 uur!

maar wij hopen eerst een kindje te krijgen.

sorry andre verkeerd gelezen

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 25 mar 2008 20:07

VVE kan heel belangrijk zijn als er bijv vroeg gezien wordt dat er taalproblemen of andere problemen zijn. Je kunt kinderen spelenderwijs zoveel stimuleren. Maar over het algemeen vind ik psz vooral leuk en gezellig. Alles wat er geleerd wordt is meegenomen en stil in een kringetje zitten is wel handig natuurlijk. Kinderen moeten niets hé. Dat is pas op de kleuterschool... Vind ik dan :wink:

NB: ik reageerde op de Badeend trouwens, bij dat bericht was ik bij mn comp vandaan gelopen en zie nu dat er alweer 2 pagina's bijgeschreven zijn :)

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 25 mar 2008 20:18

Gelukkig maar trouwens dat lang niet iedereen hetzelfde is. Er zijn moeders die het heerlijk vinden de hele week te moederen en thuis te zijn bij de kids. De kinderen zullen dat ook vast heerlijk vinden omdat moeder goed in haar vel zit op die manier.
Andere moeders vinden het fijn om even iets anders te hebben en te doen en als het kind daar dan voor 2 daagjes naar een kdv moet dan zal het daar ook geen problemen mee hebben. Het is allemaal heel goed geregeld. Moeder zit door een paar daagjes te werken fijn in het velletje en daar is een kind de overige dagen alleen maar beter mee af.

Kortom, iedereen weet zelf wel wat goed is voor zichzelf èn de kinderen. Als blijkt dat een kindje het vreselijk vind op een kdv dan zal de moeder heus niet voor zichzelf (blijven) kiezen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 mar 2008 21:10

Werken ís ook gewoon heerlijk :) Ik merk dat ik na een dag werken me helemaal op en top voel, na een dag thuiszitten, al heb ik nog zoveel gedaan, gewoon niet.
Ik zou het liefst ook lekker blijven werken naast het moederschap, maar als we geen oppas hebben heb ik pech en kan dat dus niet. En al helemaal niet het aantal uur dat ik nu werk. 24 vind ik eigenlijk al te weinig in mijn sector.
En een goedkoper huis kopen kan hier helaas niet, die bestaan niet, en financieel zal het dan echt wel krapper zijn, nogal logisch. Maar mijn kind(eren) gaan absoluut voor alles. Maar ach, misschien kunnen we ze niet eens krijgen en maken we ons druk om niks :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 26 mar 2008 10:45

Om eerlijk te zijn weet ik nog niet of ik zal gaan blijven werken als ik eenmaal (kind)eren heb.. mijn collega's zeggen: degene met het laagste salaris blijft dan thuis.. nou dan moet ik tot nog toe dus fulltime gaan werken!! En dat wil ik dus niet..
Misschien kan ik vast in de avond gaan werken bij m'n werk... of ergens anders!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 26 mar 2008 10:51

Ik heb geen idee hoe dat gaat in de toekomst. Ik zal wel blij zijn als ze allemaal naar school gaan: dan kunnen we allebei gewoon werken. Ik kan mijn rooster toch zo laten maken, dat ik het eerste en laatste lesuur geen les geef. Dus ik kan ze naar school brengen en weer ophalen. En ik vind de schoolleeftijd gewoon leuker... als manlief woensdagmiddag maar vrij is en vrijdag (dan vallen er ook wel eens lesmiddagen uit op de basisschool) 8)

En in die tijd daarvoor zal manlief wel veel thuis zijn. Ik heb echt niks tegen kinderopvang... ok, 5 dagen is overdreven, maar ik zie er verder geen kwaad in. Maar hoe onze kind(eren) daarop zouden reageren is nog maar afwachten en het eerste jaar hoe dan ook geen goed plan. Bovendien is manlief denk ik te graag in de weer met die kids.

Ach, we zien dan wel weer. Alleen vind ik het wel knap, hoe gezinnen het tegenwoordig op 1 salaris kunnen redden. Moet je ook maar kunnen!!!!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 26 mar 2008 12:48

@esli; ik werk wel eens bij b4kids ja, bij de bso maar vaker bij kdv. Ik werk als invalkracht, 1 á 2 dagen per week. Ik werk niet vast bij een locatie ofzo. Heb nu gewerkt bij de grote beer, pollewop en de vlinder ofzoiets. Ik ben nu bezig met afstuderen, dit werk doe ik pas een maandje.

@jamillah; ik vind het ook niet persee nodig dat kinderen vve krijgen, maar bij kinderen die de prognose taalprobleem hebben vind ik het eigenlijk wel weer nodig. Ik ben er van overtuigd dat je kinderen al heef veel leert door hen in aanraking te laten komen met anderen en een andere omgeving zonder dat deze 'educatief' is. Beetje vaag omschreven, maargoed.

Verder vind ik het onzin om te roepen dat kinderen bindingsangst zouden kunnen krijgen als zij naar een kdv worden gebracht. Een kind is vatbaar voor bindingsangst als het kind telkens door anderen verzorgd wordt en het niemand heeft om zich veilig aan te hechten. Bij de kdv zijn ook vaste leidsters, 1 a 2 dagen kdv lijkt mij niet zo heel erg. Dan blijven er nog 5 dagen van de 7 over om met je kind samen te zijn :D
Dus, dat.

André

Berichtdoor André » 26 mar 2008 12:58

dE bAdEeND schreef:Verder vind ik het onzin om te roepen dat kinderen bindingsangst zouden kunnen krijgen als zij naar een kdv worden gebracht. Een kind is vatbaar voor bindingsangst als het kind telkens door anderen verzorgd wordt en het niemand heeft om zich veilig aan te hechten. Bij de kdv zijn ook vaste leidsters, 1 a 2 dagen kdv lijkt mij niet zo heel erg. Dan blijven er nog 5 dagen van de 7 over om met je kind samen te zijn :D
Even over baby's hè, want ook baby's worden weldegelijk naar zulke opvang 'soorten' gebracht. Dat het onzin is roep je iets teveel met overtuiging omdat ik van vrij dichtbij weet wat het (alsnog) kan doen met mensen die in jou ogen al 'op leeftijd' zijn.

Terug naar “Archief”