Waar staan de Gereformeerde Gemeenten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ditbenik

Berichtdoor Ditbenik » 27 nov 2007 16:26

Raido schreef:
Race406 schreef:
Dirk schreef:Had dit niet te maken met de infra-lapsariers en de supra-lapsariers?


OK, ik begrijp steeds beter dat mensen gillend weglopen en een kerk opzoeken waar ze niet met die intens vreselijke termen aan komen zetten. Verklaar die infra- en supralapzwansen eens? Nooit van gehoord....
Let wel even op wat je zegt, als je iets niet weet wil het niet zeggen dat het direct 'lapzwansen' zijn. Om eerlijk te zijn heeft het zelfs helemaal niets te maken met de Gereformeerde Gemeenten als Gereformeerde Gemeenten. De GG zal vast een standpunt hebben over of God mensen verkoor vóor (supra) of na (infra) de zondeval (lapsus).

De mensen niet geloven dat God zich een gemeente heeft verkoren voordat de zondeval er was worden Supralapsarianisten genoemd, de anderen Infralapsarianisten. Het speelde eigenlijk in 1618 - 1619 bij het formuleren van de Dordste Leerregels waar beide flanken het zo belangrijk vonden om zich te verweren tegen de Remonstranten dat ze daarin geen duidelijk standpunt hebben gekozen. Het is een stuk geschiedenis, wat niet direct wat te maken heeft met de GG.

Het is wel héél makkelijk om iets wat je niet kent of niet begrijpt aangrijpt als 'begripspunt' voor gillend-wegrennende Gergemmers.


Voor zover ik weet is het niet juist zoals jij het uit legt. Zowel infra- als supralapsariers geloven dat God alles van eeuwigheid besloten heeft, dus ook de uitverkiezing. Het verschil zit dan hierin dat de supralapsariers geloven dat God eerst de verkiezing besloten heeft, en daarna pas de schepping en de val, en de infralapsariers geloven dat God eerst de schepping en de val besloten heeft en daarna de verkiezing. Het is dan ook nog eens zo dat beiden geloven dat er geen tijdsduur in Gods besluiten zit, zodat het voor en na geen tijdsaanduiding is, maar een orde in besluiten. Zie wikipedia
http://nl.wikipedia.org/wiki/Supralapsarisme
http://nl.wikipedia.org/wiki/Infralapsarisme

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 28 nov 2007 11:08

Hmm,

die artikelen op Wikipedia kloppen niet helemaal geloof ik. Ik heb altijd gehoord dat in Dordt nu juist geen keuze is gemaakt tussen Supra en Infra.

DLR I,7 schreef:"Deze verkiezing is een onveranderlijk voornemen Gods, door hetwelk Hij vóór de grondlegging der wereld een zekere menigte van mensen, niet beter of waardiger zijnde dan anderen, maar in de gemene ellende met anderen liggende, uit het gehele menselijk geslacht, van de eerste rechtheid door hun eigen schuld vervallen in de zonde en het verderf, naar het vrije welbehagen van Zijn wil, tot de zaligheid, uit louter genade, uitverkoren heeft in Christus,"

Volgens mij wijzen de vetgedrukte stukken juist op een INFRA-standpunt.
Wiki schreef:Het voorwerp van predestinatie, volgens de supralapsaristen, was de ongeschapen en ongevallen mensheid, terwijl infralapsaristen het voorwerp zagen als een geschapen en gevallen mensheid.

Ditbenik

Berichtdoor Ditbenik » 28 nov 2007 12:17

TheKeimpe schreef:Hmm,

die artikelen op Wikipedia kloppen niet helemaal geloof ik. Ik heb altijd gehoord dat in Dordt nu juist geen keuze is gemaakt tussen Supra en Infra.

DLR I,7 schreef:"Deze verkiezing is een onveranderlijk voornemen Gods, door hetwelk Hij vóór de grondlegging der wereld een zekere menigte van mensen, niet beter of waardiger zijnde dan anderen, maar in de gemene ellende met anderen liggende, uit het gehele menselijk geslacht, van de eerste rechtheid door hun eigen schuld vervallen in de zonde en het verderf, naar het vrije welbehagen van Zijn wil, tot de zaligheid, uit louter genade, uitverkoren heeft in Christus,"

Volgens mij wijzen de vetgedrukte stukken juist op een INFRA-standpunt.
Wiki schreef:Het voorwerp van predestinatie, volgens de supralapsaristen, was de ongeschapen en ongevallen mensheid, terwijl infralapsaristen het voorwerp zagen als een geschapen en gevallen mensheid.


Dat heb ik inderdaad ook altijd gehoord. Misschien is er in de Acta iets over te vinden. Het is Wikipedia, dus het staat je vrij de informatie aan te passen ;). Het 2e vetgedrukte vind ik ook op een infra standpunt wijzen, het 1e zegt mij eigenlijk niets over infra of supra.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 29 nov 2007 08:23

Ik had het ook meer bedoeld om er een soort lopende zin van te maken:

"Een zekere menigte van mensen, van de eerste rechtheid door hun eigen schuld vervallen in de zonde en het verderf."

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8730
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 07 dec 2007 08:43

In een boekje van dr. W. Verboom over de Dordtse Leerregels (Belijdenis van een gebroken kerk) lees ik dat de meerderheid van de afgevaardigden op de Dordtse synode op het infralapsarische standpunt stond. Dat zie je ook terug in de Dordtse Leerregels (DL I-7) en eerder al in de Nederlandse Geloofsbelijdenis (artikel 16). Op deze synode werd het supralapsarische standpunt overigens niet afgewezen, maar gedoogd als een alternatieve opvatting. Supra en infra waren op deze synode verenigd tegen de remonstrantse opvatting.

Calvijn en Gomarus (de tegenstander van Arminius) waren wel supralapsarisch in hun opvattingen. De Gereformeerde Gemeenten ook, al is het wel zo dat zowel Calvijn als Gomarus een supralapsarisch standpunt koppelden aan de zekerheid van het geloof.
Lees daarvoor bijvoorbeeld het oordeel van Gomarus op de Dordtse synode:

12. De geloovigen zijn verzekerd in dit leven van hunne zaligmakende verkiezing, niet alleen onder deze voorwaarde: indien zij volharden; maar ook volstrektelijk; want zij zijn zeker, dat zij door de genade van God en Christus zullen volharden; Rom. 8:39; en dat, uit de gemeene belofte Gods, van de volharding te geven aan alle ware geloovigen; Jer. 32: 40; Joh. 4:14; en 6:37, 39, 59, 58; en 10:28, 29; en ook uit het bizonder gevoel des geloofs, dat den uitverkorenen eigen is; Tit. 1:1 en 2 Thess. 3:2; en uit het getuigenis des H. Geestes; Rom. 8:13; als de verzegeling van het onderpand onzer erve tot den dag der verlossing; Ef. 1:13, 14, 30; en uit een ernstige lust en hetrachting der goede werken, des geloofs en der liefde; 2 Petr. 1:10.

13. De volstrekte zekerheid der verkiezing is grootelijks nut tot de Godvruchtigheid, dewijl dezelve den geloovigen opwekt, ten einde zij God, voor deze genadige en onbegrijpelijke weldaad zijner liefde en verkiezing tot de genade en eeuwige heerlijkheid, van gelijken wederom met behoorlijke dankbaarheid liefhebben, aanroepen en verheerlijken, en zichzelven waardig der genade en heerlijkheid dragen; 2 Thess. 2:13, en 14; Ef. 4:4, 5; Ef. 4:1; en 1 Petr. 2:9; Fil. 3:14; en zichzelven in het verdragen des kruises hiermede ondersteunen; Rom. 8:17, 18, 35; 2 Cor. 4:18; wijders, ten einde zij vromelijk en standvastiglijk tegen den Satan, de wereld, en het vleesch (als gestadige vijanden van de eere en genade Gods en van onze zaligheid) strijden; 2 Tim. 4:7, 8; en ten einde zij een vasten troost beide in leven en sterven hebben, en in dit gevoel van de gunst Gods, als in een voorspel des eeuwigen levens, heiliglijk rusten en zichzelven verheugen, Rom. 8:33, 38, 39; en 5:23.


[620] 14. De jonge kinderen dergenen, die in het verbond Gods zijn door Christus, en dergenen, die ware geloovigen zijn, dezelve gelooven wij Godvruchtelijk, dat mede verkoren zijn, indien zij voor het gebruik der rede komen te sterven, naar uitwijzen van het formulier des verbonds: Ik ben uw God en uws zaads God; Gen. 17, en Hand. 2:39. Doch, indien ze tot het gebruik der rede komen, zoo bekennen wij die alleen uitverkorenen te zijn, die in Christus gelooven, want deze alleen worden naar het Evangelie behouden.

Bij de Gereformeerde Gemeenten zie ik die koppeling tussen verkiezing en verzekering wat minder terug.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6378
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 24 mar 2008 13:05

Gisteren las ik een interview. Ik las daarin bepaalde zaken, waarvan ik dacht: dat is denk ik een aardige indicatie waar de Gereformeerde Gemeenten voor staan. Want dat wat die man hier uitspreekt, dat lijkt mij wel redelijk gemeengoed in dat kerkverband.
Ik citeer even iets, wat mij het sterkste opviel, en mij eigenlijk ook wel het meest aan mijn hart gaat.

Of ik die verzekerdheid zelf ken? Tja, je moet je altijd afvragen: hoe diep zit het? Terecht wordt onder ons gewaarschuwd tegen een oppervlakkig geloof als in de gelijkenis van de zaaier, dat wel snel wortelt, maar het op den duur niet houdt. In de tijd niet en zeker niet voor de eeuwigheid. Ik durf daarom niet te zeggen dat ik bekeerd ben. Niet dat je soms niet een zekere innerlijke betrokkenheid voelt. Bij psalmregels en Bijbelgedeelten bijvoorbeeld. Maar telkens moet je toch ook weer zeggen: is er niet méér nodig? Ik ben dan ook nooit kerkelijk ambtsdrager geweest in onze kerken. Niet bekeerd zijn en predikant of ouderling worden, dat gaat niet samen. Ten aanzien van diakenen gaat men daar overigens soms wat gemakkelijker mee om, zeker als er een gebrek is aan kandidaten.

Het geeft wel een bepaalde druk in je leven. Tegelijkertijd mag er toch ook het besef zijn, dat God ons nog laat in het heden van zijn genade en we nog mogen opgaan onder de verkondiging van zijn Woord. Hij kent ons van a tot z en we moeten het van Hem verwachten: 'Geef, dat mijn oog het goede aanschouw, 't welk gij uit onbezweken trouw, uw uitverkorenen toe wilt voegen'.


Er staan hier dingen in, waarvan ik zoiets heb van: volgens mij is dat toch nogal vreemd aan de Bijbel. Ik zou dat kunnen aanduiden als:
- De aandacht sterk op het eigen innerlijk gericht hebben, op de eigen gevoelens. Heel sterk de sfeer van: daar moet toch wel iets echt bijzonders gebeuren! Een erg introverte manier van met geloof bezig zijn dus.
- Een nogal passieve houding. Het moet van God komen, het moet je gegeven worden. Het is erg lastig te bepalen wanneer dat het geval is, dus dat moet dan blijken.
Volgens mij blijft er weinig zekerheid over na dat tweede. Zo wordt het een ingewikkele zaak! Wordt de sfeer dan niet wat erg bedompt? Ik zou daar niet vrolijk van worden! Meneer Janse is daar blijkbaar een stuk laconieker onder, want hij zegt: "Het geeft wel een bepaalde druk in je leven." Dat klinkt nogal nuchter. Maar misschien kan hij er emotioneel wel beter tegen dan ik, die stress van die onderzekerheid.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het mij ook niet vreemd is, diep binnenin, die twijfel of mijn geloof wel echt is. Ik heb wat dat betreft ook niet zo'n aanleg om het maar te geloven.
Er is van alles te noemen waardoor dat veroorzaakt wordt. Postmoderne twijfel: men kan wel dit en dat zeggen, maar daarmee is nog niet gezegd dat het ook objectief gezien waar is. Zelfs al hebben we het misschien wel keurig uitgewerkt in een leersysteem. En ik kan als mens ook zo mijn gedachten hebben, die uiteindelijk niet waar blijken te zijn. En het is zelfs een bijbels gegeven dat er mensen zichzelf zullen bedriegen!
Dat is denk ik de twijfel van het verstand. Het verstand ziet altijd redenen om te twijfelen. En geef dat verstand eens ongelijk... :?
Toch lijkt het mij de bedoeling om ooit eens bovenuit te komen. (Al lijkt het mij ook wel moeilijk als het zo bij je ingebakken zit!)

Maar ik zie het niet als een oplossing om daarvoor de blik naar binnen te richten, en te vervallen tot een passief afwachtend en introvert geloof. Ik herken dat namelijk totaal niet in de Bijbel zelf. Volgens mij staan de 'bevindelijk'-gereformeerde traditie en de Bijbel in dit opzicht nogal haaks op elkaar. (En het verklaart wellicht tevens de kans die de evangelische beweging op die manier krijgt om invloed te hebben!) In die 'bevindelijke' traditie leer je dat je het niet van je eigen daden moet hebben, dat die zinloos zijn voor je behoud, en dat je daarom maar in je innerlijk moet speuren om te zien of God daar met zijn Geest werkzaam is.
Volgens mij is dat het paard voor de wagen spannen. Dat werkt zo niet. Wie zo te werk gaat, moet niet raar opkijken dat datgene waarnaar hij uitkijkt, nooit komt. Ontdekking aan de zonde en de schuld... ik ontken niet dat dat nodig is. Maar volgens mij krijg je dat niet door passief af te wachten of de HEER nog eens een keer iets in je gaat doen, en of het dan wel genoeg is. Volgens mij krijg je dat door de bijbelse oproep serieus te nemen om je leven naar Gods geboden te richten! In die weg zul je ondervinden hoe hardnekkig de zonde in je is, ja, dat het is om hopeloos van te worden! En dat je daarom die Verlosser zo nodig hebt!
Wat was het zendindsbevel? "Ga, en maak alle volkeren tot leerling; doop hen in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest, en leer hun alles onderhouden wat Ik jullie geboden heb." (Mattheüs 28:19(-20a)) Dat laatste is veelzeggend. Daar gaat het dus om! In Jakobus 2:18 staat: "Maar iemand zal zeggen: 'U hebt het geloof, maar ik heb de daad.' Bewijs me eens dat u geloof hebt, als u geen daden kunt tonen; dan zal ik u uit mijn daden mijn geloof bewijzen." Zo zien we dus, dat wat in Jozua 1:7 staat, in wat in GG-oren volgens mij wel héél raar moet klinken (!), bepaald niet iets is van een zg. oudtestamentische tijd! (Dat laatste is trouwens weer iets waar evangelischen nogal een handje hebben!)
Helaas, je wordt uit je luie stoel geschopt! Niks geen lekker ontspannen zitten niksen, starend in de eigen ziel naar kenmerken van het werk van God in je ziel, of het misschien nog eens gebeuren mocht. Da's misschien ruw wakker worden, ::(( maar als God zelf ons die weg wijst?

P.S. Ik heb bevindelijk tussen hoge komma's gezet, aangezien ik van dat introverte en passief afwachtende weinig herken in wat de Bijbel over bevinding leert. Zie Romeinen 5:4, het Griekse woord δοκιμη.
Ook doe ik niet mee aan die nogal merkwaardige voorkeur voor ouderwets Nederlands. Die tekst uit Mattheüs 28 heb ik uit de Willibrordvertaling van 1995 geciteerd. Dan heb je tenminste normaal hedendaags Nederlands. Dat Nederlands van de Statenvertaling spreekt niemand op straat. Dat wordt uitsluitend binnen bepaalde kerkmuren gebruikt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6378
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 24 mar 2008 13:24

Was ik nog even vergeten om meneer Janse veel zegen toe te wensen in het verkrijgen van zekerheid over datgene waarover hij blijkbaar in twijfel verkeert. En ik wens dat het allemaal niet zo triest zal aflopen voor de eeuwigheid.
Ik doe het even zo, want ik durf niet aan mijn vorige posting te komen. Zodra ik dat ga doen met de knop 'wijzigen' schop ik de bijzondere tekens weer helemaal in de war, en kan ik ze weer gaan corrigeren.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 24 mar 2008 15:50

Boekenlezer, ik ben met jou bang dat datgene wat je in je lange posting citeert bij veel GG-ers de taal van hun hart is. Toch geloof ik absoluut niet dat de GG hier voor staat. Afgelopen diensten (vorige week en nu rond pasen) heb ik diverse GG preken beluisterd waarin het wel degelijk ging om de verzekering van/door het geloof. En die preken waren echt niet alleen maar van dominees die links geplaatst worden.

En nog even over de lapsariërs. Mijn catechiseermeester citeerde ooit wijlen ds. van Haaren (een "grote" binnen de GG): "Als mijn tekst daar aanleiding toe geeft dan preek ik infra en als mijn tekst daar aanleiding toe geeft dan preek ik supra."

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8730
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 28 mei 2008 07:45

Ik moet zeggen dat ik de open brief aan Karen Armstrong, waarbij het initiatief uitging van een aantal ambtsdragers in de Gereformeerde Gemeenten en die ondertekend is door predikanten uit meerdere kerkverbanden, bijzonder positief vind:

Open brief aan Karen Armstrong: Betreft: het bestaan van God

28 mei 2008

Geachte Karen Armstrong,

Ongetwijfeld zal het voor u een grote eer zijn geweest dat u zaterdag een van de Four Freedom Awards in ontvangst mocht nemen. Als Zeeuwse predikanten willen we u bij dezen van harte feliciteren met de onderscheiding. Op onze beurt vinden wij het een eer dat deze onderscheiding om het andere jaar in de Zeeuwse hoofdstad Middelburg wordt uitgereikt. We voelen ons daarom zeer betrokken bij de uitreiking van de Awards, in het bijzonder de Freedom of Worship Award.

Door middel van uw publicaties hebben we u nader leren kennen. We hebben de indruk gekregen dat u met uw publicaties niet zozeer academische verhandelingen hebt willen schrijven. Uw boeken hebben een getuigend karakter, waarbij uw persoonlijke geschiedenis op de achtergrond tastbaar aanwezig is. Juist dit persoonlijke karakter van uw publicaties bracht ons tot een persoonlijk getuigenis die we welwillend onder uw aandacht willen brengen.


In uw boek ”De wenteltrap” schrijft u dat God, in de tijd dat u non was, nooit tot u sprak: ”God was nooit een reële presentie voor me geweest. Hij was zo constant afwezig, dat Hij net zo goed niet had kunnen bestaan.”
Ongetwijfeld moet deze ervaring een scherpe aanvechting voor u zijn geweest. In de Bijbel lezen we over personen voor wie het ook leek dat God afwezig was. Vooral in het bijbelboek Psalmen treffen we diepe aanvechtingen aan van gelovigen die de tegenwoordigheid van God niet voelden. Zo lezen in Psalm 35:22: ”Heere, wees niet ver van mij.” In diezelfde Psalm bidt de dichter, David, evenwel vurig tot deze zelfde God: ”Zeg tot mijn ziel: Ik ben uw Heil.” In andere psalmen lezen we hoe God tot hem gesproken heeft. ”God heeft één ding gesproken, ik heb dit tweemaal gehoord: dat de sterkte Godes is” (Psalm 62:12).
Persoonlijk herkennen wij ons in de aanvechtingen in de Psalmen. We willen daarom met u meevoelen. Echter, als God afwezig lijkt te zijn, gaan we vooral bij onszelf te rade. We zijn er namelijk diep van overtuigd dat God een God is Die spreekt. Dat doet Hij door de Bijbel, het Woord van God. De Bijbel is wel een boek met een geestelijk karakter. Wij mensen zijn echter zo ongeestelijk, we zijn zo gehecht aan alles op deze wereld. In die gerichtheid op het hier en nu zijn we zo onvatbaar voor het Woord van God. Daarom horen wij, om eigen schuld, Gods stem vaak niet.

Voor ons is het een wonder dat God tot mensen wil blijven spreken. Een wonder, want wij mensen maken er niet veel van op deze wereld. Ons eigen ‘ik’ lijkt er altijd op uit te zijn om zichzelf te dienen, al gaat dat ten koste van anderen. We kunnen dat wel onze oerzonde noemen. Zelfs religie wordt op tal van plaatsen op deze wereld misbruikt om het eigen imago op te poetsen. Het bederf van het beste is daarmee het slechtste geworden. Die verwording gaat het christelijk geloof helaas niet voorbij. Dat geeft veel reden om ons als christenen te schamen.
Echter, ondanks dit alles, heeft God tot mensen gesproken en spreekt Hij nog altijd. We lezen hierover in de Bijbel, die geen samenbundeling is van menselijke verhalen en getuigenissen over God, maar openbaring van God. Zo hebben met name de profeten van het oude Israël hun boodschap ingeleid. ”Zo zegt de HEERE…”, is een zeer veel voorkomende uitdrukking in de geschriften van de profeten.

Het hoogtepunt van Gods openbaring vinden we in de persoon van Jezus Christus, de Zoon van God. In de Apostolische Geloofsbelijdenis is de Persoon van de Zoon van God op dezelfde wijze voorwerp van het geloof als God de Vader. Niet Zijn volgelingen bepaalden dat Jezus goddelijk was geweest, zoals we in uw boek ”Een geschiedenis van God” lezen. Jezus sprak over Zichzelf als de ‘mensenzoon’, maar evenzeer als de Zoon van God. Zijn getuigenis dat Hij de Zoon van God was, was zelfs de belangrijkste reden dat Jezus ter dood werd veroordeeld (zie onder meer Johannes 5:18 en Matthéüs 26:63-64).
Het hart van het christelijk geloof vinden we in de verzoening met God door het offer van Jezus Christus. In de oud-christelijke geloofsbelijdenis van Nicea lezen we over Jezus Christus, de Zoon van God: ”Die om ons mensen en om onze zaligheid is nedergekomen uit de hemel.” Jezus wilde lijden en sterven in de plaats van zondige mensen. Zo werd er een weg geopend tot God. Met deze boodschap zijn de apostelen de wereld ingegegaan. We lezen in een van de brieven van de apostel Paulus: ”En al deze dingen zijn uit God, Die ons met Zichzelf verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening der verzoening gegeven heeft” (2 Korinthe 5:18 ). Deze woorden bevatten een zeer groot wonder. Niet door daden van mensen, hoe edel ook, maar door het geven door God van Zijn Zoon tot een offer voor de zonde worden mensen met God verzoend. Die verzoening is een realiteit die door het geloof wordt ervaren. Dan ervaren de gelovigen ook de nabijheid van God.

We weten ondertussen dat de moderne theologie de Bijbel op bovengenoemde punten anders leest. Uit uw boeken blijkt dat u de historisch-kritische bijbelwetenschap als uitgangspunt hanteert voor uw lezen en interpreteren van de Bijbel. Hoewel het historisch onderzoek naar het ontstaan van de Bijbel zeker niet zonder betekenis is, leest deze relatief jonge bijbelwetenschap de Bijbel niet zoals de bijbelschrijvers hun boodschap presenteerden. Ook leest ze de Bijbel niet zoals de kerk der eeuwen hem heeft gelezen. De gelovigen hebben de eeuwen door de Bijbel gelezen vanuit een gelovige luisterhouding. Kenmerken van deze houding zijn eerbied, verwondering en een leven met Gods Woord. Zo willen we de Bijbel lezen. Naar onze overtuiging staat dit ook in de lijn die de Bijbel zelf aangeeft.
De inleiding van uw boek ”Een geschiedenis van God” sluit u af met de opmerking dat we nu moeten beslissen ”of het woord ‘God’ ons vandaag de dag nog iets zegt”. In een slothoofdstuk, getiteld ”Heeft God toekomst?” oppert u de gedachte dat God misschien een ”idee is dat tot het verleden behoort”. De gedachte die u verwoordt, doet ons schrikken. Een leven zonder God kunnen we ons niet indenken. Dan zouden we werkelijk teruggeworpen worden op onszelf. Dat is het ergste wat voor ons denkbaar is.

De gedachte die u verwoordt, doet ons ook pijn, zo moeten we eerlijk zeggen. In de Bijbel lezen we dat het hoogste doel van mensen is om God te eren. We zijn er diep van overtuigd dat God niet geëerd wordt als we over Hem spreken als een gedachte, een idee, een schepping van de geest van de mens. Zo’n god is geen God. Zo’n god is geen verering en aanbidding waard. Als we zo’n god vereren, vereren we ten diepste onszelf. En dat is juist het laatste wat we willen. We verlangen, met de kerk der eeuwen, die God te vereren en te aanbidden Die hemel en aarde geschapen heeft en Die uit liefde tot zondige mensen Zijn Zoon op deze aarde zond om hen te verlossen.
Door middel van uw boeken wilt u een bijdrage leveren aan een beter begrip van de godsdiensten in een tijd van confrontatie en geweld. Een dergelijke poging is zeer welkom in een wereld vol verwarring. Als predikanten hebben we de verantwoordelijkheid om de tegenstellingen tussen de godsdiensten die er zijn niet onnodig aan te wakkeren. Waar mogelijk zoeken we naar wegen van verzoening en onderlinge liefde. Het gebod van naastenliefde staat talloze malen in de Bijbel vermeld.

Tegelijkertijd lezen we in de Bijbel een waarheidsclaim van het geloof in de ene God: Vader, Zoon en Heilige Geest. Om deze waarheidsclaim kunnen, mogen en durven we niet heen. We zouden het christelijk geloof vervormen als we de waarheidsaanspraken uit de Bijbel niet serieus nemen. We zijn er zelfs van overtuigd dat we daarmee geen recht doen aan God Zelf. De God van de Bijbel vraagt aanbidding en gehoorzaamheid van alle mensen. Hij spreekt daar ook alle mensen op aan.
Heel goed beseffen we dat de waarheidsclaim in deze brief verschillend kan worden uitgelegd. Toch hopen we dat we u ervan kunnen overtuigen dat het geen hoogmoed is die ons drijft om dit getuigenis af te leggen. We willen juist de heilzame weg wijzen van het geloof in God Die nog altijd aan zondige mensen genade wil geven.

Geachte Karen Armstrong, u hebt in onze provinciale hoofdstad de Freedom of Worship Award ontvangen die staat onder het motto: ”Freedom of every person to worship God in his own way – everywhere in the world”. Met een kleine tekstuele wijziging willen we dit motto van harte onderschrijven. Wij zien van harte uit naar ”freedom of every person to worship God in His own way – everywhere in the world”.

Hoogachtend,

Ds. G. J. Baan, Kapelle (GG)
Ds. A. den Boer, Tholen (CGK)
Ds. A. G. Boogaard, Haamstede (CGK)
Ds. A. A. W. Boon, Krabbendijke (herv., PKN)
Ds. M. J. van Gelder, Arnemuiden (GG)
Ds. H. van Ginkel, Goes (herv., PKN)
Ds. M. Golverdingen, Waarde (GG)
Ds. D. Griffioen, Vrouwenpolder (GKV)
Ds. A. J. Gunst, Nieuwerkerk (GG)
Ds. H. H. de Haan, Zaamslag (CGK)
Ds. E. Hakvoort, ’s-Gravenpolder (GG)
Ds. C. Harinck, Kortgene (GG)
Ds. J. M. D. de Heer, Middelburg (GG)
Ds. R. C. Janssen, Hoek (GKV)
Ds. J. Joppe, Sint Maartensdijk (HHK)
Ds. C. de Jongste, Tholen (GG)
Ds. M. van Kooten, Scherpenisse (Herv. PKN)
Ds. C. J. Meeuse, Goes (GG)
Ds. G. J. N. Moens, Meliskerke (GG)
Ds. H. Mostert, Vlissingen (GKV)
Ds. J. G. Schenau, Goes (CGK)
Ds. J. W. Scheurwater (Herv. PKN)
Ds. A. Schultink, Bruinisse (GGiN)
Ds. P. J. Trimp, Goes (GKV)
Ds. D. W. Tuinier, Aagtekerke (GG)
Ds. C. G. Vreugdenhil, Vlissingen (GG)

Nederlands Dagblad
Laatst gewijzigd door elbert op 28 mei 2008 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

sela

Berichtdoor sela » 28 mei 2008 08:10

:)
'ben helemaal verrast! idd.
'ben wezen luisteren naar een lezing van haar. om te begrijpen hoe zij mensen van verschillende godsdiensten bij elkaar probeert te brengen.
waar ik vooral nieuwschierig naar was is de wijze waarop ze de communicatie tussen verschillende geloven weet te verbeteren.
op de genoemde punten in die brief hierboven kom je idd in gewetensnood.
het wordt religie. het ontkent de noodzaak, of beter de onderliggende diepe laag van bijv. ons christelijk geloof. terwijl die essentieel is en juist de kern.

rickk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 dec 2007 19:33

Berichtdoor rickk » 30 aug 2008 19:55

Is het niet zo dat in de Gergem wel erg veel zondebesef is, dat een groot deel van de dienst daar aan besteed wordt, en veel minder aan het evangelie, aan Jezus zelf?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 31 aug 2008 21:52

ach het zondebesef is to VOORWAARDE van behoud verworden....

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 01 sep 2008 19:45

Het is maar net hoe je het uitlegt, Denkertje. Volgens mij stelt de HC ook al dat het nodig is om kennis van ellende, verlossing en dankbaarheid te hebben. Dus in die zin zou je het een voorwaarde kunnen noemen.

Chris7
Mineur
Mineur
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 mar 2008 11:39

waar staan

Berichtdoor Chris7 » 01 sep 2008 20:11

Rickk,

Wat je schrijft over het zondenbesef geldt niet alleen voor de gerdem. Dit was vroeger ook mijn ervaring in de geref. bond. Het was voor mij een openbaring toen elders opeens Jezus lijden aan het kruis voor onze zonden centraal stond.
De voorganger bleef niet steken in het zondenbesef, maar sprak ook over verlossing van onze zonden door Jezus Zijn werk aan het kruis.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 01 sep 2008 22:27

TheKeimpe schreef:Het is maar net hoe je het uitlegt, Denkertje. Volgens mij stelt de HC ook al dat het nodig is om kennis van ellende, verlossing en dankbaarheid te hebben. Dus in die zin zou je het een voorwaarde kunnen noemen.


No way!!! Het is alles UIT Hem, door Hem en tot Hem.
Onvoorwaardelijk. Hij neemt ook zondebesef mee. Hij neemt ALLES mee. Er is niks van jou bij!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten