De plaats van de man en de vrouw

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 22 mar 2008 20:14

@Spacy: daar gaat het mij niet om. Ik kan het alleen niet waarderen dat mensen die achter dit huwelijksformulier staan, zeggen dat het uiteraard logisch is dat je als man en vrouw overlegt terwijl dit absoluut niet in dit formulier te vinden is en er vervolgens een andere draai aangeven door te zeggen dat dit alleen op het geestelijk leven gebaseerd is. :roll:
De natuur kent het geheim en glimlacht.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 22 mar 2008 20:23

Om ook even een duit in het zakje te doen bij dit altijd interessante onderwerp :) :
Rolf schreef:In Gen. 1 : 27, 28 staat dat God eerst Adam schiep, daarna Eva (als hulpe
tegenover hem). En dat Adam heerschappij moest voeren over de dieren
("...vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de
vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het
gedierte, dat op de aarde kruipt!")

In dit schriftgedeelte staat dat God de mens schiep; man en vrouw schiep Hij hen. God geeft daarop aan allebei de opdracht: vruchtbaar zijn, de aarde vervullen, onderwerpen en heersen. Geen verschil in opdracht.

Dat de vrouw niet mag spreken in sommige gevallen, houdt verband met de zondige aard van Eva. Zij heeft Adam verleid.

Het lijkt alsof je hier alweer in dezelfde fout dreigt te vervallen als de eerst mens: de schuld afschuiven. :wink: Buiten dat begrijp ik de logica van deze bewering niet.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 22 mar 2008 20:31

Marie Popelin schreef:
Rolf schreef:Hieruit kan afgeleid worden dat als het aankomt op zaken die met de Bijbel te maken hebben, en de man zich onder het Woord wil stellen, van de vrouw gevraagd wordt daarin gehoorzaam te zijn.

Neen, er staat: 'in alle dingen gehoorzaam zijn'

Volgens mij staat er: 'ook hem gehoorzaam zijn in alle dingen, die recht en billijk zijn'.

Snap niet waarom het moeilijk is om te gehoorzamen als iets recht en billijk is. Dat lijkt me nogal normaal zelfs.

Aragorn schreef:En waarom zou die volgorde überhaupt iets zeggen? Waarom is de mens wel meer dan het gras en de vrouw opeens niet meer dan de man?

Omdat gras geen mens is.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 22 mar 2008 20:37

ge·hoor·zaam·heid (dev)
1 het gewillig opvolgen van iemands bevel, het volbrengen van iemands wil

In dit geval: het gewillig opvolgen van het bevel van een man, het volbrengen van de wil van een man.

Geef ik gehoor aan dit bevel in het huwelijksformulier dan is er geen sprake meer van een gelijkwaardige relatie.

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 22 mar 2008 20:43

Marie Popelin schreef:ge·hoor·zaam·heid (dev)
1 het gewillig opvolgen van iemands bevel, het volbrengen van iemands wil

In dit geval: het gewillig opvolgen van het bevel van een man, het volbrengen van de wil van een man.

Geef ik gehoor aan dit bevel in het huwelijksformulier dan is er geen sprake meer van een gelijkwaardige relatie.

Het is maar net ook welke Bijbelvertaling je erbij pakt Marie.

In de statenvertaling wordt inderdaad gesproken over 'gehoorzaamheid' maar in de NBV vertaling wordt er gesproken over 'het gezag erkennen van je man' en is 'gehoorzaamheid' weg gelaten.

Vrouwen, erken het gezag van uw man als dat van de Heer, 23 want een man is het hoofd van zijn vrouw, zoals Christus het hoofd is van de kerk, het lichaam dat hij gered heeft. 24 En zoals de kerk het gezag van Christus erkent, zo moeten vrouwen in ieder opzicht het gezag van hun man erkennen.

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 22 mar 2008 20:51

ge·zag (het)
1 door anderen aanvaarde macht
2 de overheid
3 geestelijk overwicht

Dan heb ik er nog steeds evenveel moeite mee.

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 22 mar 2008 20:56

Marie Popelin schreef:ge·zag (het)
1 door anderen aanvaarde macht
2 de overheid
3 geestelijk overwicht

Dan heb ik er nog steeds evenveel moeite mee.

Begrijpelijk hoor.

Dit staat er voor de man trouwens tegenover hoe hij met zijn vrouw moet omgaan en gezag kan ontvangen:

Mannen, heb uw vrouw lief, zoals Christus de kerk heeft liefgehad en zich voor haar heeft prijsgegeven 26 om haar te heiligen, haar te reinigen met water en woorden 27 en om haar in al haar luister bij zich te nemen, zodat ze zonder vlek of rimpel of iets dergelijks zal zijn, heilig en zuiver. 28 Zo moeten mannen hun vrouw liefhebben, als hun eigen lichaam. Wie zijn vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief. 29 Niemand haat ooit zijn eigen lichaam, integendeel: men voedt en verzorgt het, zoals Christus de kerk, 30 want dat is zijn lichaam en wij zijn de ledematen.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 22 mar 2008 21:31

Marie Popelin schreef:@Spacy: daar gaat het mij niet om. Ik kan het alleen niet waarderen dat mensen die achter dit huwelijksformulier staan, zeggen dat het uiteraard logisch is dat je als man en vrouw overlegt terwijl dit absoluut niet in dit formulier te vinden is en er vervolgens een andere draai aangeven door te zeggen dat dit alleen op het geestelijk leven gebaseerd is.
Jouw opmerking heb ik begrip voor. Ik kan nu niet even daar een genuanceerde
reactie opgeven.
Ik denk wel dat in een goede relatie, waarin er wederzijdse liefde is,
altijd gezocht wordt naar een oplossing, in goed overleg.
Harmonie is m.i. ook een plicht, voor beiden. Dat is toch heel begrijpelijk?
Ieder mens wil toch graag leven in een goede sfeer? Wel gebonden
aan de Schrift.

In Kol. 3 staat:
"18 Gij vrouwen, zijt uw eigen mannen onderdanig, gelijk het betaamt in den Heere.
19 Gij mannen, hebt uw vrouwen lief, en wordt niet verbitterd tegen haar.
20 Gij kinderen, zijt uw ouderen gehoorzaam in alles, want dat is den Heere welbehagelijk.
21 Gij vaders, tergt uw kinderen niet, opdat zij niet moedeloos worden."

Het formulier moet gelezen worden met de Bijbel als achtergrond.
De Bijbel staat altijd boven alle formulieren.

Lovely, bedankt voor de link (die werkt).

En nu wil ik graag mooie en rustige paasdagen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 22 mar 2008 21:58

Lovely schreef:Dit staat er voor de man trouwens tegenover hoe hij met zijn vrouw moet omgaan en gezag kan ontvangen:

Mannen, heb uw vrouw lief, zoals Christus de kerk heeft liefgehad en zich voor haar heeft prijsgegeven 26 om haar te heiligen, haar te reinigen met water en woorden 27 en om haar in al haar luister bij zich te nemen, zodat ze zonder vlek of rimpel of iets dergelijks zal zijn, heilig en zuiver. 28 Zo moeten mannen hun vrouw liefhebben, als hun eigen lichaam. Wie zijn vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief. 29 Niemand haat ooit zijn eigen lichaam, integendeel: men voedt en verzorgt het, zoals Christus de kerk, 30 want dat is zijn lichaam en wij zijn de ledematen.

Kortom: als een man zijn vrouw net zo liefheeft als Christus Zijn gemeente, dan zal het voor een vrouw niet moeilijk zijn om de man als hoofd van het gezin te aanvaarden. Dat betekent dus dat zij zich niet zijn sloofje weet, maar zijn geliefde.

Vaak wordt dit trouwens geheel verkeerd opgevat: als de vrouw zich eerst maar eens onderwerpt aan de man, dan moet de man zijn vrouw daarna liefhebben. Maar zo staat het niet in de Bijbel, eerder andersom: de man is "hoofdverantwoordelijke" voor een goed huwelijk: als hij zich spiegelt aan Christus, zal het voor de vrouw geen moeite kosten om haar man op waarde te schatten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 22 mar 2008 22:31

Lovely schreef:Het is maar net ook welke Bijbelvertaling je erbij pakt Marie.

In de statenvertaling wordt inderdaad gesproken over 'gehoorzaamheid' maar in de NBV vertaling wordt er gesproken over 'het gezag erkennen van je man' en is 'gehoorzaamheid' weg gelaten.

Vrouwen, erken het gezag van uw man als dat van de Heer, 23 want een man is het hoofd van zijn vrouw, zoals Christus het hoofd is van de kerk, het lichaam dat hij gered heeft. 24 En zoals de kerk het gezag van Christus erkent, zo moeten vrouwen in ieder opzicht het gezag van hun man erkennen.

Nee hoor, in Efeziërs 5:22-24 kom ik het woord gehoorzaam niet tegen. Wel: onderdanig.
(Grieks: υποτασσομενοι/υποτασσεσθε, dat zijn vormen van υποτασσειν) Er is in de NBV ook niks weggelaten, het is alleen anders vertaald.
In het vers ervoor staat de opdracht om binnen de gemeente aan elkaar onderdanig te zijn.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 22 mar 2008 22:45

Boekenlezer schreef:
Lovely schreef:Het is maar net ook welke Bijbelvertaling je erbij pakt Marie.

Nee hoor, in Efeziërs 5:22-24 kom ik het woord gehoorzaam niet tegen. Wel: onderdanig.
(Grieks: υποτασσομενοι/υποτασσεσθε, dat zijn vormen van υποτασσειν) Er is in de NBV ook niks weggelaten, het is alleen anders vertaald.
In het vers ervoor staat de opdracht om binnen de gemeente aan elkaar onderdanig te zijn.

Inderdaad je hebt gelijk, gehoorzaamheid moet vervangen worden door onderdanig. Bedankt voor je oplettendheid.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 22 mar 2008 22:52

Boekenlezer schreef:Nee hoor, in Efeziërs 5:22-24 kom ik het woord gehoorzaam niet tegen. Wel: onderdanig.

Hm. υποτασσομενοι/υποτασσεσθε staan in het Medium. Zomaar even een observatie. De vormen komen dus niet zomaar simpelweg van υποτασσειν. En welke Griekse woorden zijn er nog meer gebruikt in passages die gaan over het gehoorzamen? Ik ben wel benieuwd.

(Heb hier wel een Griekse Bijbel liggen, maar even geen zin om naar boven te rennen :mrgreen: )
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 mar 2008 23:16

Rolf schreef:Dat de vrouw niet mag spreken in sommige gevallen, houdt verband met
de zondige aard van Eva. Zij heeft Adam verleid.

Vind je nu zelf ook niet, dat dit gezocht is naar een reden om dit standpunt goed te praten?
Als de man dan echt wijzer is dan de vrouw, dan had Adam Eva moeten berispen en niet zelf ook een hap moeten nemen. Adam is echt niet minder schuldig aan de zondeval dan Eva.
Als je het doortrekt naar het huwelijksformulier kom ik er knel mee. Volgens het formulier had Adam de beslissing moeten nemen. Eva deed dat en Adam ging er in mee. Is dat een goed voorbeeld van hoofd zijn van de vrouw?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 23 mar 2008 14:49

Gerdien B. schreef:
Rolf schreef:Dat de vrouw niet mag spreken in sommige gevallen, houdt verband met
de zondige aard van Eva. Zij heeft Adam verleid.

Vind je nu zelf ook niet, dat dit gezocht is naar een reden om dit standpunt goed te praten?
Als de man dan echt wijzer is dan de vrouw, dan had Adam Eva moeten berispen en niet zelf ook een hap moeten nemen. Adam is echt niet minder schuldig aan de zondeval dan Eva.

Wat je zegt is in tegenspraak met 1 Tim. 2,12-15:
"12 Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij. 13 Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva. 14 En Adam is niet verleid geworden; maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding geweest. 15 Doch zij zal zalig worden in kinderen te baren, zo zij blijft in het geloof, en liefde, en heiligmaking, met matigheid."

Calvijn vindt het argument dat Adam eerst is gemaakt trouwens onzin. Dan zouden ook alle dieren over de mens moeten heersen. (Was Calvijn al een schriftcriticus...?)

rafaell

Berichtdoor rafaell » 23 mar 2008 14:58

Doch zij zal zalig worden in kinderen baren :schaterlach: Duidelijk dat het geen vrouwelijke schrijfster is;/

Terug naar “[Religie] - Open forum”