Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Marie Popelin schreef:@Mensen die instemmen met dit formulier:
Hoe ziet zo'n huwelijk er volgens jullie uit als je hier mee instemt? Hoe ga je dan met elkaar om?
Wullimpie schreef:Lovely schreef:Rolf schreef:
T.a.v. Lovely
Welke delen uit het Huwelijksformulier vooral?
Ten andere , zult gij, vrouw, weten, hoe gij u, naar het Woord van God, houden zult jegens uw man. Gij zult uw wettige man liefhebben, eren en vrezen, ook hem gehoorzaam zijn in alle dingen, die recht en billijk zijn, als uw heer; gelijkerwijs het lichaam aan het hoofd en de gemeente aan Christus onderdanig is. Gij zult geen heerschappij gebruiken over uw man, maar stil zijn; want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva, Adam tot hulp.
Er staan nog wel meer onderwerpen en teksten in die mij niet aanspreken. Het past gewoon niet meer in deze tijd als je kijkt naar de positie van vrouwen in deze moderne maatschappij.
Dan is het de tijdsgeest waarin het fout is gegaan, niet in het formulier of het woord van God.
Aragorn schreef:Marie Popelin schreef:@Mensen die instemmen met dit formulier:
Hoe ziet zo'n huwelijk er volgens jullie uit als je hier mee instemt? Hoe ga je dan met elkaar om?
Van de stellen die ingestemd hebben met dit formulier ken ik er vrijwel niet één die zich hier aan houdt. En als je ze daarop wijst, reageert men wat lacherig en weigert zich serieus rekenschap te geven van de belofte.
Aragorn schreef:Wat dat betreft kan ik het wel met Galateia's broertje vinden, ik wíl helemaal geen onderdanige vrouw.
In Gen. 1 : 27, 28 staat dat God eerst Adam schiep, daarna Eva (als hulpeLalage schreef:Snapt iemand trouwens dat argument van 'Adam is eerst geschapen en toen Eva, dus Adam heeft het voor het zeggen'? De dieren zijn immers eerder geschapen dan de mensen en de vogels en vissen eerder dan de zoogdieren.
Dat de vrouw niet mag spreken in sommige gevallen, houdt verband metGerdienB schreef:helaas heb ik er in mijjn omgeving te veel gezien die hierletterlijk mee omgaan/gingen. De man bepaalde (commandeerde) de vrouw een sloof in huis. Zo hoord het dus zo moest het gaan.
Als ze er nou nog gelukkig van waren geworden
lammetje schreef:Volgens mij kunnen vrouwen zich beter redden, mannen hertrouwen vaak binnen korte tijd terwijl de vrouwen langer alleen blijven, vaak met kinderen!!!
Daarnaast zijn vrouwen echt sterker, lichamelijk! Ze moeten doorwerken als de kinderen ziek zijn, en denk eens aan een bevalling.... dat kun je een man niet aandoen, die wordt al nerveus als hij bij de bevalling van een vrouw moet zijn ( de woorden van mijn verloskundige tijdens mijn bevalling van Sarah: je man heeft het moeilijker dan jou!!! En ja ik was een beetje boos op dr)
Een vrouw kan soms beter een hogere functie hebben dan een man, dat ligt er net aan hoe ze is en hoe de man is. Vooral in deze tijd van emancipatie mógen vrouwen ook hogerop, en kúnnen ze dit ook! Maar ben het eens dat het niet ten koste moet gaan van de kinderen die 5 dagen in de week bij het kdv moeten zijn en savonds meteen door de oppas naar bed gebracht worden.
Marie Popelin schreef:Rolf schreef:Hieruit kan afgeleid worden dat als het aankomt op zaken die met de Bijbel te maken hebben, en de man zich onder het Woord wil stellen, van de vrouw gevraagd wordt daarin gehoorzaam te zijn.
Neen, er staat: 'in alle dingen gehoorzaam zijn'
Rolf: Het formulier kan ik niet vinden op Internet (de link die Willempie gaf
werkt niet). Daardoor kan ik nu ook niet de achterliggende grondtekst
opsporen.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten