De plaats van de man en de vrouw

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 22 mar 2008 18:34

De Heer is toen toch niet geschapen, Hij was van eeuwigheid.
Van het geschapene wordt de mens over dat alles gezet.
De Heer staat natuurlijk boven de mens.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 mar 2008 18:35

Marie Popelin schreef:@Mensen die instemmen met dit formulier:
Hoe ziet zo'n huwelijk er volgens jullie uit als je hier mee instemt? Hoe ga je dan met elkaar om?

Van de stellen die ingestemd hebben met dit formulier ken ik er vrijwel niet één die zich hier aan houdt. En als je ze daarop wijst, reageert men wat lacherig en weigert zich serieus rekenschap te geven van de belofte.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 mar 2008 18:42

Ik vraag mij uberhaupt af hoe ze tot die zaken gekomen zijn. Om het zo in het formulier te zetten.

Adam en Eva zijn elkaar tot hulp gemaakt en om elkaar lief te hebben, zodat ze niet eenzaam hoefden te zijn.

volgens mij draait het er eigenlijk om dat je elkaar helpt, bijstaat en respecteerd. Onzin dat de 1 een specifieke taak heeft en de ander een andere. Samen moet je kijken waar ieder goed in is en probeer dan juist gebruik te maken van elkaars sterke punten.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

rafaell

Berichtdoor rafaell » 22 mar 2008 18:43

Wullimpie schreef:
Lovely schreef:
Rolf schreef:
T.a.v. Lovely
Welke delen uit het Huwelijksformulier vooral?

Ten andere , zult gij, vrouw, weten, hoe gij u, naar het Woord van God, houden zult jegens uw man. Gij zult uw wettige man liefhebben, eren en vrezen, ook hem gehoorzaam zijn in alle dingen, die recht en billijk zijn, als uw heer; gelijkerwijs het lichaam aan het hoofd en de gemeente aan Christus onderdanig is. Gij zult geen heerschappij gebruiken over uw man, maar stil zijn; want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva, Adam tot hulp.

Er staan nog wel meer onderwerpen en teksten in die mij niet aanspreken. Het past gewoon niet meer in deze tijd als je kijkt naar de positie van vrouwen in deze moderne maatschappij.

Dan is het de tijdsgeest waarin het fout is gegaan, niet in het formulier of het woord van God.

Nee de tijdgeest waarin het formulier is opgesteld is het probleem. Dit is volstrekt achterhaald en daarnaast ook nog eens pure nonsens. Tijd voor een nieuw formulier dus. Overigens lezen ze het bij ons in de kerk volgens mij ook niet. Ze lezen ook niet het klassieke belijdenisformulier, maar gewoon het formulier dat tegenwoordig in de PKN gehandteerd wordt. Ook het klassieke avondmaalsformulier wordt niet gelezen, dus ik denk dat ze het inderdaad met het klassieke huwelijksformulier ook niet meer doen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 mar 2008 18:47

Aragorn schreef:
Marie Popelin schreef:@Mensen die instemmen met dit formulier:
Hoe ziet zo'n huwelijk er volgens jullie uit als je hier mee instemt? Hoe ga je dan met elkaar om?

Van de stellen die ingestemd hebben met dit formulier ken ik er vrijwel niet één die zich hier aan houdt. En als je ze daarop wijst, reageert men wat lacherig en weigert zich serieus rekenschap te geven van de belofte.

helaas heb ik er in mijjn omgeving te veel gezien die hierletterlijk mee omgaan/gingen. De man bepaalde (commandeerde) de vrouw een sloof in huis. Zo hoord het dus zo moest het gaan.
Als ze er nou nog gelukkig van waren geworden :(
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 22 mar 2008 19:21

Aragorn schreef:Wat dat betreft kan ik het wel met Galateia's broertje vinden, ik wíl helemaal geen onderdanige vrouw.

Nou, en ik ga vlak voor de dienst die man die ze gaat trouwen er echt nog even op wijzen geen enkele toespeling in die richting te maken. Want niet alleen mijn broertje staat dan op, mijn vaders hoofd wordt dan rood en dan gaat ie er op krabben... en dan is het einde zoek... (ik heb een aparte familie :mrgreen: )
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Rolf

Berichtdoor Rolf » 22 mar 2008 19:24

Lalage schreef:Snapt iemand trouwens dat argument van 'Adam is eerst geschapen en toen Eva, dus Adam heeft het voor het zeggen'? De dieren zijn immers eerder geschapen dan de mensen en de vogels en vissen eerder dan de zoogdieren.
In Gen. 1 : 27, 28 staat dat God eerst Adam schiep, daarna Eva (als hulpe
tegenover hem). En dat Adam heerschappij moest voeren over de dieren
("...vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de
vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het
gedierte, dat op de aarde kruipt!")
Adam is geschapen na de dieren, de mens is de kroon van de schepping,
en ook naar Gods beeld. Dat staat er bij het andere niet.

GerdienB schreef:helaas heb ik er in mijjn omgeving te veel gezien die hierletterlijk mee omgaan/gingen. De man bepaalde (commandeerde) de vrouw een sloof in huis. Zo hoord het dus zo moest het gaan.
Als ze er nou nog gelukkig van waren geworden
Dat de vrouw niet mag spreken in sommige gevallen, houdt verband met
de zondige aard van Eva. Zij heeft Adam verleid.
Dit betekent niet dat een vrouw altijd stil moet zijn, zij mag heel veel.
Maar als het erop aankomt, is de man het hoofd van het gezin. Ik denk
dat in een goede relatie, waarin echt liefde is, en goed overleg, zoiets
zelden aan de orde zal komen. En een verstandig man zal daar geen
misbruik van maken.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 22 mar 2008 19:26

lammetje schreef:Volgens mij kunnen vrouwen zich beter redden, mannen hertrouwen vaak binnen korte tijd terwijl de vrouwen langer alleen blijven, vaak met kinderen!!!

Daarnaast zijn vrouwen echt sterker, lichamelijk! Ze moeten doorwerken als de kinderen ziek zijn, en denk eens aan een bevalling.... dat kun je een man niet aandoen, die wordt al nerveus als hij bij de bevalling van een vrouw moet zijn ( de woorden van mijn verloskundige tijdens mijn bevalling van Sarah: je man heeft het moeilijker dan jou!!! En ja ik was een beetje boos op dr :mrgreen: )

Een vrouw kan soms beter een hogere functie hebben dan een man, dat ligt er net aan hoe ze is en hoe de man is. Vooral in deze tijd van emancipatie mógen vrouwen ook hogerop, en kúnnen ze dit ook! Maar ben het eens dat het niet ten koste moet gaan van de kinderen die 5 dagen in de week bij het kdv moeten zijn en savonds meteen door de oppas naar bed gebracht worden.

Kortom: als man heb je het maar slecht getroffen. :(
Nou ja goed, dan moet ik me maar laten ombouwen. Net als die collega van mij.
Andere collega's zeiden toen tegen elkaar: "Waarom laat jij het niet ook doen? Je betaalt er toch al voor." (Waarbij ongetwijfeld op de ziekenfondspremie gedoeld werd.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

rafaell

Berichtdoor rafaell » 22 mar 2008 19:26

Wat een onzin dat mensen in de 21e eeuw vrouwen nog niet de ruimte geven om zelf te beslissen in welke rol ze zich fijn voelen. Overigens zijn het ook vrijwel altijd mannen die het standpunt dat de vrouw het slaafje is verkondigen.

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 22 mar 2008 19:28

ook hem gehoorzaam zijn in alle dingen, die recht en billijk zijn, als uw heer; gelijkerwijs het lichaam aan het hoofd en de gemeente aan Christus onderdanig is. Gij zult geen heerschappij gebruiken over uw man, maar stil zijn.

In dit gedeelte kan ik niets opmaken over overleg of iets wat daar mee verwant is meneer Rolf.
De natuur kent het geheim en glimlacht.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 22 mar 2008 19:36

Het formulier kan ik niet vinden op Internet (de link die Willempie gaf
werkt niet). Daardoor kan ik nu ook niet de achterliggende grondtekst
opsporen.
Ik wil proberen het zo uit te leggen.

" ...ook hem gehoorzaam zijn in alle dingen, die recht en billijk zijn, als
uw heer; gelijkerwijs het lichaam aan het hoofd en de gemeente aan
Christus onderdanig is. Gij zult geen heerschappij gebruiken over uw
man, maar stil zijn. "

Er staat iets achter, nl.: Gelijkerwijs het lichaam aan het hoofd,
en de gemeente aan Christus onderdanig is. Hieruit kan afgeleid
worden dat als het aankomt op zaken die met de Bijbel te maken
hebben, en de man zich onder het Woord wil stellen, van de vrouw
gevraagd wordt daarin gehoorzaam te zijn.
De man heeft ook plichten t.o.v. de vrouw, dat staat duidelijk in het
N.T.

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 22 mar 2008 19:39

Rolf schreef:Hieruit kan afgeleid worden dat als het aankomt op zaken die met de Bijbel te maken hebben, en de man zich onder het Woord wil stellen, van de vrouw gevraagd wordt daarin gehoorzaam te zijn.

Neen, er staat: 'in alle dingen gehoorzaam zijn'
De natuur kent het geheim en glimlacht.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 22 mar 2008 19:48

ik denk dat dat formulier wat aangehaald wordt vrij verouderd is, als je de bijbelse teksten erbij pakt, staat er heel duidelijk dat de man zijn vrouw moet beschermen, zorgen dat zijn gezin onderhouden kan worden, maar een vrij belangrijk punt waar het voglens mij vaak misgaat: En een man moet zijn vrouw geven wat haar toekomt, evenals een vrouw haar man. 1 Korinthe 7:3

dit zou een leuke opsomming kunnen worden, wat verdient de man om van de vrouw te ontvangen en wat verdient de vrouw om van de man te ontvangen binnen het huwelijk, en hoewel dit punt tussen versen staat die gaan over de gemeenschap binnen het huwelijk, lijkt het mij dat dit veel verder hoort te gaan dan alleen maar de sex.

een paar voorbeelden, let even niet op steroetypen, het gaat me alleen om dit vers duidelijk te krijgen, dus andersom werkt het ook, als een man zijn best doen om zijn loon met regelmaat eerlijk te verdienen hoort de vrouw hierin haar respect te tonen richting haar man, maar als de man hier duidelijk niet zijn best in doet, mag de vrouw hem hier beslist op aanspreken.
Een man hoort andersom zijn vrouw zo ongeveer te aanbidden, God maakte nu eenmaal de vrouw als onderdeel van de kroon op de schepping, en mijn inziens uiterlijk in elk geval het mooiste deel van de kroon, een man horot dus aan zijn vrouw te laten merken dat hij haar mooi en lief vind, want daar heeft zij recht op, maar ook hier geldt weer, dat waar ze er als een onverzorgde sl;ons wil bijlopen en alleen maar roddels verspreid, hij haar hier op mag aanspreken.
En ik denk dat jullie genoeg fantasie hebben om hier nog een enorm lange lijst bij te denken :) want als we God bewonderen en aanbidden om wie Hij is en wat Hij doet, dan toch zeker ook je eigen echtgenoot, aangezien de menselijke relaties onderling een afspiegeling mogen zijn van de relaitie zoals God die met ons wil hebben ?
When I kneel before You, them I'm defying gravity

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 22 mar 2008 19:54

Marie Popelin schreef:
Rolf schreef:Hieruit kan afgeleid worden dat als het aankomt op zaken die met de Bijbel te maken hebben, en de man zich onder het Woord wil stellen, van de vrouw gevraagd wordt daarin gehoorzaam te zijn.

Neen, er staat: 'in alle dingen gehoorzaam zijn'

zolang ze niet tegen Gods wil in gaan, en een man mag van God zijn vrouw niet als een slaafse hulp behandelen maar erkennen dat juist zij de wederhelftse hulp is, en hem heltp en aanvult op allerlei punten waarop hij tekort zal blijven schieten.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 22 mar 2008 20:14

Rolf: Het formulier kan ik niet vinden op Internet (de link die Willempie gaf
werkt niet). Daardoor kan ik nu ook niet de achterliggende grondtekst
opsporen.

Alsjeblieft: http://www.rituelen.nu/steen4/popuphuwformulier.htm

Terug naar “[Religie] - Open forum”