De plaats van de man en de vrouw

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 22 mar 2008 17:36

Aragorn schreef:
MissF schreef:De dominee legde het ons anders uit. Helemaal niet dat ik stil moet zijn in de gemeente. Ik ben degene van ons tweeen die bidt in het openbaar, die voor de hele gemeente gaat staan en mijn zegje doet. Hij vindt dat niet fijn om te doen.
Maar het gaat erom dat de kans groot is dat als de vrouw gaat praten, en het niet eens is met haar man, dat de vrouw de man ondersneeuwt. Dus óf het gaat zover dat de man niks meer zegt den de vrouw wel praat (want eerlijk is heerlijk, wij vrouwen zijn de katjes en hebben ons bekkie over het algemeen meer bij ons dan de man) óf je krijgt temidden van de gemeente ruzie.

En om dat te voorkomen is gesteld dat de vrouw dan de wijste moet zijn, omdat zij in veel gevallen de aanstichster is van onenigheid op communicatie gebied zeg maar. Dus als je het niet eens bent met elkaar, dan moet je dan niet in het openbaar uit gaan vechten maar dan moet je je man volgen en ga je thuis maar verder bekvechten.

En het is niet altijd makkelijk om dit vol te houden. Maar daarom moet je niet meteen zeggen: dat is niet meer van deze tijd, dus doen we niet meer. Tijdens bijbelkringen en gemeenteavonden probeer ik dus wat vaker mijn klep te houden, en mijn man meer te laten spreken, omdat wat hij zegt ook enorm waardevol is. En als we het niet eens zijn met elkaar dan zeggen we alleen:' Oke. Dan praten we daar later over door.' En gaan het niet met Jan en Alleman erbij uitvechten.

Volgens mij is dat de strekking van het formulier :)

Ik vraag me toch af of dat echt de betekenis is. Dit is namelijk wel zo'n specifieke situatie (wanneer krijg je nu ruzie temidden van de gemeente?) dat het niet echt voor de hand liggend is dat een algemeen formulier daar in zulke bewoordingen een richtlijn voor geeft.

Bovendien vind ik het nogal stigmatiserend -om niet te zeggen: seksistisch- om te stellen dat de vrouw altijd of vaak de aanstichter zou zijn van zulk gekibbel en dus maar haar mond moet houden. Het zou logischer (en meer in lijn met de bijbel) zijn om beide partijen erop te wijzen zich niet tot dat soort situaties te laten verleiden en de minste proberen te zijn.

:!:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 mar 2008 17:41

Snapt iemand trouwens dat argument van 'Adam is eerst geschapen en toen Eva, dus Adam heeft het voor het zeggen'? De dieren zijn immers eerder geschapen dan de mensen en de vogels en vissen eerder dan de zoogdieren.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 22 mar 2008 17:57

Lalage schreef:Snapt iemand trouwens dat argument van 'Adam is eerst geschapen en toen Eva, dus Adam heeft het voor het zeggen'? De dieren zijn immers eerder geschapen dan de mensen en de vogels en vissen eerder dan de zoogdieren.

Nee, daar snap ik echt geen snars van. Maar ik vind het sowieso allemaal maar niets, dat hele 'de man heeft het voor het zeggen'-gedoe.

Er staat toch heel simpel: 'en God zag, dat het niet goed was, dat de mens alleen was'. Nou, en dus kreeg hij Eva erbij. De vrouw is een cadeautje!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 22 mar 2008 18:06

Galateia schreef:Nee, daar snap ik echt geen snars van. Maar ik vind het sowieso allemaal maar niets, dat hele 'de man heeft het voor het zeggen'-gedoe.

Nee, inderdaad, ik vind dat ook helemaal niks :mrgreen:

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 22 mar 2008 18:11

MrSokkie schreef:
Galateia schreef:Nee, daar snap ik echt geen snars van. Maar ik vind het sowieso allemaal maar niets, dat hele 'de man heeft het voor het zeggen'-gedoe.

Nee, inderdaad, ik vind dat ook helemaal niks :mrgreen:

Nee, dat weten we :wink:

Maar even serieus: in zijn eentje kon Adam het niet aan. Dus kreeg hij Eva erbij. En in het paradijs was er geen huishouden, geen banen... sterker nog: in denk dat Adam en Eva samen het paradijs bewerkt hebben.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 22 mar 2008 18:13

Ik vind wel dat een man een beschermende functie moet hebben, ik hou niet van een slapjanus die alles maar goed vindt en er zelf maar een beetje bij hangt.

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 22 mar 2008 18:23

Lovely schreef:
Rolf schreef:
T.a.v. Lovely
Welke delen uit het Huwelijksformulier vooral?

Ten andere , zult gij, vrouw, weten, hoe gij u, naar het Woord van God, houden zult jegens uw man. Gij zult uw wettige man liefhebben, eren en vrezen, ook hem gehoorzaam zijn in alle dingen, die recht en billijk zijn, als uw heer; gelijkerwijs het lichaam aan het hoofd en de gemeente aan Christus onderdanig is. Gij zult geen heerschappij gebruiken over uw man, maar stil zijn; want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva, Adam tot hulp.

Hahahahahaha :schaterlach:
Bedankt voor de informatie over de inhoud van het huwelijksformulier, hier ga ik als vrouw (als het er nog eens van komt) dus geen 'ja' op zeggen, dat is duidelijk.
De natuur kent het geheim en glimlacht.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 22 mar 2008 18:27

Lovely schreef:
Rolf schreef:
T.a.v. Lovely
Welke delen uit het Huwelijksformulier vooral?

Ten andere , zult gij, vrouw, weten, hoe gij u, naar het Woord van God, houden zult jegens uw man. Gij zult uw wettige man liefhebben, eren en vrezen, ook hem gehoorzaam zijn in alle dingen, die recht en billijk zijn, als uw heer; gelijkerwijs het lichaam aan het hoofd en de gemeente aan Christus onderdanig is. Gij zult geen heerschappij gebruiken over uw man, maar stil zijn; want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva, Adam tot hulp.

Er staan nog wel meer onderwerpen en teksten in die mij niet aanspreken. Het past gewoon niet meer in deze tijd als je kijkt naar de positie van vrouwen in deze moderne maatschappij.

Dan is het de tijdsgeest waarin het fout is gegaan, niet in het formulier of het woord van God.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 22 mar 2008 18:28

@ MissF: welk formulier hebben jullie in de trouwdienst gebruikt? Hoe komt je aan die verschillende formulieren? :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 mar 2008 18:28

Lovely schreef:Ik vind wel dat een man een beschermende functie moet hebben, ik hou niet van een slapjanus die alles maar goed vindt en er zelf maar een beetje bij hangt.

+1, maar dan voor een vrouw. :P

Wat dat betreft kan ik het wel met Galateia's broertje vinden, ik wíl helemaal geen onderdanige vrouw. Toen ik nog weleens met m'n ouders naar de kerk ging wilde ik ook niet dat m'n vriendin voor de vorm een hoed opzette. Omdat het een symbool van de onderdanige positie vd vrouw is, waar ik principiële bezwaren tegen heb. Maarja, ik kon haar daar natuurlijk niet toe dwingen. :mrgreen:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 mar 2008 18:30

Ik zeg wel eens tegen mijn geliefde dat zij, als vrouw, stil moet zijn.

Ze vertikt het echter mij dan te gehoorzamen - gelukkig maar. Ik heb namelijk gekozen voor een actieve dame met persoonlijkheid, niet voor een deurmat met vlooien.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 22 mar 2008 18:31

Lalage schreef:Snapt iemand trouwens dat argument van 'Adam is eerst geschapen en toen Eva, dus Adam heeft het voor het zeggen'? De dieren zijn immers eerder geschapen dan de mensen en de vogels en vissen eerder dan de zoogdieren.

Ooit wel eens een man met een vis zien trouwen??
Het gaat hier natuurlijk over de schepping volgorde van de mens, de mens was namelijk zo bijzonder dat hij boven al het andere stond.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 mar 2008 18:32

Staat de Heer niet boven al het andere?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 mar 2008 18:33

Wullimpie schreef:

Ooit wel eens een man met een vis zien trouwen??
Het gaat hier natuurlijk over de schepping volgorde van de mens, de mens was namelijk zo bijzonder dat hij boven al het andere stond.

En waarom zou die volgorde überhaupt iets zeggen? Waarom is de mens wel meer dan het gras en de vrouw opeens niet meer dan de man?

Overigens zijn vrouwen biologisch gezien wel mislukte mannen. 8)
Laatst gewijzigd door Aragorn op 22 mar 2008 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 22 mar 2008 18:34

Gij zult uw wettige man liefhebben, eren en vrezen, ook hem gehoorzaam zijn in alle dingen, die recht en billijk zijn, als uw heer; gelijkerwijs het lichaam aan het hoofd en de gemeente aan Christus onderdanig is. Gij zult geen heerschappij gebruiken over uw man, maar stil zijn; want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva, Adam tot hulp.

@Vrouwen die instemmen met dit formulier:
Hoe ziet zo'n huwelijk er volgens jullie uit als je hier mee instemt? Hoe ga je dan met je man om? Ben jij als vrouw dan ook echt gehoorzaam in alle dingen, ben je stil, een hulp? En eer en vrees je hem?
Laatst gewijzigd door Marie Popelin op 22 mar 2008 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”