Aragorn schreef:MissF schreef:De dominee legde het ons anders uit. Helemaal niet dat ik stil moet zijn in de gemeente. Ik ben degene van ons tweeen die bidt in het openbaar, die voor de hele gemeente gaat staan en mijn zegje doet. Hij vindt dat niet fijn om te doen.
Maar het gaat erom dat de kans groot is dat als de vrouw gaat praten, en het niet eens is met haar man, dat de vrouw de man ondersneeuwt. Dus óf het gaat zover dat de man niks meer zegt den de vrouw wel praat (want eerlijk is heerlijk, wij vrouwen zijn de katjes en hebben ons bekkie over het algemeen meer bij ons dan de man) óf je krijgt temidden van de gemeente ruzie.
En om dat te voorkomen is gesteld dat de vrouw dan de wijste moet zijn, omdat zij in veel gevallen de aanstichster is van onenigheid op communicatie gebied zeg maar. Dus als je het niet eens bent met elkaar, dan moet je dan niet in het openbaar uit gaan vechten maar dan moet je je man volgen en ga je thuis maar verder bekvechten.
En het is niet altijd makkelijk om dit vol te houden. Maar daarom moet je niet meteen zeggen: dat is niet meer van deze tijd, dus doen we niet meer. Tijdens bijbelkringen en gemeenteavonden probeer ik dus wat vaker mijn klep te houden, en mijn man meer te laten spreken, omdat wat hij zegt ook enorm waardevol is. En als we het niet eens zijn met elkaar dan zeggen we alleen:' Oke. Dan praten we daar later over door.' En gaan het niet met Jan en Alleman erbij uitvechten.
Volgens mij is dat de strekking van het formulier
Ik vraag me toch af of dat echt de betekenis is. Dit is namelijk wel zo'n specifieke situatie (wanneer krijg je nu ruzie temidden van de gemeente?) dat het niet echt voor de hand liggend is dat een algemeen formulier daar in zulke bewoordingen een richtlijn voor geeft.
Bovendien vind ik het nogal stigmatiserend -om niet te zeggen: seksistisch- om te stellen dat de vrouw altijd of vaak de aanstichter zou zijn van zulk gekibbel en dus maar haar mond moet houden. Het zou logischer (en meer in lijn met de bijbel) zijn om beide partijen erop te wijzen zich niet tot dat soort situaties te laten verleiden en de minste proberen te zijn.