De plaats van de man en de vrouw

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 21 mar 2008 16:30

ik krijg er een beetje het gevoel bij van: het enige recht van de vrouw is het aanrecht, en om het huishouden te doen en kinderen te baren hoef je helemaal zo intelligent niet te zijn. Sterker nog, niet te veel een eigen mening graag, want dat is alleen maar lastig voor de man. En nu mijn krant, pantoffels en een kop koffie, want vaders heeft de hele week hard gewerkt op kantoor terwijl moeder de vrouw thuis een beetje heeft lopen rondlummelen...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 mar 2008 16:34

lammetje schreef:ik vermoed overigens dat sarah ondanks dat vlieger pas om 17 uur thuis is en tussen de middag 1 uur thuis eet, toch een sterkere band heeft met hem, al wil ze toch wel vaker getroost worden door mij als ze erg verdrietig is :-k
Dat is toch niet raar? Dat is bij de meeste mensen zo, troosten is meer een moederlijke rol, bescherming is meer een vaderlijke rol. Als je als klein kind pijn hebt ga je eerder naar mama, als je bang bent voor de gemene buurjongen roep je om papa. Dat zal vast niet altijd zo zijn..

Zelfs de bijbel spreekt over God 'zoals een moeder die zich om haar kind ontfermd'. De rest... wat je schrijft over flexibiliteit, ziektes, doorzettingsvermogen en dergelijke herken ik over het algemeen genomen niet in het vrouwelijk noch in het mannelijke.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 21 mar 2008 16:53

MrSokkie schreef:ik krijg er een beetje het gevoel bij van: het enige recht van de vrouw is het aanrecht, en om het huishouden te doen en kinderen te baren hoef je helemaal zo intelligent niet te zijn. Sterker nog, niet te veel een eigen mening graag, want dat is alleen maar lastig voor de man. En nu mijn krant, pantoffels en een kop koffie, want vaders heeft de hele week hard gewerkt op kantoor terwijl moeder de vrouw thuis een beetje heeft lopen rondlummelen...

Handig toch, zo'n vrouw.

Maar ik heb dit gevoel niet als ik dit topic doorlees hoor... juist het tegenovergestelde, mensen die dit bovenstaande beweren krijgen meteen de 'volle laag'
Vind overigens de reacties naar rolf wel erg aanvallend, al ben ik het soms ook niet met hem eens. Wat hij over lalage schreef over dat wiskunde bedoelde hij volgens mij helemaal niet 'verkeerd' hij zegt zelf: wat denk je zelf....

op zich ist normaal dat een kind zich laat troosten door de moeder, ik vroeg me alleen even af of ze dan wel écht een sterkere band heeft met dr papa in verhouding tot mama. Waarschijnlijk hangt ze aan alle2 heel erg (gelukkig maar :wink: )

Merk wel regelmatig dat het eerste kind bv aan moeder hangt en dan het tweede kind aan de vader. Net of 'moeder al bezet is' (kan ook andersom!)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 21 mar 2008 17:07

lammetje schreef:
Handig toch, zo'n vrouw.

Juist niet, vreselijk zelfs. Niets is zo woest aantrekkelijk als een intelligente vrouw.

Maar ik heb dit gevoel niet als ik dit topic doorlees hoor... juist het tegenovergestelde, mensen die dit bovenstaande beweren krijgen meteen de 'volle laag'

Je hebt gelijk, dat was niet mijn bedoeling. Dit onderwerp, en sommige meningen doen mijn nekharen overeind staan, en dan reageer ik nog wel eens te heftig.

Vind overigens de reacties naar rolf wel erg aanvallend, al ben ik het soms ook niet met hem eens. Wat hij over lalage schreef over dat wiskunde bedoelde hij volgens mij helemaal niet 'verkeerd' hij zegt zelf: wat denk je zelf....

Het leek mij nogal een rethorische vraag, maar goed.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 21 mar 2008 18:53

bedoelde het ook niet serieus ofzo 8) Ik moet zeggen dat het er bij ons opt moment wel een beetje die kant op zit te gaan, maar ik doe het huishouden meer omdat ik zo weinig werk. En vlieger doet gelukkig genoeg mbt schoonmaken en sarah opvoeden :wink:

Vind de plaats van de man en vrouw per gezin bepalend, de een voelt zich prettiger bij werken, de ander bij thuis zitten. Als je het Bijbels moet gaan onderbouwen kom je vaak uit op de man is geschapen als hoofd van de vrouw, maar dit wil niet zeggen dat de vrouw minder is, ze is tenslotte uit de rib gemaakt! Niet uit de tenen of uit het hoofd...

Eunice

Berichtdoor Eunice » 21 mar 2008 20:51

Het lijkt tegenwoordig wel een 'must' dat elke vrouw moet werken. Als je dit alles leest, lijkt het bijna of je niets anders mag dan werken. Nu is het zo dat als je een goede opleiding hebt gehad het niet meer dan normaal is dat je blijft werken, ook als er kinderen zijn. Maar waarom maken we ons zo druk om al die mensen? Het lijkt me dat iedereen dit voor zich moet weten. Nederland maakt zich ontzettend druk om al die 'thuiszittende' moeders, maar waar halen ze het recht vandaan om te zeggen dat die maar moeten gaan werken? Je moet zelf beslissen of je een meer traditionele verdeling aanhoudt, of gewoon gaat werken!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 21 mar 2008 21:19

Eunice, dat is niet waar het in deze discussie om gaat. Natuurlijk moet iedereen dit voor zichzelf weten. Waar het hier om gaat is wat de beste rolverdeling is en of er specifieke taken alleen geschikt zijn voor de man of voor de vrouw.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 21 mar 2008 21:26

Galateia schreef:Eunice, dat is niet waar het in deze discussie om gaat. Natuurlijk moet iedereen dit voor zichzelf weten. Waar het hier om gaat is wat de beste rolverdeling is en of er specifieke taken alleen geschikt zijn voor de man of voor de vrouw.

Ik denk niet dat je kunt zeggen dat dit of dat de beste rolverdeling is. Ook zijn er volgens mij geen taken die alleen geschikt zijn voor de man / vrouw. Als je als vrouw nu niet huishoudelijk bent aangelegd en je man wel (zals bij galateia :wink: ) zou je dus niet in het straatje passen, want over het algemeen wordt er gezegd dat de huishoudelijke taken voornamelijk voor de vrouw zijn. Ik ben blij dat mijn man zich daar niets van aantrekt en mij toch wel helpt!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 21 mar 2008 23:01

Toen en nu
30 jaar geleden was het vaak zo dat de man zorgde voor het inkomen,
en de vrouw voor het huishouden en de kinderen. De man was het hoofd
van het gezin, de vrouw de hulp daarbij. Niet op een dwangmatige
manier, maar in goede harmonie.
Zelf ben ik in zo'n situatie opgegroeid. En ik heb gelukkige moeders en
kinderen gezien.

Stap voor stap is hierin verandering gekomen. Vrouwen gingen zich meer
ontwikkelen. Eerst werden kinderen tot 4 jaar nog geheel door de moeder
opgevoed, langzamerhand begon ook dit te verminderen.
Vrouwen gaan werken, ook als kinderen nog niet naar school gaan.

Het lijkt tegenwoordig wel een 'must' dat elke vrouw moet werken. Als je dit alles leest, lijkt het bijna of je niets anders mag dan werken. Nu is het zo dat als je een goede opleiding hebt gehad het niet meer dan normaal is dat je blijft werken, ook als er kinderen zijn. Maar waarom maken we ons zo druk om al die mensen? Het lijkt me dat iedereen dit voor zich moet weten. Nederland maakt zich ontzettend druk om al die 'thuiszittende' moeders, maar waar halen ze het recht vandaan om te zeggen dat die maar moeten gaan werken? Je moet zelf beslissen of je een meer traditionele verdeling aanhoudt, of gewoon gaat werken!
Bij mij in de familie was er niemand die ging werken voor de
kinderen naar school gingen. En al die moeders hebben nu ook allemaal
weer een goede baan.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 mar 2008 23:13

Rolf, jij hebt het over 30 jaar geleden. Maar hoe was het 100 jaar geleden? Of 1000 jaar geleden? Werkten vrouwen toen ook niet buitenshuis met het (jongste) kind op de rug gebonden, zoals je in Afrikaanse landen nog ziet?

Ik denk zelf niet dat mijn studie iets te maken heeft met hoe ik tegen kinderen aankijk, omdat dat namelijk helemaal niet is veranderd in de afgelopen 10 jaar. Verder heb ik studiegenotes die wel graag kinderen willen, dus dat bewijst het tegendeel.

Dus ik blijf bij mijn eerdere stelling over talenten die niet gebonden zijn aan het man of vrouw zijn, ook al zijn er genoeg dingen die in het algemeen voor mannen en vrouwen gelden en die voor ons ook gelden. Ik ben geen man in een vrouwenlichaam ofzo (lucky me).

Rolf

Berichtdoor Rolf » 22 mar 2008 06:58

Van ouderen heb ik veel gehoord over de periode 1900 tot nu. Voor zover
ik weet was er weinig verschil met de situatie van 30 jaar geleden, m.b.t.
opvoeding van kinderen. Van de 7e eeuw (begin van de westerse
beschaving in Nederland) tot nu weet ik minder.

Als je veel met anderen omgaat, kunnen de sociale vaardigheden zich
goed ontwikkelen. Als je veel met een bepaald vak bezig bent, kan daarin
kennis en ervaring opgedaan worden, en ontwikkelen specifieke
vaardigheden die daarmee verband houden, zich, en anderen minder.
Daarom is het denk ik goed niet te eenzijdig bezig te zijn.

In de zorg werken voornamelijk vrouwen. Landbouwbedrijven worden
bijna allemaal gerunt door mannen. Zo was het van nature ook. De man
die leidt, de vrouw die zorgt voor anderen. Nu is dat vaak anders.

Gezin
Veel moeders gaan na 3 maand weer werken. Het kind brengen ze naar
familie, of naar de crèche, omdat ze willen bijverdienen.

Er zijn ook moeders die thuis blijven zolang de kinderen nog niet naar
school gaan. Ze zijn er zo ieder moment voor zijn het kind. Een kind kan
zich zo goed ontwikkelen. Het kent de moeder, die weet hoe ze op iets
moet reageren. Beter dan een onbekende, wat het kind ook liever
niet heeft, voorzover mijn waarnemingen strekken. Is dit ook niet
natuurlijk? Naarmate de leeftijd vordert wordt het kind zelfstandiger, en
de band met de moeder anders.
Laatst gewijzigd door Rolf op 22 mar 2008 08:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 22 mar 2008 08:21

Het kind brengen ze naar de crash, omdat ze willen bijverdienen.

Genomineerd voor de meest briljante spelfout! Geweldig! :mrgreen: :D

Rolf

Berichtdoor Rolf » 22 mar 2008 08:31

Wie een stok zoekt om te slaan,
hoeft nooit ver te gaan.
Wie wil ondersteunen,
gaat op zoek naar iets anders,
om op te leunen.

Mr.Cake
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mr.Cake » 22 mar 2008 08:52

Rolf, ik vraag me af: heb jij een vrouw?

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 22 mar 2008 09:11

Sorry hoor Rolf, ik bedoel het echt niet vervelend tegen jou persoonlijk! Het ging me meer om de spelling van creche / crash, omdat sommige mensen de creche ook echt als een crash zien.

Als ik je ermee gekwetst heb, dan hierbij mijn excuses!

Terug naar “[Religie] - Open forum”