De plaats van de man en de vrouw

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 20 mar 2008 23:01

lammetje schreef:Volgens mij kunnen vrouwen zich beter redden, mannen hertrouwen vaak binnen korte tijd terwijl de vrouwen langer alleen blijven, vaak met kinderen!!!

Daarnaast zijn vrouwen echt sterker, lichamelijk! Ze moeten doorwerken als de kinderen ziek zijn, en denk eens aan een bevalling.... dat kun je een man niet aandoen, die wordt al nerveus als hij bij de bevalling van een vrouw moet zijn ( de woorden van mijn verloskundige tijdens mijn bevalling van Sarah: je man heeft het moeilijker dan jou!!! En ja ik was een beetje boos op dr :mrgreen: )

Zo zie jij dat. Je kunt het echter niet algemeen stellen. Ik waag het zeer te betwijfelen wat je hier over 'de man' en 'een vrouw' zegt. Dat zal per persoon man/vrouw verschillen.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Rolf

Berichtdoor Rolf » 21 mar 2008 13:04

Galateia schreef:Jij gaat er vanuit, dat er taken zijn die specifiek bijzonder geschikt zijn voor de vrouw. Maar als ik mij in die rol zou moeten dwingen, dan zouden er hier grote problemen ontstaan. Als mijn man zich aan de andere kant in die typische mannelijke rol moet dwingen, dan zou hij ook doodongelukkig worden.

Laat ik je iets uitleggen. Mijn man en ik werken allebei heel hard. Hij een fulltime baan, ik een parttime baan en een studie. Mijn man zorgt ervoor dat we samen kunnen leven zoals we nu leven: dat er boodschappen gedaan worden, kleding gewassen wordt, enzovoorts. En we zijn een bijzonder gelukkig stel, dat kan ik je wel vertellen. Dat hij in de 'typische vrouwelijke taken' de dingen aanstuurt, heeft er simpelweg mee te maken, dat we wel willen eten en leven... en dan wil je mij niet de verantwoordelijkheid geven voor het reilen en zeilen van de huishouding.

Als we naar de toekomst kijken, dan wil mijn man erg graag minder gaan werken om voor onze kinderen te zorgen. Dat is nou echt een droom van hem. Misschien past het dan niet in die typische mannelijke taken, zoals jij denkt, maar mijn man heeft die zorgzaamheid en toewijding die bij de verzorging van kinderen zo belangrijk is. En zo zijn er vele mannen, die een prima full-time papa zouden zijn, ook al zijn ze dat nu niet. Als ik voor mezelf naar de toekomst kijk, dan wil ik met liefde zorg dragen voor mijn gezin. Om te kunnen overleven, zal er gewerkt moeten worden. Ik moet er niet aan denken, om thuis te gaan zitten met de kinderen. Aan liefde zal het niet ontbreken, wees daar niet bang voor, maar het zou simpelweg inhouden, dat mijn man na zijn werk thuis de boel weer een beetje in juiste banen kan gaan leiden. Ik zou er ook doodongelukkig van worden, de organisatie van het huishouden in combinatie met opvoeding... dat is gewoon geen goed idee. Natuurlijk wil ik er ook zijn voor onze kinderen, dus zal het erop neerkomen, dat we allebei parttime zullen werken, ik veel meer dan mijn man, maar dat zien we dan wel weer.

Betekent dit dan dat wij gelukkiger zouden zijn in de traditionele taakverdeling? Nou, ik weet wel zeker van niet. Mijn man zou zien hoe zijn vrouw worstelt met de organisatie van dingen waar ze gewoon niet mee om kan gaan, als er kinderen zijn heeft hij geen zin om elke dag naar zijn werk te gaan, en ik zou dan thuis zitten met het verlangen er even uit te gaan om les te gaan geven...

Conclusie: wij zijn God dankbaar dat Hij het voor elkaar heeft gekregen om ons bij elkaar te brengen. We vullen elkaar perfect aan. We hebben een gelukkig leven. Daar zijn we Hem zo dankbaar voor en we zijn er heilig van overtuigd, dat Hij er niet op zit te wachten dat we dat gaan veranderen.
Dat is duidelijk. Gelukkig dat mensen elkaar zo kunnen aanvullen. Ik zie zoiets om mij heen ook vaak. Bijv. een man en
een vrouw die samen enkele winkels hebben. Waarbij de man niet kan organiseren, en de vrouw juist heel goed.

Alleen mag ik de volgende opmerking maken t.a.v. de vader die de kinderen opvoedt?
Van 1/2 - 4 jaar lijkt mij dat voor een vader minder geschikt. Er zullen
best wel vaders zijn die dat kunnen, maar is er van nature toch niet een
iets sterkere band, vooral op die leeftijd, tussen kinderen en de moeder?
Naarmate de leeftijd vordert, verandert dat denk ik.

Andre schreef:Als een vader nooit in beeld is kunnen er ook dingen fout gaan in een opvoeding, zelfs de 'rolverdeling' die jij nastreeft is geen garantie voor een 'goede' 'liefdevolle' opvoeding van de kinderen.
* Een vader heeft ook zijn taak, helemaal mee eens.
* " ... geen garantie ... ", ook mee eens. Ik denk dat er een aantal
andere dingen zijn, die ook belangrijk zijn. Nl. aandacht, je inleven in de
belevingswereld van een kind, een aansluiten bij de mogelijkheden die er
op een gegeven moment zijn. En een voorbeeld geven, kinderen zien
soms haarscherp wat je doet en hoe.

T.a.v. Lalage
Globaal ben ik het met je eens. Tegenwoordig zie ik trouwens ook steeds
meer mannen die in het huishouden een handje mee helpen. En ook meer
vrouwen die mannelijke taken verrichten. Maar verschil is er nog wel.
En, misschien komt het heel ouderwets over, maar nogmaals, als vrouwen
typisch mannelijke taken gaan verrichten, gaat er dan niet iets van het
typische vrouwelijke verloren? Bijv. de fijngevoelige band met de
kinderen. Of mag ik dit zo niet stellen?

T.a.v. MrSokkie
"De standaardrolverdeling gaat niet zomaar op." Dat is duidelijk. Maar ik
wil ik niet zomaar hetgeen in het verleden er was, veronachtzamen.
Misschien kan daar toch ook nog iets goeds uit gehaald worden.

T.a.v. Lammetje
* Vrouwen kunnen zich doorgaans beter redden, als ze alleen zijn.
Dat is realiteit.
* Sterkte. Een korte reactie. Fysiek zijn mannen echt sterker hoor.
* Vrouwen kunnen soms ook goed besturen, dat is duidelijk. Of het ook
goed is dat ze dat doen, wil ik hier niet over uitwijden.
* Kinderen veel in een kindercrash lijkt mij een slechte opvoeding.
Een beetje radicaal misschien, maar vooral op jonge leeftijd hebben m.i. kinderen baat bij een vader en moeder die bij hen is. Waar ze vanalles
van zien, die ze wat kwijt kunnen, die hen kunnen leren, enz.

* Een ding is nu wel duidelijk, het verschilt per situatie.
* Ook belangrijk is volgens mij een goede verhouding, tussen
vader, moeder en kinderen. Kinderen kunnen ook dat aanvoelen.
* Mag je nu ook nog stellen dat als het erop aankomt de man het hoofd
van het gezin is?
Ik denk eigenlijk dat zoiets niet vaak echt aan de
orde is, dingen gaan vaak spontaan.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 21 mar 2008 13:09

lammetje schreef: Daarnaast zijn vrouwen echt sterker, lichamelijk!
Wat jij noemt heeft misschien meer met taaiheid/soepelheid te maken. Mannen zijn misschien wat brozer, maar wel harder.

Dat zie je bijvoorbeeld in de sport. Mannelijke schaatsers rijden de 5 en de 10 kilometer, terwijl vrouwen de 3 en de 5 kilometer rijden.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 21 mar 2008 13:13

Cicero schreef:
lammetje schreef: Daarnaast zijn vrouwen echt sterker, lichamelijk!
Wat jij noemt heeft misschien meer met taaiheid/soepelheid te maken. Mannen zijn misschien wat brozer, maar wel harder.

Dat zie je bijvoorbeeld in de sport. Mannelijke schaatsers rijden de 5 en de 10 kilometer, terwijl vrouwen de 3 en de 5 kilometer rijden.

Als vrouwen ziek zijn stellen ze zich minder snel 'aan' dan mannen. Maar met sport en bepaalde werkzaamheden (in de bouw ed) zie je vnl mannen en zijn ze ook vaak harder ja. Ik bedoelde eigenlijk meer dat vrouwen sneller 'doorgaan' als ze iets hebben, beter tegen een stootje kunnen. Maar natuurlijk geldt dit niet voor alle vrouwen en alle mannen, je kunt gewoon niet stellen dat vrouwen dit zijn en mannen dat, tis per persoon verschillend... maar goed ook :wink:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 mar 2008 13:30

Rolf schreef:T.a.v. Lalage
Globaal ben ik het met je eens. Tegenwoordig zie ik trouwens ook steeds
meer mannen die in het huishouden een handje mee helpen. En ook meer
vrouwen die mannelijke taken verrichten. Maar verschil is er nog wel.
En, misschien komt het heel ouderwets over, maar nogmaals, als vrouwen

Ah dus doordat ik wiskunde heb gestudeerd en nu werk heb dat daarmee te maken heeft, heb ik geen fijngevoelige band met kinderen? Interessant, kan je me dat verder uitleggen?

Rolf

Berichtdoor Rolf » 21 mar 2008 13:54

Ik doel vooral op een moedersituatie.
Als moeders in de periode dat een kind 1/2 - 4 jaar is, andere taken
gaan verrichten, gaat dat dan niet ten koste van de opvoeding?

M.b.t. Wiskunde
Door het uitoefenen van een vak, in dit geval Wiskunde, zullen de
hersenen veel geoefend worden. Andere talenten worden hierbij denk ik
minder gebruikt. Of dit ten koste gaat van moedertalenten ... ?
Wat denk jezelf?

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 21 mar 2008 14:58

lammetje schreef:Volgens mij kunnen vrouwen zich beter redden, mannen hertrouwen vaak binnen korte tijd terwijl de vrouwen langer alleen blijven, vaak met kinderen!!!

Een vrouw kan soms beter een hogere functie hebben dan een man, dat ligt er net aan hoe ze is en hoe de man is. Vooral in deze tijd van emancipatie mógen vrouwen ook hogerop, en kúnnen ze dit ook! Maar ben het eens dat het niet ten koste moet gaan van de kinderen die 5 dagen in de week bij het kdv moeten zijn en savonds meteen door de oppas naar bed gebracht worden.

Het ten koste gaat van de kinderen schuif jij dus af op de vrouw? En de man dan? :roll: :?:

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 21 mar 2008 15:01

Rolf schreef:Ik doel vooral op een moedersituatie.
Als moeders in de periode dat een kind 1/2 - 4 jaar is, andere taken
gaan verrichten, gaat dat dan niet ten koste van de opvoeding?

De man kan toch ook een rol tot zich nemen m.b.t. de opvoeding Rolf? Bijvoorbeeld beiden parttime werken, beiden parttime bij de kinderen, zo vreemd is dat niet hoor.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 21 mar 2008 15:20

Rolf schreef:Alleen mag ik de volgende opmerking maken t.a.v. de vader die de kinderen opvoedt?
Van 1/2 - 4 jaar lijkt mij dat voor een vader minder geschikt. Er zullen
best wel vaders zijn die dat kunnen, maar is er van nature toch niet een
iets sterkere band, vooral op die leeftijd, tussen kinderen en de moeder?
Naarmate de leeftijd vordert, verandert dat denk ik.

Hoe weet je dat nou? Het staat toch niet vantevoren vast met wie een kind een sterkere band zal ontwikkelen? Omdat jij misschien om je heen voornamelijk thuismoeders ziet die de hele dag met hun kinderen bezig zien, komt de mogelijkheid misschien niet in je op dat de vader die rol op zich zou nemen. Maar als de vader de hele dag thuis voor de kinderen zou zorgen, dan zou je precies hetzelfde zien als wat die moeder de hele dag met de kinderen doet.

Ik maak daar dus echt geen seconde druk over. Mijn man is net zo goed zorgzaam, lief, en heeft alles wat hem tot een goede ouder zal maken. Sterker nog: als ik nu moest gokken met naar wie onze kinderen zich zeker in het begin het meest zullen richten, dan is het mijn man. Want dat zie ik kinderen altijd doen.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 21 mar 2008 15:22

Als ik me het goed herinner was laatst ook in het nieuws dat er tegenwoordig zelfs cursussen zijn om je weer echt 'man' te voelen, aan de andere kant wel jammer dat het nodig is en sommigen dus zo erg hun eigen ik zijn kwijt geraakt...

de vele boekjes over soort onderwerpen bestaan ook al langer

maar ach, of een vent nu graag:
-een konijn slacht en braad boven een kampvuur
-plezier heeft in het bereiden van culinaire hoogstandjes
-altijd met gereedschap en auto's, etc in de weer is
-meer fijngevoeligheid toont dan normaal van een man verwacht wordt

als je omgeving, maar vooral jijzelf je er lekker bij voelt, wat is dan het probleem ? :P

Ik lees alleen dat de man geschapen is in een functie van onderkoning over deze aardse schepping te mogen zijn, dat houd een hele verantwoordlijkheid in, waar Jezus ons meest juiste voorbeeld geeft van een echte koning, namelijk iemand die zich dienstbaar opstelt als zijn taak dat van hem verwacht, en in een positie van heerser wordt dus ook van mannen een dienstbare invulling van hun taken verwacht.

Van vrouwen lezen we dat ze een hulp is, als zijn tegenover (Naardense) ze vult hem dus in 'alle' taken aan hier op aarde, dus net zo veelzijdig en net zo dienstbaar, om samen te kunnen zeggen we hebben als mens dienstbaar onze taak vervult waarvoor God ons oa geschapen heeft.

Hieruit conludeer ik dat beide geslachten min of meer bepaalde kwaliteiten zullen hebben, maar de verdeling ervan niet persee per geslacht is, maar eerder per persoon.

Aan de andere kant zou je met een glimlach kunnen zeggen over dat 'hulp' dat God de man gemaakt heeft voor de praktische taken (oa het in cultuur brengen van deze aarde)
en toen nadacht dat die man die rondloopt en zijn ding doet alleen al weer een heleboel taken met zich meebracht waar ook iemand voor moest zorg dragen, dus die ook nog binnen de schepping uitgevoerd zouden moeten worden, en voor al deze taken zijn schepping volltooide met de vrouw ;)

m.a.w. de mannen hebben een ernstig probleem in het voor zichzelf zorgen zonder vrouwen.
en de vrouwen zitten zonder werk als er geen mannen zijn.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 21 mar 2008 15:36

Lovely schreef:

Een vrouw kan soms beter een hogere functie hebben dan een man, dat ligt er net aan hoe ze is en hoe de man is. Vooral in deze tijd van emancipatie mógen vrouwen ook hogerop, en kúnnen ze dit ook! Maar ben het eens dat het niet ten koste moet gaan van de kinderen die 5 dagen in de week bij het kdv moeten zijn en savonds meteen door de oppas naar bed gebracht worden.

Het ten koste gaat van de kinderen schuif jij dus af op de vrouw? En de man dan? :roll: :?:

nee ik zeg dat het niet ten kosten moet gaan van de kinderen dat ze van smorgens tot savonds in het kdv zitten en daarna door de oppas naar bed gebracht. Dus als én de man, én de vrouw fulltime werken of op zo'n hoge functie zitten dat ze niet voor 19 uur thuis kunnen zijn...

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 21 mar 2008 15:40

ik vermoed overigens dat sarah ondanks dat vlieger pas om 17 uur thuis is en tussen de middag 1 uur thuis eet, toch een sterkere band heeft met hem, al wil ze toch wel vaker getroost worden door mij als ze erg verdrietig is :-k

enne in de vervelende buien van sarah kan ik heel erg boos worden op dr, bijvoorbeeld op de gang zetten of een keertje uitvallen, vlieger is een stuk geduldiger, dat ligt ook aan je karakter. Soms is het wel jammer dat hij niet gewoon 1 dag thuis is als ik ga werken, maar das niet te realiseren op zn werk opt moment. Misschien dat het ooit komt.... :)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 21 mar 2008 15:42

Rolf schreef:En, misschien komt het heel ouderwets over, maar nogmaals, als vrouwen

Wat zijn dan typische mannen- en/of vrouwenzaken?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 21 mar 2008 16:15

Rolf schreef:M.b.t. Wiskunde
Wat denk jezelf?

hahahahahahahahahahahahahaha... komop kerel. moedertalenten en intelligentie zijn niet omgekeerd evenredig.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 21 mar 2008 16:19

MrSokkie schreef:
Rolf schreef:M.b.t. Wiskunde
Wat denk jezelf?

hahahahahahahahahahahahahaha... komop kerel. moedertalenten en intelligentie zijn niet omgekeerd evenredig.

Nou, inderdaad zeg. Ik denk niet dat Lalage door haar studie wiskunde nu ineens een slechtere moeder zou zijn!

Sterker nog: ze zou een fantastisch voorbeeld zijn voor haar kinderen! Want ze heeft haar talenten benut en haar gevoel gevolgd. En als ze dat op haar (eventuele) kinderen zou kunnen overbrengen, dan lijkt me dat van grote waarde!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Terug naar “[Religie] - Open forum”