'Vallen in de Geest' (enzo)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

'Vallen in de Geest' (enzo)

Berichtdoor meschianza » 25 dec 2003 13:33

Heej!

Pas was ik bij een multiculturele kerkdienst, er waren mensen van vele nationaliteiten. WAt opzich heel mooi is. Een vriend van mij komt daar zeer vaak en hij voelt zich er helemaal thuis.

Het begon redelijk rustig met een prediking maar toen de muziek erbij kwam werd het heel opzwepend. Ik trok me echt terug op een stoel in de hoek, omdat ik voor het eerst zoiets meemaakte en me ongemakkelijk voelde. Mensen gingen volledig uit hun dak, nouja, dat is wat je zelf wilt. Maar wat mij obserdeerde waren de mensen 'die in de Geest vielen' zoals die vriend het later uitlegde. Ze begonnen in tongen te praten en wilde gebaren met hun armen te maken en op en neer te springen. Links en rechts van me plofte mensen languit op de grond.

Toen begonnen twee sprekers teksten continue te herhalen, zoiets als:
Jesus loves you, He send you out to the world, nations to nations. Achterelkaar het zelfde, en steeds harder, waardoor mensen helemaal in trance raakte.

En toen was het opeens over, en iedereen was weer heel normaal.
Ik zou zelf nooit een oordeel geven, omdat ik te bang ben dat ik het mis heb en daarmee christenen en God diep kwets. Maar ik had een heel onplezierig gevoel, is dit echt? Is dit wat God wil dat wij Hem aanbidden? (Met de hand op eigen boezem, want de passieviteit in onze kerk is ook niet alles)
Ik ben ook bang dat het verkeerde krachten zijn die werken, en dat die vriend daar nu door meegesleurd wordt. Hij is ook heel erg veranderd sinds hij daar komt, heel charismatisch en ik kan niet meer ff lekker met hem ruzieen ofzo. Hij is zo zacht en lief geworden dat ik het gewoon onwaarschijnlijk vind. Hij is zichzelf niet meer.

Is dit bijbels? En dan bedoel ik dus echt dat het gevolg van Gods Geest in je is dat je rare bewegingen gaat maken en buiten zinnen raakt......

(dus liever geen discussie over wel of geen drum in de dienst, tongentaal ect)
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Parpar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Parpar » 25 dec 2003 13:56

Lees 1 korintiërs 14 maar eens, misschien heb je daar wat aan.
Zelf vind ik het niet prettig aanwezig te zijn waar dit soort dingen plaatsvinden.

groeten,

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 25 dec 2003 18:47

bij de rubriek 'vragen' van Refoweb kan je antwoorden lezen die betrekking hebben op tongentaal.
klik op vragen, vul bij 'zoeken' het woord tongentaal in en je krijgt meerdere uitleg over dit onderwerp.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 25 dec 2003 20:02

Wij zijn uit m'n vorige kerk weggegaan vanwege het vallen in de Geest, wat ik zelf ook wat bedenkelijk vind. Tegen tongentaal e.d. heb ik niets, dat staat gewoon duidelijk in de bijbel.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

joris

Berichtdoor joris » 25 dec 2003 20:38

De uitstorting van de heilige Geest kan ook gewoon rustig verlopen. Als je de sfeer niet prettig vond is het misschin een teken dat je er niethoort. Maar misschine ook een teken dat je het niet gewend bent.

in mijn gemeente zeggen ze eigenlijk altijd dat de Heilige Geest een gentlemen is, die niemand op deze manier vloert. Het komt soms voor dat mensn vallen, ook in de bijbel, maar het is niet normaal. IK bedoel: het is niet zo dat het altijd moet gebeuren.

Blij zijn en gaan zingen en springen is wel wat normaler, want dat komt vaak voor in de bijbel. Trouwens, het vallen ook wel hoor. Ezechiel s het geloof ik die ook altijd op zn snufferd ging als de Heer tot hem ging spreken.

Wees er niet bang voor maar ga er ook niet op wachten. De Geest gaat net als de wind waarheen Hij wil en op de manier als Hij wil. Maar een ding staat vast: Hij die na mij komt zal u dopen in Geest, zegt johannes de doper. En JEzus zegt: als iemand de vader iets vraagt in mijn naam, zal Hij het dan weigeren?

DoulosChristou

Berichtdoor DoulosChristou » 26 dec 2003 15:51

Je moet niet iets afkeuren omdat het vreemd is. Je moet niet iets zomaar goedkeuren omdat het vreemd is. Kijk gewoon naar de vruchten. Het feit dat iemand Jezus belijdt met de mond, hoeft nog niet alles te zeggen.

Een baptistenpredikant, ds. H. Bakker, heeft Jonathan Edwards keuringsmethode samengevaten in een artikel. Erg sterk.

1) Het is een werk van de Geest als mensen worden versterkt in hun geloof in Jezus Christus, die geboren is uit de maagd Maria en gekruisigd buiten de poorten van Jeruzalem. De gedachten en harten moeten worden getrokken tot de Christus der Schriften (cf. Matt. 10:32; 1 Kor. 12:3). Niet tot een ander evangelie, een andere Jezus, een andere geest (Gal. 1:6-9; 2 Kor. 11:4).
2) Het is een werk van Gods Geest als het ingaat tegen de bouw van het koninkrijk van satan, de overste van deze wereld. Waar gelovigen worden weggetrokken van wereldse begeerten en lusten, en een diep verlangen krijgen zich te keren tot de heerlijkheden van het evangelie, daar is de Geest bezig een werk te doen (cf. 1 Joh. 1:14-17). De satan zal namelijk zichzelf niet bestrijden (Matt. 12:25-26).
3) De geest die zodanig werkzaam is in mensen, dat zij meer rekening houden met de Schrift, en hen daardoor sterker bevestigt in de waarheid en heiligheid, is de Geest van God (cf. Jes. 8:19-20; 1 Joh. 2:3-6).
4) Gods Geest is de Geest der waarheid. Een valse geest is een geest van dwaling (1 Joh. 4:6). Waar mensen tot de waarheid geleid worden doordat zij overtuigd raken van Gods waarheid, daar is Gods Geest aan het werk (cf. Ef. 4:7-11; Joh. 8:31-32, 44-47; 2 Joh. 4; 3 Joh. 4).
5) De Geest van God is aan het werk waar mensen God en de naaste leren liefhebben. Werkelijke liefde van God staat loodrecht op zelfliefde, en straalt vanwege de ootmoed die van Christus is (cf. 1 Joh. 2:9-11; 3:15-17; 4:7-12). Andere duidelijke voorbeelden vinden we in Ef. 5:18-6:9 en 1 Thess. 4:1-12 (vervulling met de Geest wordt uitgewerkt in de relaties, ook in het huwelijksleven en het gezinsleven, het sexuele leven en het zakenleven).
Deze vijf karakteristieken tonen aan waar de 'vinger Gods' aan het werk is (of misschien Zijn hand, of Zijn arm). De satan kan dit niet doen. Hij kan kopiëren, maar niet geven wat hij zelf niet heeft. Hij trekt mensen niet tot Christus en de Schrift, brengt hen niet in een staat van berouw, boetvaardigheid en ootmoed. Dit zijn vruchten die de duivel ook niet geven zou indien hij zou kunnen.

enveedee

Berichtdoor enveedee » 26 dec 2003 16:37

Gods Geest kan inderdaad lichamelijke reacties oproepen, van klein (kippenvel, tranen) tot groot (vallen, bewegen). Of dit ook daadwerkelijk gebeurt heeft volgens mij te maken met je openheid daarvoor en de volheid waarmee de Geest zich in jou kan vervullen.

Als je ergens bent waar de kracht van Gods Geest de ruimte vult en je weet niet wat je er van moet denken dan moet je maar gewoon gaan bidden of God je wil laten zien of dit Zijn Geest is of niet. Dan zal je het ongetwijfeld merken.

caprice

Berichtdoor caprice » 26 dec 2003 21:45

Hellenbroek zegt in zijn vragenboekje dat het overgaan van de zondaar in Christus bedaard, oprecht, vrijwillig, volledig instemmend met de eisen en de beloften van het verbond gaat.

Of wordt dat hier niet bedoeld? :roll:

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 26 dec 2003 23:47

caprice schreef:Hellenbroek zegt in zijn vragenboekje dat het overgaan van de zondaar in Christus bedaard, oprecht, vrijwillig, volledig instemmend met de eisen en de beloften van het verbond gaat.

Ehm. Eerlijk gezegd boeit het mij persoonlijk niet zo wat Hellenbroek in zijn vragenboekje zegt. Het boeit me meer wat de Bijbel hierover zegt. Hmz, je zou ieders vragenboekje wel kunnen citeren. :|

caprice

Berichtdoor caprice » 27 dec 2003 11:06

Equilibrist schreef:
caprice schreef:Hellenbroek zegt in zijn vragenboekje dat het overgaan van de zondaar in Christus bedaard, oprecht, vrijwillig, volledig instemmend met de eisen en de beloften van het verbond gaat.

Ehm. Eerlijk gezegd boeit het mij persoonlijk niet zo wat Hellenbroek in zijn vragenboekje zegt. Het boeit me meer wat de Bijbel hierover zegt. Hmz, je zou ieders vragenboekje wel kunnen citeren. :|

Dat vragenboekje is anders wel op de Bijbel gebaseerd.

joris

Berichtdoor joris » 27 dec 2003 11:08

maar wat zijn dan de vragen en de eisen van het verbond? Met het rustig ben ik het op zich wel eens, maar dat schreef ik al.

caprice

Berichtdoor caprice » 27 dec 2003 11:28

joris schreef:maar wat zijn dan de vragen en de eisen van het verbond? Met het rustig ben ik het op zich wel eens, maar dat schreef ik al.

De eis weet ik even niet (moet ik nazoeken) maar de belofte is het eeuwige leven.

Maar dat rustig zie je niet terug bij de evangelischen, zo hysterisch ze kunnen zijn op Jongerendagen waar ze 'kiezen voor God'

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 27 dec 2003 11:32

Maar dat rustig zie je niet terug bij de evangelischen, zo hysterisch ze kunnen zijn op Jongerendagen waar ze 'kiezen voor God'

Dit is redelijk subjectief: Je zou ook kunnen zeggen dat veel andere Christenen lauw zijn...
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

joris

Berichtdoor joris » 27 dec 2003 11:58

maar ze lijken in ieder geval te kiezen! Wat doet dat jou?

caprice

Berichtdoor caprice » 27 dec 2003 14:04

joris schreef:maar ze lijken in ieder geval te kiezen! Wat doet dat jou?

Ze lijken te kiezen ja. Maar is het wel echt?
Hoe staan ze daarna in de wereld?
Volgens mij is dit niet de weg.

Terug naar “Archief”