Sadomasochisme en D/s als lifestyle

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 19 mar 2008 12:55

scape schreef:
Joepie Meloen schreef:
Het schijnt alsof mensen tegenwoordig denken dat het normaal is dat zij al hun behoeften bevredigen. Dit lijkt me vrij vreemd. Stel dat ik moordneigingen heb, wel dan moet ik die behoefte kunnen bevredigen. Slechts om dat voorbeeld vind ik dat argument vrij zwak. Waarbij ik direct wil aangeven dat moordneigingen iets totaal anders is dan homo zijn.

Vanuit mijn ethiek en vanuit de Bijbelse lijn vind ik het normaal dat iemand probeert zijn gevoelens betreffende het homo-zijn te onderdrukken. Volgens mij zegt Gods Woord dat het zondig is om deze gevoelens uit te leven. Een argument heb ik in één van mijn postings, die MrSokkie ook aanhaalt, gegeven.

Je uitgangspunt vindt ik lichtelijk verwerpelijk. Nl bevrediging van behoefte. Ik neem aan dat je erkent dat een relatie ook andere kanten heeft? Een huwelijk is toch ook meer dan enkel een toestemming om seks te hebben?

Ik bedoelde in ieder geval bevrediding van behoeften. Dus niet alleen het seksuele aspect, maar de biologische behoeften, zekerheid en veiligheid, sociale behoeften, zelfwaardering en zelfontwikkeling. Overigens is dat achtereenvolgens de behoeftepiremide van gedragspsycholoog Maslow en ik vind dat eigenlijk wel een aardig volledig beeld..Toepasbaar in elke relatie of elk huwelijk :)

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 19 mar 2008 13:09

Aah, dank smurf.

Toch blijft er iets lastig. Regelmatig wordt nl gesteld alsof de menselijke basisbhoeften (die jij mooi omschrijft) in mijn relatie gelijkstaan aan het begrip "behoefe(n) in een neo-liberale context. Alsof ik dus mijn relatie veranwoord zoals een consument goedpraat dat die een grote huis nodig heeft. Het zgn "uitleven". Ik blijf dat een verwerpelijke term vinden die geen recht doet aan mijn relatie. Mijn relatie gaat niet om mij, daarvoor is het een relatie.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 19 mar 2008 13:22

Het mooie aan in relatie is inderdaad juist dat je elkaar in elk van die behoeften vrijlaat of juist steunt, of samen beleeft. Een avondje naar vrienden (sociale behoeften) en de ander thuis blijft, het doen van een studie (zelfontwikkeling) en je minder tijd hebt voor elkaar (tijdelijk), overwerken (biologische behoeften; eten, hypotheek, enz.) Seksualiteit is een mooie beleving, waardoor al die behoeften in respect en waardering voor elkaar samenkomen. Volgens mij is dat geen 'uitleven', maar het 'houden van', zoals het mijns inziens hoort te zijn in een relatie. Met weliswaar een eigen karakter en (helaas) alles in gebrokenheid. Homo- of hetero-relatie.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 19 mar 2008 13:31

Ik vind je uiteenzetting prachtig. Los van dat alles ben ik wel van mening dat je ook te zwaar en te ingewikkeld over een relatie na kunt denken... als ik dat zou gaan doen in mijn eigen relatie, dan was het einde zoek!

Maar nu dwaal ik af van het onderwerp en dat neemt Mr.Sokkie mij waarschijnlijk niet in dank af. Sorry!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 19 mar 2008 13:47

Los van dat alles ben ik wel van mening dat je ook te zwaar en te ingewikkeld over een relatie na kunt denken... als ik dat zou gaan doen in mijn eigen relatie, dan was het einde zoek!

Moet je ook niet doen. Maar ik denk dat dit een kleine basis is voor elke relatie, alleen heeft elke relatie wel een eigen karakter.

Zo offtopic is het niet trouwens. Juist niet denk ik. Mr.Sokkie voelde zich blijkbaar niet thuis in zijn vorige relatie, omdat zijn behoeften niet bevredigd werden. (Mr.Sokkie; correct me if I'm wrong) En dat heeft in zijn geval niet per definitie met seksualiteit te maken, omdat die de vorm die hij daarvan (wenst te) praktiseren, eigenlijk een lifestile is. Omdat ik denk dat je gehele identiteit en behoeftencircel samenkomt in de beleving van seksualiteit, waardoor het dus zeker een belangrijk aspect is binnen een relatie, zou dat dan niet voor iedereen gelden? En maakt het dan uit of het een hetero-relatie is of een anders geaarden-relatie? Ik denk het niet :)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 19 mar 2008 16:23

Galateia schreef: Waarom zou deze neiging zondig zijn? Waar lees je in de Bijbel, welke vorm van seks goed is, en welke fout? Wanneer 2 mensen een liefdevolle relatie hebben en er beiden naar verlangen, dan is er geen dwang, gebeurt er niets tegen de wil van de ander, en komen ze beiden aan hun gerief. En dan zijn ze ook nog eens monogaam. Waarom zouden deze 2 mensen niet hun seksualiteit zo mogen vormgeven, dat ze er beiden van genieten? Seks is er ook om van te genieten, en tja, ieder geniet daar op zijn of haar eigen manier van.

Dankjewel Galateia. Zo mooi verwoord. Het raakt me. Dankje, dankje!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 19 mar 2008 17:10

Smurffie schreef: Zo offtopic is het niet trouwens. Juist niet denk ik. Mr.Sokkie voelde zich blijkbaar niet thuis in zijn vorige relatie, omdat zijn behoeften niet bevredigd werden. (Mr.Sokkie; correct me if I'm wrong) En dat heeft in zijn geval niet per definitie met seksualiteit te maken, omdat die de vorm die hij daarvan (wenst te) praktiseren, eigenlijk een lifestyle is. Omdat ik denk dat je gehele identiteit en behoeftencircel samenkomt in de beleving van seksualiteit, waardoor het dus zeker een belangrijk aspect is binnen een relatie, zou dat dan niet voor iedereen gelden? En maakt het dan uit of het een hetero-relatie is of een anders geaarden-relatie? Ik denk het niet :)

Inderdaad, ook jij weet het zeer goed te verwoorden. Uit de kast komen is best spannend, en ik ben echt heel erg blij en dankbaar voor jullie woorden. Ik voel me begrepen en dat is waardevol.

Inhoudelijk: Inderdaad is sexualiteit en identiteit sterk met elkaar verbonden. Daar geef ik je helemaal gelijk in. Ik voelde me dan ook niet-compleet in mijn relatie, alhoewel we wel alles hebben geprobeerd om het een plaats te geven. Juist omdat ik het gevoel van niet-compleet-voelen aan den lijve heb ervaren begrijp ik niet hoe mensen tegen andere mensen kunnen zeggen dat ze "bepaalde dingen niet mogen of maar moeten onderdrukken".

off-topic en stukje vak-idiotie van mijn kant: Circel? Iets te veel met de Playstation gespeeld? Is namelijk een spelfout waar Playstation chronisch last van heeft. :mrgreen:

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 20 mar 2008 16:38

MrSokkie schreef:
Smurffie schreef: Zo offtopic is het niet trouwens. Juist niet denk ik. Mr.Sokkie voelde zich blijkbaar niet thuis in zijn vorige relatie, omdat zijn behoeften niet bevredigd werden. (Mr.Sokkie; correct me if I'm wrong) En dat heeft in zijn geval niet per definitie met seksualiteit te maken, omdat die de vorm die hij daarvan (wenst te) praktiseren, eigenlijk een lifestyle is. Omdat ik denk dat je gehele identiteit en behoeftencircel samenkomt in de beleving van seksualiteit, waardoor het dus zeker een belangrijk aspect is binnen een relatie, zou dat dan niet voor iedereen gelden? En maakt het dan uit of het een hetero-relatie is of een anders geaarden-relatie? Ik denk het niet :)

Inderdaad, ook jij weet het zeer goed te verwoorden. Uit de kast komen is best spannend, en ik ben echt heel erg blij en dankbaar voor jullie woorden. Ik voel me begrepen en dat is waardevol.

Inhoudelijk: Inderdaad is sexualiteit en identiteit sterk met elkaar verbonden. Daar geef ik je helemaal gelijk in. Ik voelde me dan ook niet-compleet in mijn relatie, alhoewel we wel alles hebben geprobeerd om het een plaats te geven. Juist omdat ik het gevoel van niet-compleet-voelen aan den lijve heb ervaren begrijp ik niet hoe mensen tegen andere mensen kunnen zeggen dat ze "bepaalde dingen niet mogen of maar moeten onderdrukken".

off-topic en stukje vak-idiotie van mijn kant: Circel? Iets te veel met de Playstation gespeeld? Is namelijk een spelfout waar Playstation chronisch last van heeft. :mrgreen:

Is het mogelijk dat MrSokkie ons in nette woordjes vertelt waarom SM een lifestyle is? Zelf snap ik dat niet helemaal namelijk. Het idee dat de ene persoon dom(inant) is en de andere de passieve rol speelt gaat een beetje in tegen mijn idee van sexualiteit. Maar ik begreep dat je niet altijd dezelfde rol hebt, is het dan enkel een grappig 'rollenspelletje', dat dus cirkelt om het gegeven dat degene die de passieve rol aanneemt dat enkel kan doen in vollédig vertrouwen?? Zoiets?
En is SM zoals jij praktiseert in een relatie (heel) anders dan SM in bepaalde bordelen, waar het volgensmij altijd gaat om sadomasochisme, spanken, en andere afranselpraktijken??

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 20 mar 2008 17:46

Giovannino schreef:Is het mogelijk dat MrSokkie ons in nette woordjes vertelt waarom SM een lifestyle is? Zelf snap ik dat niet helemaal namelijk.

Ik zal mijn best doen, alhoewel het voor mij een beetje dezelfde vraag is waarom jij een hetero-lifestyle hebt. Het is nu eenmaal hoe ik werk, zelf snap ik het ook niet helemaal, ik ontdek nog steeds nieuwe dingen aan mezelf. Natuurlijk heb ik me ook afgevraagd waarom ik het zo ervaar, en zelfs vervloekt dat ik niet "normaal" was, maar ondertussen ben ik er blij mee en kan ik het me niet eens voorstellen een relatie aan te gaan waarin SM geen rol speelt of dat ik niet zou zijn zoals ik nu ben.

En verder, tja, zoals sommigen op blond of donker vallen, word ik aangetrokken door (bepaalde vormen van) dominantie. De kracht, de intensiteit die iemand uitstraalt, het zelfvertrouwen, maar ook de rust en de kalmte van alles onder controle te hebben. Het is wel een ingetogen dominantie die niet moet overgaan in arrogantie, want dat is dan weer een afknapper.

Het idee dat de ene persoon dom(inant) is en de andere de passieve rol speelt gaat een beetje in tegen mijn idee van sexualiteit. Maar ik begreep dat je niet altijd dezelfde rol hebt, is het dan enkel een grappig 'rollenspelletje', dat dus cirkelt om het gegeven dat degene die de passieve rol aanneemt dat enkel kan doen in vollédig vertrouwen?? Zoiets?

Dat klopt niet helemaal. Alhoewel er wel mensen zijn die wisselen tussen rollen (zogenaamde "Switches"), is dat voor mij niet zo. Ik ben onderdanig en kan de dominante rol niet op me nemen. Dat idee alleen al voelt vreselijk verkeerd aan.

Wat ik ook even kwijt wil is dat onderdanig zijn niet direct betekent dat je dan ook passief bent, maar ik begrijp dat het dat wel kan lijken en dat het kiezen van de juiste woorden lastig is. Net als in een vanille-relatie doe je dingen samen, deel je dingen, beide partners geven en ontvangen.

Het is zeer zeker niet alleen een grappig rollenspelletje. Dat geldt waarschijnlijk wel voor mensen die zo nu en dan aan kinky sex doen, en dat zijn er meer dan je denkt. Dat de ene partner de ander eens een tik op de billen geeft, of stevig bij het haar pakt tijdens een vrijpartij, dat kun je al zien als een vorm van SM.

Voor mij geldt dat dus niet; het is zoals gezegd een lifestyle. Dat betekent niet dat ik constant geboeid rondloop of bont en blauw ben. Ik doe ook graag samen hele normal dingen, als koken, naar het museum, tv-kijken of een boek lezen. Het is er wel altijd, meestal onderhuids en merk je daar niks van, maar het is mijn natuur. Juist het subtiele, dat maakt het leuk en daardoor voel ik me enorm bemind.

Vertrouwen is wel cruciaal, nog meer dan in een vanille-relatie. Het is een overgave aan elkaar, en in die overgave ligt een enorm gevoel van vrijheid en veiligheid. Ik kan me tegelijkertijd heel klein en kwetsbaar voelen, en dan veilig en beschermd in de armen van mijn partner zijn. Die combinatie geeft een onbeschrijfelijk gevoel van gelukzaligheid en liefde.

En is SM zoals jij praktiseert in een relatie (heel) anders dan SM in bepaalde bordelen, waar het volgensmij altijd gaat om sadomasochisme, spanken, en andere afranselpraktijken??

Tja, alhoewel sadomasochisme voor mij wel een belangrijk onderdeel vormt gaat mijn voorkeur meer uit naar D/s, Dominance and submission. BTW, ik praktiseer op dit moment niks, ik ben single maar heb wel heel erg leuk contact met een dominante dame waar ik dolgraag verder mee zou willen.

En ik denk dat het meevalt, dat het ook in bordelen niet alleen maar gaat om het afranselen. Mannen die bijvoorbeeld dolgelukkig worden van een vrouw een voetmassage geven kunnen daar ook terecht. Ik kan het me niet voorstellen zoiets intiems te doen met iemand die ik niet ken en dus niet in die mate kan vertrouwen. Maar goed, een normaal bordeel begrijp ik ook niet. SM gaat niet om lust, maar om liefde.

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 20 mar 2008 20:30

MrSokkie schreef:
Joepie Meloen schreef:Het schijnt alsof mensen tegenwoordig denken dat het normaal is dat zij al hun behoeften bevredigen. Dit lijkt me vrij vreemd. Stel dat ik moordneigingen heb, wel dan moet ik die behoefte kunnen bevredigen. Slechts om dat voorbeeld vind ik dat argument vrij zwak. Waarbij ik direct wil aangeven dat moordneigingen iets totaal anders is dan homo zijn.

Gelukkig zeg je dat laatste erbij. Ik zeg nergens dat iedereen zomaar al zijn behoeften moet bevredigen en aan alle impulsen moet toegeven, maar is jouw argument niet zwak? Je geeft zelf al aan dat de behoeften die je aanhaalt totaal anders zijn. Ik heb het over behoeften die niemand kwaad doen, dat had ik misschien expliciet moeten zeggen maar ik ging er van uit dat dat wel duidelijk zou zijn.

Inderdaad zijn het geen behoeften die iemand kwaad doen, alleen die mijns inziens indruisen tegen de Bijbel. Vandaar dat ik het toch als geen goede behoeften zie.

Vanuit mijn ethiek en vanuit de Bijbelse lijn vind ik het normaal dat iemand probeert zijn gevoelens betreffende het homo-zijn te onderdrukken. Volgens mij zegt Gods Woord dat het zondig is om deze gevoelens uit te leven. Een argument heb ik in één van mijn postings, die MrSokkie ook aanhaalt, gegeven.

Goed, ik hang hier al lang genoeg rond om dat enigszins te volgen, maar blijf het vreemd vinden dat mensen zo makkelijk vinden dat anderen maar een vrij essentieel deel van zichzelf maar moeten ontkennen, zeker als het een deel is waarmee liefde beleefd en gedeeld wordt. Geloof je ook dat als je zou willen je je gevoelens betreffende het hetero-zijn zou kunnen onderdukken?

Als dat verkeerd zou zijn, zou je dat in ieder geval moeten proberen. Ik erken direct de moeilijkheid ervan.

Je had het in je stukje over accenten. Kun je daar nog wat over zeggen?

Ik denk dat je je geaardheid nooit aan de kant kunt zetten, maar wel een bepaalde richting kunt kiezen waardoor je minder te maken hebt met je geaardheid. In die zin had ik het over accenten, richtingsverandering hoeft niet speciaal heel rigoreus te zijn.

Galateia schreef:Hm. Laten we even concreet maken waar het hier vooral om gaat: sm. Het gaat nu dus om behoeftes van mensen die prima passen binnen heteroseksuele relaties, dus homoseksualiteit kunnen we even parkeren.

Waarom zou deze neiging zondig zijn? Waar lees je in de Bijbel, welke vorm van seks goed is, en welke fout? Wanneer 2 mensen een liefdevolle relatie hebben en er beiden naar verlangen, dan is er geen dwang, gebeurt er niets tegen de wil van de ander, en komen ze beiden aan hun gerief. En dan zijn ze ook nog eens monogaam. Waarom zouden deze 2 mensen niet hun seksualiteit zo mogen vormgeven, dat ze er beiden van genieten? Seks is er ook om van te genieten, en tja, ieder geniet daar op zijn of haar eigen manier van.

Zolang ze elkaar niet met vleesmessen te lijf gaan en elkaars lichaam echt gaan beschadigen... zie ik er geen kwaad in. Sterker nog, ik vraag me wel eens af wat er zich in het geheim allemaal in die o zo brave christelijke slaapkamers afspeelt. Want is het niet menselijk dat we allemaal onze behoeftes hebben?

Inderdaad staat er nergens in de Bijbel welke vorm van seks goed is. Alleen is er wel een bepaalde tendens te bespeuren in de Bijbel, waarbij bovengenoemd verhaal niet of nauwelijks in de Bijbel voorkomt. Bovendien getuigt m.i. de schepping ervan dat zowel man als vrouw geschapen zijn, en niet man en man of vrouw en vrouw. Daarom denk ik dat het niet goed is om, hoe dan ook genoemd, homoseksueel zich te uiten.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 20 mar 2008 23:01

Joepie Meloen schreef:Als dat verkeerd zou zijn, zou je dat in ieder geval moeten proberen. Ik erken direct de moeilijkheid ervan.

Jij denkt nog in de term "moeilijkheid". Ik weet uit ervaring dat de term "onmogelijk" beter op zijn plaats is.

Ik denk dat je je geaardheid nooit aan de kant kunt zetten, maar wel een bepaalde richting kunt kiezen waardoor je minder te maken hebt met je geaardheid. In die zin had ik het over accenten, richtingsverandering hoeft niet speciaal heel rigoreus te zijn.

Ik vind het wel behoorlijk vaag. De richting die ik zou kunnen kiezen die ik kan bedenken waarbij ik minder te maken heb met mijn geaardheid is een leven lang single blijven. Binnen een intieme relatie speelt het onherroepelijk mee. In geaardheid zit niet voor niks het woord AARD. Het is wie ik ben en hoe ik lief heb.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 mar 2008 23:20

Met enige verbazing en verwarring lees ik deze discussie. Wat er al niet kan gebeuren als je niet oplet: SM op Refoweb :roll:

Ik zit me ook te realiseren dat ik geen idee heb wat ik er mee moet. Het staat gewoon heel ver van me af en ik merk dan dat je gewoon ind e beoordeling op je gevoel afgaat: "het voelt niet goed en dit kan de nooit de bedoeling van seks zijn". Maar da's puur een gevoel. Ik weet het dus echt niet. En ik wil ook geen 'oordeel' vellen, want ik zou niet weten waarop ik dat moet baseren.

En dan schieten er weer teksten door m'n kop als "Al wat je doet, doe dat tot eer van God' en 'Alles wat uit het geloof niet is, is zonde'...

Ik heb wel iets van: "blij dat ik alleen maar homo ben en ook niet nog eens van sm hou of pedo, want dan wist ik helemaal niet meer hoe ik alles duidelijk moest krijgen"...

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 20 mar 2008 23:37

Het zal wel aan mij liggen maar moet je nu overal begrip voor opbrengen? Mag je nog iets verafschuwen? Ik zal het ongetwijfeld niet goed begrijpen wat sm exact inhoudt en/of er een verkeerd beeld van hebben. Ik vraag me alleen af of ik het wil weten. Mag je ook een houding hebben van, je doet maar wat je niet laten kunt? Als ik zo lees wat MrSokkie er over schrijft bekruipt mij toch een raar gevoel en druist het in tegen mijn idee van liefde. Ik associeer het er nog steeds niet mee, ook niet na je uitleg.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 21 mar 2008 00:06

Denkertje21 schreef:Met enige verbazing en verwarring lees ik deze discussie. Wat er al niet kan gebeuren als je niet oplet: SM op Refoweb :roll:

We staan in ieder geval midden in de maatschappij :mrgreen:

Ik zit me ook te realiseren dat ik geen idee heb wat ik er mee moet. Het staat gewoon heel ver van me af en ik merk dan dat je gewoon ind e beoordeling op je gevoel afgaat: "het voelt niet goed en dit kan de nooit de bedoeling van seks zijn". Maar da's puur een gevoel. Ik weet het dus echt niet. En ik wil ook geen 'oordeel' vellen, want ik zou niet weten waarop ik dat moet baseren.

Je "hoeft" er ook helemaal niks mee. Weet je dat ik al heel erg blij ben met deze reactie. Ik kan me heel goed voorstellen dat jij voelt wat je voelt. Het is ook nauwelijks uit te leggen, dat begrijp ik ook wel. Ik wil wel graag vertellen hoe ik het ervaar, als je naar me wilt luisteren.

En dan schieten er weer teksten door m'n kop als "Al wat je doet, doe dat tot eer van God' en 'Alles wat uit het geloof niet is, is zonde'...

Ook een relatie met SM kun je tot eer doen van God, als je motieven zuiver en liefdevol zijn. Ik ben naast masochist ook Boeddhist; probeer je die combinatie eens in te denken. Daar heb ik ook mee moeten worstelen voor ik dat in elkaars verlengde en als aanvulling op elkaar kon zien - in ieder geval als twee dingen die elkaar niet hoeven uit te sluiten.

Ik heb wel iets van: "blij dat ik alleen maar homo ben en ook niet nog eens van sm hou of pedo, want dan wist ik helemaal niet meer hoe ik alles duidelijk moest krijgen"...

Als pedofilie net zo'n aangeboren geaardheid is, dan heb ik heel erg medelijden met die mensen, want die hebben dan (noodzakelijkerwijs) een enorm eenzaam en onvervuld leven. Ik zal je niet kwalijk nemen dat je SM en pedofilie zo in één adem noemt, maar het heeft natuurlijk niets met elkaar te maken.

Relatievormen die anders zijn dan standaard-hetero worden vaak gereduceerd tot vormen die mensen nog menen te begrijpen maar die door de daadwerkelijke mensen waar het over gaat niet meer te herkennen zijn. Dat moet jij als homo toch herkennen? Ik heb oprecht en zuiver lief, en wordt oprecht en zuiver liefgehad, daar gaat het om, de rest, de vorm waarin dat gebeurd is daar ondergeschikt aan. Dat mijn vorm de jouwe niet hoeft te zijn, dat maakt het toch alleen maar leuker?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 21 mar 2008 00:15

Flappie schreef:Het zal wel aan mij liggen maar moet je nu overal begrip voor opbrengen? Mag je nog iets verafschuwen? Ik zal het ongetwijfeld niet goed begrijpen wat sm exact inhoudt en/of er een verkeerd beeld van hebben. Ik vraag me alleen af of ik het wil weten. Mag je ook een houding hebben van, je doet maar wat je niet laten kunt? Als ik zo lees wat MrSokkie er over schrijft bekruipt mij toch een raar gevoel en druist het in tegen mijn idee van liefde. Ik associeer het er nog steeds niet mee, ook niet na je uitleg.

Je mag iedere houding hebben die je wilt, de vraag is alleen wie je ermee tekort doet. Mij misschien, maar dat overleef ik wel; maar jezelf misschien ook wel. Als je weet dat je ergens een verkeerd beeld van hebt, maar er toch niks over wilt weten/leren, dan verschuil je je toch achter onwetendheid?

Zoals ik al zei, ik kan me heel goed voorstellen dat het indruist tegen het idee van liefde. Homofilie zal voor veel hetero's ook indruisen tegen hun idee van liefde. Dat wil niet zeggen dat die liefde minder is, of onoprecht.

Uiteindelijk is het niet mijn missie om hier net zo lang te gaan evangeliseren tot iedereen SM als "normaal" ziet. Dit topic zal ook wel niet zoals de homofilie-topics 3 vervolgen krijgen, en dat hoeft ook niet. Maar het bestaat en veel mensen hebben er een vertekend beeld van (alleen maskers en zwepen waarschijnlijk). En dat is jammer. Natuurlijk hoeft niemand na het lezen van dit topic zelf in de touwen te gaan hangen, netzomin als een hetero ineens homofilie een keer moet gaan uitproberen. Ik hoop alleen dat mijn bijdragen een klein beetje kunnen bijdragen aan de algemene beeldvorming.

Terug naar “Archief”