Giovannino schreef:Is het mogelijk dat MrSokkie ons in nette woordjes vertelt waarom SM een lifestyle is? Zelf snap ik dat niet helemaal namelijk.
Ik zal mijn best doen, alhoewel het voor mij een beetje dezelfde vraag is waarom jij een hetero-lifestyle hebt. Het is nu eenmaal hoe ik werk, zelf snap ik het ook niet helemaal, ik ontdek nog steeds nieuwe dingen aan mezelf. Natuurlijk heb ik me ook afgevraagd waarom ik het zo ervaar, en zelfs vervloekt dat ik niet "normaal" was, maar ondertussen ben ik er blij mee en kan ik het me niet eens voorstellen een relatie aan te gaan waarin SM geen rol speelt of dat ik niet zou zijn zoals ik nu ben.
En verder, tja, zoals sommigen op blond of donker vallen, word ik aangetrokken door (bepaalde vormen van) dominantie. De kracht, de intensiteit die iemand uitstraalt, het zelfvertrouwen, maar ook de rust en de kalmte van alles onder controle te hebben. Het is wel een ingetogen dominantie die niet moet overgaan in arrogantie, want dat is dan weer een afknapper.
Het idee dat de ene persoon dom(inant) is en de andere de passieve rol speelt gaat een beetje in tegen mijn idee van sexualiteit. Maar ik begreep dat je niet altijd dezelfde rol hebt, is het dan enkel een grappig 'rollenspelletje', dat dus cirkelt om het gegeven dat degene die de passieve rol aanneemt dat enkel kan doen in vollédig vertrouwen?? Zoiets?
Dat klopt niet helemaal. Alhoewel er wel mensen zijn die wisselen tussen rollen (zogenaamde "Switches"), is dat voor mij niet zo. Ik ben onderdanig en kan de dominante rol niet op me nemen. Dat idee alleen al voelt vreselijk verkeerd aan.
Wat ik ook even kwijt wil is dat onderdanig zijn niet direct betekent dat je dan ook passief bent, maar ik begrijp dat het dat wel kan lijken en dat het kiezen van de juiste woorden lastig is. Net als in een vanille-relatie doe je dingen samen, deel je dingen, beide partners geven en ontvangen.
Het is zeer zeker niet alleen een grappig rollenspelletje. Dat geldt waarschijnlijk wel voor mensen die zo nu en dan aan kinky sex doen, en dat zijn er meer dan je denkt. Dat de ene partner de ander eens een tik op de billen geeft, of stevig bij het haar pakt tijdens een vrijpartij, dat kun je al zien als een vorm van SM.
Voor mij geldt dat dus niet; het is zoals gezegd een lifestyle. Dat betekent niet dat ik constant geboeid rondloop of bont en blauw ben. Ik doe ook graag samen hele normal dingen, als koken, naar het museum, tv-kijken of een boek lezen. Het is er wel altijd, meestal onderhuids en merk je daar niks van, maar het is mijn natuur. Juist het subtiele, dat maakt het leuk en daardoor voel ik me enorm bemind.
Vertrouwen is wel cruciaal, nog meer dan in een vanille-relatie. Het is een overgave aan elkaar, en in die overgave ligt een enorm gevoel van vrijheid en veiligheid. Ik kan me tegelijkertijd heel klein en kwetsbaar voelen, en dan veilig en beschermd in de armen van mijn partner zijn. Die combinatie geeft een onbeschrijfelijk gevoel van gelukzaligheid en liefde.
En is SM zoals jij praktiseert in een relatie (heel) anders dan SM in bepaalde bordelen, waar het volgensmij altijd gaat om sadomasochisme, spanken, en andere afranselpraktijken??
Tja, alhoewel sadomasochisme voor mij wel een belangrijk onderdeel vormt gaat mijn voorkeur meer uit naar D/s, Dominance and submission. BTW, ik praktiseer op dit moment niks, ik ben single maar heb wel heel erg leuk contact met een dominante dame waar ik dolgraag verder mee zou willen.
En ik denk dat het meevalt, dat het ook in bordelen niet alleen maar gaat om het afranselen. Mannen die bijvoorbeeld dolgelukkig worden van een vrouw een voetmassage geven kunnen daar ook terecht. Ik kan het me niet voorstellen zoiets intiems te doen met iemand die ik niet ken en dus niet in die mate kan vertrouwen. Maar goed, een normaal bordeel begrijp ik ook niet. SM gaat niet om lust, maar om liefde.