Megakerk(en)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 07 mar 2008 08:45

CGK<3 schreef:Wij zijn in 10 jaar van 60 leden naar 460 leden gegaan en dat is te merken, ik ken vrijwel niemand meer.

Ligt dat alleen aan het aantal leden, of doe je er wel je best voor iedereen te leren kennen?
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 mar 2008 09:55

3000 man in één kerkgebouw is veel, je hebt snel het gevoel in een grote schouwburg te zitten (of theater zoals bij ons, met rode banken en reusachtige gallerijen. Ik kom uit een gemeente met 2354 zitplaatsen (volgens Wikipedia). Onze gemeente is erg groot en ik vind de sociale controle vreselijk. Hananja komt kerkt momenteel in een kerk met (gok ik) 150 man, ze zit bij Boekenlezer in de kerk die zal het vast weten. De kerk in Wageningen zal 500 mensen tellen en dat is groot voor haar doen. Ik vind het mini-mini het zou in onze trouwzaal passen ;)

Ik begrijp het probleem ergens wel, alleen.. gemeente zijn is zoveel meer dan zondagse Woordbediening, dan kan er rustig 2000 man in een groot stadion zitten en daar het Woord van God horen. Het doet er niet toe hoeveel mensen er dan zitten. Als je een goed systeem hebt van volwassenen/vrouwen/kinderen/jongeren/jeugd-verenigingen, bijbelstudiegroepen, kringen, gezelschappen of hoe je het ook wilt vormgeven dan is het geen enkel probleem. Gemeente zijn is niet alleen '300 man maximaal, idereen kent iedereen, en na de tijd koffie drinken bij Toos van Ouderling Piet'.

Het probleem is dat de meeste gemeenten in Nederland met meer dan 1000 leden vaak van bevindelijk-gereformeerde aard zijn en vaak ook nog die gemeenten waar 'vereniging' gelijk staat aan 'elkaar den zaligheid aanpraten'.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 15 mar 2008 09:33

egbert schreef:
CGK<3 schreef:Wij zijn in 10 jaar van 60 leden naar 460 leden gegaan en dat is te merken, ik ken vrijwel niemand meer.

Ligt dat alleen aan het aantal leden, of doe je er wel je best voor iedereen te leren kennen?
De meeste nieuwe leden zie je nooit terug bij andere activiteiten van de kerk. Daar ligt het aan.

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 15 mar 2008 09:57

kerk zijn gaat toch om het komen naar gods huis???

hoe fijn zal hij het vinden als zoveel van zijn kinderen in een huis zijn!!!

in zuid afrika ben ik in een kerk van 5000 "stoelen" geweest. dat was heel eng in t begin, aangezien ik grote groepen niet echt leuk vind. maar nu was het fijn. tuurlijk ik kende geen van de mensen, maar ze warenb aardig en benieuwd wat wij kwamen doen. en je kan het ook anders zien. je krijgt dan wel elke week de kans nieuwe mensen te leren kennen. :wink:

en het gaat toch ook om het eren van onze god en vader. de bijbel zegt:
"Want waar twee of drie mensen in mijn naam samen zijn, ben ik in hun midden." dus ook 200 0f 3000. als we maar samen zijn in zijn naam. dan maakt t niet uit of je in een eeuwenoude, gloednieuwe of in helemaal geen kerk zit.
Afbeelding

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 15 mar 2008 21:51

Daar gaat het in eerste instantie om. Alleen, als persoon heb je ook een bepaalde feeling met een gemeente. En daar heeft de grootte zeker mee te maken.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 16 mar 2008 23:18

Ik ben opgegroeid in een kleine gemeente. Na mijn trouwen gingen we naar een "mega gemeente" maar ik heb me daar in al die jaren nooit thuis gevoeld. Veel te onpersoonlijk, je kent er niemand.

Nu we verhuisd zijn gaan we weer naar een kleine gemeente en ik vind het veel fijner.

Eunice

Berichtdoor Eunice » 19 mar 2008 18:00

Ik zit in een redelijk kleine gemeente, volgens mij ruim 400. Ik zou niet groter willen, nu ken ik aardig wat mensen, anders ga je als gemeente langs elkaar heen leven (gebeurt nu al best wel... :( ) Dat zou in een grotere gemeente nog veel meer het geval zijn!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mar 2008 20:07

Hm mijn gemeente heeft zo'n 900 leden maar ik vind het nog niet heel onpersoonlijk. We hebben dan ook wel een "klein" kerkgebouw, begane grond en 2 gallerijen... de kerk is rond dus je ziet elkaar altijd zitten. Wel knus. Daarnaast is er veel contact als jongeren en heb je wijkkringen in de wijken. Daar ben je op kleinere schaal, in kleinere groepen persoonlijk bezig. Ik vind die opzet wel goed werken. Als ik lees hoe groot de kerk in Jeruzalem was, was dat ook een megakerk. En dat werkte goed. Het gaat er vooral om hoe je samen kerk bent. Dat is meer dan zondag samenkomen enzo. In Handelingen staan een hoop praktische tips over het gemeenteleven, veel met elkaar delen, samen doen etc.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 mar 2008 20:17

In onze gemeente van 200 leden moeten we nu al opsplitsen.
We hebben een +20 bijbelkring, maar de leeftijdsverschillen worden te groot. De oudste is nu bijna 30, de jongste zal komend jaar amper 20 zijn.
Dus die ouderen willen eraf. Maarja, wat dan? Mannen- en vrouwenvereniging ligt niemand van de jongere garde, dus die zal ooit wel opheffen. Maar wat dan?
Wij willen als belijdeniscathegisatie groep van ooit bij elkaar blijven.
En dat betekent dus dat er twee groepen gevormd gaan worden. Super jammer. Maar het past niet meer in de huiskamers van de leden, dus het zal moeten.

Dan vind ik dus 200 leden eigenlijk al te veel.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 mar 2008 07:56

Dan wissel je per jaar toch van groepen? Of je doet het op basis van wijken ofzo, zodat je niet vriendengroepjes binnen de kerk krijgt. Ik zit nu zelf met totaal andere mensen in de wijkkring dan waarmee ik belijdenis heb gedaan. De groep is kwa leeftijd en achtergrond en zo veel gevarieerden dan mijn belijdenisgroep was.... maar de diversiteit is juist zo leerzaam. :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 20 mar 2008 14:19

Tot mijn 12e jaar heb ik ook in een megakerk gezeten (1700 leden). Daarna ben ik naar een gemeente overgegaan waar ong. 350 mensen in zitten. Was echt een hele verandering. Ik kende ineens bijna alle mensen uit de kerk en ik had het idee dat ik veel meer bij de gemeente hoorde. In zo´n grote gemeente is alles veel massaler en in zo´n kleine gemeente is het een stuk "gezelliger".
De JV´s zijn kleiner dus je hebt de mogelijkheid om persoonlijker te worden (is mijn ervaring). Ik voelde me ineens veel meer "gemeente" toen we overgingen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 20 mar 2008 16:15

Marnix schreef:Dan wissel je per jaar toch van groepen? Of je doet het op basis van wijken ofzo, zodat je niet vriendengroepjes binnen de kerk krijgt. Ik zit nu zelf met totaal andere mensen in de wijkkring dan waarmee ik belijdenis heb gedaan. De groep is kwa leeftijd en achtergrond en zo veel gevarieerden dan mijn belijdenisgroep was.... maar de diversiteit is juist zo leerzaam. :)

Dat is wel zo, maar met een belijdenisgroep heb je een enorm hechte band opgebouwd. We hebben zo enorm veel gedeeld. We hebben voor en na elk Avondmaal bij elkaar gezeten, besproken waarom we wel of niet aangaan/aangingen. Dat is zo waardevol, wat je lang niet met iedereen kunt en wilt delen. Toevallig heb ik er minder moeite mee, maar vooral mensen die niet aangaan (aandurven) gaan dat niet aan de grote klok hangen.
Gelukkig hebben verschillende ouderlingen gezegd dat juist deze groep behouden moet worden, en dat er dus nieuwe groepen gevormd moeten worden. Want ik ga absoluut NIET naar een vrouwenvereniging met vragen uit één of ander dom blad, met nog dommere vragen en vreselijke discussies. Dus kben benieuwd hoe het verder zal gaan.
Misschien is het ook de gewenning. Ik ben eraan gewend geraakt dat de +15 gewoon de +15 was. Op zondag in huiskamers. Wij hebben niet veel clubs die in clubgebouwen draaien. Huiskamers zijn veel gezelliger. Maarja, als alles groeit is dat niet mogelijk en is er toch iets van de knusheid en veiligheid weg, en dat vind ik jammer

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 mar 2008 11:08

MissF schreef:
Marnix schreef:Dan wissel je per jaar toch van groepen? Of je doet het op basis van wijken ofzo, zodat je niet vriendengroepjes binnen de kerk krijgt. Ik zit nu zelf met totaal andere mensen in de wijkkring dan waarmee ik belijdenis heb gedaan. De groep is kwa leeftijd en achtergrond en zo veel gevarieerden dan mijn belijdenisgroep was.... maar de diversiteit is juist zo leerzaam. :)

Dat is wel zo, maar met een belijdenisgroep heb je een enorm hechte band opgebouwd. We hebben zo enorm veel gedeeld. We hebben voor en na elk Avondmaal bij elkaar gezeten, besproken waarom we wel of niet aangaan/aangingen. Dat is zo waardevol, wat je lang niet met iedereen kunt en wilt delen. Toevallig heb ik er minder moeite mee, maar vooral mensen die niet aangaan (aandurven) gaan dat niet aan de grote klok hangen.
Gelukkig hebben verschillende ouderlingen gezegd dat juist deze groep behouden moet worden, en dat er dus nieuwe groepen gevormd moeten worden. Want ik ga absoluut NIET naar een vrouwenvereniging met vragen uit één of ander dom blad, met nog dommere vragen en vreselijke discussies. Dus kben benieuwd hoe het verder zal gaan.
Misschien is het ook de gewenning. Ik ben eraan gewend geraakt dat de +15 gewoon de +15 was. Op zondag in huiskamers. Wij hebben niet veel clubs die in clubgebouwen draaien. Huiskamers zijn veel gezelliger. Maarja, als alles groeit is dat niet mogelijk en is er toch iets van de knusheid en veiligheid weg, en dat vind ik jammer

Zijn er bij jullie geen andere gezamelijke kringen dan, alleen mannen- en vrouwenverenigingen? :shock:

Wat ik bedoelde is dat het juist mooi zou zou als anderen van die hechte band zouden kunnen profiteren, daardoor bijvoorbeeld ook opener zouden kunnen worden etc. Dat je niet een clubje opzich bent in de gemeente, maar dat de groep die jullie zijn ook van meerwaarde voor de hele gemeente is. Maar misschien is dat wel doordat jullie de toon zetten als gemengde groep die bij elkaar blijft.... en het begin van einde van de aparte mannen- en vrouwenverenigingen.

Als de groep groeit blijkt dat hier meer animo voor is en moeten er allicht meer groepen (al dan niet roulerend) komen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 mar 2008 17:40

Nee, we hebben veel te weinig leden voor meer groepen.
Er is een -12 club, +12 club, +15 club, + 20 bijbelkring, mannenvereniging en vrouwenvereniging. En dat beslaat dan al alle niet slapende gemeenteleden :)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 16 apr 2008 18:42

Ik heb gisteravond proefondervindelijk vast kunnen stellen waar die twee 'megakerken' van Barneveld staan, want ik kwam er langs op de motor. Het was alleen nogal donker, dus was er ook weer niet zo enorm veel te zien.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”