gezin en huishouden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 19 mar 2008 09:09

@MissF: je kunt ook beiden parttime gaan werken. Bijvoorbeeld samen 7 dagen per week (ik noem maar iets). Dan heb je net wat meer dan 1 inkomen, en heb je maar 2 dagen opvang nodig. Zoals Tuinfluiter beschrijft hoe zij omgaat met haar gastkindjes: geweldig gewoon! Volgens mij hebben die kinderen het prima. En als het een vertrouwde plek wordt, is het gewoon onderdeel van hun leven en vinden ze het zelfs leuk om er heen te gaan!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 19 mar 2008 09:14

Ik zou me er echt geen zorgen om maken hoe het allemaal zou moeten als jullie een kindje zouden hebben.
Als ik zie hoe snel de kinderen hier gewent waren en alle moeders laten ze met een goed gevoel achter en kunnen echt genieten van hun werk.
Nu zit er hier ook 1 in de box en die voelt zich geloof ik erg thuis als ik zo eens bekijk.
En je kunt het toch altijd proberen?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 mar 2008 09:26

Mij lijkt het nog het meest ideaal als je broers/zussen hebt die bijvoorbeeld 1 dag in de week oppassen. Opa's en oma's moeten niet oppassen, die hoeven alleen maar de kinders te verwennen. Maar ik weet dat veel opa's en vooral oma's toch met veel plezier oppassen en dat wil ik ze natuurlijk ook niet ontnemen, maar ik denk dat het beter is als het geen verplicht karakter krijgt.

Als twee zussen kinderen hebben en bij elkaar in de buurt wonen, kunnen ze allebei een dag op alle kinderen passen en dan kunnen ze allebei een dag werken. Als de mannen dit nou ook doen dan kunnen de zussen zelfs allebei drie dagen werken (snap je de berekening?) en de mannen allebei vier (of andersom!) Ideaal dus!

Trouwens: ik vond de nuvaring wel het ideale voorbehoedsmiddel, zolang het ding netjes op z'n plek bleef zitten. De pil is ook wel ok, maar je moet er wel elke dag aan denken en het niet uitkotsen en zo.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 19 mar 2008 09:34

Hey, Lalage, zoiets wilde ik net gaan typen. Gewoon een soort uitwisselingsprogramma met je broer(s)/zus(sen). Heel erg handig. Met mijn (aanstaande) schoonzusje en mijn broertje hebben we al zo'n deal gesloten.

Als onze kinderen er eenmaal zijn, dan kunnen we ze in het begin nog niet naar een oppas doen. Dat is voor pas geadopteerde kinderen de eerste maanden niet bevorderlijk... Maar dan zijn er verschillende constructies denkbaar. Om te beginnen hebben we allebei recht op 4 weken adoptieverlof. Daarna is daar het ouderschapsverlof. We sparen nu om dan het verschil in inkomen te kunnen overbruggen. Nou, dan zijn we zomaar alweer een half jaar verder en als het dan goed gaat is er niks mis met een opvangadres. En al helemaal niet als dat mijn broertje is!

Ik denk dat mijn man flink minder gaat werken. Die wil dan gewoon bij zijn kinderen zijn. Nou, dan ga ik lekker werken. Als de kinderen allemaal naar de basisschool gaan, dan kan mijn man weer meer gaan werken, omdat ik mijn lesuren kan laten inroosteren binnen de schooltijden, zodat ik ze naar school kan brengen en weer kan halen. Maar dan moet mijn man wel woensdagmiddag vrij zijn :wink:

Dan houden we een normaal inkomen, hoeven we geen van beiden fulltime te werken en zijn we allebei betrokken bij de opvoeding van onze kids. Ik zie dus helemaal geen problemen!

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 19 mar 2008 09:43

Zooo ik heb m'n kamer grondig schoongemaakt
Daarna de keuken, de woonkamer en de wc...!
Zoo weer genoeg gedaan voor vandaag toch? :D
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 19 mar 2008 11:03

Ik heb gister met vriend, schoonmoeder en m'n ouders het nieuwe huis gesopt! Heerlijk! Nog niet helemaal klaar helaas, maar toch al een heel eind. Alleen de keuken moet nog. Ik kan er zaterdag zó in, super!

Vooral ook leuk om GB aan het werk te zien in de badkamer :mrgreen:

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 19 mar 2008 11:04

Acire schreef:Vooral ook leuk om GB aan het werk te zien in de badkamer :mrgreen:

Dat moet je erin houden 8)

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 19 mar 2008 11:05

Jaja, dat gaat zeker gebeuren! :mrgreen: Ik heb echt iemand naast me nodig die ook dingen gaat doen. Dat motiveert veel meer. Dus ik heb gister als een freak de WC gedaan...
Echt leuk. Hij kan nu ingericht worden. Hij heeft n zwarte vloer, witte tegels en plafond, en we hebben er oranje spullen in: zeeppompje, wc eend, wc mat, handdoekje.. Staat heel leuk :)

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 19 mar 2008 11:11

ik zie dat zo dat een kind de dupe van wordt als je hem ergens moet onderbrengen omdat ik zo nodig wil werken.
Ik hoef niet meer te werken als wij een kindje mogen krijgen maar wil het zelf! Mijn ouders willen geen vaste oppas zijn. Mijn schoonouders misschien wel weet ik niet eens maar mijn schoonma kan het niet want ze heeft MS.
En het ligt er ook gewoon aan hoe je het van huis uit meegekregen hebt wij zijn nooit bij een oppas ondergebracht. En wij willen het voor onze eigen kinderen beleven en welzijn ook niet.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 19 mar 2008 11:18

Mijn moeder was ook altijd thuis voor ons, mijn vader werkte. Als ik terugdenk, dan vind ik het soms wel eens jammer, dat mijn vader zo vaak weg was. Het was bijv. fantastisch als hij ons een keer uit school kwam halen.

Ik zou niet weten wat er mis is met een vast oppasadres. Dat zal hier in de toekomst zeker gebeuren. Maar mocht dat echt niet goed gaan (want we weten natuurlijk niet wat we kunnen verwachten), dan ga ik fulltime werken en mijn man voor de kinderen zorgen of we werken dan allebei parttime, het is maar net wat dan financieel voordeliger is.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 mar 2008 11:22

Acire: samen schoonmaken is ook veel gezelliger. Muziekje erbij en soppen maar. Het kost alleen wel moeite om manlief zover te krijgen dat hij meedoet...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 19 mar 2008 11:25

HELLUP

Mijn man belt net dat hij vanmiddag even langskomt met zijn grote baas uit Denemarken, voordat hij hem naar Schiphol brengt 'omdat ze nog even over een project moeten overleggen en ons huis op de route ligt' :|

Uhm, het is hier chaos. Wat nu?!?!?! Wat is in een noodgeval als deze het belangrijkste om in elk geval de INDRUK te wekken dat ik de perfecte vrouw ben :|

Waar moet ik beginnen. O nee. Ik zit hier echt helemaal te stressen.

Uhm. Hoe pak ik zoiets aan in mn uppie. Zow... mijn man is vanavond TOAST
:|

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 19 mar 2008 11:35

Helemaal niets. Verwelkom hem met; Welkom in ons allerchaotische stulpje. Zorg voor iets enorm lekkers bij de koffie en hij ziet de puinzooi niet eens meer 8)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 mar 2008 11:35

De huiskamer schoonmaken is genoeg. Even alle losse dingen op een stapel gooien, desnoods in een andere kamer mikken. Stofzuiger er doorheen, misschien nog wat afstoffen. Koop een bos bloemen, dat staat altijd leuk. En klaar is Kees ;)

btw: Mannen letten daar toch veel minder op dan vrouwen in het algemeen.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 19 mar 2008 11:37

Galateia schreef:HELLUP

Mijn man belt net dat hij vanmiddag even langskomt met zijn grote baas uit Denemarken, voordat hij hem naar Schiphol brengt 'omdat ze nog even over een project moeten overleggen en ons huis op de route ligt' :|

Uhm, het is hier chaos. Wat nu?!?!?! Wat is in een noodgeval als deze het belangrijkste om in elk geval de INDRUK te wekken dat ik de perfecte vrouw ben :|

Waar moet ik beginnen. O nee. Ik zit hier echt helemaal te stressen.

Uhm. Hoe pak ik zoiets aan in mn uppie. Zow... mijn man is vanavond TOAST
:|

Mijn methode: alle rondslingerende troep, stapeltjes post en kranten oppakken en in de slaapkamer deponeren. Dan ben je daar even vanaf. Dan voor het oog alles een beetje schoonmaken, even ramen open voor extra frisse lucht en zorg dat de koffie klaarstaat, dat ruikt meteen lekker bij binnenkomst. Een schaal lekkere koekjes en bonbons ofzo op tafel, misschien een bloemetje erbij en het ziet er hartstikke gezellig uit. Zorg dat het toilet fris ruikt en je bent klaar. Zo doe ik dat in ieder geval.
Succes ermee!

Terug naar “Archief”