Je kunt bepaalde neigingen e.d. zeker wel onderdrukken, alhoewel ik de eerste zal zijn om te zeggen dat dit moeilijk is. Je kunt je geaardheid niet veranderen, maar je kunt wel accenten leggen.
Goed, om een beetje terug on-topic te komen. Er wordt beweerd dat je bepaalde neigingen kunt onderdrukken en accenten kan leggen. Nu ga ik er maar even ongenuanceerd van uit dat accenten leggen betekent het wegdrukken van gevoelens en het negeren van behoeften. En dan ziet het er ineens heel anders uit, vinden jullie ook niet? Zo lees ik het en dan zie ik een recept voor een lang en diep-ongelukkig leven.
Mensen hebben behoeften. Het heeft jaren geduurd voordat ik vrede kon hebben met de behoeften die ik heb. Een relatie van zes jaar is er op stuk gelopen omdat uiteindelijk het "leggen van accenten" niet werkte, daar werden we allebei ongelukkig van. Zij is verder gegaan en is gelukkig met haar nieuwe vriend; ik heb leuk contact met een vrouw die mijn behoeften deelt. Ik zie niet in waarom ik mijn neigingen zou moeten onderdrukken of accenten zou moeten leggen.