Vraag: gereformeerd en evangelisch

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rickk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rickk » 07 mar 2008 20:43

En bid er ook om, welke kerk de juiste voor je mag zijn! Dan lijdt God je heus wel naar de juiste kerk toe!!

Haasje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Haasje » 10 mar 2008 06:56

Ik zal (uit interesse) mijn vraag duidelijker stellen: wat is het verschil tussen evangelisch en kpn op de volgende gebieden?

-doop
-kerkgeschiedenis
-belijdenisgeschriften
-eindtijd profetie
-Israel visie
-gaven van de geest
-invulling van kerkdiensten (lezen,bidden,zingen etc)
-ambten (taken binnen een gemeente
-alcohol, roken, en de kijk daarop
-nog meer punten die er zullen zijn....

Bedankt Spacy

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 10 mar 2008 13:37

Haasje schreef:Ik zal (uit interesse) mijn vraag duidelijker stellen: wat is het verschil tussen evangelisch en kpn op de volgende gebieden?

Hmm... duidelijker? De KPN heeft hier helemaal niets mee van doen. :wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Riska

Berichtdoor Riska » 10 mar 2008 14:05

Het is de bijna standaard vergissing... :lol:

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 10 mar 2008 18:32

Haasje schreef:Ik zal (uit interesse) mijn vraag duidelijker stellen: wat is het verschil tussen evangelisch en kpn op de volgende gebieden?

-doop
-kerkgeschiedenis
-belijdenisgeschriften
-eindtijd profetie
-Israel visie
-gaven van de geest

Bedankt Spacy

Ik denk niet dat je dat "keihard" kunt omschrijven.
Er zijn PKN gemeenten waar een groot verschil is met de doorsnee Evangelische gemeente, maar er zijn er ook die in veel opzichten elkaar overlappen.
Het verschilt dus per gemeente.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 10 mar 2008 23:48

Haasje schreef:Ik zal (uit interesse) mijn vraag duidelijker stellen: wat is het verschil tussen evangelisch en kpn op de volgende gebieden?-nog meer punten die er zullen zijn....

Misschien ook een belangrijk punt om aan te duiden is, in veel (vol)evangelische kerken gaat men er vanuit 'de bekering' op zich zelf voldoende is, dit in tegenstelling tot de PKN, die dit niet zo leer/ziet.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Eunice

Berichtdoor Eunice » 11 mar 2008 11:50

Harm-J schreef:
Haasje schreef:Ik zal (uit interesse) mijn vraag duidelijker stellen: wat is het verschil tussen evangelisch en kpn op de volgende gebieden?-nog meer punten die er zullen zijn....

Misschien ook een belangrijk punt om aan te duiden is, in veel (vol)evangelische kerken gaat men er vanuit 'de bekering' op zich zelf voldoende is, dit in tegenstelling tot de PKN, die dit niet zo leer/ziet.

Bekering is inderdaad geen eindstadium. Maar juist bij de Evangelischen wordt een grote nadruk gelegd op 'vruchten van het geloof'. Dus dan is bekering op zich zelf toch niet voldoende? Dan moet er toch meer volgen ná de bekering?

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 12 mar 2008 00:27

Eunice schreef:Bekering is inderdaad geen eindstadium. Maar juist bij de Evangelischen wordt een grote nadruk gelegd op 'vruchten van het geloof'. Dus dan is bekering op zich zelf toch niet voldoende? Dan moet er toch meer volgen ná de bekering?

Daar lopen veel van de (vol)evangelischen dan ook op vast. Men gaat er 'daar' ook vaak vanuit dat men na de bekering niet meer zondigd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 12 mar 2008 00:28

hmm, puntje voor puntje de verschillen proberen helder te krijgen en begrijpen neemt ook wel genoeg tijd ;)
en inderdaad ook dit verschilt zeker per verschillende gemeente.

Ik heb je deze punten opgesomt om aan te geven waar de verschillen kunnen zitten omdat je daar graag wat meer helderheid over wil, maar sommige punten daarvan vereisen wel enige bijbelstudie, en de ervaring leert dat de er op Nederlandse fora al vele topics vol over geschreven zijn.

Daarnaast is het ook een vrij gevoelig punt wat je met je topic raakt, we beseffen als christenen heel goed dat we onderling verschillen hebben, en we deze verschillen maar al te vaak belangrijker maken dan een echt leven samen met God willen leven en geven om onze naasten.

Ook zou veel van de informatie die we je kunnen geven vaak vanuit een van beide zijdes komen, in geval van bezoekers van dit forum voornamelijk uit de gereformeerde visie op deze zaken. En daardoor misschien de andere visie misschien niet helemaal correct wordt uitgelegd.

Ik zal beginnen met op het punt doop te antwoorden door je binnenkort een document te sturen, ik hoop tenminste dat ik het terug kan vinden waarin ik vond dat het redelijk goed samengevat en helder werd uitgelegd.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 12 mar 2008 07:03

Harm-J schreef:
Eunice schreef:Bekering is inderdaad geen eindstadium. Maar juist bij de Evangelischen wordt een grote nadruk gelegd op 'vruchten van het geloof'. Dus dan is bekering op zich zelf toch niet voldoende? Dan moet er toch meer volgen ná de bekering?

Daar lopen veel van de (vol)evangelischen dan ook op vast. Men gaat er 'daar' ook vaak vanuit dat men na de bekering niet meer zondigd.

Dit moet ook je dagelijkse uitgangspunt zijn. Elke ochtend bid ik of God mijn gedachten wil vernieuwen (romeinen 12:1-2). Als je aan het begin van de dag al gaat zeggen, ik ga zondigen en ik ben fout... wie geef je dan de eer? Hem komt toe alle lof en eer! En het is zo dat ik aan het eind van elke dag weer moet beleiden dat ik momenten heb gehad waar ik op eigen inzicht vertrouwde en fouten maakte, maar DOOR Hem mag ik belijden dat mijn oude vlees niet meer leeft in mij, maar Jezus Christus. Elke dag opnieuw ben ik bereid om Zijn wil te doen!

Zelf ken ik erg veel (vol)evenangelische mensen maar ik herken het punt wat je zegt niet. Juist door hen heb ik mogen leren dat ik dagelijkse bekering nodig heb, en mij dagelijks op Hem mag richten om kracht te ontvangen.

Eunice

Berichtdoor Eunice » 12 mar 2008 10:15

Ger(nl) schreef:
Harm-J schreef:

Dit moet ook je dagelijkse uitgangspunt zijn. Elke ochtend bid ik of God mijn gedachten wil vernieuwen (romeinen 12:1-2). Als je aan het begin van de dag al gaat zeggen, ik ga zondigen en ik ben fout... wie geef je dan de eer? Hem komt toe alle lof en eer! En het is zo dat ik aan het eind van elke dag weer moet beleiden dat ik momenten heb gehad waar ik op eigen inzicht vertrouwde en fouten maakte, maar DOOR Hem mag ik belijden dat mijn oude vlees niet meer leeft in mij, maar Jezus Christus. Elke dag opnieuw ben ik bereid om Zijn wil te doen!

Zelf ken ik erg veel (vol)evenangelische mensen maar ik herken het punt wat je zegt niet. Juist door hen heb ik mogen leren dat ik dagelijkse bekering nodig heb, en mij dagelijks op Hem mag richten om kracht te ontvangen.

Dan ken jij precies de goede :wink: Zelf heb ik meerdere keren ondervonden dat -als je liet merken dat je af en toe best eens twijfelt aan alles- er vanuit wordt gegaan dat je niet bekeerd bent. Verder vind ik de 'preken' vaak vrij inhoudsloos, het samen met elkaar zingen is juist wel weer erg fijn. En het is denk ik ook niet wie je van welke kerk tegenkomt, op elke kerk is wel wat aan te merken, zowel op de gereformeerden als op de evangelischen. Het blijft inderdaad belangrijk dat je beseft dat het om de eer van God moet gaan!

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 12 mar 2008 10:59

AMEN! Hij is het die toekomt ALLE lof, eer en aanbidding!

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 15 mar 2008 14:37

ik heb oa materiaal gevonden mbt tot de verschillen in de doop, en de verschillen in eindtijd/openbaring uitleg.

wegens copyright van boekjes, preken of de andere helft als niet reformatorisch verantwoorde leer kan ik deze links hier niet openbaar plaatsen.

Wil iemand toch deze documenten inzien om ze zelf door te nemen, omdat je ook benieuwd bent naar de antwoorden op de vragen in dit topic? pb me dan.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

blaadje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor blaadje » 17 mar 2008 10:46

-doop
-kerkgeschiedenis
-belijdenisgeschriften
-eindtijd profetie
-Israel visie
-gaven van de geest

Bedankt Spacy

ik ben van charismatisch naar gereformeerde bond gegaan, ik kan niet op alle punten antwoord geven, maar je mag me best mailen. Maar bedenk wel goed dat je net als dat je in de evangelische hoek gemeentes hebt in alle soorten en maten, dat dat in de gereformeerde hoek precies hetzelfde is.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Re: Vraag: gereformeerd en evangelisch

Berichtdoor Spreeuw » 27 mei 2014 18:40

Haasje schreef:Hoi, ik heb toch wel een dringende vraag... ik ben niet christelijk opgevoed en ik vraag me af waar 'gereformeerd' voor staat. En wat zijn de verschillen met bijvoorbeeld evangelisch of baptisme?

Ik kan natuurlijk een vage notie houden en interpreteren via de forumtopics... maar ik ben wel benieuwd. :) :oops:

Hierbij in het kort de antwoorden:
- gereformeerd: stroming volgens de Reformatie
- evangelisch: stroming volgens het Evangelie
- baptisme: stroming volgens de doop

Terug naar “[Religie] - Open forum”