Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Haasje schreef:Ik zal (uit interesse) mijn vraag duidelijker stellen: wat is het verschil tussen evangelisch en kpn op de volgende gebieden?
-doop
-kerkgeschiedenis
-belijdenisgeschriften
-eindtijd profetie
-Israel visie
-gaven van de geest
-invulling van kerkdiensten (lezen,bidden,zingen etc)
-ambten (taken binnen een gemeente
-alcohol, roken, en de kijk daarop
-nog meer punten die er zullen zijn....
Bedankt Spacy
Haasje schreef:Ik zal (uit interesse) mijn vraag duidelijker stellen: wat is het verschil tussen evangelisch en kpn op de volgende gebieden?-nog meer punten die er zullen zijn....
Harm-J schreef:Haasje schreef:Ik zal (uit interesse) mijn vraag duidelijker stellen: wat is het verschil tussen evangelisch en kpn op de volgende gebieden?-nog meer punten die er zullen zijn....
Misschien ook een belangrijk punt om aan te duiden is, in veel (vol)evangelische kerken gaat men er vanuit 'de bekering' op zich zelf voldoende is, dit in tegenstelling tot de PKN, die dit niet zo leer/ziet.
Eunice schreef:Bekering is inderdaad geen eindstadium. Maar juist bij de Evangelischen wordt een grote nadruk gelegd op 'vruchten van het geloof'. Dus dan is bekering op zich zelf toch niet voldoende? Dan moet er toch meer volgen ná de bekering?
Harm-J schreef:Eunice schreef:Bekering is inderdaad geen eindstadium. Maar juist bij de Evangelischen wordt een grote nadruk gelegd op 'vruchten van het geloof'. Dus dan is bekering op zich zelf toch niet voldoende? Dan moet er toch meer volgen ná de bekering?
Daar lopen veel van de (vol)evangelischen dan ook op vast. Men gaat er 'daar' ook vaak vanuit dat men na de bekering niet meer zondigd.
Ger(nl) schreef:Harm-J schreef:Eunice schreef:Bekering is inderdaad geen eindstadium. Maar juist bij de Evangelischen wordt een grote nadruk gelegd op 'vruchten van het geloof'. Dus dan is bekering op zich zelf toch niet voldoende? Dan moet er toch meer volgen ná de bekering?
Daar lopen veel van de (vol)evangelischen dan ook op vast. Men gaat er 'daar' ook vaak vanuit dat men na de bekering niet meer zondigd.
Dit moet ook je dagelijkse uitgangspunt zijn. Elke ochtend bid ik of God mijn gedachten wil vernieuwen (romeinen 12:1-2). Als je aan het begin van de dag al gaat zeggen, ik ga zondigen en ik ben fout... wie geef je dan de eer? Hem komt toe alle lof en eer! En het is zo dat ik aan het eind van elke dag weer moet beleiden dat ik momenten heb gehad waar ik op eigen inzicht vertrouwde en fouten maakte, maar DOOR Hem mag ik belijden dat mijn oude vlees niet meer leeft in mij, maar Jezus Christus. Elke dag opnieuw ben ik bereid om Zijn wil te doen!
Zelf ken ik erg veel (vol)evenangelische mensen maar ik herken het punt wat je zegt niet. Juist door hen heb ik mogen leren dat ik dagelijkse bekering nodig heb, en mij dagelijks op Hem mag richten om kracht te ontvangen.
Haasje schreef:Ik zal (uit interesse) mijn vraag duidelijker stellen: wat is het verschil tussen evangelisch en kpn op de volgende gebieden?
-doop
-kerkgeschiedenis
-belijdenisgeschriften
-eindtijd profetie
-Israel visie
-gaven van de geest
-invulling van kerkdiensten (lezen,bidden,zingen etc)
-ambten (taken binnen een gemeente
-alcohol, roken, en de kijk daarop
-nog meer punten die er zullen zijn....
Bedankt Spacy
Haasje schreef:Hoi, ik heb toch wel een dringende vraag... ik ben niet christelijk opgevoed en ik vraag me af waar 'gereformeerd' voor staat. En wat zijn de verschillen met bijvoorbeeld evangelisch of baptisme?
Ik kan natuurlijk een vage notie houden en interpreteren via de forumtopics... maar ik ben wel benieuwd.![]()
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten