Homeophatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Smurffie
Generaal
Generaal

Homeophatie

Berichtdoor Smurffie » 14 mar 2008 21:02

Wie heeft er wel eens iets mee te maken gehad, of gebruikt (nog) homeophatische middelen in het dagelijks leven? Is het iets wat daadwerkelijk helpt, of moet je er in 'geloven'?

Graag jullie reacties :)

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Homeophatie

Berichtdoor em_ma » 14 mar 2008 21:09

Smurffie schreef:Wie heeft er wel eens iets mee te maken gehad, of gebruikt (nog) homeophatische middelen in het dagelijks leven? Is het iets wat daadwerkelijk helpt, of moet je er in 'geloven'?

Graag jullie reacties :)

Heel af en toe heb ik homeopatische geneesmiddelen gebruikt. Die hielpen soms wel. Maar eerlijk gezegd denk ik dat het meer het placebo-effect is dat het middel werkt. Als je er in gelooft, dan helpt een middel (vaak).
Maar een homeoptisch geneesmiddel is zo ver doorverdund, daar zit bijna geen werkzame stof meer in! Dus dat is eigenlijk niet een geneesmiddel.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Rolf

Berichtdoor Rolf » 14 mar 2008 21:57

Als je niet in de goede werking van een medicijn gelooft,
kan het soms helemaal niet werken. De gedachten erbij
kunnen invloed hebben, zowel positief als negatief.
Een huisarts zei een keer tegen mij, dat een bepaald medicijn
niets uitwerkte, omdat ik er mij tegen verzette.
Kan wel kloppen, ik heb er iets op tegen.

Ik heb ook wel eens homeopatische middelen gebruikt.
Het heeft toen, jaren geleden, niet het gewenste
resultaat gebracht.
Laatst gewijzigd door Rolf op 02 apr 2008 11:58, 2 keer totaal gewijzigd.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 14 mar 2008 22:02

Ik heb ook wel eens een homeopathisch middel gebruikt voor eczeem maar dat werkte niet. Daarna heb ik nooit meer wat gebruikt! Moet je er ook echt in geloven wil het werken? Het lijkt mij zo vaag :oops:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 14 mar 2008 22:07

vaak wel hoor kwebbel! wij hadden een mevrouw die kreeg zoetjes om te slapen ging super goed op een dag is de arts toch met echte slaapmedicatie begonnen en daar sliep ze dus niet op! nu slaapt ze weer op zoetjes!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 14 mar 2008 22:10

liefie schreef:vaak wel hoor kwebbel! wij hadden een mevrouw die kreeg zoetjes om te slapen ging super goed op een dag is de arts toch met echte slaapmedicatie begonnen en daar sliep ze dus niet op! nu slaapt ze weer op zoetjes!
Haha ja zo'n mevrouw ken ik :wink: die was zo wanhopig dat ze niet kon slapen, ik had haar een panadol gegeven en zowaar, ze dacht dat het slaapmedicatie was en ze sliep! It works!! 8)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Rolf

Berichtdoor Rolf » 14 mar 2008 22:23

Hier een middel tegen eczeem, van het kruidenvrouwtje uit Heerde.
Niet zeker of het ook nu nog leverbaar is.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 14 mar 2008 22:42

ik ben zelf heel erg sceptisch wat betreft homeopatische middelen, gewoon omdat ze wetenschappelijk gezien niet kunnen werken. Het is water, meer niet. Je begint wel met een stofje dat iets zou kunnen doen maar verdund het dan vervolgens zo bizar veel dat er statistisch gezien geen enkel molecuul werkzame stof meer in je oplossing zit.

Verder weet ik er niet veel van af. Ik heb wel eens gehoord dat het water geënergetiseerd moet worden en dat het daarna "onthoudt" wat de werkzame stof was die er in zat, of zoiets.

Kruidenmiddeltjes zijn natuurlijk wel wat anders, dat zijn gewoon medicijnen waarvan de producenten de tests die nodig zijn om het ook echt medicijn te mogen noemen niet kunnen/willen doen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 mar 2008 22:56

MrSokkie: er zijn ook homeopathische medicijnen die onder jouw categorie kruidenmiddeltjes vallen ;) Je kunt dat zien aan het D-nummer wat erop staat. D6 betekent geloof ik dat het een miljoen keer (10^6) verdund is en dan kan je inderdaad gaan twijfelen aan de werking.

Ik heb hier een flesje passiflora staan tegen de zenuwen voor als ik moet optreden.
Verder gebruik ik vaak Prrrikweg als ik in de zomer muggenbulten heb die vreselijk jeuken. Dat spul werkt best wel goed.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 14 mar 2008 23:05

Het kan best zijn dat het bij iemand werkt, maar ik denk dat ik te nuchter ben soms, en er niet in geloof. Ik geloof trouwens sowieso niet echt in medicijnen, en dat is dan wel weer doorslaan naar de andere kant.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik nooit medicatie gebruik, en als ik bijv hoofdpijn heb dan heb ik altijd het idee dat het zonder paracetamol ook over gaat, en dan heb ik tenminste die troep niet in mijn lijf.
maar als het placebo effect is en het helpt, prima toch? :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Rolf

Berichtdoor Rolf » 14 mar 2008 23:12

Precies, dat denk ik ook. Liever hoofdpijn uitvieren, dan het met
"vergif" verdoven. Iemand die medicijnen gestudeerd heeft, vertelde
mij dat in elk medicijn een klein beetje schadelijke stoffen zitten.

Alles komt uiteindelijk uit de natuur.
Als voedsel zo uit de natuur gebruikt kan worden, is dat het beste.
Soms zijn bepaalde behandelingen nodig.

Geldt voor medicijnen niet hetzelfde? Vroeger kwamen er middeltjes
zo uit de natuur. O.a. bleek bijv. dat met kaarsen uit boomschors
bepaalde pijnen te behandelen waren.
Eucalyptusolie uit bladeren kan ook gebruikt worden als geneesmiddel.
Waarom zou dat nu niet meer kunnen? De farmaceutische industrie
voegt m.i. veel schadelijke stoffen aan medicijnen toe.
Laatst gewijzigd door Rolf op 14 mar 2008 23:27, 2 keer totaal gewijzigd.

André

Berichtdoor André » 14 mar 2008 23:20

MissF schreef:Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik nooit medicatie gebruik, en als ik bijv hoofdpijn heb dan heb ik altijd het idee dat het zonder paracetamol ook over gaat, en dan heb ik tenminste die troep niet in mijn lijf.
Ik vind het wat kort door de bocht om medicijnen als paracetamol troep te noemen. Je zou wel kunnen zeggen dat niet ieder soort hoofpijn over gaat van paracetamol.
Over de middelen waar Smurffie op doelt, ik vind het altijd verdacht dat er alcohol percentages van zo'n 45% in voor komen. Mij bekruipt dan de gedachte, voor het geval het niet voldoende verdund is doen we er maar een flinke dosis alcohol bij. 8)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 14 mar 2008 23:22

MissF schreef:Het kan best zijn dat het bij iemand werkt, maar ik denk dat ik te nuchter ben soms, en er niet in geloof. Ik geloof trouwens sowieso niet echt in medicijnen, en dat is dan wel weer doorslaan naar de andere kant.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik nooit medicatie gebruik, en als ik bijv hoofdpijn heb dan heb ik altijd het idee dat het zonder paracetamol ook over gaat, en dan heb ik tenminste die troep niet in mijn lijf.
maar als het placebo effect is en het helpt, prima toch? :D

Uhh, medicijnen die getest zijn, die doen daadwerkelijk dingen met je lijf. Daar hebben ze nou net die tests voor gedaan. Ik heb zelfs een keer meegedaan aan zo'n test als menselijk proefkonijn. Kijk, dat je niet staat te springen je lijf vol te pompen met medicijnen als je een keer een pijntje of een griepje hebt, dat kan ik me voorstellen, dat heb ik ook, maar als je hoge bloeddruk hebt of jicht ofzo, dan ben je volgens mij erg blij met pillen die werken.

Hoofdpijn heb je vaak om een reden (stress vaak, of iets anders aanwijsbaars). Of je lijf geeft gewoon aan dat je het even rustig aan moet doen. Als je dan 2 paracetamol neemt en gewoon dóórgaat negeer je dus de signalen van je eigen lijf en dat is niet goed.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 14 mar 2008 23:26

Rolf schreef:Alles komt uiteindelijk uit de natuur.
Als voedsel zo uit de natuur gebruikt kan worden, is dat het beste.
Soms zijn bepaalde behandelingen nodig.

Geldt voor medicijnen niet hetzelfde? Vroeger kwamen er middeltjes
zo uit de natuur. O.a. bleek bijv. dat met kaarsen uit boomschors
bepaalde pijnen te behandelen waren.
Eucalyptusolie uit bladeren kan ook gebruikt worden als geneesmiddel.
Waarom zou dat nu niet meer kunnen? De farmaceutische industrie
voegt m.i. veel schadelijke stoffen aan medicijnen toe.

Heb je hier ook voorbeelden van. De gedachten dat de medicijnenindustrie haar klanten juist ziek wil houden/maken vind ik te cynisch om serieus te nemen.

De farmacie is juist groot geworden omdat hun producten beter werken dan "puur natuur". Natuurlijk zijn er planten met geneeskrachtige eigenschappen of dieren die een bepaald stofje aanmaken dat ontstekingsremmend werkt. Maar in plaats van kikkers fijn te moeten malen ben ik best blij dat de industrie haar antibiotica tegenwoordig in een laboratorium kan opkweken.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 14 mar 2008 23:28

Lalage schreef:MrSokkie: er zijn ook homeopathische medicijnen die onder jouw categorie kruidenmiddeltjes vallen ;) Je kunt dat zien aan het D-nummer wat erop staat. D6 betekent geloof ik dat het een miljoen keer (10^6) verdund is en dan kan je inderdaad gaan twijfelen aan de werking.

Ik heb hier een flesje passiflora staan tegen de zenuwen voor als ik moet optreden.
Verder gebruik ik vaak Prrrikweg als ik in de zomer muggenbulten heb die vreselijk jeuken. Dat spul werkt best wel goed.

Ja, D6-verdunning zou nog kunnen werken, maar in de homeopathie is het geloof ik niet ongewoon om met D23 of zelfs D30-verdunningen te werken. Je maakt mij niet wijs als je iets 10^30 keer verdund dat er dan nog veel werkzame stof overblijft in je neusdruppels.

Terug naar “Archief”