Adoptie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 04 mar 2008 19:09

Hij komt uit Zuid Afrika en is nog maar 3 maanden oud.

Heb een foto gehad en hij ziet er geweldig uit. Lekker bol ventje, totaal niet ondervoed ofzo. Gewoon fantastisch :lol:

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 04 mar 2008 19:28

Gaaf zeg! Dus jij gaat binnenkort lekker op kraamvisite?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 04 mar 2008 19:42

*Annet* schreef:Hij komt uit Zuid Afrika en is nog maar 3 maanden oud.

Heb een foto gehad en hij ziet er geweldig uit. Lekker bol ventje, totaal niet ondervoed ofzo. Gewoon fantastisch :lol:

Mooi hoor!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 14 mar 2008 08:55

Zo, even een update van de laatste 2 cursusmiddagen. Ik was na middag 3 zo opstandig en chagerijnig, dat ik het er helemaal mee gehad had!

Middag 3 ging over hechting. Sla maar eens een boek open over adoptie, of bezoek een van de vele weblogs van mensen die geadopteerd hebben, en je ziet dat dit thema nummer 1 is. Ter voorbereiding moesten we wat stukjes lezen, waarin hele duidelijke info stond. Ok, dacht ik, blijkbaar thema nummer 1, dus we zullen een stevige middag hebben. Nou, niets bleek minder waar. Men deed anderhalf uur over het uitleggen van de ontwikkelingsfasen van een kind, daar kregen we een handout van, en had makkelijk in een half uurtje behandeld kunnen worden. Belangrijke info was het zeker, want hoe oud je kindje ook is als het in je gezin komt, het zal - zodra het zich veilig voelt - al die fasen inhalen. Dus wil het een week gedragen worden als een baby, etc. Duurt een paar maanden en dan is alles ingehaald en is een goed teken. Nou, handig om allemaal te weten.

Verder stond de vraag centraal, hoe je er voor kunt zorgen dat het kind op een goede manier aan je gehecht raakt. Dit was allemaal zo logisch en is niets meer dan een kwestie van jezelf verplaatsen in je kind... maar er kwamen zulke domme opmerkingen van onze mede-cursisten, dat ik echt de minuten heb zitten aftellen totdat het allemaal voorbij was. Als klap op de vuurpijl kregen we zulk saai, 20 jaar oud, beeldmateriaal te zien, dat ik - in combinatie met de veel te warme muffe zaal waar we in zaten - moeite moest doen mijn ogen open te houden.

Mijn conclusie van de hele middag: wat kunnen mensen zich moeilijk verplaatsen in een ander (hun kindje) en wat doen mensen toch krampachtig. Maar ook werden er vragen gesteld waaruit overduidelijk bleek, dat sommigen zich niet voorbereid hadden door de verplichte literatuur te lezen en ook dat sommigen zich nog nergens in verdiept hebben (vergunninghouders, landeneisen, etc.). Daar snap ik dus niks van, wat doe je dan op zo'n verplichte cursus?!

Middag 4, afgelopen woensdag, was gelukkig heel wat beter. Ik zag er zo tegen op... maar het eindigde op een leuke manier: een moeder van 2 dochhters uit China kwam haar verhaal vertellen. Van deze vrouw en haar oprechte verhaal heb ik meer geleerd dan alle andere middagen bij elkaar! Ze deed het fantastisch: ze liet prachtige foto's van haar dochters rondgaan, waar je haast jaloers naar kon kijken! Pas later werd duidelijk dat beide dochters een hazelip hadden toen ze hen uit China opgehaald hebben. Ik vond dit zo goed: ze liet zien dat er met deze meisjes niks mis is, dat we er allemaal naar konden kijken met een blik van 'kom maar brengen' en dat het hele Special Need gebeuren dus niet zo eng is als het voor sommigen lijkt. Een fantastische en leuke vrouw!

Over het eerste gedeelte van middag 4 valt niet veel te zeggen. Dat was weer gezapig en leverde wat huilende vrouwen op. Het ging over rouwverwerking, eerst hoe een kind verlies ervaart (nuttige info!) vervolgens hoe je als volwassene met je verdriet om het missen van biologische kinderen om moet gaan. Met gezapige opdrachten als 'sluit je ogen en luister naar dit verhaal'. Je moest je inleven, en daar waren de eerste huilers al. Nou, niks voor ons, mijn man moest bijna zijn lachen inhouden gewoon. Daarna moesten we met zijn allen rond een berg foto's gaan staan en een foto kiezen welke het beste weergaf hoe wij verdriet verwerken. Pffff... dat leverde weer huilers op. Nog wat gezwam over hoe het verdriet van je kinderloosheid ook na de adoptie in alle hevigheid terug kan keren. Tja, dat blijf ik moeilijk vinden: deze mensen moeten dat eerst maar eens verwerken, dan pas aan adoptie gaan denken. Want voor veel mensen ligt er wel heel erg de nadruk op, dat het kind een tweede keus wordt en zal zijn. En daar kan ik dus helemaal niet tegen!

Over 3 weken gelukkig al bijeenkomst nummer 5, en dan na 2 weken nummer 6. In nummer 6 heb ik best wel veel zin, dat lijkt me een leuk onderwerp. Van nummer 5 vrees ik weer, dat al het relevante in 1 uur gezegd kan worden en dat we weer 2 uur zitten te knikkebollen!

Maar... we houden vol. Want we weten wat het doel is en al moest ik nog 100 van die gezapige middagen temidden van hyperemotionele vrouwen doorbrengen, ik zou het zo doen!!!

Zo, en nu is alle frustratie eruit geschreven en dat, lieve meelezers, is een hele opluchting! :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 14 mar 2008 09:55

Je hebt het vast over E & E uit L.??! Kan bijna niet missen! is idd een super ventje, echt een schatje en nog lekker klein! A.s. maandag krijgen ze hem he...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 14 mar 2008 10:58

Ik liet dit filmpje aan mijn vader zien:

http://youtube.com/watch?v=rp-Kx31pddc

Hij is nu aan het kwijlen. Hij wordt echt een coole opa 8)

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 14 mar 2008 11:40

Lenny schreef:

Je hebt het vast over E & E uit L.??! Kan bijna niet missen! is idd een super ventje, echt een schatje en nog lekker klein! A.s. maandag krijgen ze hem he...

Ontmoeten ze ook de biologische moeder? In Z.-A. heel gebruikelijk bij zulke jonge kinderen. Lijkt me supergaaf (en moeilijk): dan kun je in elk geval later je kind vertellen over haar en een foto laten zien. Dan weet het kind waar die neus vandaan komt, of die jukbeenderen...

Als er ook maar een mogelijkheid is dat ik de moeder mijn van kinderen kan ontmoeten later, dan zou ik dat ZO graag willen!!! Voor mezelf, maar meer nog voor mijn kind(eren)!!!

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 14 mar 2008 11:49

Galateia schreef:Ik liet dit filmpje aan mijn vader zien:

http://youtube.com/watch?v=rp-Kx31pddc

Hij is nu aan het kwijlen. Hij wordt echt een coole opa 8)

Gaaf zeg..!! :D

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 14 mar 2008 11:50

Galateia schreef:
Lenny schreef:

Ontmoeten ze ook de biologische moeder? In Z.-A. heel gebruikelijk bij zulke jonge kinderen. Lijkt me supergaaf (en moeilijk): dan kun je in elk geval later je kind vertellen over haar en een foto laten zien. Dan weet het kind waar die neus vandaan komt, of die jukbeenderen...

Als er ook maar een mogelijkheid is dat ik de moeder mijn van kinderen kan ontmoeten later, dan zou ik dat ZO graag willen!!! Voor mezelf, maar meer nog voor mijn kind(eren)!!!

Dat weet ik niet eigenlijk! K heb ze wel gesproken maar daar niet over gehad. Het zou idd kunnen want het gebeurt wel in Z-A ja. Misschien weet Annet het?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 14 mar 2008 15:21

Thanks voor je update Galateia! Het gevoel wat je schetst over hoe men reageert én over het gezapigheidsgehalte herken ik een klein beetje alleen al in die extra voorlichting die wij nu hebben gehad. Daar zaten ook absoluut superdingen in, maar er was ook een gedeelte waarbij ik slaapneigingen kreeg ;)

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 14 mar 2008 15:42

Gaaf dat je weer een verslag hebt gemaakt, Galateia!!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 14 mar 2008 16:13

rosalie83 schreef:Thanks voor je update Galateia! Het gevoel wat je schetst over hoe men reageert én over het gezapigheidsgehalte herken ik een klein beetje alleen al in die extra voorlichting die wij nu hebben gehad. Daar zaten ook absoluut superdingen in, maar er was ook een gedeelte waarbij ik slaapneigingen kreeg ;)

Nou, bereid je voor op nog heel wat slaapuurtjes. Ergens vind ik het ook wel weer begrijpelijk: het is belangrijke info en elk niveau moet het begrijpen en niet iedereen leest zich goed in.

Het meest bizarre vind ik, dat men zulke domme vragen kan stellen. Echt domme vragen, die ik anderhalf jaar geleden allang kon beantwoorden. En al die mensen staan toch echt net zolang als wij op de wachtlijst... dan zoek je toch bepaalde dingen uit, dan heb je je toch allang verdiept in de hele materie... grrrrr..... voel mijn frustratie :mrgreen:

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 14 mar 2008 18:07

Grappig Galateia, dat de cursussen in verschillende landen dus qua inhoud niet zoveel verschillen :mrgreen: Slaap lekker ;)

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 14 mar 2008 23:20

Dat stel in Zuid-Afrika krijgt hun zoontje zelfs overhandigt door zijn biologische moeder... Dat is echt wel heel erg bijzonder lijkt me. En emotioneel, zo'n moment. De moeder heeft het jongetje sinds zijn geboorte niet meer gezien!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 15 mar 2008 09:03

Lenny schreef:Dat stel in Zuid-Afrika krijgt hun zoontje zelfs overhandigt door zijn biologische moeder... Dat is echt wel heel erg bijzonder lijkt me. En emotioneel, zo'n moment. De moeder heeft het jongetje sinds zijn geboorte niet meer gezien!

Ja, zo gaat dat in Z.-A.! Volgens mij mag de moeder zelfs kiezen uit 3 ouderparen: daarvan leest ze dan het gezinsrapport en ziet ze foto's.

Het tehuis waar (wereldkinderen?) mee samenwerkt is een tehuis waar vrouwen kunnen bevallen en hun kind kunnen afstaan. Zodat het niet ergens gedumpt wordt. Dat doen ze vaak meteen na de geboorte en komen terug als het kind overgedragen wordt.

Heel emotioneel, voor de moeders zelf ook. Lijkt me als nieuwe ouders van het kindje ook heel erg zwaar. Maar wel goed: deze vrouw heeft jouw kind op de wereld gezet en om de een of andere reden (die krijg je wel te horen) vertrouwt ze het aan jou toe.

Terug naar “Archief”