"Refo"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 11 nov 2002 16:51

ik geloof dat je best wel een punt hebt, poemojn.

zullen we ons allemaal maar weer christen gaan noemen? tenslotte zijn we dat ook allemaal. in de hemel zal echt geen aparte afdeling zijn voor 'grefo's' en 'refo's', en welke groeperingen er allemaal niet te bedenken vallen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 11 nov 2002 18:55

Ook dat artikel van het bestrijden van andere godsdiensten wordt aanvaard en beleden met één maar, en dat is een wijziging die de Generale Synode van Utrecht 1905 heeft doorgevoerd, nl. het verwijderen van de woorden "om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valschen godsdienst, om het rijk van den antichrist te grone te werpen" - dit wordt dus niet in eerste instantie als taak van de overheid gezien.

Het inkorten van die 21 woorden is dus precies de reden waarom de Vrijgemaakten niet tot de reformatorische kerken behoren en wel tot de gereformeerde gezindte. De voorwaarde is het onverkort hanteren van de belijdenisgeschriften zoals die zijn vastgesteld tijdens de synode in Dordrecht. Reformatorische kerken vinden namelijk dat kerk en staat onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, zoals dat in het oude Israël ook was. Overigens wil dit beslist niet zeggen dat andere kerken daarmee minder rechtzinnig zijn, maar het gaat er om wat nu precies onder reformatorische kerken verstaan wordt. Reformatorisch heeft dus in theorie niets met hoedjes en rokjes te maken. In de praktijk zul je die wel veel tegenkomen bij de reformatorische kerken.

Zwarte-kousenkerk is bovendien geen insiders-begrip, maar juist een volledig uit zijn verband gerukte term van buitenstaanders.

Een andere kwestie is artikel 36 van de NGB. Ik ben in voorgaande postings nogal wat losse kretologie tegengekomen over dit onderdeel.

Allereerst staat er: ..."heeft Hij de overheid het zwaard in handen gegeven tot straf der bozen en bescherming der vromen"... e.v. Daar wordt mee bedoeld dat de overheid tot taak heeft kerkgangers te beschermen tegen degenen die de dienst willen verstoren. Vergeet niet dat dit artikel is geschreven in een tijd dat Nederland volop in oorlog was tegen Spanje.

Het tweede onderdeel waar nogal wat spraakverwarring over is betreft: ..."om te weren en uit te roeien alle afgoderij, en valsen godsdienst, om het rijk des antichrists ten gronde te werpen". Ook deze tekst kun je pas begrijpen als je die plaatst in de tijd van de Tachtigjarige Oorlog. In die periode was ophangen, onthoofden, verbranden en vierendelen gemeengoed en werd door de roomse Inquisitie met voortvarendheid tegen andersdenkenden toegepast. Opmerkelijk is dan ook deze relatief milde reactie van de gereformeerden. Ze vergelden niet kwaad met kwaad, maar slechts het in het openbaar uitoefenen van niet-christelijke godsdiensten wordt verboden. In de private sfeer is het echter geen enkel probleem. Niet voor niets was het liberale Nederland in de 17e eeuw een toevluchtsoord voor tal van politieke en godsdienstvluchtelingen. Bovendien kent opsteller Guido de Brés het handhaven van de strafmaatregelen niet toe aan de gereformeerde kerk (zoals de roomsen dat intern wel deden), maar mocht alleen de nationale overheid deze uitvoeren.

En dan de dagelijkse praktijk van artikel 36. Om dat te begrijpen moet je kijken hoe de SGP dat invult. En wat blijkt. Die partij steunt van harte het artikel over de godsdienstvrijheid in Nederland.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 12 nov 2002 08:57

De school waar ik heen ga is een refomatorische school. In dat schoolgebouw, waar we de lessen mogen volgen (op de zolder van het gebouw), is nog geen school gevestigd. Een openbare (vmbo) school.
Die leerlingen van de openbare school hebben als scheldwoord: Refo.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 12 nov 2002 10:10

En dan de dagelijkse praktijk van artikel 36. Om dat te begrijpen moet je kijken hoe de SGP dat invult. En wat blijkt. Die partij steunt van harte het artikel over de godsdienstvrijheid in Nederland.
Ik ben anders blij dat de SGP wat dit betreft geen meerderheid in de kamer heeft. Ik vrees dat in dat geval de uitvoering van dit artikel in gevaar zou komen!

poemojn
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor poemojn » 12 nov 2002 20:31

Omega schreef:Het inkorten van die 21 woorden is dus precies de reden waarom de Vrijgemaakten niet tot de reformatorische kerken behoren en wel tot de gereformeerde gezindte.

Dag Omega,

Zou jij eens een definitie willen geven van de volgende drie termen:
1. Reformatorische kerken
2. Gereformeerde Gezindte
3. Refo's

Volgens mij hanteren wij nl. totaal verschillende definities. Ik neem ze als volgt:
1. Alle kerken die ontstaan zijn uit de Reformatie, aangezien 'reformatorisch' daarvan een afgeleide is (woordenboek: betrekking hebbend op de (kerk)hervorming)
2. zie oa http://oud.refdag.nl/sitegg/pages/kerken/kl51.html
3. heb ik al eerder gezegd, nl. leden van de "zwarte-kousen-kerken"

poemojn schreef:Kort samengevat: refo is de insiders-term voor wat in de volksmond 'zwarte-kousen-kerken' zijn.
Omega schreef:Zwarte-kousenkerk is bovendien geen insiders-begrip, maar juist een volledig uit zijn verband gerukte term van buitenstaanders.

Je hebt mijn woorden een beetje omgedraaid; ik nam refo's als insiders-term voor wat buitenstaanders zwarte-kousen-kerken noemen. Misschien dat de term refo's meer ingeburgerd is in plaatsen als Amersfoort enzo waar veel refo's wonen of de school bezoeken, maar in het algemeen is de 2e term, zwarte-kousen-kerken, 'normaler'. Iig op mijn werk (Groningen) weet iedereen direct wat dat is, en de term 'refo' heeft heel wat uitleg nodig.

Verder nog:
Ik moet nog even precies nazoeken waarom die zin is geschrapt uit dat artikel in onze NGB, maar ik denk haast dat dat juist te maken heeft met wat jij zegt:
Omega schreef:Ook deze tekst kun je pas begrijpen als je die plaatst in de tijd van de Tachtigjarige Oorlog. In die periode was ophangen, onthoofden, verbranden en vierendelen gemeengoed en werd door de roomse Inquisitie met voortvarendheid tegen andersdenkenden toegepast.

Waarschijnlijk vond men in 1900+ dat dit 'passé' was en dat je dus niet meer die zin in de NGB hoefde te hebben... Maar dit moet ik dus nog nazoeken, is een eerste gedachte erbij.

Groetjes
Marloes

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 12 nov 2002 20:45

Hoi Marloes,

wat is dan volgens jou de definitie van Zwarte Kousen Kerk?

Groetjes,

Janneke

poemojn
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor poemojn » 12 nov 2002 20:50

janneke schreef:Hoi Marloes,

wat is dan volgens jou de definitie van Zwarte Kousen Kerk?

Groetjes,

Janneke

poemojn schreef:hoedjes, rokjes, Statenvertaling, oude berijming vd psalmen, geen of nauwelijks gezangen, zingen op hele noten, zeer bevindelijk ingesteld, veel nadruk op zondebesef en het bekeerd-moeten-zijn, nauwelijks aan het Avondmaal gaan, prediking gaat meer over zonde en hoe raak ik bekeerd want dat is de gemeente niet ipv hoe leef ik als christen (want ja, als je niet bekeerd bent ben je (nog?) geen christen), enz.

Term is afgeleid van de gewoonte van leden van bovenstaande 'soort' kerken om donker gekleed te gaan, en dus vaak (jaja) zwarte kousen te dragen.

Groetjes,
Marloes

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 12 nov 2002 20:58

Wie kan dat beter verwoorden dan Anne van der Meiden die een boek schreef over de 'Zwarte Kousen Kerken'

Gemeenschappelijke trekken:
1. De Uitverkiezing, als onwrikbaar besluit Gods, waarbij van tevoren vaststaat wie zalig zal worden en wie niet
2. De nadruk op de noodzaak van Bekering als bewijs van het door God uitverkoren zijn
3. De Kloof tussen bekeerden en onbekeerden, die ook in de prediking (separerend) tot uitdrukking moet worden gebracht
4. De Bevinding, dat is de strikt persoonlijke beleving van de omgang met God, vrucht van bekering
5. De Oude Schrijvers, waarmee de 17e, 18e en 19e eeuwse auteurs van stichtelijke lectuur bedoeld worden, en die vooral in de tijd van het pietisme nadruk legden op de ziels-ontleding, op de kenmerken van een echt geloof
6. De Lijdelijkheid als belijdenis van de absolute onmacht van de mens om ook maar iets aan zijn zaligheid te kunnen toedoen
7. De Berusting onder alles wat de mens overkomt en wat hem niet door mensen maar door God als opperste Voorzienigheid wordt aangedaan,
8. De Houding tegenover de Bijbel als zuiver geinspireerd Woord van God, neergelegd in de Statenbijbel
9. De werking van de Heilige Geest, die het Woord Gods (en van de dominee) toepast aan het hart van het individu

Verder schrijft hij dat ze zich onderscheiden op
a) Politiek en maatschappelijk terrein: SGP, Ref. Dagblad, afwijzen van TV
b) Op het terrein van de kerkelijke gebruiken: zondagsrust, psalmen zingen op hele noten, schaars avondmaalsbezoek
c) Op taalgebied: Statenvertaling, tale Kanaans (HEERE i.p.v. Heer of HERE)
d) Op het terrein van de kleding: het hoedje van de vrouwen in de dienst, dominees gaan ook door de week in het zwart gekleed

Ik houd het er maar op dat Gereformeerde Gezindte = Reformatorische Kerken. Niet alle kerken uit de Geref. Gezindte voldoen aan ALLE bovenstaande punten.
Alleen de zgn. Zwarte Kousenkerken voldoen aan ALLE bovenstaande punten.

Pff...verwarrend he.

poemojn
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor poemojn » 12 nov 2002 21:04

poemojn schreef:Ik moet nog even precies nazoeken waarom die zin is geschrapt uit dat artikel in onze NGB

Ik heb een aantal dingen hierover gevonden op het internet, maar het voert te ver weg van het oorspronkelijke onderwerp om het allemaal hier te gaan samenvatten. Geïnteresseerden kunnen o.a. terecht op de volgende websites (staan de verschillende meningen belicht):
1. http://www.nd.nl/htm/rec/recc53.htm
2. http://oud.refdag.nl/art36/art3613.html
3. http://www.bestuurders.christenunie.nl/artikels.php?titel=B.2
4. http://martenk.tripod.com/art36.htm

Voorlopig laat ik ChristenUnie en SGP lekker samen discussiëren... En dan quote ik Veling nog even:
K. Veling schreef:Voordat je het weet, ben je het met elkaar eens en dat is in deze discussie niet de bedoeling.

Groetjes,
Marloes

Ikke21
Majoor
Majoor

Re: "Refo"

Berichtdoor Ikke21 » 10 jul 2003 15:24

janneke schreef:Tsja...de topic zegt al wel veel denk ik. Het woord REFO, hoe staan jullie daartegen over, en wat verstaan jullie eronder? Je ziet vaak dat veel mensen het weer anders opvatten...Hoe doen jullie dit?

Inderdaad wordt het heel verschillend opgevat, als ik alleen al naar mijn eigen omgeving kijk, de meeste vinden het woord Refo verschrikkelijk en willen niet zo aangesproken worden....ze vinden het woord Christen veel mooier. Het woord Refo komt dus bij hun over als een scheld woord.
Ik heb zelf zoiets van als ik in een reformatorisch gezin ben opgegroeid en in een reformatorische kerk, dan ben ik "refo", heb dus ook geen moeite met het woord, zie het niet als een scheldwoord.

joris

Berichtdoor joris » 10 jul 2003 15:26

Wie overwint, hem zal ik van het verborgen Manna geven. En ik zal hem een witte steen geven, met op die steen een nieuwe naam geschreven, een naam die alleen de ontvanger kent. openb 2:17

Terug naar “Archief”