Omega schreef:Het inkorten van die 21 woorden is dus precies de reden waarom de Vrijgemaakten niet tot de reformatorische kerken behoren en wel tot de gereformeerde gezindte.
Dag Omega,
Zou jij eens een definitie willen geven van de volgende drie termen:
1. Reformatorische kerken
2. Gereformeerde Gezindte
3. Refo's
Volgens mij hanteren wij nl. totaal verschillende definities. Ik neem ze als volgt:
1. Alle kerken die ontstaan zijn uit de Reformatie, aangezien 'reformatorisch' daarvan een afgeleide is (woordenboek: betrekking hebbend op de (kerk)hervorming)
2. zie oa
http://oud.refdag.nl/sitegg/pages/kerken/kl51.html3. heb ik al eerder gezegd, nl. leden van de "zwarte-kousen-kerken"
poemojn schreef:Kort samengevat: refo is de insiders-term voor wat in de volksmond 'zwarte-kousen-kerken' zijn.
Omega schreef:Zwarte-kousenkerk is bovendien geen insiders-begrip, maar juist een volledig uit zijn verband gerukte term van buitenstaanders.
Je hebt mijn woorden een beetje omgedraaid; ik nam refo's als insiders-term voor wat buitenstaanders zwarte-kousen-kerken noemen. Misschien dat de term refo's meer ingeburgerd is in plaatsen als Amersfoort enzo waar veel refo's wonen of de school bezoeken, maar in het algemeen is de 2e term, zwarte-kousen-kerken, 'normaler'. Iig op mijn werk (Groningen) weet iedereen direct wat dat is, en de term 'refo' heeft heel wat uitleg nodig.
Verder nog:
Ik moet nog even precies nazoeken waarom die zin is geschrapt uit dat artikel in onze NGB, maar ik denk haast dat dat juist te maken heeft met wat jij zegt:
Omega schreef:Ook deze tekst kun je pas begrijpen als je die plaatst in de tijd van de Tachtigjarige Oorlog. In die periode was ophangen, onthoofden, verbranden en vierendelen gemeengoed en werd door de roomse Inquisitie met voortvarendheid tegen andersdenkenden toegepast.
Waarschijnlijk vond men in 1900+ dat dit 'passé' was en dat je dus niet meer die zin in de NGB hoefde te hebben... Maar dit moet ik dus nog nazoeken, is een eerste gedachte erbij.
Groetjes
Marloes