Zullen we de tien geboden dan maar ongeldig verklaren?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 09 mar 2008 15:32

Iemand de 10 geboden ooit gelezen als belofte van God?

Gij zult.... (dit kun je ook als belofte zien als wij straks bij Hem zijn!)

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 09 mar 2008 16:17

Abdijbiertje om 1:00 schreef:
Bevlogen schreef:Vraag me toch altijd weer af waarom mensen de wet als een juk schijnen te zien. Zoveel vraagt ie nu ook weer niet van je:
1. Vereer naast God geen andere goden.
2. Maak geen godenbeelden.
3. Misbruik de naam van de Here niet.
4. Houdt de sabbat in ere.
5. Toon eerbied voor je vader en moeder.
6. Pleeg geen moord.
7. Pleeg geen overspel.
8. Steel niet.
9. Geef geen vals getuigenis over een ander.
10. Zet je zinnen niet op iets dat van een ander is.

Ik heb anders knap veel moeite met de vetgedrukte geboden. De overige geboden zou je "wat makkelijker" kunnen houden, maar vroeg of laat overtreed je ze ook. Het klinkt best krom als je hoort dat je alle geboden moet houden, terwijl je weet dat je dat niet kan. Ik denk ook niet dat de enige bedoeling van de wet is dat we er ons strikt aan moeten houden. De achterliggende gedachte is veel belangrijker, namelijk wie wij zijn voor onze Maker. Het leert ons dat wij in alles afhankelijk zijn van Zijn Genade en dat we zonder Hem niet kunnen leven. Dat besef uit zich niet in de gedachte dat "het toch niet uitmaakt wat je doet, want vergeving van zonden is er altijd", maar meer in het gebed van de tollenaar, die oprecht in zijn gebed zei "O God, wees mij zondaar genadig".

Daar heb je gelijk in. Ik wilde er dan ook mee aangeven dat de wet uit zichzelf wel goed is. Ik nuanceerde mijn eerste uitspraak ook door te zeggen dat we al die geboden niet kunnen houden. Maar dat wil niet zeggen dat ik daarom maar minder moet gaan proberen om de wet te houden.

Overigens is het volgens mij wel de bedoeling van de wet om ons onze zonden te laten zien. Zonder de wet weet je niet wat zonde is. Met de wet weet je dat wel en begrijp je ook beter wat het offer van Christus inhoud. De genade wordt er alleen maar rijker door...

Dus afschaffen? Nooit en te nimmer niet. Sterker nog, het is een duidelijk statement dat wij God keer op keer teleurstellen en zo heel duidelijk worden neergezet wie wij zijn.

Eensch. Maar gelukkig ben je als kind van God iets anders ;)

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 09 mar 2008 22:14

essieee schreef:
marcel081276 schreef:ja maar er staat wel meer in de bijbel maar als je andere dingen van Jezus leest zoals in het thomas evangelie ofzo kan je ook tot een andere conclusie komen.

greetz mars

Zoals?

ik ga hier wat off topic, maar ik bedoel dat er meer is dan alleen de bijbel die als het absolute boek gezien word.

ik zie echt niet in waarom ik de sabat zou houden, als iemand dat wel wil moet hij dat zeker doen maar leg het niet andere mensen op.

greetz mars
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 09 mar 2008 22:26

Bevlogen schreef:
Abdijbiertje om 1:00 schreef:
Bevlogen schreef:Vraag me toch altijd weer af waarom mensen de wet als een juk schijnen te zien. Zoveel vraagt ie nu ook weer niet van je:
1. Vereer naast God geen andere goden.
2. Maak geen godenbeelden.
3. Misbruik de naam van de Here niet.
4. Houdt de sabbat in ere.
5. Toon eerbied voor je vader en moeder.
6. Pleeg geen moord.
7. Pleeg geen overspel.
8. Steel niet.
9. Geef geen vals getuigenis over een ander.
10. Zet je zinnen niet op iets dat van een ander is.

Ik heb anders knap veel moeite met de vetgedrukte geboden. De overige geboden zou je "wat makkelijker" kunnen houden, maar vroeg of laat overtreed je ze ook. Het klinkt best krom als je hoort dat je alle geboden moet houden, terwijl je weet dat je dat niet kan. Ik denk ook niet dat de enige bedoeling van de wet is dat we er ons strikt aan moeten houden. De achterliggende gedachte is veel belangrijker, namelijk wie wij zijn voor onze Maker. Het leert ons dat wij in alles afhankelijk zijn van Zijn Genade en dat we zonder Hem niet kunnen leven. Dat besef uit zich niet in de gedachte dat "het toch niet uitmaakt wat je doet, want vergeving van zonden is er altijd", maar meer in het gebed van de tollenaar, die oprecht in zijn gebed zei "O God, wees mij zondaar genadig".

Daar heb je gelijk in. Ik wilde er dan ook mee aangeven dat de wet uit zichzelf wel goed is. Ik nuanceerde mijn eerste uitspraak ook door te zeggen dat we al die geboden niet kunnen houden. Maar dat wil niet zeggen dat ik daarom maar minder moet gaan proberen om de wet te houden.

Overigens is het volgens mij wel de bedoeling van de wet om ons onze zonden te laten zien. Zonder de wet weet je niet wat zonde is. Met de wet weet je dat wel en begrijp je ook beter wat het offer van Christus inhoud. De genade wordt er alleen maar rijker door...

Dus afschaffen? Nooit en te nimmer niet. Sterker nog, het is een duidelijk statement dat wij God keer op keer teleurstellen en zo heel duidelijk worden neergezet wie wij zijn.

Eensch. Maar gelukkig ben je als kind van God iets anders ;)

misschien komt dit als een klap voor je maar we zijn allemaal kinderen van God, het lijkt me niet dat de duivel ofzo kinderen op deze aarde zet. iedereen heeft heel diep in zich een stemmetje wat precies weet wat goed of slecht is, soms is dat stemmetje heel ver weg maar het zal er altijd zijn. dus zeg nou niet dat ''Gods kinderen'' beter weten want iedereen weet beter.

greetz mars
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 09 mar 2008 22:46

marcel081276 schreef:
essieee schreef:
marcel081276 schreef:ja maar er staat wel meer in de bijbel maar als je andere dingen van Jezus leest zoals in het thomas evangelie ofzo kan je ook tot een andere conclusie komen.

greetz mars

Zoals?

ik ga hier wat off topic, maar ik bedoel dat er meer is dan alleen de bijbel die als het absolute boek gezien word.

ik zie echt niet in waarom ik de sabat zou houden, als iemand dat wel wil moet hij dat zeker doen maar leg het niet andere mensen op.

greetz mars

Het scheelt, ik leg je niets op, dat doet de Heere zelf!
Heb God lief boven alles, en je naast als jezelf!

Ger(nl) schreef:Iemand de 10 geboden ooit gelezen als belofte van God?

Nee, ik meen dat het voor nu een eis is; Het is vanuit liefde door de Heere aan ons gegeven!

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 10 mar 2008 07:37

essieee schreef:
Ger(nl) schreef:Iemand de 10 geboden ooit gelezen als belofte van God?

Nee, ik meen dat het voor nu een eis is; Het is vanuit liefde door de Heere aan ons gegeven!

Een eis vind ik een groot woord, maar we kunnen er nu wel het karakter van God door leren kennen (lees psalm 119 maar eens). Verder zal de Heilige Geest ons, misschien aan de hand van de 10 geboden, overtuigen van zonden.
Maar probeer je eens voor te stellen hoe de wereld zal zijn als iedereen zich aan deze geboden kan houden. Als ik de wet lees als belofte hoe het straks zal zijn dan wordt ik echt helemaal blij:)
Laatst gewijzigd door Ger(nl) op 10 mar 2008 07:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 10 mar 2008 07:37

Sorry dubbele post

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 10 mar 2008 18:51

greetz mars

Nergens in de bijbel schaft Jezus de 10 geboden af.
Het Thomas evangelie behoort trouwens niet tot de bijbel.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 10 mar 2008 23:44

In Matheus is de Heere Jezus er ook vrij duidelijk in;

17 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. 18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. 19 Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan. 20 Want ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet groter is dan die van de schriftgeleerden en de farizeeën, zullen jullie zeker het koninkrijk van de hemel niet binnengaan.

Eunice

Re: Zullen we de tien geboden dan maar ongeldig verklaren?

Berichtdoor Eunice » 11 mar 2008 12:17

Ger(nl) schreef:
Eunice schreef:Dus de wet drijft ons juist uit tot Christus, doordat we er bij bepaald worden dat we het zelf allemaal niet kunnen.

Ik moet zeggen dat ik het hier dus absoluut niet mee eens bent. De wet drijft je niet uit tot Jezus Christus. Want dat zou betekenen dat alle mensen die voordat de wet werd gegeven Jezus Christus niet hebben kunnen kennen maar dat zij verloren zouden gaan. Abraham werd behouden vanwege zijn geloof in God en de belofte die Hij hem gedaan had.
Verder werd het volk Israël eerst verlost uit de slavernij en daarna kregen zij pas de wet. (Dit zou je ook kunnen doortrekken naar een geestelijk principe).

Als je de brief van Paulus aan de gemeenten van Galatië dan kom je volgens mij tot een andere conclussie. Eerst de bevrijding/verlossing door Jezus Christus en daarna de wet, maar dan nog moeten we mijns inzien uiterst goed oppassen dat we er niet een juk van maken. Ik moet hier denken aan een uitspraak die ik vandaag hoorde.
"De reformatorische mensen zeggen van de rooms katholieken dat ze hun verlossing kunnen verdienen door goede werken. Maar de roomskatholieken zeggen reformatorische mensen krijgen hun verlossing voor niks maar moeten die achteraf af terugbetalen door hun goede werken die zij dan moeten doen"

Nu we de wet hebben, weten we wat God van ons vraagt. Je probeert je hieraan te houden, maar dat lukt je niet. De wet bepaalt je er dus bij wat voor zondaar je bent, hierdoor is er ook sprake van zondekennis. Dat wil dus niet zeggen dat de mensen die leefden voordat de wet er was niet zalig konden worden. Ik zeg dat de wet ons nu wijst op Christus, dat Hij voor ons gestorven is, de vloek van de wet heeft gedragen. Daarmee zeg ik dus niet dat je alleen door de wet Jezus Christus kunt kennen, zeker niet. En we worden nog steeds (net als Abraham..) behouden door het geloof in Christus! En als je dat zo graag wil doortrekken naar het geestelijke principe, dan gaat dat niet tegen mijn woorden in. Want juist als je verlost bent uit de slavernij (bekering) ga je pas echt goed beseffen wat de wet allemaal vraagt.

En om de brief aan de Galaten erbij te pakken: hierin staat o.a. dat de wet de tuchtmeester is geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof gerechtvaardigd zouden worden. Maar nu het geloof gekomen is zijn wij niet meer onder een tuchtmeester. We zijn tot vrijheid geroepen, we moeten elkaar dienen door de liefde. Elkaars lasten dragen, en zo de wet vervullen. En over de goede werken: één van de laatste verzen 'En laten wij niet moe worden goed ee doen, want te zijner tijd zullen wij oogsten, als wij niet opgeven. Als je dat opvat als 'terugbetalen', dan zit je toch echt op de verkeerde weg. Dit zijn de vruchten van de Geest, gekregen bij de bekering. 'Als we door de Geest leven, laten wij dan ook in het spoor van de Geest gaan'.

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 11 mar 2008 12:25

Eunice schreef:En om de brief aan de Galaten erbij te pakken: hierin staat o.a. dat de wet de tuchtmeester is geweest tot Christus
Benieuwd waar dit staat dat de wet de tuchtmeester TOT Christus is.

Eunice schreef:Als je dat opvat als 'terugbetalen', dan zit je toch echt op de verkeerde weg. Dit zijn de vruchten van de Geest, gekregen bij de bekering. 'Als we door de Geest leven, laten wij dan ook in het spoor van de Geest gaan'.

Hier kan ik helemaal met je in mee, het is geweldig zoals de vruchten van de Geest in galaten 5 staan beschreven, en dan is het alleen maar super gaaf en soms onbegrijpelijk dat je karakter zo kan veranderen.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 11 mar 2008 16:46

Galaten 3
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Eunice

Berichtdoor Eunice » 11 mar 2008 17:07

Ger(nl) schreef:
Eunice schreef:En om de brief aan de Galaten erbij te pakken: hierin staat o.a. dat de wet de tuchtmeester is geweest tot Christus
Benieuwd waar dit staat dat de wet de tuchtmeester TOT Christus is.

Dat de wet de tuchtmeester is geweest, staat in Galaten 3:24
Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden. Vooral wat er dan verder in Galaten staat maakt duidelijk dat het in eerste instantie niet om de wet gaat, maar om Christus!

Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester. Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus. Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan. Daarin is noch Jood noch Griek; daarin is noch dienstbare noch vrije; daarin is geen man en vrouw; want gij allen zijt een in Christus Jezus. En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen.

En het is dan denk ik heel bijbels om te zeggen dat de wet niet rechtvaardig maakt, maar dat we behouden worden door het geloof in Christus. Toch mogen we daarbij de wet niet uitvlakken, Christus heeft hem ingesteld en door het houden van de wet kunnen we dankbaarheid tonen aan God.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 11 mar 2008 17:24

De wetten, voorschriften en inzettingen zijn vooral voor heiligmaking bedoeld - voor wie het woord heilig weinig zegt, in het hebreeuws is dat kadosj - apart gezet, afgezonderd. Immmer G-d is heilig daarom wil hij ook dat wij het zijn. Hij is niet gelijk, maar apart van deze wereld, dat wil hij ook van ons - onbesmet. Niet weg van de wereld, want dan kunnen we ons licht niet meer laten schijnen of met zout zouten, indien we inderdaad een nederig vat zijn geworden waardoor het Licht kan schijnen en waaruit het Zout gestrooid kan worden (want uit onszelf zijn we niets en niets beter als een ander, maaar door ons geloof is er hoop in ons door de inwoning van de geest en het de kennis van het Woord).

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 11 mar 2008 17:54

Eunice schreef:
Ger(nl) schreef:
Eunice schreef:En het is dan denk ik heel bijbels om te zeggen dat de wet niet rechtvaardig maakt, maar dat we behouden worden door het geloof in Christus. Toch mogen we daarbij de wet niet uitvlakken, Christus heeft hem ingesteld en door het houden van de wet kunnen we dankbaarheid tonen aan God.

Ben het met je eens als je zegt dat de wet niet rechtvaardig maakt maar dat we alleen zalig worden door het geloof in Jezus Christus. Als je zegt toch mogen we de wet daarbij niet mogen uitvlakken ben ik benieuwd hoe je dit ziet.
Zelf denk ik dat niet Christus maar God de Vader de wet heeft ingesteld, maar pas nadat hij de belofte had gegeven aan Abraham.
De belofte is nu vervult en Jezus Christus is gestoren en weer opgestaan. Jezus heeft beloofd dat de Heilige Geest na Zijn hemelvaart op aarde zou komen. Hij is het die wil overtuigen van zonden (met de wet als hulpmiddel), om zo steeds meer karakter trekken van God te krijgen.
Persoonlijk denk ik dat we de wet niet moeten/mogen afschaffen maar dat we de functie van de wet niet moeten opdringen bij mensen zeker neit aan de hand van de wet mogen toetsen of iemand wel of niet een kind van God de Vader is.
Dit gebeurd niet alleen nu maar zelfs in de jonge christelijke gemeenten die Paulus had gesticht gebeurde dit. In handelingen 15:5 staat
Enkele gelovigen die tot de partij van de farizeeën behoorden, gaven echter te verstaan dat ook de niet-Joodse gelovigen dienden te worden besneden en opdracht moesten krijgen zich aan de wet van Mozes te houden. Als Paulus dit hoort dan ontstaat er een heftige woordenwisseling
Toen het tot een hevige woordenstrijd kwam, stond Petrus op en zei: ‘Broeders, u weet dat God mij al in het begin uit uw midden heeft gekozen om de boodschap van het evangelie onder de heidenen te verspreiden en hen tot geloof te brengen. 8 God, die weet wat er in de mensen omgaat, heeft blijk gegeven van zijn vertrouwen in de heidenen door hun de heilige Geest te schenken, zoals hij die ook aan ons geschonken heeft. 9 Hij heeft geen enkel onderscheid gemaakt tussen ons en hen, want hij heeft hen door het geloof innerlijk gereinigd. 10 Waarom wilt u God dan trotseren door op de schouders van deze leerlingen een juk te leggen dat onze voorouders noch wijzelf konden dragen? 11 Nee, we geloven dat we alleen door de genade van de Heer Jezus gered kunnen worden,
Het is dus heel gevaarlijk om de wet een te grote functie mee te geven en om hier mensen op vast te pinnen. Ben benieuwd hoe jij er tegen aan kijkt

ps. Paulus vond dit zo gevaarlijk dat hij als reactie op dit verschil van mening gelijk de brief naar Galaten schreef om het een en ander heel duidelijk neer te zetten.

Terug naar “[Religie] - Open forum”