Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Abdijbiertje om 1:00 schreef:Bevlogen schreef:Vraag me toch altijd weer af waarom mensen de wet als een juk schijnen te zien. Zoveel vraagt ie nu ook weer niet van je:
1. Vereer naast God geen andere goden.
2. Maak geen godenbeelden.
3. Misbruik de naam van de Here niet.
4. Houdt de sabbat in ere.
5. Toon eerbied voor je vader en moeder.
6. Pleeg geen moord.
7. Pleeg geen overspel.
8. Steel niet.
9. Geef geen vals getuigenis over een ander.
10. Zet je zinnen niet op iets dat van een ander is.
Ik heb anders knap veel moeite met de vetgedrukte geboden. De overige geboden zou je "wat makkelijker" kunnen houden, maar vroeg of laat overtreed je ze ook. Het klinkt best krom als je hoort dat je alle geboden moet houden, terwijl je weet dat je dat niet kan. Ik denk ook niet dat de enige bedoeling van de wet is dat we er ons strikt aan moeten houden. De achterliggende gedachte is veel belangrijker, namelijk wie wij zijn voor onze Maker. Het leert ons dat wij in alles afhankelijk zijn van Zijn Genade en dat we zonder Hem niet kunnen leven. Dat besef uit zich niet in de gedachte dat "het toch niet uitmaakt wat je doet, want vergeving van zonden is er altijd", maar meer in het gebed van de tollenaar, die oprecht in zijn gebed zei "O God, wees mij zondaar genadig".
Dus afschaffen? Nooit en te nimmer niet. Sterker nog, het is een duidelijk statement dat wij God keer op keer teleurstellen en zo heel duidelijk worden neergezet wie wij zijn.
essieee schreef:marcel081276 schreef:ja maar er staat wel meer in de bijbel maar als je andere dingen van Jezus leest zoals in het thomas evangelie ofzo kan je ook tot een andere conclusie komen.
greetz mars
Zoals?
Bevlogen schreef:Abdijbiertje om 1:00 schreef:Bevlogen schreef:Vraag me toch altijd weer af waarom mensen de wet als een juk schijnen te zien. Zoveel vraagt ie nu ook weer niet van je:
1. Vereer naast God geen andere goden.
2. Maak geen godenbeelden.
3. Misbruik de naam van de Here niet.
4. Houdt de sabbat in ere.
5. Toon eerbied voor je vader en moeder.
6. Pleeg geen moord.
7. Pleeg geen overspel.
8. Steel niet.
9. Geef geen vals getuigenis over een ander.
10. Zet je zinnen niet op iets dat van een ander is.
Ik heb anders knap veel moeite met de vetgedrukte geboden. De overige geboden zou je "wat makkelijker" kunnen houden, maar vroeg of laat overtreed je ze ook. Het klinkt best krom als je hoort dat je alle geboden moet houden, terwijl je weet dat je dat niet kan. Ik denk ook niet dat de enige bedoeling van de wet is dat we er ons strikt aan moeten houden. De achterliggende gedachte is veel belangrijker, namelijk wie wij zijn voor onze Maker. Het leert ons dat wij in alles afhankelijk zijn van Zijn Genade en dat we zonder Hem niet kunnen leven. Dat besef uit zich niet in de gedachte dat "het toch niet uitmaakt wat je doet, want vergeving van zonden is er altijd", maar meer in het gebed van de tollenaar, die oprecht in zijn gebed zei "O God, wees mij zondaar genadig".
Daar heb je gelijk in. Ik wilde er dan ook mee aangeven dat de wet uit zichzelf wel goed is. Ik nuanceerde mijn eerste uitspraak ook door te zeggen dat we al die geboden niet kunnen houden. Maar dat wil niet zeggen dat ik daarom maar minder moet gaan proberen om de wet te houden.
Overigens is het volgens mij wel de bedoeling van de wet om ons onze zonden te laten zien. Zonder de wet weet je niet wat zonde is. Met de wet weet je dat wel en begrijp je ook beter wat het offer van Christus inhoud. De genade wordt er alleen maar rijker door...Dus afschaffen? Nooit en te nimmer niet. Sterker nog, het is een duidelijk statement dat wij God keer op keer teleurstellen en zo heel duidelijk worden neergezet wie wij zijn.
Eensch. Maar gelukkig ben je als kind van God iets anders
marcel081276 schreef:essieee schreef:marcel081276 schreef:ja maar er staat wel meer in de bijbel maar als je andere dingen van Jezus leest zoals in het thomas evangelie ofzo kan je ook tot een andere conclusie komen.
greetz mars
Zoals?
ik ga hier wat off topic, maar ik bedoel dat er meer is dan alleen de bijbel die als het absolute boek gezien word.
ik zie echt niet in waarom ik de sabat zou houden, als iemand dat wel wil moet hij dat zeker doen maar leg het niet andere mensen op.
greetz mars
Ger(nl) schreef:Iemand de 10 geboden ooit gelezen als belofte van God?
Gij zult.... (dit kun je ook als belofte zien als wij straks bij Hem zijn!)
essieee schreef:Ger(nl) schreef:Iemand de 10 geboden ooit gelezen als belofte van God?
Gij zult.... (dit kun je ook als belofte zien als wij straks bij Hem zijn!)
Nee, ik meen dat het voor nu een eis is; Het is vanuit liefde door de Heere aan ons gegeven!
marcel081276 schreef:ja maar er staat wel meer in de bijbel maar als je andere dingen van Jezus leest zoals in het thomas evangelie ofzo kan je ook tot een andere conclusie komen.
greetz mars
Ger(nl) schreef:Eunice schreef:Dus de wet drijft ons juist uit tot Christus, doordat we er bij bepaald worden dat we het zelf allemaal niet kunnen.
Ik moet zeggen dat ik het hier dus absoluut niet mee eens bent. De wet drijft je niet uit tot Jezus Christus. Want dat zou betekenen dat alle mensen die voordat de wet werd gegeven Jezus Christus niet hebben kunnen kennen maar dat zij verloren zouden gaan. Abraham werd behouden vanwege zijn geloof in God en de belofte die Hij hem gedaan had.
Verder werd het volk Israël eerst verlost uit de slavernij en daarna kregen zij pas de wet. (Dit zou je ook kunnen doortrekken naar een geestelijk principe).
Als je de brief van Paulus aan de gemeenten van Galatië dan kom je volgens mij tot een andere conclussie. Eerst de bevrijding/verlossing door Jezus Christus en daarna de wet, maar dan nog moeten we mijns inzien uiterst goed oppassen dat we er niet een juk van maken. Ik moet hier denken aan een uitspraak die ik vandaag hoorde.
"De reformatorische mensen zeggen van de rooms katholieken dat ze hun verlossing kunnen verdienen door goede werken. Maar de roomskatholieken zeggen reformatorische mensen krijgen hun verlossing voor niks maar moeten die achteraf af terugbetalen door hun goede werken die zij dan moeten doen"
Benieuwd waar dit staat dat de wet de tuchtmeester TOT Christus is.Eunice schreef:En om de brief aan de Galaten erbij te pakken: hierin staat o.a. dat de wet de tuchtmeester is geweest tot Christus
Eunice schreef:Als je dat opvat als 'terugbetalen', dan zit je toch echt op de verkeerde weg. Dit zijn de vruchten van de Geest, gekregen bij de bekering. 'Als we door de Geest leven, laten wij dan ook in het spoor van de Geest gaan'.
Benieuwd waar dit staat dat de wet de tuchtmeester TOT Christus is.Ger(nl) schreef:Eunice schreef:En om de brief aan de Galaten erbij te pakken: hierin staat o.a. dat de wet de tuchtmeester is geweest tot Christus
Eunice schreef:Ger(nl) schreef:Eunice schreef:En het is dan denk ik heel bijbels om te zeggen dat de wet niet rechtvaardig maakt, maar dat we behouden worden door het geloof in Christus. Toch mogen we daarbij de wet niet uitvlakken, Christus heeft hem ingesteld en door het houden van de wet kunnen we dankbaarheid tonen aan God.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten