Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mar 2008 14:02

rosekapje schreef:ik heb het topic zo eens doorgelezen en sta er eigenlijk wel versteld van dat er ook daadwerkelijk mensen zijn die geloven dat met praten alles op te lossen is, nou dat werkt dus echt nog niet met een peuter hoor. Een tik helpt hier ook niet, dan krijg je een mep terug, maar een tik voor de billen vind Christiaan heel vernederend (terwijl hij er niks van voelt, want er zit nog een luier tussen) das trouwens de manier van mijn man, ik deel geen tikken uit. Bij mij moet hij even op de trap en mag hij erweer vanaf als hij mij een kusje heeft gegeven een kus vind ik een manier om te zeggen van sorry en je kan gelijk even lekker knuffelen en zo laten zien dat je van hem houd.

Niet-slaan is natuurlijk niet hetzelfde als 'alles met praten oplossen'.

Of het bij mij geholpen heeft weet ik eigenlijk niet. Ik vond het wel zo'n abjecte methode dat ik weigerde me er veel van aan te trekken. Ze zouden eens denken dat je ervan onder de indruk was..

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 11 mar 2008 14:05

je hebt niet helemaal goed gelezen, ik sla ook niet.
Mijn man geeft weleens bij onze oudste een tik voor de billen, maar das nog lang geen slaan.
slaan gebeurt uit onmacht is mijn mening.
uitpraten doe je met volwassenen, dat kan echt nog niet met een peuter. Ik haal hem uit de situatie.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mar 2008 14:08

Dat klopt, maar ik heb hier nog niemand gezien die beweert dat je met praten alles op kan lossen.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 11 mar 2008 14:11

iets wat gister hier gebeurde: die van 3 ging in bad, een babybad die ik in de douchebak zet. Ik zei: ik zal je gelijk even wassen.

Nee, ik wil eerst spelen

ok, ik ga R. in bed leggen, daarna kom ik bij je terug en ga ik je wassen.

Dus ik kwam terug en hij wilde niet gewassen worden. Hij zat met zijn rug naar me toe, ik half in de douchebak hangen om zijn gezicht te wassen en de rest lukte helemaal niet. Hij wilde gewoon absoluut niet meewerken. Je kunt dan gewoon geen kant op. wat moet je? Ik wil dat hij naar mij luistert. Weggaan? Ja zo ben ik de hele avond bezig en heb ik nog geen uur voormezelf als ze alle 4 zo'n "ik wil niet meewerken bui hebben". Er valt gewoon niet mee te praten met peuters van 3, en als ze in bad zitten kun je ze ook niet op een time out stoeltje zetten.

Dus kom maar op met jullie goede ideeën hoe ik het volgens jullie het beste aan kan pakken.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 11 mar 2008 14:15

rosekapje schreef:
Race406 schreef:
rosekapje schreef:ik heb het topic zo eens doorgelezen en sta er eigenlijk wel versteld van dat er ook daadwerkelijk mensen zijn die geloven dat met praten alles op te lossen is, nou dat werkt dus echt nog niet met een peuter hoor. Een tik helpt hier ook niet, dan krijg je een mep terug, maar een tik voor de billen vind Christiaan heel vernederend (terwijl hij er niks van voelt, want er zit nog een luier tussen) das trouwens de manier van mijn man, ik deel geen tikken uit. Bij mij moet hij even op de trap en mag hij erweer vanaf als hij mij een kusje heeft gegeven een kus vind ik een manier om te zeggen van sorry en je kan gelijk even lekker knuffelen en zo laten zien dat je van hem houd.

Nee Rosekapje, je mag alleen praten, en als dat niet helpt dan moet het kind zjn gang maar gaan... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

jaja, zie je het voor je ik denk dat ik dan gillend terug kom rennen naar twente :wink:

GRAAG! Gezellig toch? Twentenaren onder elkaar... :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

André

Berichtdoor André » 11 mar 2008 14:31

*Annet* schreef:Nee, ik wil eerst spelen
Wie is er de 'baas' het kind of jij?
Dus wat denkt je kind van 3 voor de volgende keer?
....nee zeggen werkt uitstekend bij mijn moeder, want ze is niet al te consequent.....
(Oo, ga trouwens niet denken dat ik het allemaal zo goed weet hè?)

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 11 mar 2008 14:38

*Annet* schreef:iets wat gister hier gebeurde: die van 3 ging in bad, een babybad die ik in de douchebak zet. Ik zei: ik zal je gelijk even wassen.

Nee, ik wil eerst spelen

Wat leuk, mama luistert naar mij als ik iets niet wil. :D

*Annet* schreef:Dus ik kwam terug en hij wilde niet gewassen worden.

Nu ga ik verder uitproberen of mama mijn zin geeft als ik iets niet wil. Zo zou ik het ook gedaan heb toen ik nog kind was. 8)
De natuur kent het geheim en glimlacht.

qwast
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor qwast » 11 mar 2008 15:22

*Annet* schreef:iets wat gister hier gebeurde: die van 3 ging in bad, een babybad die ik in de douchebak zet. Ik zei: ik zal je gelijk even wassen.

Nee, ik wil eerst spelen

Dus ik kwam terug en hij wilde niet gewassen worden. Hij zat met zijn rug naar me toe, ik half in de douchebak hangen om zijn gezicht te wassen en de rest lukte helemaal niet. Hij wilde gewoon absoluut niet meewerken. Je kunt dan gewoon geen kant op. wat moet je? Ik wil dat hij naar mij luistert. Weggaan? Ja zo ben ik de hele avond bezig en heb ik nog geen uur voormezelf als ze alle 4 zo'n "ik wil niet meewerken bui hebben". Er valt gewoon niet mee te praten met peuters van 3, en als ze in bad zitten kun je ze ook niet op een time out stoeltje zetten.

Dus kom maar op met jullie goede ideeën hoe ik het volgens jullie het beste aan kan pakken.

Jantje, je kan kiezen:
òf je luistert, je werkt mee en we houden het gezellig
òf mama laat het bad leeglopen (bijv, net wat voor jou handig is) en laat jou even zitten tot mama je wel mag wassen
Kies jij niet, dan kiest mama, dan laten we het bad leeglopen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 mar 2008 15:26

Ik zat te denken: hoe vind hij een koude douche? Als je nu niet gauw luistert, dan spoelt mama je met koud water af!

sela

Berichtdoor sela » 11 mar 2008 15:43

lastig annet..

hier hebben we sinds enkele weken een neezegger in huis :lol: :roll:
ik leg mijn vinger onder haar kin, laat haar me aankijken en zeg het leven is helaas niet altijd leuk'. je doet wat ik zeg.
erg he.. * dominant dat ik me dan voel*. maar ze luistert zo wel.

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 11 mar 2008 15:56

sela schreef:lastig annet..

hier hebben we sinds enkele weken een neezegger in huis :lol: :roll:
ik leg mijn vinger onder haar kin, laat haar me aankijken en zeg het leven is helaas niet altijd leuk'. je doet wat ik zeg.
erg he.. * dominant dat ik me dan voel*. maar ze luistert zo wel.

Ik denk dat dat wel goed is. Vooral als je dat op een rustige manier tegen een kind zegt.
Auf Wiedersehen!

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 11 mar 2008 16:47

*Annet* schreef:Dus kom maar op met jullie goede ideeën hoe ik het volgens jullie het beste aan kan pakken.

Ik werd vroeger vrij hard aangepakt door mijn ouders. Als deze situatie hier thuis was geweest had mijn moeder gezegd: "Nu luisteren, anders zet ik de koude douche aan. Ik tel tot 3! 1, 2...". Ik had gewoon te luisteren, want anders ging de koude douche echt aan.

Uit angst om gestraft te worden deed ik wat mijn ouders wilden, want ik kreeg wel fysieke straffen; pak slaag op mijn achterste, mee gesleurd naar mijn kamer of klap in gezicht. Het voelde echt enorm vernederend, helemaal als er anderen bijwaren. Ik heb er niets aan over gehouden verder, maar was vroeger wel bang om geslagen te worden.

Mocht ik ooit kinderen krijgen, zou ik hen niet willen slaan. Corrigerend de vingers aantikken vind ik oké, maar verder zou ik niet willen gaan.

In de klas geef ik kinderen wel eens straf. Dit heb ik niet zo vaak gedaan, dat was niet nodig. Als kinderen niet deden wat ik wilde, dan ging ik de kinderen aanwijzen die het wel goed deden en hen complimenten geven. Liever belonen dan straffen dus. Wel heb ik bijvoorbeeld een keer een jongetje uit de kring verwijderd. We hadden een kringgesprek en dit jongentje trok gekke bekken als er iemand aan het woord was, ik zei dat hij dit niet mocht doen omdat het niet aardig was naar anderen toe. Toen gebeurde het nog een keer, eigenlijk was ik boos maar ik bleef rustig en zei dat als hij het nog een keertje deed hij uit de kring werd gezet. Ik draai me om en begin zelf iets te vertellen, deed hij het weer! Dus moest hij aan zijn tafeltje zitten. Toen werd het kringgesprek heel leuk, hij zat te luisteren en steekt ook zijn vinger op. Maar hij mocht toen niet mee doen, dat vond hij best jammer. Kort daarna mocht hij weer in de kring, een tweede kans om het goed te maken. Daarna geen incidentjes meer gehad met deze jongen :D Wat ik ook heb gemerkt is dat kinderen de behoefte hebben om te horen dat je ze lief vind als je ze hebt gestraft. na een straf het goedmaken ivind ik belangrijk :D
Dus, dat.

qwast
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor qwast » 11 mar 2008 18:27

dE bAdEeND schreef:
*Annet* schreef:Dus kom maar op met jullie goede ideeën hoe ik het volgens jullie het beste aan kan pakken.

Ik werd vroeger vrij hard aangepakt door mijn ouders. Als deze situatie hier thuis was geweest had mijn moeder gezegd: "Nu luisteren, anders zet ik de koude douche aan. Ik tel tot 3! 1, 2...". Ik had gewoon te luisteren, want anders ging de koude douche echt aan.

Mijn moeder zou me er uitgehaald hebben en één of meerdere tikken op mijn achterwerk hebben gegeven. Dan luisterde je wel :|
Overigens is dit volgens mij vernederender als je ouder bent dan 3 jaar. Ik voelde me op oudere leeftijd echt niet meer veilig als je bij het minste of geringste over de knie werd gelegd.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 11 mar 2008 18:46

ik stelde deze vraag omdat er elke keer gereageerd word in de trant van dat je een kind niet mag slaan en dat ik opperde over de plantenspuit werd ook afgedaan als dat dat toch niet kon en mocht. En wat krijg ik nu voor meerdere reacties: koude douche en: ik had een tik voor mijn billen gehad.

Ik ben reuze consequent, als ik wil dat hij eerst gewassen word dan gebeurd dat ook. Maar de ene keer doen we eerst wassen de andere keer eerst spelen. En dat gaat altijd goed, tot gister dus.

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 11 mar 2008 18:52

Wat wil je nu?

Je kiest de reacties wel selectief uit, er werd namelijk ook geopperd om het bad leeg te laten lopen.
De natuur kent het geheim en glimlacht.

Terug naar “Archief”