Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 10 mar 2008 22:57

Ik denk dat 6 uur opstaan redelijk vroeg is........

André

Berichtdoor André » 10 mar 2008 23:00

*Annet* schreef:Ik denk dat 6 uur opstaan redelijk vroeg is........
Dan heb je zo'n 2 uur de tijd om je 'schoolvaardig' te maken, moet haast genoeg zijn zou je denken.....

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 10 mar 2008 23:03

vandaar ook mijn vraag 8)

Riska

Berichtdoor Riska » 10 mar 2008 23:05

Het kind te laat laten komen en eventueel in samenspraak met juf of meester iets regelen.
De conciërge op de school waar ik als vrijwilligster werk, pakt laatkomers stevig aan en het is zó over. Vorige week kreeg een jongen een compliment van hem: keurig! Nooit meer te laat!
Dus laat het kind maar de consequentie zien, zeker als jijzelf ervoor zorgt dat ie op tijd z'n bed uitkomt...

André

Berichtdoor André » 10 mar 2008 23:09

Riska schreef:Het kind te laat laten komen en eventueel in samenspraak met juf of meester iets regelen.
De conciërge op de school waar ik als vrijwilligster werk, pakt laatkomers stevig aan en het is zó over. Vorige week kreeg een jongen een compliment van hem: keurig! Nooit meer te laat!
Dus laat het kind maar de consequentie zien, zeker als jijzelf ervoor zorgt dat ie op tijd z'n bed uitkomt...
Het gaat geloof ik nog over basisschool kids bij Annet, toch?

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 10 mar 2008 23:09

een kind van 4 brengt de moeder zelf naar school. Een moeder wil niet graag te laat bij school aankomen. Heeft ze toch het gevoel daar op aangekeken te worden. Zeker als ze weet hoe er gesproken word in de omgeving. En dan kan het zijn dat ze dat naast zich neer moet leggen en zich daar niets van aan moet trekken maar niet alle vrouwen kunnen dat.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 10 mar 2008 23:11

André schreef:
Riska schreef:Het kind te laat laten komen en eventueel in samenspraak met juf of meester iets regelen.
Het gaat geloof ik nog over basisschool kids bij Annet, toch?

hoeft niet zo te zijn dat dit een "noodkreet" van mij is. Ik ken veel mensen in mijn omgeving die kinderen hebben. Maar ik ben er dus wel benieuwd naar hoe anderen dat denken aan te pakken. Op een pedagogisch verantwoorde wijze.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mar 2008 02:39

*Annet* schreef:
rosalie83 schreef:
Marie Popelin schreef:Van een plantenspuit zou ik geen gebruik maken, dat vind ik kinderachtig en vernederend voor een mens,

Eens!

vertel eens wat jullie dan zouden doen als je je kind met niets bereiken kunt? De tijd gaat door, het kind moet op tijd op school zijn oid....

En als je dan een straaltje water op ze spuit rennen ze opeens naar school? Of doel je hier eigenlijk op het onlangs door Bush gelegitimeerde waterboarding?

Riska

Berichtdoor Riska » 11 mar 2008 07:57

Ik had het ook over een basisschool. Op de onderbouw (waar geen conciërge is, het is een ander gebouw) is het trainen van de (allochtone) moeders, dat ze op tijd komen. Daar staat overigens altijd de remedial teacher bij de ingang. Mijn eerdere reactie is over de bovenbouw - wanneer het kind echt zelf verantwoordelijk is - meestal, want soms zou je ouders... :wink:
Maar op de onderbouw is al heel gauw duidelijk of het aan de ouders te wijten is of in feite aan het kind. Ik kan me voorstellen dat het heel vervelend is als andere ouders je erop aankijken. Mensen zijn snel in oordelen - die ouders zouden het kind eens moeten aanpakken, wat een stom mens om altijd te laat te komen. Het is dan niet gemakkelijk je weg erin te vinden...

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 11 mar 2008 09:58

Aragorn schreef:
*Annet* schreef:
rosalie83 schreef:
Marie Popelin schreef:Van een plantenspuit zou ik geen gebruik maken, dat vind ik kinderachtig en vernederend voor een mens,

Eens!

vertel eens wat jullie dan zouden doen als je je kind met niets bereiken kunt? De tijd gaat door, het kind moet op tijd op school zijn oid....

En als je dan een straaltje water op ze spuit rennen ze opeens naar school? Of doel je hier eigenlijk op het onlangs door Bush gelegitimeerde waterboarding?

Ze schrikken en werken daardoor makkelijker mee, omdat ze 'afgekoeld' zijn. En het slaat natuurlijk nergens op om een plens water in je gezicht te vergelijken met waterboarding.
Om eerlijk te zeggen ben ik ook wel benieuwd wat andere manieren zijn om een kind te laten meewerken dat niet luistert, niet wil luisteren wanneer je rustig probeert te praten, niet reageert op een time-out enz, terwijl een tik of wat water in zijn/haar gezicht wel werkt.
Sowieso is dit natuurlijk helemaal niet zo zwart-wit. Er zijn ouders die af en toe een tik uitdelen en hun kinderen goed opvoeden, en er zijn ouders die nooit slaan maar bij wie de kinderen ook onopgevoede, irritante wezens zijn. Het ideaal is imho inderdaad een opvoeding zonder slaan met leuke kinderen die luisteren als je wat zegt, maar ik denk wel dat af en toe een tik helemaal geen schade op hoeft te leveren. Bij mij was een tik het teken dat ik écht tever was gegaan, en ik hield me vervolgens dan ook meteen gedeisd. Achteraf denk ik dat mijn moeder het ook wel zonder slaan af had gekund want ze had sowieso genoeg overwicht, maar die paar tikken hebben ons niet geschaad. Terwijl velen zouden gruwen bij het idee dat ze, als we zaten te jammeren om niets, ons een tik gaf en zei 'nu weet je tenminste waar je om huilt' ;)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 mar 2008 10:48

Mijn vroegere buurmeisje kwam ook nooit op tijd op school. Toen waren we 6 of 7 ofzo. Haar moeder had alles geprobeerd.
Mijn moeder bracht dan mijn broertje naar de kleuterschool, en stond daarna (om negen uurofzo) nog even met de buurvrouw te kletsen. En opeens komt het buurmeisje naar buiten. 'Doei mam, ik ga naar school.'
De buurvrouw had gewoon afgesproken met de meester: laat haar maar gewoon nakomen ofzo. Want ik krijg het niet voor elkaar.'
Die ging er heel rustig mee om, en het kind had het in een week afgeleerd.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

André

Berichtdoor André » 11 mar 2008 12:24

Hippieblijhoofd schreef:(...)als we zaten te jammeren om niets, ons een tik gaf en zei 'nu weet je tenminste waar je om huilt' ;)
Dat is meer 'gevoel voor humor' :wink:

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 11 mar 2008 13:52

ik heb het topic zo eens doorgelezen en sta er eigenlijk wel versteld van dat er ook daadwerkelijk mensen zijn die geloven dat met praten alles op te lossen is, nou dat werkt dus echt nog niet met een peuter hoor. Een tik helpt hier ook niet, dan krijg je een mep terug, maar een tik voor de billen vind Christiaan heel vernederend (terwijl hij er niks van voelt, want er zit nog een luier tussen) das trouwens de manier van mijn man, ik deel geen tikken uit. Bij mij moet hij even op de trap en mag hij erweer vanaf als hij mij een kusje heeft gegeven een kus vind ik een manier om te zeggen van sorry en je kan gelijk even lekker knuffelen en zo laten zien dat je van hem houd.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 11 mar 2008 13:55

rosekapje schreef:ik heb het topic zo eens doorgelezen en sta er eigenlijk wel versteld van dat er ook daadwerkelijk mensen zijn die geloven dat met praten alles op te lossen is, nou dat werkt dus echt nog niet met een peuter hoor. Een tik helpt hier ook niet, dan krijg je een mep terug, maar een tik voor de billen vind Christiaan heel vernederend (terwijl hij er niks van voelt, want er zit nog een luier tussen) das trouwens de manier van mijn man, ik deel geen tikken uit. Bij mij moet hij even op de trap en mag hij erweer vanaf als hij mij een kusje heeft gegeven een kus vind ik een manier om te zeggen van sorry en je kan gelijk even lekker knuffelen en zo laten zien dat je van hem houd.

Nee Rosekapje, je mag alleen praten, en als dat niet helpt dan moet het kind zjn gang maar gaan... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 11 mar 2008 13:58

Race406 schreef:
rosekapje schreef:ik heb het topic zo eens doorgelezen en sta er eigenlijk wel versteld van dat er ook daadwerkelijk mensen zijn die geloven dat met praten alles op te lossen is, nou dat werkt dus echt nog niet met een peuter hoor. Een tik helpt hier ook niet, dan krijg je een mep terug, maar een tik voor de billen vind Christiaan heel vernederend (terwijl hij er niks van voelt, want er zit nog een luier tussen) das trouwens de manier van mijn man, ik deel geen tikken uit. Bij mij moet hij even op de trap en mag hij erweer vanaf als hij mij een kusje heeft gegeven een kus vind ik een manier om te zeggen van sorry en je kan gelijk even lekker knuffelen en zo laten zien dat je van hem houd.

Nee Rosekapje, je mag alleen praten, en als dat niet helpt dan moet het kind zjn gang maar gaan... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

jaja, zie je het voor je ik denk dat ik dan gillend terug kom rennen naar twente :wink:
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Terug naar “Archief”