Berichtdoor Marnix » 10 mar 2008 08:46
Essie, ik denk dat het inderdaad de waarschuwing is die je noemt. Het met een ingebeelde hemel naar de hel gaan. Alle tien wachten ze op de bruidegom en waren ze uitgenodigd voor het feest. Maar de bruidegom zegt tegen de 5 dwaze maagden: Ga weg, ik heb jullie nooit gekend.
Zaak ik dus om te kijken op basis waarvan ze niet tot het feest ingaan. Het "ik heb jullie nooit gekend" komt vaker voor in de Bijbel. In Mattheus 7:
18 Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, evenmin als een slechte boom goede vruchten dragen kan. 19 Elke boom die geen goede vruchten draagt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen. 20 Zo kunnen jullie hen dus aan hun vruchten herkennen.
21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader. 22 Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?” 23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!”
24 Wie deze woorden van mij hoort en ernaar handelt, kan vergeleken worden met een verstandig man, die zijn huis bouwde op een rots. 25 Toen het begon te regenen en de bergstromen zwollen, en er stormen opstaken en het huis van alle kanten belaagd werd, stortte het niet in, want het was gefundeerd op een rots. 26 En wie deze woorden van mij hoort en er niet naar handelt, kan vergeleken worden met een onnadenkend man, die zijn huis bouwde op zand. 27 Toen het begon te regenen en de bergstromen zwollen, en er stormen opstaken en er van alle kanten op het huis werd ingebeukt, stortte het in, en er bleef alleen een ruïne over.’
Je ziet aan de reactie van die mensen dat ze verbaasd zijn als ze afgewezen worden. Maar we hebben toch in uw naam dit en dat gedaan? In de volgende gelijkenis in Mattheus 25 zie je iets vergelijkbaars. Drie dienaren van een Heer, alledrie krijgen ze talenten. Een van hen begraaft izjn talenten in de grond. Het gevolg is het zelfde: Hij mag niet ingaan tot het feest. En nog een gelijkenis verder de verwijten: Ik had honger en jullie gaven me niet te eten, dorst en jullie gaven me niet te drinken.
Het gaat er dus heel eenvoudig om of men de wil van de Hemelse Vader doet... of dat men hem met de mond wel eert maar niet met het hart. En dat kan er zomaar insluipen. Hoeveel mensen hebben niet met de beste bedoelingen hun eigen wetten gemaakt en boven Gods wet gesteld? Ze denken God te dienen met mooie regels maar gaan ondertussen tegen zijn wet in. Ik denk dat ze oprecht verbaasd zullen zijn bij de wederkomst. Here Here, we gingen toch 2x naar de kerk, met nette kleren aan, we keken geen tv etc. Overdreven? Ik vraag het me af. Kijk maar eens hoe Jezus tegen de Farizeeen ingaat, als je ziet hoe serieus ze met het geloof omgingen zou je bijna zeggen: de gereformeerden van toen. Het begin van Mattheus 7:
1 Ook de farizeeën en enkele van de schriftgeleerden die uit Jeruzalem waren gekomen, hielden zich in zijn nabijheid op. 2 En toen ze zagen dat sommige leerlingen brood aten met onreine handen, dat wil zeggen, met ongewassen handen 3 (de farizeeën en alle andere Joden eten namelijk pas als ze hun handen gewassen hebben, omdat ze zich aan de traditie van hun voorouders houden, 4 en als ze van de markt komen, eten ze pas als ze zich helemaal gewassen hebben, en er zijn nog allerlei andere tradities waaraan ze zich houden, zoals het schoonspoelen van bekers en kruiken en ketels ), 5 toen vroegen de farizeeën en de schriftgeleerden hem: ‘Waarom houden uw leerlingen zich niet aan de tradities van onze voorouders en eten ze hun brood met onreine handen?’ 6 Maar hij antwoordde: ‘Wat is de profetie van Jesaja toch toepasselijk op huichelaars als u! Er staat immers geschreven:
“Dit volk eert mij met de lippen,
maar hun hart is ver van mij;
7 tevergeefs vereren ze mij,
want ze onderwijzen hun eigen leer,
voorschriften van mensen.”
8 De geboden van God geeft u op, maar aan tradities van mensen houdt u vast.’ 9 En hij vervolgde: ‘Mooi is dat, hoe u Gods geboden ongeldig maakt om uw eigen tradities overeind te houden! 10 Heeft Mozes niet gezegd: “Toon eerbied voor uw vader en uw moeder”, en ook: “Wie zijn vader of moeder vervloekt, moet ter dood gebracht worden”? 11 Maar u leert dat iemand tegen zijn vader of moeder mag zeggen: “Alles wat van mij is en voor u van nut had kunnen zijn is korban”’ (wat ‘offergave’ betekent), 12 ‘waarmee u hem niet toestaat nog iets voor zijn vader of moeder te doen, 13 en zo ontkracht u het woord van God door de tradities die u doorgeeft; en u doet nog veel meer van dit soort dingen.’ 14 Nadat hij de menigte weer bij zich had geroepen, zei hij: ‘Luister allemaal naar mij en kom tot inzicht. 15 Niets dat van buitenaf in de mens komt kan hem onrein maken, het zijn de dingen die uit de mens naar buiten komen die hem onrein maken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”