De Wijze en dwaze maagden.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

De Wijze en dwaze maagden.

Berichtdoor essieee » 09 mar 2008 23:05

Alsdan zal het Koninkrijk der hemelen gelijk zijn aan tien maagden, welke haar lampen namen, en gingen uit, den bruidegom tegemoet.
2 En vijf van haar waren wijzen, en vijf waren dwazen.
3 Die dwaas waren, haar lampen nemende, namen geen olie met zich.
4 Maar de wijzen namen olie in haar vaten, met haar lampen.
5 Als nu de bruidegom vertoefde, werden zij allen sluimerig, en vielen in slaap.
6 En ter middernacht geschiedde een geroep: Ziet, de bruidegom komt, gaat uit hem tegemoet!
7 Toen stonden al die maagden op, en bereidden haar lampen.
8 En de dwazen zeiden tot de wijzen: Geeft ons van uw olie; want onze lampen gaan uit.
9 Doch de wijzen antwoordden, zeggende: Geenszins, opdat er misschien voor ons en voor u niet genoeg zij; maar gaat liever tot de verkopers, en koopt voor uzelven.
10 Als zij nu heengingen om te kopen, kwam de bruidegom; en die gereed waren, gingen met hem in tot de bruiloft, en de deur werd gesloten.
11 Daarna kwamen ook de andere maagden, zeggende: Heer, heer, doe ons open!
12 En hij, antwoordende, zeide: Voorwaar zeg ik u: Ik ken [25:12] Matt 7:23. Luk 13:25.u niet.
13 Zo [25:13] Matt 24:42. Mark 13:33, 35.waakt dan; want gij weet den dag niet, noch de ure, in dewelke de Zoon des mensen komen zal.

Ik loop een beetje vast op deze gelijkenis!
Wat ik lees is dat alle tien vrouwen meenden in te gaan in het Koninkrijk der Hemelen. Dat ze alle tien meenden Christus te kennen!
Op het moment dat ze ontwaakten kwamer er 5 maagden olie te kort.

Is dit dan een waarschuwing tegen wat je vaak hoort in preken; Het met een ingebeelde hemel naar Christus gaan op de oordeelsdag?
Want ze waren er , zo lees ik, allen van overtuigd er te komen...ze gingen immers allen de Bruidegom te gemoet!

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 10 mar 2008 00:45

Ik denk dat je meer moet kijken naar de kerk zoals die nu is. Met kerkmensen die denken dat je warm zijn, maar uiteindelijk toch lauw of koud en mensen die Waarlijk warm zijn. Het is een oproep om jezelf te blijven onderzoeken of er genoeg "warmte" van binnen is.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 10 mar 2008 03:52

Zo lees ik de gelijkenis ook.

Eigenlijk nog meer in de zin van dat de deur nu al openstaat en dat men vooral niet moet gaan zitten wachten 'tot' die deur opengaat. Die deur is namelijk al open (het mogen uitzien naar de komst van de bruidegom) voor iedereen (ook voor de 10 maagden) Als 2e lees ik er in wat Abdij al aangeeft, dat het niet bij de of een bekering moet blijven, (1e Jezus aannemen in je hart, de oude mens achterlaten. Als 2e mogen weten dat je elke dag bij hem aan mag kloppen en vergeving van je zonden mag vragen (Offer van Jezus aan het kruis), de nieuwe mens die bewust is van zijn zonden en daar steeds meer tegen wil strijden), maar dat je het geloof moet blijven voeden (de 5 wijze maagden) elke dag opnieuw tot de dag van iemand zijn sterven of van de komst van de bruidegom!

Lees ander eens lucas 22 in zijn geheel, waar je o.a. de tekst tegen zult komen waar Jezus de woorden sprak van: 'maar Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet zou bezwijken. En gij, als gij eenmaal tot bekering gekomen zijt, versterk dan uw broederen.

Hier zie m.i. ook dat het alleen aannemen/volgen van Jezus niet voldoende was. Dit staat nog even los van het punt dat het beeld wat Petrus en de rest van de dicipelen van Jezus hadden nog niet helder was. (Koning der Joden)
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 mar 2008 08:46

Essie, ik denk dat het inderdaad de waarschuwing is die je noemt. Het met een ingebeelde hemel naar de hel gaan. Alle tien wachten ze op de bruidegom en waren ze uitgenodigd voor het feest. Maar de bruidegom zegt tegen de 5 dwaze maagden: Ga weg, ik heb jullie nooit gekend.

Zaak ik dus om te kijken op basis waarvan ze niet tot het feest ingaan. Het "ik heb jullie nooit gekend" komt vaker voor in de Bijbel. In Mattheus 7:

18 Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, evenmin als een slechte boom goede vruchten dragen kan. 19 Elke boom die geen goede vruchten draagt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen. 20 Zo kunnen jullie hen dus aan hun vruchten herkennen.
21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader. 22 Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?” 23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!”
24 Wie deze woorden van mij hoort en ernaar handelt, kan vergeleken worden met een verstandig man, die zijn huis bouwde op een rots. 25 Toen het begon te regenen en de bergstromen zwollen, en er stormen opstaken en het huis van alle kanten belaagd werd, stortte het niet in, want het was gefundeerd op een rots. 26 En wie deze woorden van mij hoort en er niet naar handelt, kan vergeleken worden met een onnadenkend man, die zijn huis bouwde op zand. 27 Toen het begon te regenen en de bergstromen zwollen, en er stormen opstaken en er van alle kanten op het huis werd ingebeukt, stortte het in, en er bleef alleen een ruïne over.’

Je ziet aan de reactie van die mensen dat ze verbaasd zijn als ze afgewezen worden. Maar we hebben toch in uw naam dit en dat gedaan? In de volgende gelijkenis in Mattheus 25 zie je iets vergelijkbaars. Drie dienaren van een Heer, alledrie krijgen ze talenten. Een van hen begraaft izjn talenten in de grond. Het gevolg is het zelfde: Hij mag niet ingaan tot het feest. En nog een gelijkenis verder de verwijten: Ik had honger en jullie gaven me niet te eten, dorst en jullie gaven me niet te drinken.

Het gaat er dus heel eenvoudig om of men de wil van de Hemelse Vader doet... of dat men hem met de mond wel eert maar niet met het hart. En dat kan er zomaar insluipen. Hoeveel mensen hebben niet met de beste bedoelingen hun eigen wetten gemaakt en boven Gods wet gesteld? Ze denken God te dienen met mooie regels maar gaan ondertussen tegen zijn wet in. Ik denk dat ze oprecht verbaasd zullen zijn bij de wederkomst. Here Here, we gingen toch 2x naar de kerk, met nette kleren aan, we keken geen tv etc. Overdreven? Ik vraag het me af. Kijk maar eens hoe Jezus tegen de Farizeeen ingaat, als je ziet hoe serieus ze met het geloof omgingen zou je bijna zeggen: de gereformeerden van toen. Het begin van Mattheus 7:

1 Ook de farizeeën en enkele van de schriftgeleerden die uit Jeruzalem waren gekomen, hielden zich in zijn nabijheid op. 2 En toen ze zagen dat sommige leerlingen brood aten met onreine handen, dat wil zeggen, met ongewassen handen 3 (de farizeeën en alle andere Joden eten namelijk pas als ze hun handen gewassen hebben, omdat ze zich aan de traditie van hun voorouders houden, 4 en als ze van de markt komen, eten ze pas als ze zich helemaal gewassen hebben, en er zijn nog allerlei andere tradities waaraan ze zich houden, zoals het schoonspoelen van bekers en kruiken en ketels ), 5 toen vroegen de farizeeën en de schriftgeleerden hem: ‘Waarom houden uw leerlingen zich niet aan de tradities van onze voorouders en eten ze hun brood met onreine handen?’ 6 Maar hij antwoordde: ‘Wat is de profetie van Jesaja toch toepasselijk op huichelaars als u! Er staat immers geschreven:

“Dit volk eert mij met de lippen,
maar hun hart is ver van mij;
7 tevergeefs vereren ze mij,
want ze onderwijzen hun eigen leer,
voorschriften van mensen.”

8 De geboden van God geeft u op, maar aan tradities van mensen houdt u vast.’ 9 En hij vervolgde: ‘Mooi is dat, hoe u Gods geboden ongeldig maakt om uw eigen tradities overeind te houden! 10 Heeft Mozes niet gezegd: “Toon eerbied voor uw vader en uw moeder”, en ook: “Wie zijn vader of moeder vervloekt, moet ter dood gebracht worden”? 11 Maar u leert dat iemand tegen zijn vader of moeder mag zeggen: “Alles wat van mij is en voor u van nut had kunnen zijn is korban”’ (wat ‘offergave’ betekent), 12 ‘waarmee u hem niet toestaat nog iets voor zijn vader of moeder te doen, 13 en zo ontkracht u het woord van God door de tradities die u doorgeeft; en u doet nog veel meer van dit soort dingen.’ 14 Nadat hij de menigte weer bij zich had geroepen, zei hij: ‘Luister allemaal naar mij en kom tot inzicht. 15 Niets dat van buitenaf in de mens komt kan hem onrein maken, het zijn de dingen die uit de mens naar buiten komen die hem onrein maken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 10 mar 2008 19:25

Mee eens Marnix.

Maar dit geldt natuurlijk ook voor de andere kant.
Hoeveel mensen die het menen te "zijn", en dat maar al te graag aan jan en alleman vertellen bedriegen zichzelf?

Of we nu ten rechter zijde of ten linker zijde van de brug afrijden, het is beide niet goed.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 10 mar 2008 23:39

Wullimpie schreef:Mee eens Marnix.

Maar dit geldt natuurlijk ook voor de andere kant.
Hoeveel mensen die het menen te "zijn", en dat maar al te graag aan jan en alleman vertellen bedriegen zichzelf?

Of we nu ten rechter zijde of ten linker zijde van de brug afrijden, het is beide niet goed.

En dat is dus mijn grootste angst, waardoor de gelijkenis me zo aanvliegt!
Want Willumpie, die mensen zijn er wel van overtuigd op de goede weg te zijn!

@Marnix! Duidelijke uitleg, dank je wel!
Ik realiseer me dat niet de reden van het niet toelaten in de Bruiloftszaal gebaseerd is of de Heere wél van je 'bekering' afweet!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 mar 2008 01:06

Abdijbiertje om 1:00 schreef:Ik denk dat je meer moet kijken naar de kerk zoals die nu is. Met kerkmensen die denken dat je warm zijn, maar uiteindelijk toch lauw of koud en mensen die Waarlijk warm zijn. Het is een oproep om jezelf te blijven onderzoeken of er genoeg "warmte" van binnen is.
Dat noemen bevindelijk-gereformeerden dus een 'ingebeelde Jezus'. Want laten we eerlijk zijn (zoals Harm-J) bijvoorbeeld ook al aangeeft..

Het is meer dan alleen geloven dat Jezus Christus is gestorven voor je zonden (dat kan iedereen wel zeggen terwijl het misschien niet meer als 'een acceptatie van een religieus feit met het verstand is') zonder activistisch te zijn, wie het geloof geschonken heeft gekregen van de Heilige Geest zal vruchten dragen. Wanneer die vruchten er niet zijn is het goed om eens wat zelf onderzoek te doen of je inderdaad geloofd.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

André

Berichtdoor André » 11 mar 2008 02:05

Ik 'zie' in deze gelijkenis ook dat Jezus terug komt 'als een dief in de nacht'. Geheel onverwachts. Laten we ons dat bewust zijn.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 mar 2008 10:59

Marnix schreef:Ze denken God te dienen met mooie regels maar gaan ondertussen tegen zijn wet in. Ik denk dat ze oprecht verbaasd zullen zijn bij de wederkomst. Here Here, we gingen toch 2x naar de kerk, met nette kleren aan, we keken geen tv etc. Overdreven? Ik vraag het me af.
Ik zou hier ook bij vermelden 'we zijn dominees, ouderlingen en diakenen geweest, we zijn aan uw avondmaal gegaan, we hebben onze kinderen laten dopen, we hebben belijdenis gedaan, we hebben op straat geevangeliseerd, we hebben voor de CU in de gemeenteraad gezeten, we hebben onze baan op spel gezet door zondags niet te werken'..

Om hier mee aan te geven dat het iets meer is dan wat kledingsdingen
Er zijn echt mensen die helemaal christenen zijn, naar hun overtuiging handelen, ouderling zijn, aan het avondmaal deelnemen en zo voort, en niet het geloof hebben wat uit de Geest Gods is.

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 11 mar 2008 11:23

Raido schreef:
Marnix schreef:Ze denken God te dienen met mooie regels maar gaan ondertussen tegen zijn wet in. Ik denk dat ze oprecht verbaasd zullen zijn bij de wederkomst. Here Here, we gingen toch 2x naar de kerk, met nette kleren aan, we keken geen tv etc. Overdreven? Ik vraag het me af.
Ik zou hier ook bij vermelden 'we zijn dominees, ouderlingen en diakenen geweest, we zijn aan uw avondmaal gegaan, we hebben onze kinderen laten dopen, we hebben belijdenis gedaan, we hebben op straat geevangeliseerd, we hebben voor de CU in de gemeenteraad gezeten, we hebben onze baan op spel gezet door zondags niet te werken'..

Er zijn echt mensen die helemaal christenen zijn, naar hun overtuiging handelen, ouderling zijn, aan het avondmaal deelnemen en zo voort, en niet het geloof hebben wat uit de Geest Gods is.

Als ik dit zo lees krijg ik een beetje vreemd gevoel, net alsof het van ons afhangt of we straks bij Hem mogen zijn of niet. Je gaat er echt niet komen met het naleven van de wet. De wet is gegeven na de belofte van God aan Abraham. Maar met Zijn wet heeft Hij wel Zijn wil geopenbaard aan ons hoe Hij wil dat wij leven. Maar dit gaan we absoluut niet halen als we het alleen meoten doen. Alleen door het verlossende werk van Jezus Christus zul je kunnen betalen voor je zonde (zonde = je doel in je leven missen, zonder God leven). Door Jezus mogen wij bij de Vader komen.
Als ik deze gelijkenis lees dan zie ik de 5 wijze meisjes een vat met olie meenemen (genade) en de vijf dwaze meisjes hebben geen olie bij zich (geen genade).

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 mar 2008 11:40

Raido schreef:

Absoluut. Bedank voor de aanvulling, ik was wat eenzijdig in mijn vorige post. Ik probeerde het op Essie en waar en in welke context ze het hoorde toe te passen (ze sluit af met het stuk over een ingebeelde hemel). Vandaar. In andere kerken zou je in de uitleg eerder bijvoorbeeld het verbondsautomatisme (wij zijn toch kinderen van Abraham?) of arminianisme als uitwerking van "te weinig olie" kunnen kiezen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 mar 2008 12:10

Ger(nl) schreef:
Raido schreef:

Als ik dit zo lees krijg ik een beetje vreemd gevoel, net alsof het van ons afhangt of we straks bij Hem mogen zijn of niet. Je gaat er echt niet komen met het naleven van de wet. De wet is gegeven na de belofte van God aan Abraham. Maar met Zijn wet heeft Hij wel Zijn wil geopenbaard aan ons hoe Hij wil dat wij leven. Maar dit gaan we absoluut niet halen als we het alleen meoten doen. Alleen door het verlossende werk van Jezus Christus zul je kunnen betalen voor je zonde (zonde = je doel in je leven missen, zonder God leven). Door Jezus mogen wij bij de Vader komen.
Als ik deze gelijkenis lees dan zie ik de 5 wijze meisjes een vat met olie meenemen (genade) en de vijf dwaze meisjes hebben geen olie bij zich (geen genade).

Wat is "te weinig olie" dan? Geeft God dan te weinig? Niet voor niets worden het "dwaze maagden" genoemd. En niet iets van "uitverkoren en verworpen maagden".

We worden niet door goede werken behouden. Maar als ons geloof niet gepaard gaat met werken is het dood. En heeft ons gebrek aan daden dus ook consequenties. Lees de rest van Mattheus 25 maar door. De man die niet op het feest komt omdat hij zijn talent in de grond verstopt. De mensen die niet naar het feest mochten want ze gaven hongerigen geen eten, dorstigen geen drinken etc. Lijkt me toch duidelijk genoeg?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 mar 2008 12:22

Marnix schreef:
Raido schreef:

Absoluut. Bedank voor de aanvulling, ik was wat eenzijdig in mijn vorige post. Ik probeerde het op Essie en waar en in welke context ze het hoorde toe te passen (ze sluit af met het stuk over een ingebeelde hemel). Vandaar. In andere kerken zou je in de uitleg eerder bijvoorbeeld het verbondsautomatisme (wij zijn toch kinderen van Abraham?) of arminianisme als uitwerking van "te weinig olie" kunnen kiezen.
ZO zie je maar weer dat de waarheid in het midden zit.. ;)

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 11 mar 2008 12:33

Marnix schreef:
Ger(nl) schreef:
Raido schreef:
Marnix schreef:Wat is "te weinig olie" dan? Geeft God dan te weinig? Niet voor niets worden het "dwaze maagden" genoemd. En niet iets van "uitverkoren en verworpen maagden".

Heb het ook niet over uitverkoren of niet!
De vijf wijze meisjes namen olie met zich mee, de vijf dwazen niet. Nu is het zo dat dit soort lampjes branden via een lont dat in de olie wordt gestoken. De 5 dwaze meisjes dachten dat hun lampje wel zou branden en dat er nog wat olie in zat. Op het moment dat ze ze aanstaken bleek echter dat ze uitgingen (het laatste beetje dat in het lont zat was immers binnen no - time weggebrand). Kortom ze dachten dat ze de genade van God hadden ontvangen maar dit was toch niet het geval.
De 5 wijze meisjes hadden wel olie meegenomen en op het moment dat ze wakker schrokken staken zij hun lampjes aan en konden die bijvullen met de olie die ze hadden meegenomen.
Misschien leg ik het allemaal wat onbeholpen uit maar dan hoor ik het wel en zal ik proberen het wat duidelijker uit te leggen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 mar 2008 13:16

Het kan zijn dat ze helemaal geen olie bij zich hadden.... het kan ook zo zijn dat ze gewoon hun lampen hadden gepakt, waar nog wel olie in zat.... maar dat ze geen extra olie bij zich hadden. Op zich is het niet zo belangrijk. De vraag is: Wat bedoelt Jezus met die olie? Waar het om gaat is dat ze niet voorbereid zijn op de komst van de bruidegom. Ze pakken snel hun lampjes en als Hij komt er aan en ze worden verrast en blijken hun voorbereidingen niet goed te zijn geweest. De fout zit niet bij de bruidegom ofzo, die ze niet geeft wat ze nodig hebben. De fout zit bij hen zelf, hun voorbereidingen, dat ze geen olie hebben.

Halverwege het verhaal lezen we: Het duurde lang voor de bruidegom kwam. Midden in de nacht (ook mooi symbolisch) komt hij dan. En dan het slot: 3 Wees dus waakzaam, want jullie weten niet op welke dag en op welk tijdstip hij komt.

Ik snap dus je verhaal wel mar je conclusie (kortom ze dachten genade te hebben ontvangen maar dat was niet het geval) niet in dit verband. Hun lampen gingen uit want ze hadden niet genoeg olie... kortom, ze hadden zich niet goe dvoorbereid en werden daardoor door de komst van de bruidegom verrast.

Terug naar “Archief”