Zullen we de tien geboden dan maar ongeldig verklaren?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Smoothie
Verkenner
Verkenner

Zullen we de tien geboden dan maar ongeldig verklaren?

Berichtdoor Smoothie » 07 mar 2008 10:45

Ik ben opgegroeid, net als je de meeste hier waarschijnlijk, in een kerkelijke traditie waarin op elke zondag morgen de tien geboden werden voorgelezen.
Toch heb ik hier mijn vraagtekens bij.
Als we de verhouding van OT en het NT wat beter onder de loep nemen, zien we sterk te vervulling van Jezus van alle beloften uit het OT.
Vervolgens komt Jezus met het gebod 'Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf'
Als we dit eens even goed op ons laten inwerken, is dit niet zomaar wat!
'God liefhebben BOVEN alles en je naaste als jezelf'
Daarbij komt nog dat Jezus ons heeft laten zien dat we niet door goede werken en offeren zalig kunnen worden maar alleen door Hem.
Hij is voor alle zonden van alle mensen gestorven.

Hieruit volgt: Waarom krampachtig de tien geboden proberen te volgen en niet alleen het gebod uit het Nieuwe Testament. Jezus heeft ons bevrijdt van dat juk!
Uit liefde voor Hem zullen we het nieuwe gebod gaan volgen.

Daarbij zijn dan ook allerlei moelijke problemen opgelost zoals 'mag je liegen als je bijna sterft van de honger'. In lijn van het NT zie ik dat als geen probleem.

Omdat Jezus gestorven is voor ons allemaal en voor alle zonden gaan we natuurlijk Hem proberen na te volgen maar ik denk dat we dan ook niet elke dag om vergeving hoeven te vragen voor onze zonden. Doordat wij echt geen volmaakt leven kunnen leiden is Jezus gekomen! De tien geboden herinneren ons voortduren aan goede werken en door eigen kracht verzoend worden met God
Als we ze blijven houden gaan we tegen de komst van Jezus Christus in!

elbert
Moderator

Re: Zullen we de tien geboden dan maar ongeldig verklaren?

Berichtdoor elbert » 07 mar 2008 10:54

Smoothie schreef:Als we de verhouding van OT en het NT wat beter onder de loep nemen, zien we sterk te vervulling van Jezus van alle beloften uit het OT.
Vervolgens komt Jezus met het gebod 'Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf'
Als we dit eens even goed op ons laten inwerken, is dit niet zomaar wat!
'God liefhebben BOVEN alles en je naaste als jezelf'
Daarbij komt nog dat Jezus ons heeft laten zien dat we niet door goede werken en offeren zalig kunnen worden maar alleen door Hem.
Hij is voor alle zonden van alle mensen gestorven.

Hieruit volgt: Waarom krampachtig de tien geboden proberen te volgen en niet alleen het gebod uit het Nieuwe Testament. Jezus heeft ons bevrijdt van dat juk!

Misschien is dit nieuw voor je, maar het grote gebod "God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf" is geen nieuwtestamentisch gebod, maar een oudtestamentisch gebod. "God liefhebben boven alles" wordt vermeld in Deut. 6:5 en 10:12 en "de naaste als onszelf liefhebben" wordt genoemd in Lev. 19:18. Wat Jezus dus doet, is samenvatten waar het God om te doen is met betrekking tot onze levenshouding en levenspraktijk. Het vormt een samenvatting van het oude testament: "aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten" (Matt. 22:40).

Dat we dit gebod in de praktijk niet kunnen houden en ook niet daardoor weer in een verzoende houding met God kunnen komen, is juist: daarom ook het verzoenende werk van Christus. Maar dat wil niet zeggen dat we daarom die geboden niet meer hoeven te houden. Integendeel, het is nu onderdeel van het nieuwe leven dat we dankzij Hem mogen hebben, wanneer we in Hem geloven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 07 mar 2008 10:58

Daar komt bij, dat volgens Jezus de héle Tora gewoon van kracht bleef.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 07 mar 2008 11:04

Lijkt mij dat je je vergist. Jesjoea noemt deze liefdesgeboden een samenvatting van de wet, daarmee schaft Hij haar niet af. Bovendien zegt Hij niet dat dit benoemen van die liefde Zijn uitvinding is; wist je niet beide door Hem genoemde liefdesgeboden reeds letterlijk zo in Leviticus en Deuteronomium staan? Hij citeerd ze. Wat ermee bedoeld wordt is dat de wet samenhangt met het grondbeginsel van dezen: de liefde tot G-d en die tot de mensen. Dus dan moet je ze, omdat je de boeken van Mozes niet goed bestudeerd hebt nu in een stelling tegenover elkaar stellen.
Wist je overigens dat als de wet afgeschaft zou zijn er dan ook geen oordeel meer is en dat het dan helemaal niet nodig was dat Hij is gestorven? Want wat zou er dan nog verzoend moeten worden.
Aan het eind van het boek Openbaring en op diverse plaatsen van de brieven van Paulos zien we duidelijk wie het koninkrijk G-ds niet zullen beerven en wel oordeel ontvangen. Duidelijk is dat de wet daarbij nog steeds van kracht is.
Wanneer je toegeeft te hebben gezondigd en strafbaar te zijn en je hand op het hoofd van het Lam Jesjoea legt en beleid schuldig te zijn maar te pleiten op zijn verzoenend offer wordt je een met hem in sterven en opstanding. De wet kan niet meer oordelen dan, tenzij je tot het einde toe met grof zondigen zou volharden.
Dus niet de wet is weg, maar wij in Zijn dood en opstanding als door vloed overspoelde wereld in zijn ark - vandaar de doop zei Petros in zijn brief. We zijn in Hem dan een nieuwe schepping, opnieuw geboren.
De wet wordt sedert Zijn komst in het hart geschreven en bekrachtigd door het werk van de Geest (Jeremia 31).

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Eunice

Berichtdoor Eunice » 07 mar 2008 14:00

Smoothie schreef:De tien geboden herinneren ons voortduren aan goede werken en door eigen kracht verzoend worden met God
Als we ze blijven houden gaan we tegen de komst van Jezus Christus in!

Hoe kom je erbij dat de wet ons leid naar 'door eigen kracht verzoend worden met God'? Alleen uit genade kunnen we zalig worden, en dat blijkt des te duidelijker uit de wet. Als je de wet leest en daar dan de catechismus bij pakt, dan zie je wat er allemaal geeist wordt van ons door de wet. Dan kun je toch niet anders dan toegeven dat je het zelf allemaal niet kunt? Dus de wet drijft ons juist uit tot Christus, doordat we er bij bepaald worden dat we het zelf allemaal niet kunnen.

En je punt van goede werken doen: Als je gelooft dat Christus jouw zaligmaker is, dan ben je daar intens dankaar voor, dan wil je Hem dienen. Die goede werken zie ik dan meer als Hem prijzen, dat dan blijkt uit je daden. Die 'goede' daden' zijn dan een uitvloeisel van het geloof, het laat ook aan anderen zien hoe jij in het leven staat.

Dus waarom de wet afschaffen?

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 08 mar 2008 19:48

ik denk dat als je voor jezelf de geboden wil houden je dat gewoon moet doen, maar ga ze niet aan mensen opleggen of ze ermee voor hun oren slaan dan ben je verkeerd bezig :!:
en zeg ook niet als je ze niet houd ''dan hou je niet van God'' ofzo dat vind ik zo triest als je zo bekrompen denkt.

greetz mars
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 08 mar 2008 20:06

marcel081276 schreef:ik denk dat als je voor jezelf de geboden wil houden je dat gewoon moet doen, maar ga ze niet aan mensen opleggen of ze ermee voor hun oren slaan dan ben je verkeerd bezig :!:
en zeg ook niet als je ze niet houd ''dan hou je niet van God'' ofzo dat vind ik zo triest als je zo bekrompen denkt.

greetz mars

Maar Jezus zegt dit (indirect) wel!
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 08 mar 2008 20:13

ja maar er staat wel meer in de bijbel maar als je andere dingen van Jezus leest zoals in het thomas evangelie ofzo kan je ook tot een andere conclusie komen.

greetz mars

Riska

Berichtdoor Riska » 08 mar 2008 20:30

De Tien Geboden zijn geen stok om te slaan, maar een staf om te gaan. Het is een richtsnoer voor het hele leven. Jezus vat die samen in het God liefhebben met geheel het hart, verstand en geheel de ziel en de naaste als onszelf. Dat kan eenvoudig niet zonder de Tien Geboden. Het leven zonder wordt onleefbaar.

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 08 mar 2008 22:50

Eunice schreef:Dus de wet drijft ons juist uit tot Christus, doordat we er bij bepaald worden dat we het zelf allemaal niet kunnen.

Ik moet zeggen dat ik het hier dus absoluut niet mee eens bent. De wet drijft je niet uit tot Jezus Christus. Want dat zou betekenen dat alle mensen die voordat de wet werd gegeven Jezus Christus niet hebben kunnen kennen maar dat zij verloren zouden gaan. Abraham werd behouden vanwege zijn geloof in God en de belofte die Hij hem gedaan had.
Verder werd het volk Israël eerst verlost uit de slavernij en daarna kregen zij pas de wet. (Dit zou je ook kunnen doortrekken naar een geestelijk principe).

Als je de brief van Paulus aan de gemeenten van Galatië dan kom je volgens mij tot een andere conclussie. Eerst de bevrijding/verlossing door Jezus Christus en daarna de wet, maar dan nog moeten we mijns inzien uiterst goed oppassen dat we er niet een juk van maken. Ik moet hier denken aan een uitspraak die ik vandaag hoorde.
"De reformatorische mensen zeggen van de rooms katholieken dat ze hun verlossing kunnen verdienen door goede werken. Maar de roomskatholieken zeggen reformatorische mensen krijgen hun verlossing voor niks maar moeten die achteraf af terugbetalen door hun goede werken die zij dan moeten doen"

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 09 mar 2008 00:12

Vraag me toch altijd weer af waarom mensen de wet als een juk schijnen te zien. Zoveel vraagt ie nu ook weer niet van je:
1. Vereer naast God geen andere goden.
2. Maak geen godenbeelden.
3. Misbruik de naam van de Here niet.
4. Houdt de sabbat in ere.
5. Toon eerbied voor je vader en moeder.
6. Pleeg geen moord.
7. Pleeg geen overspel.
8. Steel niet.
9. Geef geen vals getuigenis over een ander.
10. Zet je zinnen niet op iets dat van een ander is.

Als iedereen die wet nou eens zou gaan houden, dan hadden we hier een paradijs op aarde. Ik vrees echter dat het houden van de eerste drie geboden voor vrijwel alle mensen onmogelijk is. Omdat ze over God gaan. Uiteindelijk wil ons hart niets liever dan God de deur wijzen en zelf z'n eigen weg gaan. Volgens mij is dát het 'juk van de wet', het stuk steen waar de mensen die de wet willen afschaffen zich aan stoten.

Volgens mij is die wet niet afgeschaft. Daarvoor is hij te goed. Paulus plaatst de wet echter in de context van de zonde. De wet klaagt ons aan, omdat wij hem niet kunnen houden. De wet veroordeelt ons. Met de komst van Christus is dat 'juk' echter verdwenen. Door Zijn lijden en sterven aan het kruis, is de wet krachteloos gemaakt. Waar ik Paulus echter nooit op heb kunnen betrappen is het afschaffen van de wet. Dan moeten wij dat ook niet doen, vind ik.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 09 mar 2008 11:21

de eerste 4 geboden zijn goed voor mensen die willen geloven in het christendom, de andere zijn goed voor het maatschappelijk functioneren de normen en waarden worden hierdoor bepaald.

greetz mars

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 09 mar 2008 13:14

marcel081276 schreef:de eerste 4 geboden zijn goed voor mensen die willen geloven in het christendom, de andere zijn goed voor het maatschappelijk functioneren de normen en waarden worden hierdoor bepaald.

greetz mars

Pardon,
De geboden zijn in de eerste instantie enkel tot Jiesrael gericht (Ex.19,20). En als Jesjoea over deze zaken sprak deed Hij dat nog steeds tegen enkel tot hen uit Jiesrael (Matth.15:24). De volken zijn er later bijgekomen (eerst de Jood en ook de Griek). Dus beweer me niet dat ze bedoeld zijn voor mensen die het christendom willen geloven. "dommen" bestonden vroeger niet, ook dit is een menselijke afrastering. Het zjn de woorden van G-d Zelf. En het gaat dus om de relatie met Hem. En dat staat los van je in een theologie van de een of andere club geloven - het is De levende G-d.
Nu ja, niet iedereen gelooft in Hem, what's new. Tuurlijk kun je stellen dat Hij niet bestaat. Maar de Schrift zegt ook niet dat je zomaar zaken geloven zou moeten maar roept op te onderzoeken - oprecht te zoeken (Ps.10:4; Deut.4:29; Jer.29:13).
Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 09 mar 2008 14:25

marcel081276 schreef:ja maar er staat wel meer in de bijbel maar als je andere dingen van Jezus leest zoals in het thomas evangelie ofzo kan je ook tot een andere conclusie komen.

greetz mars

Zoals?

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 09 mar 2008 15:05

Bevlogen schreef:Vraag me toch altijd weer af waarom mensen de wet als een juk schijnen te zien. Zoveel vraagt ie nu ook weer niet van je:
1. Vereer naast God geen andere goden.
2. Maak geen godenbeelden.
3. Misbruik de naam van de Here niet.4. Houdt de sabbat in ere.
5. Toon eerbied voor je vader en moeder.
6. Pleeg geen moord.
7. Pleeg geen overspel.
8. Steel niet.
9. Geef geen vals getuigenis over een ander.10. Zet je zinnen niet op iets dat van een ander is.

Ik heb anders knap veel moeite met de vetgedrukte geboden. De overige geboden zou je "wat makkelijker" kunnen houden, maar vroeg of laat overtreed je ze ook. Het klinkt best krom als je hoort dat je alle geboden moet houden, terwijl je weet dat je dat niet kan. Ik denk ook niet dat de enige bedoeling van de wet is dat we er ons strikt aan moeten houden. De achterliggende gedachte is veel belangrijker, namelijk wie wij zijn voor onze Maker. Het leert ons dat wij in alles afhankelijk zijn van Zijn Genade en dat we zonder Hem niet kunnen leven. Dat besef uit zich niet in de gedachte dat "het toch niet uitmaakt wat je doet, want vergeving van zonden is er altijd", maar meer in het gebed van de tollenaar, die oprecht in zijn gebed zei "O God, wees mij zondaar genadig".

Dus afschaffen? Nooit en te nimmer niet. Sterker nog, het is een duidelijk statement dat wij God keer op keer teleurstellen en zo heel duidelijk worden neergezet wie wij zijn.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Terug naar “[Religie] - Open forum”