Lalage schreef:Er zijn veel verschillen tussen de soorten kerken in Nederland, je hebt goed gezien dat je een grove scheiding zou kunnen maken tussen gereformeerd en evangelisch. Maar er zijn genoeg gemeentes die van beide wat weg hebben.
Als je naar kerkdiensten gaat, valt meteen op dat gereformeerden psalmen zingen met begeleiding van het orgel. Evangelischen zingen meestal Opwekkingsliederen onder begeleiding van een band met bijvoorbeeld gitaar, drum en zang.
Inhoudelijk zijn er ook verschillen. Ik heb ooit een lijstje gezien van 10 grote theologische verschillen tussen evangelisch en gereformeerd, dat was erg verhelderend, helaas weet ik niet meer wat er allemaal op stond... in ieder geval iets over het 1000-jarig rijk.
Om een ander groot verschil uit te leggen, wil ik je vragen eens te kijken naar de volgende drie stellingen:
1. Het is Gods doel met deze wereld om alle zondaars te redden en met zich te verzoenen.
2. Het ligt binnen Gods macht om Zijn doel met deze wereld te bereiken.
3. Sommige zondaars zullen nooit met God verzoend worden en God zal hen daarom naar een plaats laten gaan waar ze voor altijd gestraft worden of Hij zal ze vernietigen.
Deze stellingen kunnen niet alledrie tegelijk waar zijn (ben je dat met me eens?). Daarom moet een van de stellingen onjuist zijn. Evangelischen verwerpen stelling 2. Zij zeggen namelijk dat God niet in staat is iedereen te redden, omdat mensen zelf moeten kiezen en daar hangt het vanaf of ze ooit bij God komen of niet. Op deze keuze wordt in evangelische diensten vaak de nadruk gelegd. Gereformeerden verwerpen stelling 1, want zij leren dat God een beperkt aantal mensen heeft uitverkoren om bij Hem te horen.
Ik ben een beetje een rare christen, omdat ik stelling 3 verwerp. Ik geloof dat uiteindelijk alle mensen Jezus als verlosser aan zullen nemen en daardoor zal uiteindelijk iedereen verzoend worden met God.
Wie weet er nog meer verschillen?
Het is misschien wel goed om te bedenken dat geen van die drie stellingen als zodanig in de Bijbel zelf voorkomen. Het gaat dus uiteindelijk om onze eigen keuze voor Christus.