gezin en huishouden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 29 feb 2008 16:02

Heb vandaag ook wel weer wat gedaan, maar er moet nog genoeg gebeuren wil ik alles weer spic en span hebben... :)

Tussen het huishouden en internetten door speel ik spelletjes met Sarah, kiekeboe, onder de tafel door kijken, toren bouwen en omgooien, muziek luisteren, zingen en kroelen! geef toe dat het soms wat saai is, dan gaan we samen naar buiten :wink:

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 29 feb 2008 16:40

Dat doe ik ook altijd lammetje, met onze oppaskinderen, even lekker naar buiten en dan daarna binnen weer lekker bezig zijn.
Maar dan heb je even wat anders he en de kinderen vinden het vaak ook fijn.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 29 feb 2008 16:45

Als iedereen zomaar met zijn natte zweetsokken over mijn vloer loopt, dan kan die vloer over een jaar vervangen worden. En er zit een vloer in van tientallen jaren oud, en die schijnt heeeeeeeel duur geweest te zijn en de kenners zeggen dat het gek is als je die er ooit uithaalt. Blablabla, zal best, maar het nadeel is wel dat hij niet zo goed tegen nattigheid kan. En ik vind hem eigenlijk wel erg mooi, dus ik heb dan liever nog zandschoenen erover heen.

En ik hou dus totaal niet van overal slingerende folders, kranten etc. Volgens mij is het bij ons nooit langer dan een paar uur een beetje rommelig, dan is het wel weer opgeruimd. Als ik het niet doe, doet mijn man het wel. Ik geniet het meest als onze woonkamer netjes is, en alles perfect is zeg maar. En idd, soms is het meer een toonzaal, maar daar geniet ik dan weer meer van dan rommeltjes. Ik hoef eigenlijk al geen eens plantjes, want die zijn groen, en we hebben alleen donkerbruin, wit en blauw in huis :oops:

Het is maar wat je het leukst vindt.

En ik heb hard gewerkt en straks club geven, dus vind dat ik niks in huis hoef te doen. Komt morgen wel. Daar ben ik wel elke dag blij om, dat ik me niet verplicht voel elke dag iets in mn huishouden te doen. Hmm...ben makkelijker dan ik dacht :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 29 feb 2008 17:07

Ik heb zelf bijna heel de dag mijn schoenen aan, alleen 's avonds vaak mijn pantoffels.
De visite hoeft van ons geen schoenen uit te doen, behalve kinderen die wel hoor.
De meeste visite doet gewoon hun schoenen uit, ook al vindt ik dat niet nodig.

Ik heb ook een hekel aan rommel, zoals folders en krantjes gaan vaak gelijk in de oudpapier bak.

Poetsen in huis doe ik bijna elke dag, alleen niet op zondag, vind ik niet nodig.
Meestal doe ik gewoon elke dag een paar werkjes, zodat ik 's middags dan "vrij" heb en zo blijft het ook leuk.
We hebben best een bewerkelijk huis, veel kamers, zoals 2 woonkamers, groot kantoor en ja dat moet toch elke week gezeemd worden.
Heb ik nog geluk dat ik nu niet meer buitenshuis werk, want dan is het aanpoten hoor.
Ik doe ook lekker alles zelf, mijn man hoeft van mij niks te doen, hoogstens een keertje de vaatwasser mee helpen uitruimen en het bed op maken, verder niet hoor.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 feb 2008 17:34

Nou dan moet je maar niet hier in huis komen, want de boeken en tijdschriften liggen overal en nergens. Eerlijk gezegd vind ik dat gezelliger dan dat het helemaal supernetjes is.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 29 feb 2008 17:42

ik zuig en stof elke dag, elke dag een witte was en een keer in de twee dagen twee witte was en een bonte! dus elke dag vouwen en hangen!

het is maar een klein poosje wat ik kwijt ben aan schoonmaken op deze manier1 ik wil et ook zo blijven houden, want als alles goed gaat en julia gaat kruipen, duurt nog een poos, wil ik gewoon dat ze over een schone vloer kruipt!

ow.. de wc doe ik ook ff elke dag... ook omdat er best nog wel veel visit ekomt, dan moet alles wel netjes zijn natuurlijk!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 29 feb 2008 18:25

bijn ons liggen kranten folders tijdschriften enz in een mooie mand onder de salontafel ziet er leuk uit en is netjes opgeruimd.
Ons huis is ook wel een soort toonzaal maar er hangt ook weleens een trui ofzo over een stoel dat maakt me echt niet uit of mijn man zijn laptop tas staat midden in de kamer :lol:
moet allemaal kunnen maar is wel altijd schoon in ons huis. Maar als ik geen zin heb in schoonmaken of geen tijd maak ik me daar echt niet druk over hoor

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 29 feb 2008 18:27

Volgens mij is het sowieso anders met een kruipend kind. Dan doe ik volgens mij ook eerder elke dag de vloer ff zuigen.
Wij hebben wel een soort kranten'man', een antieke kolenmand ofzo. Maar die moet van mij ook uit het zicht, dat vind ik ook rommel.
Ik wilde erg graag een buffet/vitrine kast, maar ik zet er ook alleen mijn glazen in, en dan helemaal in het gelid. Andere spullen vind ik rommelig.
Heb toch iets geerfd van mn moeder denk ik ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 29 feb 2008 18:30

Ik vind het ook altijd fijn om iedere dag (behalve zondag natuurlijk) even te stofzuigen. Ik vind het moeilijk om in mn luie stoel te blijven zitten en ik zie een stofje of iets dat scheef ligt ofzo (maar dat is meer dwangmatig natuurlijk :) ).

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 29 feb 2008 19:46

Wat verstaan jullie trouwens onder 'schoonmaken'..

Als je bijvoorbeeld de kamer doet, neem je alle plinten mee met een natte doek. Trek je alle meubels van zn plek. Neem je alle potjes en spulletjes af. Doe je het plafond. De wc, alle tegeltjes zemen?
De keuken, het plafond, de keukenkastjes alles leeg en schoonmaken? Het fornuis van zn plek als dat kan? De badkamer, ook onder het badmeubel, de tegeltjes ook waar je een trap bij nodig hebt? En als je de ramen zeemt, neem je dan ook de binnenkant van het openslaande raam mee? De slaapkamer, hoe vaak zuig je onder het bed, trek je de matrassen er af om daar ook eens schoon te maken? De computertafel, achter bij alle snoertjes, de boekenkast, alle boeken eruit en afstoffen. De gordijnen in de wasmachine... enz enz enz enz.....

Ik wacht zelf nog maar even met mijn reactie :mrgreen:

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 29 feb 2008 19:46

Ik heb altijd mijn schoenen aan in huis. Anders krijg ik het giga in mijn rug. Sinds de bevallingen is mijn bekken wat slapper en dan schiet er wel eens het een en ander verkeerd als ik op slippers of pantoffels loop. De kinderen moeten wel hun schoenen uit want die klimmen zo op de bank en dat mag niet of boven op hun speelgoed

Wij hebben vandaag een kind van bijna 2, een kind van 2 en een kind van 3 hier gehad. Tussendoor heb ik de was opgehangen, was afgehaald en opgevouwen. Naar de drogist geweest. De kamer gestofd, het eten klaargemaakt. Nog even met iemand koffie zitten drinken. Soep gekookt voor morgen. Vanmiddag met de buurvrouw zitten kletsen. Kinderen verzorgd en de rommel opgeruimd en 2 kinderen in bad gedaan. dus het mag nu wel.
Maandag komt er een vriendje van 3. Dinsdag ons oppaskindje van bijna 2. Woensdag 2 kinderen van 3 en anderhalf. Donderdag niks en vrijdag dat oppaskindje weer. Dus een drukke week qua kids!

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 29 feb 2008 19:57

Hmm wat ik onder schoonmaken versta....
Nou ik doe bijvoorbeeld om de week alles van zijn plek halen in kamer en 1 keer in de maand de plinten, de ramen aan de binnenkant als ik zie dat het nodig is, gordijnen uitwassen hoef ik bijna niet te doen, maar bij 4 gordijnen want de rest mag niet uitgewassen worden, uhmm de deuren zeem ik bijv om de week helemaal, tussendoor rondom de klink, bank afzuigen 2 keer in de week, keukenkastjes en kledingkasten en inbouwkasten 2 keer op een jaar, overal waar ik niet goed bij kan gebruik ik een borstel, elke week bed verschonen, om de week alle tegels in de badkamer, elke week even met de stofzuiger langs het plafond voor de spinnenkoppen,ik kan zo nog wel een heeeellllleeee poos doorgaan maar ik denk dat jullie dan in slaap vallen van zo'n kletsverhaal :)

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 29 feb 2008 20:04

uhm schoonmaken, de plinten????? Als ik nesteldrang heb komen die weer aan de beurt, eerder niet hoor :shock: Enne de tegels in de wc, als ik denk dat ze vies zijn. Pas wel gedaan, even snel met een doek (bleek) eroverheen, ze glimmen weer. Maar in de badkamer doe ik dat ook echt niet iedere maand :)

Als ik ga stoffen in de boekenkast (zonder deuren) of op de computerkast/sierhaard/tafels dan haal ik wel alles eraf, anders zie je echt waar je geweest ben en waar niet. Boeken blijven wel in de kast, maar de prulletjes ervoor gaan eruit. Daarom heb ik ook zo'n hekel aan al die prulletjes :mrgreen:

De vensterbank blijft vol staan, ga er langs met de stofzuiger. doe ik de ramen gaat alles eraf en krijgt het een sopje. Maar das ook echt niet vaak, alleen als ik een vlek zie ofzo wordt het extra gedaan.

De radiatorbekleding neem ik wel altijd mee met de stofzuiger, daar zie je ook het stof op liggen. En soms met een natte doek, maar meestal vergeet ik dat (expres)

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 29 feb 2008 20:08

Hoe maken jullie schoon?
Ik gebruik altijd een vochtige doek, overal voor.
Maar als ik de kamer schoonmaak gebruik ik geen sop, denk dat dit niet zo goed is voor de meubels.
Vind het werken met een vochtige doek veel fijner als een stofdoek.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 29 feb 2008 20:09

altijd met een vochtige doek, gewoon een schone vaatdoek (microvezel) stofdoeken vind ik echt onzin, stof verplaatsen...

het nu ook een plumeau, voor hoge kantjes, maar daarna ga ik pas 'echt' stoffen, want daarmee verplaats je ook meer dan dat je opveegt :)

Terug naar “Archief”