Vraag: gereformeerd en evangelisch

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Haasje
Verkenner
Verkenner

Vraag: gereformeerd en evangelisch

Berichtdoor Haasje » 27 feb 2008 07:16

Hoi, ik heb toch wel een dringende vraag... ik ben niet christelijk opgevoed en ik vraag me af waar 'gereformeerd' voor staat. En wat zijn de verschillen met bijvoorbeeld evangelisch of baptisme?

Ik kan natuurlijk een vage notie houden en interpreteren via de forumtopics... maar ik ben wel benieuwd. :) :oops:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 feb 2008 20:30

Er zijn veel verschillen tussen de soorten kerken in Nederland, je hebt goed gezien dat je een grove scheiding zou kunnen maken tussen gereformeerd en evangelisch. Maar er zijn genoeg gemeentes die van beide wat weg hebben.

Als je naar kerkdiensten gaat, valt meteen op dat gereformeerden psalmen zingen met begeleiding van het orgel. Evangelischen zingen meestal Opwekkingsliederen onder begeleiding van een band met bijvoorbeeld gitaar, drum en zang.

Inhoudelijk zijn er ook verschillen. Ik heb ooit een lijstje gezien van 10 grote theologische verschillen tussen evangelisch en gereformeerd, dat was erg verhelderend, helaas weet ik niet meer wat er allemaal op stond... in ieder geval iets over het 1000-jarig rijk.

Om een ander groot verschil uit te leggen, wil ik je vragen eens te kijken naar de volgende drie stellingen:

1. Het is Gods doel met deze wereld om alle zondaars te redden en met zich te verzoenen.
2. Het ligt binnen Gods macht om Zijn doel met deze wereld te bereiken.
3. Sommige zondaars zullen nooit met God verzoend worden en God zal hen daarom naar een plaats laten gaan waar ze voor altijd gestraft worden of Hij zal ze vernietigen.

Deze stellingen kunnen niet alledrie tegelijk waar zijn (ben je dat met me eens?). Daarom moet een van de stellingen onjuist zijn. Evangelischen verwerpen stelling 2. Zij zeggen namelijk dat God niet in staat is iedereen te redden, omdat mensen zelf moeten kiezen en daar hangt het vanaf of ze ooit bij God komen of niet. Op deze keuze wordt in evangelische diensten vaak de nadruk gelegd. Gereformeerden verwerpen stelling 1, want zij leren dat God een beperkt aantal mensen heeft uitverkoren om bij Hem te horen.

Ik ben een beetje een rare christen, omdat ik stelling 3 verwerp. Ik geloof dat uiteindelijk alle mensen Jezus als verlosser aan zullen nemen en daardoor zal uiteindelijk iedereen verzoend worden met God.

Wie weet er nog meer verschillen?

Riska

Berichtdoor Riska » 27 feb 2008 22:41

Ik zie het een ietsjepietsje anders...
Gereformeerd is geen eenduidig begrip. De Gereformeerde Gemeenten zijn niet gelijk aan de GKV, de ChrGK of de GKN (opgegaan in de PKN) om maar wat te noemen.

Voor mij is er één groot verschil tussen Evangelisch en Gereformeerd.
Voor een Gereformeerde komt alles van God. God komt tot ons, God neemt ons aan, God sluit met Abraham een verbond.
Bij de Evangelischen is het: "ik kom tot U God, ik neem U aan, ik sluit een verbond met U".

Kort door de bocht misschien, maar het valt mij telkens weer op, ook in de liedkeuze. De Psalmen en vele gezangen uit het Liedboek van de Kerken gaan over God en Gods weg met de mensen.
Veel evangelische liederen zeggen het andersom: "Heer, ik kom tot U"...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 feb 2008 08:44

Riska: dat lijkt toch veel op wat ik zeg ;)

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 28 feb 2008 09:12

Riska schreef:Ik zie het een ietsjepietsje anders...
Gereformeerd is geen eenduidig begrip. De Gereformeerde Gemeenten zijn niet gelijk aan de GKV, de ChrGK of de GKN (opgegaan in de PKN) om maar wat te noemen.

Voor een Gereformeerde komt alles van God. God komt tot ons, God neemt ons aan, God sluit met Abraham een verbond.
Bij de Evangelischen is het: "ik kom tot U God, ik neem U aan, ik sluit een verbond met U".

Kort door de bocht misschien, maar het valt mij telkens weer op, ook in de liedkeuze. De Psalmen en vele gezangen uit het Liedboek van de Kerken gaan over God en Gods weg met de mensen.

Nou, als iemand uit de evangelische hoek wil ik toch even opmerken dat dit niet klopt. Ook voor mij komt alles van God. Maar ik geloof in een vrije wil van de mens: de mens kan voor God kiezen, of niet. En als je dan voor God kiest, dan komt toch echt alles van Hem.

"Heer ik kom tot U, neem mijn hart verander mij..." De mens is tot God gekomen, heeft voor Hem gekozen en legt zijn/haar leven in Zijn hand, zodat God dit kan veranderen.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 28 feb 2008 10:00

ik ben heel erg geneigd om hierop te gaan reageren maar dat komt de duidelijkheid van de vraag niet ten goede! Laten we Haasje hier eerst eens op laten reageren en dan verder praten!
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Pauline

Berichtdoor Pauline » 28 feb 2008 10:27

Wij houden van God, omdat Hij eerst van ons hield, volgens Johannes, en ook volgens mij.
Dus Hij koos ons.
Maar wij hebben wel de keuze om ook voor Hem dan te kiezen, en als we dat doen dan kan hij ons geven wat Hij wil en ons zegenen enzo. Dat wordt wat lastiger als wij niet voor Hem kiezen. Dan staan we niet voor Hem open.

Maar goed. Als jij op zoek bent naar een toffe kerk, zou ik gewoon eens gaan kerkshoppen als ik jou was. Eens wat kerken langs gaan uit verschillende richtingen om te kijken wat je het meest ligt, maar wel praten met mensen uit je omgeving. Er zitten namelijk wat kerken tussen die niet meer op God gericht zijn maar meer op de regeltjes. En dat zul je niet altijd gelijk kunnen zien.

Baptisten zijn ook erg leuk.
Die zingen trouwens opwekkingsliederen ook.
Die willen graag dat je gedoopt wordt, net als de evangelischen,
maar toch zijnze wat gematigder, maar ik ga niet zelf naar eenbaptisten gemeente dus erg goed uitleggen kan ik het ook niet.
Ik zou maar eens gewoon gaan kijken als ik jou was.

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 28 feb 2008 10:33

Galateia schreef:
Riska schreef:Ik zie het een ietsjepietsje anders...

Nou, als iemand uit de evangelische hoek wil ik toch even opmerken dat dit niet klopt. Ook voor mij komt alles van God. Maar ik geloof in een vrije wil van de mens: de mens kan voor God kiezen, of niet. En als je dan voor God kiest, dan komt toch echt alles van Hem.

"Heer ik kom tot U, neem mijn hart verander mij..." De mens is tot God gekomen, heeft voor Hem gekozen en legt zijn/haar leven in Zijn hand, zodat God dit kan veranderen.

Toch heeft Riska wel een beetje gelijk.
Natuurlijk geloven evangelischen wel dat alles van God komt maar de nadruk en de volgorde is anders.
Je zegt het zelf net:
En als je dan voor God kiest, dan komt toch echt alles van Hem.

In vele aspecten zie je dat de richting/volgorde anders is.

In vele opwekkingsliederen ligt de nadruk op ons richting God
Heer ik loof u / U troont op onze lofzangen enz.
Daar is op zich niets verkeerd aan. Ik geef aan waar de nadruk op ligt.
Bij de Psalmen is de richting vaak omgekeerd. Gods grote daden aan ons gedaan.

Ook in de opvatting over de doop zie je hetzelfde verschil.
Je kan enorme verhandelingen houden over de verschillen tussen volwassen/kinderdoop en daar zijn ook meerdere topics over maar in het kort komt het hier op neer.
- In Evangelische kringen geloofd men dat de doop een teken is van ons "Ja" tegen God. (volwassendoop)
- In Gereformeerde kringen geloofd men dat de doop een teken is van Gods "Ja" tegen ons. (kinderdoop)
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 28 feb 2008 10:39

Bij dat laatste vergeet je dat in Evangelische kringen kinderen worden opgedragen, iets wat in mijn beleving gelijk staat aan de kinderdoop: het heeft dezelfde betekenis!

Verder denk ik dat het verschil vooral erin zit of je gelooft dat je als het ware rustig op de bank moet gaan wachten totdat God je er uit pikt, of dat je gelooft dat je als mens zelf een bewuste keuze voor Hem kunt maken en Hem toelaat in je leven.

En als ik de Psalmen in de Bijbel er op nalees, dan wordt de Heer vaak genoeg vanuit de mens geprezen!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 feb 2008 10:45

't Blijft een interessante discussie, maar zullen we hier on topic blijven?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 feb 2008 12:04

- In Evangelische kringen geloofd men dat de doop een teken is van ons "Ja" tegen God. (volwassendoop)
Bij baptistische evangelische gemeenten ja ;)

- In Gereformeerde kringen geloofd men dat de doop een teken is van Gods "Ja" tegen ons. (kinderdoop)
Ga eens met een Gergemmer praten ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Vraag: gereformeerd en evangelisch

Berichtdoor Optimatus » 28 feb 2008 14:55

Haasje schreef:Hoi, ik heb toch wel een dringende vraag... ik ben niet christelijk opgevoed en ik vraag me af waar 'gereformeerd' voor staat. En wat zijn de verschillen met bijvoorbeeld evangelisch of baptisme?

Ik kan natuurlijk een vage notie houden en interpreteren via de forumtopics... maar ik ben wel benieuwd. :) :oops:

Zijn er nog andere christelijke stromingen die jouw interesse hebben, bijvoorbeeld de orthodoxie, het katholicisme, of het lutheranisme?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Haasje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Haasje » 29 feb 2008 18:54

Nou hoe meer informatie ik zoek hoe moeilijker ik het vind! :?

Riska

Berichtdoor Riska » 29 feb 2008 19:03

Haasje schreef:Nou hoe meer informatie ik zoek hoe moeilijker ik het vind! :?

gewoon hier en daar gaan kerken. Dan merk je gauw genoeg wat wel en iet goed voor je is.. :wink:

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 01 mar 2008 00:00

Haasje schreef:Nou hoe meer informatie ik zoek hoe moeilijker ik het vind! :?

Wat of wie zoek je?

Terug naar “[Religie] - Open forum”