Ik kan natuurlijk een vage notie houden en interpreteren via de forumtopics... maar ik ben wel benieuwd.

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Riska schreef:Ik zie het een ietsjepietsje anders...
Gereformeerd is geen eenduidig begrip. De Gereformeerde Gemeenten zijn niet gelijk aan de GKV, de ChrGK of de GKN (opgegaan in de PKN) om maar wat te noemen.
Voor mij is er één groot verschil tussen Evangelisch en Gereformeerd.
Voor een Gereformeerde komt alles van God. God komt tot ons, God neemt ons aan, God sluit met Abraham een verbond.
Bij de Evangelischen is het: "ik kom tot U God, ik neem U aan, ik sluit een verbond met U".
Kort door de bocht misschien, maar het valt mij telkens weer op, ook in de liedkeuze. De Psalmen en vele gezangen uit het Liedboek van de Kerken gaan over God en Gods weg met de mensen.
Veel evangelische liederen zeggen het andersom: "Heer, ik kom tot U"...
Galateia schreef:Riska schreef:Ik zie het een ietsjepietsje anders...
Gereformeerd is geen eenduidig begrip. De Gereformeerde Gemeenten zijn niet gelijk aan de GKV, de ChrGK of de GKN (opgegaan in de PKN) om maar wat te noemen.
Voor mij is er één groot verschil tussen Evangelisch en Gereformeerd.
Voor een Gereformeerde komt alles van God. God komt tot ons, God neemt ons aan, God sluit met Abraham een verbond.
Bij de Evangelischen is het: "ik kom tot U God, ik neem U aan, ik sluit een verbond met U".
Kort door de bocht misschien, maar het valt mij telkens weer op, ook in de liedkeuze. De Psalmen en vele gezangen uit het Liedboek van de Kerken gaan over God en Gods weg met de mensen.
Veel evangelische liederen zeggen het andersom: "Heer, ik kom tot U"...
Nou, als iemand uit de evangelische hoek wil ik toch even opmerken dat dit niet klopt. Ook voor mij komt alles van God. Maar ik geloof in een vrije wil van de mens: de mens kan voor God kiezen, of niet. En als je dan voor God kiest, dan komt toch echt alles van Hem.
"Heer ik kom tot U, neem mijn hart verander mij..." De mens is tot God gekomen, heeft voor Hem gekozen en legt zijn/haar leven in Zijn hand, zodat God dit kan veranderen.
En als je dan voor God kiest, dan komt toch echt alles van Hem.
Bij baptistische evangelische gemeenten ja- In Evangelische kringen geloofd men dat de doop een teken is van ons "Ja" tegen God. (volwassendoop)
Ga eens met een Gergemmer praten- In Gereformeerde kringen geloofd men dat de doop een teken is van Gods "Ja" tegen ons. (kinderdoop)
Haasje schreef:Hoi, ik heb toch wel een dringende vraag... ik ben niet christelijk opgevoed en ik vraag me af waar 'gereformeerd' voor staat. En wat zijn de verschillen met bijvoorbeeld evangelisch of baptisme?
Ik kan natuurlijk een vage notie houden en interpreteren via de forumtopics... maar ik ben wel benieuwd.![]()
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten