mening over Oud Gereformeerde Gemeenten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 19 dec 2003 10:41

caprice schreef:
@mic schreef:
DireStraits schreef:....
Als de OGG de kloof tussen de mening van de jeugd en traditionele mening niet op kan vangen, denk ik niet dat GG dat wel kan....

Ik heb al verschillende keren van mensen uit de OGG te horen gekregen, dat ze denken dat de dominees van de GG niet bekeerd zijn, maar alleen maar met hun verstand kennis hebben van de Bijbel.
Bij sommige GG dominee's denk ik dat ook wel es ja...

Dat zou niet mooi zijn, zeker niet als ze zelf denken bekeerd te zijn. Maar God kan wel onbekeerde mensen bekeren met onbekeerde mensen als middel.
Ja God kan onbekeerden tot bekering gebruiken, maar ik ben wat huiverig om ze ook te laten leren. God gebruikte de Babyloniers en Persen wel, maar ze stonden niet op zaterdag in de synagoge... (nu denk ik op zich niet dat dit vaak gebeurt hoor, maar soms..)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 19 dec 2003 21:21

@mic schreef:Als de OGG de kloof tussen de mening van de jeugd en traditionele mening niet op kan vangen, denk ik niet dat GG dat wel kan....

Nee, dat denk ik ook niet. Ik wil ook best het bestaansrecht van de hele gereformeerde gezindte ter discussie stellen, maar dat past niet helemaal binnen dit topic.
The proof of the pudding is in the eating.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 20 dec 2003 11:01

@mic schreef:Als de OGG de kloof tussen de mening van de jeugd en traditionele mening niet op kan vangen, denk ik niet dat GG dat wel kan....

:x Wat een onzin zeg, om twee verschillende kerken over één kam te scheren. Ik vind dat ze bij ons in de gergem juist goed luisteren naar de jeugd. De catichesatie wordt aangepast aan wat er leeft bij jongeren. Ik ben daar heel positief over. Er is af en toe ook preekbespreking na de dienst. Daar komen echt niet allemaal 65+ers hoor. Het merendeel van de mensen die actief zijn in onze kerk zijn jonge mensen. Er zijn trouwens denk ik meer jonge mensen in onze kerk dan ouderen. Dus onze kerk vergrijst helemaal niet zo erg.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 20 dec 2003 11:54

bloempie19 schreef: :x Wat een onzin zeg, om twee verschillende kerken over één kam te scheren. Ik vind dat ze bij ons in de gergem juist goed luisteren naar de jeugd. De catichesatie wordt aangepast aan wat er leeft bij jongeren. Ik ben daar heel positief over. Er is af en toe ook preekbespreking na de dienst. Daar komen echt niet allemaal 65+ers hoor. Het merendeel van de mensen die actief zijn in onze kerk zijn jonge mensen. Er zijn trouwens denk ik meer jonge mensen in onze kerk dan ouderen. Dus onze kerk vergrijst helemaal niet zo erg.

Verwijdering tussen jeugd en kerk is iets anders dan vergrijzing. De GG telt veel jeugdleden, maar het is inmiddels toch wel voldoende duidelijk, dat er een grote kloof gaapt tussen de standpunten van het kader, aangevoerd door ayatollah Moerkerken, en de standpunten van de jeugd (en de hele linkerzijde van de kerk). Moerkerken c.s. wil naar rechts, de jeugd wil naar links. En dan gaat het scheuren, he? Misschien is er straks nog plaats voor een grote 'ultra-gereformeerde' gemeente, gevormd door OGG, GGiN en 'rechts'-GG, aangevuld met wat afgescheiden grut. Dan krijgen we dus PKN, Hervormd-gereformeerde kerk (rechtse hervormden, linkse GG-ers), Ultra Gereformeerde Gemeente.

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 20 dec 2003 13:34

moppie schreef:
Ikke21 schreef:
moppie schreef:Van ger gem naar oud gergem en andersom kun je wel zo overstappen maar niet van de gergem in ned naar de oud gergem om dat je dan eerst op nieuw belijdenis moet doen. Hun verbonds leer is anders zegt men.

Moppie, wat jij zegt over het opnieuw belijdenis doen als je van de ger.gem in ned naar de oud ger.gem in ned gaat, is echt klinklare onzin, absoluut niet waar. Bij mijn ouders uit de kerk zijn er mensen verhuist en zijn naar de oud ger.gem gegaan en hoeven echt helemaal niet opnieuw belijdenis te doen. Dus ik snap niet helemaal waar je dit vandaan haal.

andersom wel. mijn zusje is van oud ger gem met haar vriend meegegaan naar ger gem en ned. het kan zijn dat het plaatselijk verschilt maar het gebeurt wel omdat men kiest voor een andere leer.

Wat jij zegt Moppie, is echt niet waar. Het kan ook niet per plaats verschillen, want deze kerken zijn allemaal aan elkaar gelijk en op de synode worden er bepaalde dingen vast gesteld.
Het is dus niet zo dat je opnieuw belijdenis moet doen, als je van de ene naar de andere kerk gaat.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 20 dec 2003 16:42

bloempie19 schreef:

:x Wat een onzin zeg, om twee verschillende kerken over één kam te scheren. Ik vind dat ze bij ons in de gergem juist goed luisteren naar de jeugd. De catichesatie wordt aangepast aan wat er leeft bij jongeren. Ik ben daar heel positief over. Er is af en toe ook preekbespreking na de dienst. Daar komen echt niet allemaal 65+ers hoor. Het merendeel van de mensen die actief zijn in onze kerk zijn jonge mensen. Er zijn trouwens denk ik meer jonge mensen in onze kerk dan ouderen. Dus onze kerk vergrijst helemaal niet zo erg.
Ik zeg ook niet dat het overal zo is, maar wel in redelijk wat (O)GG's, i heb toch een behoorlijk aantal GG's aan de binnenkant gezien. Er zitten er inderdaad tussen die dat wel goed doen zoals jij zegt. Maar waar ik eigenlijk op doelde zijn de jongeren die zich niet meer in de strakke regelgeving kunne persen. En daarom de (O)GG verlaten.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 21 dec 2003 22:12

Ik ben het ook heus niet met alle regels eens, maar dat is in elke kerk zo. Er is in elke kerk wel iets waar je tegen aan loopt.
En ik vind juist dat je niet meteen weg moet gaan, als er dingen zijn die je anders zou willen zien. Wees daar open over, probeer er aan te werken. Kijk of er meer mensen zijn die het met jouw standpunt eens zijn, zodat je met een groep kan werken aan veranderingen in de kerk. Als dat niet gaat, dan pas zou ik overwegen om naar een andere kerk te gaan. Maar probeer eerst of je zelf iets kunt veranderen. Want als jij het met bepaalde dingen niet eens bent, en je zegt er niks van, dan zal er ook nooit wat veranderen.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 21 dec 2003 22:30

bloempie19 schreef:Want als jij het met bepaalde dingen niet eens bent, en je zegt er niks van, dan zal er ook nooit wat veranderen.

En wanneer je dat een paar keer wel hebt geprobeerd, zul je merken dat er ondanks dat jij wel wat zegt, er nog steeds niets verandert, hooguit dat men jou gaat zien als ketter, goddeloze, en andere synoniemen voor een 'bedreiging van de machtspositie van de kerkenraad'.

Maar goed, proberen kan altijd natuurlijk.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 21 dec 2003 22:34

Pim schreef:
bloempie19 schreef:Want als jij het met bepaalde dingen niet eens bent, en je zegt er niks van, dan zal er ook nooit wat veranderen.

En wanneer je dat een paar keer wel hebt geprobeerd, zul je merken dat er ondanks dat jij wel wat zegt, er nog steeds niets verandert, hooguit dat men jou gaat zien als ketter, goddeloze, en andere synoniemen voor een 'bedreiging van de machtspositie van de kerkenraad'.

Maar goed, proberen kan altijd natuurlijk.

Inderdaad, je moet niet gelijk negatief gaan denken van: Er verandert toch niks als ik probeer er aan te werken. En ik geloof dat als je er van overtuigd bent dat je kerk in sommige opzichten de verkeerde kant op gaat, dat je dan door het gebed in Gods kracht mag en kunt handelen. Wie weet wil God jouw wel gebruiken om de kerk te veranderen. (of liever gezegd:om de mensen te veranderen.)
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 22 dec 2003 08:41

Snap ik Bloempie, ik schreef mijn reactie vooral omdat ik op dit punt al een aantal keer keihard mijn kop heb gestoten. Verder ken ik geen mensen die er in zijn geslaagd iets in positieve zin te veranderen. Wel ken ik mensen die ook begonnen zoals jij het schrijft, vol vertrouwen dat God voor een goede afloop zal zorgen, die toch zijn gestuit op zoveel verdediging, zwartmakerij en dergelijke. Hierdoor ben ik mijn vertrouwen in een positieve houding en het 'iets kunnen veranderen' inmiddels wel kwijtgeraakt.

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 22 dec 2003 08:45

Pim schreef:Snap ik Bloempie, ik schreef mijn reactie vooral omdat ik op dit punt al een aantal keer keihard mijn kop heb gestoten. Verder ken ik geen mensen die er in zijn geslaagd iets in positieve zin te veranderen. Wel ken ik mensen die ook begonnen zoals jij het schrijft, vol vertrouwen dat God voor een goede afloop zal zorgen, die toch zijn gestuit op zoveel verdediging, zwartmakerij en dergelijke. Hierdoor ben ik mijn vertrouwen in een positieve houding en het 'iets kunnen veranderen' inmiddels wel kwijtgeraakt.

Hier nog een.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 22 dec 2003 11:49

babbeltje schreef:
moppie schreef:
Ikke21 schreef:
moppie schreef:Van ger gem naar oud gergem en andersom kun je wel zo overstappen maar niet van de gergem in ned naar de oud gergem om dat je dan eerst op nieuw belijdenis moet doen. Hun verbonds leer is anders zegt men.

Moppie, wat jij zegt over het opnieuw belijdenis doen als je van de ger.gem in ned naar de oud ger.gem in ned gaat, is echt klinklare onzin, absoluut niet waar. Bij mijn ouders uit de kerk zijn er mensen verhuist en zijn naar de oud ger.gem gegaan en hoeven echt helemaal niet opnieuw belijdenis te doen. Dus ik snap niet helemaal waar je dit vandaan haal.

andersom wel. mijn zusje is van oud ger gem met haar vriend meegegaan naar ger gem en ned. het kan zijn dat het plaatselijk verschilt maar het gebeurt wel omdat men kiest voor een andere leer.

Wat jij zegt Moppie, is echt niet waar. Het kan ook niet per plaats verschillen, want deze kerken zijn allemaal aan elkaar gelijk en op de synode worden er bepaalde dingen vast gesteld.
Het is dus niet zo dat je opnieuw belijdenis moet doen, als je van de ene naar de andere kerk gaat.

Volgens mij heeft Moppie wel degelijk gelijk. Als je overstapt van bijvoorbeeld de GG naar de GGiN (of andersom) dan doe je opnieuw belijdenis (voor de kerkeraad).

Als je echter van de GG naar de OGG gaat of andersom hoeft dat niet. Dus net zoals je van de GG in de ene plaats naar een GG in een andere plaats gaat (door je attestatie mee te nemen), kun je ook van de GG naar de OGG.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 22 dec 2003 17:38

DireStraits schreef:
Pim schreef:Snap ik Bloempie, ik schreef mijn reactie vooral omdat ik op dit punt al een aantal keer keihard mijn kop heb gestoten. Verder ken ik geen mensen die er in zijn geslaagd iets in positieve zin te veranderen. Wel ken ik mensen die ook begonnen zoals jij het schrijft, vol vertrouwen dat God voor een goede afloop zal zorgen, die toch zijn gestuit op zoveel verdediging, zwartmakerij en dergelijke. Hierdoor ben ik mijn vertrouwen in een positieve houding en het 'iets kunnen veranderen' inmiddels wel kwijtgeraakt.

Hier nog een.

Dat vind ik erg voor jullie, maar het betekent niet dat jullie ervaring altijd op gaat. Ik wil alleen maar zeggen: Ga niet voordat je iets hebt ondernomen bij de pakken neer zitten. Als je het hebt geprobeert en het is niet gelukt, dan kun je tenminste zeggen, dat je in ieder geval hebt geprobeert om wat aan de situatie te veranderen.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 22 dec 2003 19:11

@mic schreef:
Ik heb al verschillende keren van mensen uit de OGG te horen gekregen, dat ze denken dat de dominees van de GG niet bekeerd zijn, maar alleen maar met hun verstand kennis hebben van de Bijbel.
Bij sommige GG dominee's denk ik dat ook wel es ja...

bij sommige ds. twijfel ik zelfs aan het laatste nog wel.... :( eigenlijk vaker dan het eerste
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

tomkoers

Re: mening over Oud Gereformeerde Gemeenten

Berichtdoor tomkoers » 22 dec 2003 21:03

JialiKelly schreef:Graag wil ik van jullie horen hoe jullie tegen de Oud Gereformeerde Gemeenten (In Ned.) , en tegen de mensen die daartoe behoren, aankijken.

Ik zit zelf bijvoorbeeld in de Oud Ger Gem, en de meeste mensen reageren heel verbaasd als ik dat zeg, omdat ze het niet verwachtten...
Toen vroeg ik me af : hoe denken jullie dan dat 'Oud Ger Gem'ers' zijn?

Morgen geef ik op school een presentatie over deze kerk, en het leek me wel leuk om meningen over onze kerk erbij te vertellen...
Dus als jullie voor morgen willen reageren? :wink:
(hmm ja, ik ben niet zo vlot met het plaatsen van dit onderwerp realiseer ik me opeens... :D )

Maar alvast bedankt!

Zelf moet ik denken aan hele zware gemeentes, waarin verkondigd wordt dat je blij mag zijn als God je uitverkoren heeft. Maar dat mag je vooral niet zeggen dan......

Overigens weet ik ook dat dit niet zo is, en dat er ook ger.gem. zijn die die 'leer' niet aanhangen. Ik weet dat ook daar broeders en zusters zijn die de Here van harte liefhebben, net zo goed als die er ook zijn in evangeliegemeenten...

Terug naar “Archief”