Gershwin schreef:Kan iemand mij kort, in hedendaags Nederlands, uitleggen of de hoofdmoot van de joods-orthodoxie een verzoeningsleer kent, en zo ja, hoe die in elkaar zit?
Het Jodendom kent geen vaste leeringen (dat maakt het Jodendom ook zo uniek. Het Jodendom kent plek voor iedere vorm van intepretatie mits het monotheïstisch blijft). De plek waar de rechtvaardige zijn beloning ontvangt wordt vaak in verband gebracht met de
Gahn Ehydehn, de tuin van Eden. Dit is niet dezelfde fysieke plaats waarin Adam en Chava hier op aarde leefden. Het is een plek van spirituele perfectie.
Het geloof in de wederopstanding van de doden, wat inherent staat met verzoening, is één van RaMBam´s
13 principes van geloof. De
Shemoneh Esrei-gebed, het achttiengebed (shemonee = 8 en esrei = 10), wat ook bekent staat als de Amidah (staan) of de Tefilah die drie keer per dag wordt opgezegd, verwijst diverse malen naar de wederopstanding. Achttien staat overigens voor het Hebreeuwse woord
chai, wat leven betekent. In Psalm 29 komt G´d achttien keer voor. Dit gebed houdt de Jood overeind, omdat de mens dankzij de achttien essentiële wervels in de wervelkolom overeind kan staan (
Amidah) en de namen van de aartsvaders Avraham, Yitzak en Ya´akov worden gezamenlijk achttien maal in de TeNaCH genoemd. De wederopstanding zal in de Messiaanse tijd plaatsvinden, wat juist de Olam Ha-Ba inhoudt. Zodra de Mashiach hier komt om orde op zaken te stellen, zal de rechtvaardigen opstaan uit de dood omdat zij door hun rechtvaardig leven al een steentje aan deze creatie van de toekomstige wereld hebben bijgedragen.
Alleen
de uiterst rechtvaardigen gaan
direct naar Gahn Ehydehn. Een gemiddeld persoon gaat naar een plek waar het gestraft en/of gezuiverd wordt. Deze plek heet de
Gehinnom. Soms wordt het ook She´ol genoemd. Sommige bronnen vertellen dat de Gehinnom eerder een tijd is waar de ziel als een film zijn/haar leven objectief kan bekijken. M.n. worden de gemiste kansen en de zonden benadrukt. De ziel voelt dan diepe spijt om zijn/haar acties. De periode (volgens deze theorie) in de Gehinnom duurt
niet langer dan twaalf maanden. Na uiterlijk twaalf maanden zal de ziel zijn/haar plaats hebben in de Olam Ha-Ba. Meestal duurt deze periode geen twaalf maanden. De meest verdoven ziel (
kareet) zal twaalf maanden plaats hebben in de Gehinnom. De bronnen verschillen nog al van mening wat er na die periode van twaalf maanden met de meest grote kareet gebeuren zal. De één zegt dat de ziel van de kareet uiteindelijk vernietigend wordt en ophoudt met het bestaan, terwijl de andere bron zegt dat de ziel in constante pijn en spijt zal blijven bestaan.
Kortweg staat het Jodendom open voor de theorie dat G´d een ieder vergeeft. Je wordt wel getucht, hooguit 12 maanden en dan is alles voorbij en goed. Dan heb jij je verzoend en krijg je doorgang tot de Olam Ha-Ba.
Korter kon ik het niet maken
