Joodse verzoeningsleer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Joodse verzoeningsleer

Berichtdoor Gershwin » 15 dec 2003 16:48

Kan iemand mij kort, in hedendaags Nederlands, uitleggen of de hoofdmoot van de joods-orthodoxie een verzoeningsleer kent, en zo ja, hoe die in elkaar zit?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 16 dec 2003 13:59

Zonde (waarvoor dus verzoening vereist is) is niet zo´n hot item in hedendaags jodendom.

In plaats van de verzoeningsoffers (individueel en collectief) schreven de rabbijnen in het tempelloze jodendom de drie t´s voor:

tfila (gebed)
tsjoeva (inkeer)
tzdaqa (liefdadigheid)

zo vindt er op de drie momentebn van de dag dat er een offer plaats vond in de Tempel nu een tfila plaats: shachariet, mincha, mangariev: resp. ochtend-, middag- avondgebed.
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 16 dec 2003 15:46

Ok, dank voor de uitleg.
Hoe ziet het hedendaagse jodendom de functie van de offers eertijds in de tempeldienst dan? Wel als iets wat verzoening symboliseert, of puur als 'gave'?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Arthur
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arthur » 17 dec 2003 21:26

En wat is er van de jood als de uitverkorene?

Let wel:
-Hij mag de meeste droevige klus die de mensheid te doen staat opknappen (Christus kruyisigen)
-Hij heeft totnogtoe geen deel aan Hem
-Ook in de GS blijkt niets van een bevoorrechte positie van de jood.

Waaruit moet ik zijn uitverkoren zijn dan afleiden?

Of kan jesaje 53 worden uitgelegd als het lijden van de jood voor de mensheid, wat zou betekenen dat ze zelf een soort Christologische functie door en vor henzelf vervullen, waardoor zij toch de zaligheid ontvangen zullen.
Geen ontwikkeling zonder conflict!

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Joodse verzoeningsleer

Berichtdoor Kena » 18 dec 2003 23:53

Gershwin schreef:Kan iemand mij kort, in hedendaags Nederlands, uitleggen of de hoofdmoot van de joods-orthodoxie een verzoeningsleer kent, en zo ja, hoe die in elkaar zit?

Het Jodendom kent geen vaste leeringen (dat maakt het Jodendom ook zo uniek. Het Jodendom kent plek voor iedere vorm van intepretatie mits het monotheïstisch blijft). De plek waar de rechtvaardige zijn beloning o­ntvangt wordt vaak in verband gebracht met de Gahn Ehydehn, de tuin van Eden. Dit is niet dezelfde fysieke plaats waarin Adam en Chava hier op aarde leefden. Het is een plek van spirituele perfectie.

Het geloof in de wederopstanding van de doden, wat inherent staat met verzoening, is één van RaMBam´s 13 principes van geloof. De Shemoneh Esrei-gebed, het achttiengebed (shemonee = 8 en esrei = 10), wat ook bekent staat als de Amidah (staan) of de Tefilah die drie keer per dag wordt opgezegd, verwijst diverse malen naar de wederopstanding. Achttien staat overigens voor het Hebreeuwse woord chai, wat leven betekent. In Psalm 29 komt G´d achttien keer voor. Dit gebed houdt de Jood overeind, omdat de mens dankzij de achttien essentiële wervels in de wervelkolom overeind kan staan (Amidah) en de namen van de aartsvaders Avraham, Yitzak en Ya´akov worden gezamenlijk achttien maal in de TeNaCH genoemd. De wederopstanding zal in de Messiaanse tijd plaatsvinden, wat juist de Olam Ha-Ba inhoudt. Zodra de Mashiach hier komt om orde op zaken te stellen, zal de rechtvaardigen opstaan uit de dood omdat zij door hun rechtvaardig leven al een steentje aan deze creatie van de toekomstige wereld hebben bijgedragen.

Alleen de uiterst rechtvaardigen gaan direct naar Gahn Ehydehn. Een gemiddeld persoon gaat naar een plek waar het gestraft en/of gezuiverd wordt. Deze plek heet de Gehinnom. Soms wordt het ook She´ol genoemd. Sommige bronnen vertellen dat de Gehinnom eerder een tijd is waar de ziel als een film zijn/haar leven objectief kan bekijken. M.n. worden de gemiste kansen en de zonden benadrukt. De ziel voelt dan diepe spijt om zijn/haar acties. De periode (volgens deze theorie) in de Gehinnom duurt niet langer dan twaalf maanden. Na uiterlijk twaalf maanden zal de ziel zijn/haar plaats hebben in de Olam Ha-Ba. Meestal duurt deze periode geen twaalf maanden. De meest verdoven ziel (kareet) zal twaalf maanden plaats hebben in de Gehinnom. De bronnen verschillen nog al van mening wat er na die periode van twaalf maanden met de meest grote kareet gebeuren zal. De één zegt dat de ziel van de kareet uiteindelijk vernietigend wordt en ophoudt met het bestaan, terwijl de andere bron zegt dat de ziel in constante pijn en spijt zal blijven bestaan.

Kortweg staat het Jodendom open voor de theorie dat G´d een ieder vergeeft. Je wordt wel getucht, hooguit 12 maanden en dan is alles voorbij en goed. Dan heb jij je verzoend en krijg je doorgang tot de Olam Ha-Ba.

Korter kon ik het niet maken :?
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 dec 2003 14:45

Arthur schreef:Waaruit moet ik zijn uitverkoren zijn dan afleiden?

Of kan jesaje 53 worden uitgelegd als het lijden van de jood voor de mensheid, wat zou betekenen dat ze zelf een soort Christologische functie door en vor henzelf vervullen, waardoor zij toch de zaligheid ontvangen zullen.

Ik geloof niet dat Israël een Christologische functie vervuld in de zin dat ze iets doen waardoor ze gered worden. Wel mag je in Jes. 53 denk ik voor Knecht des Heren zowel Israël als Jezus lezen. Als je de vraag stelt waaruit de uitverkiezing van Israël blijkt als je alleen lijden ziet dan kun je diezelfde vraag stellen voor Christus, de Uitverkorenen bij uitstek. Ook in Zijn leven zijn er weinig vrolijke momenten aan te wijzen. Het draait toch voornamelijk om het lijden; zeker als je het over het doel van Zijn komst hebt. Hij is notabene uitevrkoren om voor ons te lijden. Ik denk dat je zelfs dat kunt zeggen van Israël.

Ik kan van harte het boek 'De kring om de Messias' van Van de Beek aanraden. In dit boek gaat hij uitgebreid op o.a. het lijden en de uitverkiezing van Israël in.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Eliyahu

Berichtdoor Eliyahu » 21 dec 2003 04:45

Klaas schreef:
Arthur schreef:Waaruit moet ik zijn uitverkoren zijn dan afleiden?

Ik geloof niet dat Israël een Christologische functie vervuld in de zin dat ze iets doen waardoor ze gered worden. Wel mag je in Jes. 53 denk ik voor Knecht des Heren zowel Israël als Jezus lezen.

Bs'd

Het verschil is alleen dat voor Israel als de lijdende knecht zeer goede argumenten aan te dragen zijn, de context, Jesaja 52, spreekt over Israel, heel vaak als Jesaja het heeft over "de knecht des Heren" heeft hij het over Israel, zie hier: http://www.geocities.com/bergZion/Jesaja53.htm
Maar "de knecht des HEREN" als een lijdend messiaans figuur is gewoon in het hele OT niet te vinden.

Eliyahu

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 21 dec 2003 09:25

Maar "de knecht des HEREN" als een lijdend messiaans figuur is gewoon in het hele OT niet te vinden.

onzin

http://www.aishdas.org/hamakor/emunah/mashiach.htm

en dat is ook nog eens aan te tonen.

1) de knechtliederen slaan volgens rabbijnse overleveringen op de Lijdende Messias
2) Israël kan de Knecht onmogelijker wijze zijn: aangezien er een wordt geschreven in Jesaja 53 over een A 1 persoon, B zonder ongerechtigheid.
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

Terug naar “Archief”