Homofilie 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 17 feb 2008 21:25

Haha, je bent me voor. Ik had het ook al willen plaatsen; dank dat je me die moeite bespaard hebt 8) .

Mooi artkel inderdaad.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 17 feb 2008 22:43

Het ís een begin....

meboy

Berichtdoor meboy » 17 feb 2008 23:52

Ik kan zéker wat met die hand; vastpakken & voorzictig schudden als blijk van herkenning.

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 18 feb 2008 07:24

Ik vind het een mooi artikel! Ik denk ook wel begripvol en meelevend voor homo(jongeren)?

Nu is het een redelijk bekend iemand die dit standpunt inneemt, maar dat wilt natuurlijk niet zeggen dat er al (veel) mensen waren die er net zo over denken, maar wiens mening niet met de 'status' van prof. dr. Hoek wordt bekeken of die nooit de kans krijgen om te laten weten/merken dat ze er net zo over denken.

In ieder geval fijn dat blijkbaar mensen waar het om gaat zich begrepen en gesteund voelden door het artikel. Dat verdienen deze mensen ook wel een keer, want andersom is er natuurlijk ook veel onbegrip.
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

Fidèl Castro
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fidèl Castro » 22 feb 2008 18:57

coupe soleil schreef:Haha, je bent me voor. Ik had het ook al willen plaatsen; dank dat je me die moeite bespaard hebt 8) .

Mooi artkel inderdaad.

idd, ik denk dat vele "lotgenoten" mét mij hier een stuk steun in vinden, daar waar ze die absoluut in de eigen gemeente niet zullen kunnen vinden, laat staan dat zij zich kenbaar zullen maken als homo (zonder of met relatie) , gelet op de sterk aanwezige anti-homo tendenzen.
Morgen is er een nieuwe dag met nieuwe kansen

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 25 feb 2008 20:13

Misschien/wellicht ook stof voor de discussie:

Steeds meer homo's zoeken hulp bij Exodus

Nieuwsredactie

OOSTERBEEK - Exodus International ziet een ‘snelle groei’ van het aantal homoseksuelen dat bij haar aanklopt om ‘bevrijd’ te worden van homoseksuele gevoelens en verlangens. Dat heeft Randy Thomas, directeur van de christelijke organisatie, gezegd, zo meldt Manna-Vandaag.nl maandag.

Thomas constateert tegelijk dat de wereld nog nooit zo ‘overspoeld’ is geweest door homoseksualiteit als nu het geval is. Hij spreekt van een ‘homo-bevestigende cultuur’ die de wereld ‘in haar greep heeft’.

De groei die Exodus International momenteel doormaakt, is volgens Thomas overigens niet alleen een gevolg van de wereldwijde toename van het aantal homoseksuelen. De groei wordt ook veroorzaakt doordat Exodus Internationaal steeds meer op de voorgrond treedt. De organisatie participeert in allerlei groepen en samenwerkingsverbanden en raakt daardoor steeds bekender. “Onze boodschap, namelijk dat een mens totaal bevrijd kan worden van homoseksuele gevoelens en verlangens door Jezus Christus, klinkt steeds duidelijker en slaat steeds meer aan”, aldus Thomas.

Tussen 2003 en 2008 is het aantal organisaties wereldwijd dat aansluiting heeft gezocht bij Exodus International gestegen van 117 tot meer dan 200, laat Thomas weten. “Er zijn nu meer kerken dan ooit die met materiaal van Exodus International aan de slag gaan. Het aantal professionele counselors dat met ons samenwerkt, is ook enorm gestegen.”

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 25 feb 2008 20:33

Geweldig dat die mensen lopen te prediken dat je homo word ipv dat je het bent. Is totale onzin hoor dat mensen homo worden. Bij andere diersoorten komt het ook voor. Het is bij 1500 andere soorten waargenomen waarbij het bij 500 uitgebreid is gedocumenteerd. Blijkbaar kunnen bepalde mensen bepaalde gevoelens niet respecteren.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 feb 2008 20:43

Ik word hier een beetje kriegel van! Waarom zoeken homo's hulp? Omdat ze eerst een schuldcomplex worden aangepraat.

Vooral christen zijn er een kei in om te meppen met de harde hoeken van de bijbel en uitz het verband gerukte bijbelteksten! Däárom raken homo's in de knel en dáárom hebben ze hulp nodig. Niet omdat ze homo zijn!

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 25 feb 2008 21:32

Denkertje21 schreef:Ik word hier een beetje kriegel van! Waarom zoeken homo's hulp? Omdat ze eerst een schuldcomplex worden aangepraat.

Vooral christen zijn er een kei in om te meppen met de harde hoeken van de bijbel en uitz het verband gerukte bijbelteksten! Däárom raken homo's in de knel en dáárom hebben ze hulp nodig. Niet omdat ze homo zijn!

dat meppen gebeurt volgens mij voornamelijk bij extreem-rechtse groeperingen,bv skinheads en dat soort mensen.

en dat van die uit verband gerukte bijbelteksten is jouw mening, en van een handjevol theologen en zeker niet van een grote meerderheid christenen en theologen wereldwijd.

jammer genoeg raken er (christen)homo's in de knel idd soms door onbegrip maar er raken ook veel homo's in de knel door hun manier van leven.

en denkertje...zelf ben jij ook een kei in 'meppen' tegen iedereen hier die het niet met jouw denkbeelden eens is, denk daar ook maar eens over na..
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 25 feb 2008 21:36

Denkertje21 schreef:Ik word hier een beetje kriegel van! Waarom zoeken homo's hulp? Omdat ze eerst een schuldcomplex worden aangepraat.

Zouden er ook homo's zijn die er van overtuigd zijn dat het niet goed is om hun gevoelens uit te leven en hulp zoeken om hiermee om te gaan?

Ben zelf ook een beetje huiverig van die 'wonderbaarlijke' veranderingen en 'bevrijdingen'.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 feb 2008 22:33

[quote="columbus]en dat van die uit verband gerukte bijbelteksten is jouw mening, en van een handjevol theologen en zeker niet van een grote meerderheid christenen en theologen wereldwijd.[/quote]

Laat ik dan het stuk weergeven van Dr. Hoek in de Gezinsgids:

De Bijbel en mensen die homofiel zijn

In pastoraat aan homofiele gemeenteleden gaat het om nabij zijn in kwetsbaarheid. Deze vorm van pastoraat is in orthodox-protestantse kring nog altijd te schaars. Er valt op dit punt veel te verbeteren, vindt Prof. dr. Hoek. Hieronder gaat hij in op zes stellingen.

1. Het gaat om mensen.

Bij het stellen van de vraag ‘Wat zegt de bijbel over homoseksualiteit?’ is het in de eerste plaats van grote betekenis om niet naar losse teksten te kijken. De Bijbel is het boek van de menslievende God die niet wil dat wij dolen in het duister, maar dat we zullen leven in het licht. In heel de Bijbel horen we Gods hartenklop voor een wereld in nood. We zijn alleen dan ‘bijbelgetrouw’ wanneer in onze houding diezelfde hartelijke bewogenheid blijkt. In de door Hervormd Gereformeerde Jeugdbond (HGJB) uitgegeven ‘Handreiking voor gesprek met homoseksuele jongeren’ wordt gesteld dat de betreffende jongeren niet in de eerste plaats aan de pastor vragen hoe denkt u over homoseksualiteit Hun behoefte is veel meer; ‘Laat me merken dat je naast me wilt staan in mijn strijd en in mijn zoektocht: Mensen met homoseksuele gevoelens mogen niet tot ‘gevallen' gemaakt worden, tot personen over wie je een mening moet hebben. Voor we er erg in hebben, zijn we louter met standpunten bezig, terwijl we de mensen uit het oog verliezen. In genoemde handreiking wordt de uitspraak geciteerd "homoseksualiteit krijgt de aandacht die het niet verdient, de homo verdient de aandacht die hij niet krijgt". De pastorale begeleiding uit de kerken moet duidelijk maken dat Gods geboden heilzaam zijn. Gods richtlijnen zijn altijd ten leven en tot zegen.

2. Homoseksualiteit is gebrokenheid
Voor zover wij weten hebben de meeste mensen met homofiele gerichtheid daar niet voor gekozen. Het is niet hun ‘schuld’ dat ze zo zijn en evenmin – over het algemeen- de schuld van de ouders. Naar mij overtuiging is het gegeven dat mensen de ze gerichtheid hebben een symptoom van de gebrokenheid van de schepping en dus een gevolg van de zondeval (vlg. Rom. 8:20) vanuit de bijbel kun je niet zeggen dat homoseksuele oriëntatie een variant is in de goede schepping. Zij is niet gegeven met Genesis 1 en 2 maar komt voort uit het gebeuren in Genesis 3 daarom wijzen wij homoseksuele verbintenissen af. Tegelijkertijd betekent dit dat er geen enkele reden is om als heteroseksuele mensen op hen die homofiel zijn neer te kijken. Alle mensen zijn zondaars die van Gods genade moeten leven. Geef aan mensen met een homofiele gerichtheid ruimte om er voor Gods aangezicht en binnen de gemeente te zijn zo als ze zijn.

3. De Bijbel kent geen acceptatie van homorelaties.
Wanneer we de hoofdlijnen van de schrift nagaan, dan wordt daar duidelijk geleerd dat de HEERE God het huwelijk van één man en één vrouw heeft bedoeld als bedding waarbinnen de seksualiteit wordt beleefd. Eerlijk verteld de Schrift over veel verwording (veelwijverij, overspel, hoererij) maar gelijktijdig wordt Gods bedoeling gehandhaafd. De menselijke seksualiteit komt in het kader van het huwelijk tot zijn recht. De unieke twee-eenheid van man en vrouw in het huwelijk krijgt nergens in de bijbel een man-man of vrouw-vrouw relatie als alternatief naast zich. Het gaat in Genesis 1 en 2 duidelijk om niet tijdgebonden (cultuur bepaalde) gegevens maar om de blijvende orde van de schepping. De Heere Jezus en de apostelen grijpen hierop terug als normatieve gegevens, dus als blijvend richtsnoer voor het leven naar Gods wil.

4. Het is onjuist om alle homo - relaties op één hoop te gooien.
Bepaalde bijbelteksten beschrijven homoseksuele praktijken in het kader van verwilderde toestanden, totale losbandigheid en perversiteit. Dat is niet het zelfde als homoseksueel gedrag binnen een verbintenis in liefde en trouw. Het mag niet zo zijn dat mensen die een homoseksuele relatie als zondaars bij uitstek worden gezien en dat in vergelijking hiermee over bijvoorbeeld echtscheiding of heteroseksuele ontucht meer vergoelijkend wordt gesproken. Homoseksualiteit als zodanig gaat in tegen Gods scheppingsorde, toch zijn er, wat uitleving van het kwaad betreft, wel degelijk gradaties in de homoseksuele praktijk. Dat is toch bij seksualiteit in het algemeen ook zo? We keuren bijvoorbeeld het samenwonen van een jong stel zonder getrouwd te zijn beslist af, maar we stellen dit toch niet op één lijn met gruwelen als incest en verkrachting?

5. In Christus’ gemeente zijn alle gelovigen geroepen kruisdragers te zijn.

Het is goedkoop aan mensen die homofiel zijn voor te houden dat zij het zware kruis van seksuele onthouding moeten dragen terwijl men zelf van kruis dragen geen weet heeft en volop meedoet met de huidige genotcultuur er is veel gebrokenheid, niet alleen op homoseksueel gebied maar evenzeer op seksueel terrein in het algemeen, om van andere levensgebieden nog maar te zwijgen. Leven we daadwerkelijk met elkaar mee en bidden we voor hen die ene bijzonder zware strijd te voeren hebben? Homofiele mensen mogen we in de gemeente helpen om met hun gerichtheid naar God te gaan en hun problematiek in Zijn handen te leggen. De Heere kan wonderlijk genezing en bevrijding geven of kracht schenken om de steile weg van onthouding te gaan.

6. Liefdeloosheid is het grootste kwaad.
Liefde is de vervulling van de wet (Rom.13:10). Ik ben er bepaald niet gerust op de gereformeerde gezindte vrij is van liefdeloosheid. Je huivert soms van de toon van bepaalde ingezonden stukken in de krant. Wat erg wanneer jonge mensen die in verwarring zijn over mogelijke homofiele gevoelens dit niet bespreekbaar durven maken uit angst voor keiharde afwijzing. Waar zich dit voordoet, hebben we geen enkele reden om ons op onze rechtzinnigheid en principiële houding te beroemen. Integendeel, schijnbaar wetgetrouw verloochenen we dan het zwaartepunt van de wet, de liefde in navolging van Christus moet liefde de toon zetten en deze betoont zich in veel geduld en diepe solidariteit. Ik denk hier in het bijzonder aan ouders. Laten ze zich houden aan bijbelse principes en tegelijkertijd dicht bij de kinderen blijven, ook als ze een andere weg kiezen. Laat ze nooit los, maar laat ze zien dat je desondanks veel van hen houdt! Bidt om wijsheid en tact om samen verder te kunnen in alle openheid voor elkaar en gehoorzaamheid aan de Heere.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 feb 2008 22:42

columbus schreef:jammer genoeg raken er (christen)homo's in de knel idd soms door onbegrip maar er raken ook veel homo's in de knel door hun manier van leven.

Is dat nou echt zo? Natuurlijk raken er homo's en neit alleen zij, in de knel door hun manier van leven. Maar als er geen liefde en begrip komt uit het nest waar je uit gegooid wordt, is er een WERELD vol mensen die je op wil vangen. Ik probeer steeds duidelijk te maken dat het de liefde is die ontbreekt...

columbus schreef:en denkertje...zelf ben jij ook een kei in 'meppen' tegen iedereen hier die het niet met jouw denkbeelden eens is, denk daar ook maar eens over na..
:oops: Ik weet het: ik ben vaak fel. Het is echter nooit mijn bedoeling om te meppen. En echt: MIJN mening doet er niet toe, maar ik heb zoveel mensen onderuit zien gaan, dat dat wel enige felheid veroorzaakt...

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 25 feb 2008 22:58

Denkertje21]
[quote="columbus schreef:
en denkertje...zelf ben jij ook een kei in 'meppen' tegen iedereen hier die het niet met jouw denkbeelden eens is, denk daar ook maar eens over na..
:oops: Ik weet het: ik ben vaak fel. Het is echter nooit mijn bedoeling om te meppen. En echt: MIJN mening doet er niet toe, maar ik heb zoveel mensen onderuit zien gaan, dat dat wel enige felheid veroorzaakt...[/quote]

:wink: Begrijpelijk, daar mogen anderen ook best een beetje rekening mee houden.

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 25 feb 2008 23:01

Denkertje21 schreef:[

Is er overigens iemand hier die de serie over homofilie leest van Ds. van Aalst in de saambinder?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 26 feb 2008 07:44

Toetsenbord schreef:Is er overigens iemand hier die de serie over homofilie leest van Ds. van Aalst in de saambinder?

Ja, ik lees die serie. En ik lees 'm met afgrijzen. Hier wordt weer óver homoseksualiteit gesproken. En waarom? Zodra iemand uit homoseksualiteit spreekt gaat z'n kop er af. Wat verwacht je nou. Er kúnnen binnen de rechts reformatorische kerken toch geen nuances worden aangebracht? De uitkomst staat namelijk al vast. Men wil de eigen visie niet ter discussie stellen zoals bijv. Dr Hoek wel doet.
Van Aalst had z'n bladvulling kunnen beperken tot: "Je mag het wel zijn, maar nooit doen en als we er in de kerk maar niks van merken, mag je hier wel blijven".

Jammer jammer jammer, dat het verkrijgen van inzicht daar zo lang duurt en intussen zijn er weer velen de kerk uitgevlucht!
Laatst gewijzigd door Denkertje21 op 26 feb 2008 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”