waarom zo sober??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 dec 2003 18:10

Het gaat hier niet om een oppervlakkig blij zijn! ik ken veel mensen van andere kerken waar ze altijd maar blij zijn, en juichen. Probleem is wel dat het vaak erg oppervlakkig is!

Maar als je diepzinnig (I mean: tegendeel van oppervlakkig) blij bent is dat aan de buitenkant ook zeker wel te zien hoor!

Ik denk dat er te weinig geloofd (van loven) wordt omdat er te weinig geloofd (van geloven) wordt. Vaak zijn die mensen ook helemaal niet zeker van hun verlossing door Christus en blijven ze zichzelf maar zo'n verdorven zondaar vinden. Hun blijheid zit dus niet heel diep ofzo, ze zijn (heel vaak) gewoon niet blij, en te begrijpen als je zo tegen de zaken aankijkt. Ik denk dat ze gewoon zijn blijven hangen in een bepaald stadium van geloof. (Al worden de zwaarmoedigsten vaak het meest 'geoefend' genoemd...)

S-ther
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor S-ther » 20 dec 2003 18:25

Sjonge... er is ook niets nieuws onder de zon he... ?
Waarom blijven die wolken hangen?

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 20 dec 2003 19:47

Hi Joris,

joris schreef:Ik kwam dat vanavond toevallig ook in een boek tegen, dat we vaak verchten tegen de zonde en dan stoer zijn dat het lukt om niet te zondigen. maar dan is vaak alleen de buitenkant maar veranderd. HEt gaat erom dat God je van binnen verandert tewijl jij aan de buitenkant je stappen zet.

Sterker nog: vechten tegen zonden is onbijbels.
Wij zijn zondig, het zit er diep in. Vechten ertegen is een tijdelijk oplossing en vaak een verloren strijd. Idd stoer als het je lukt, maar flink depri om vol te houden.
De oplossing is je laten vullen met G.ds Geest en Zijn grootheid waardoor je vanzelf niet meer zondigd, omdat je hoofd er dan niet naar staat.

Dat maakt het leven een stuk draaglijker en minder somber.

G.ds Zegen.
..

joris

Berichtdoor joris » 20 dec 2003 22:32

mooi gezegd, maar of vechten tegen de zonde zonde is? euh, ik geloof wel dat je mag vechten tegen je vlees zeg maar. O fmisschien is het tegenovergestelde van '' actief zondigen'' meer: actief op enz etten voor Gods geest?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 21 dec 2003 14:06

Jezus wordt vaak als oplossing aangeboden voor eenzaamheid, moeite, verdriet etc.Gewoon even voor Jezus kiezen, dan ben je van alle problemen af... dan kun je doorleven met een blij gevoel en een lach op je gezicht. Jaja, maar dat is niet de Jezus die in de Bijbel staat!
Hij is de oplossing voor die problemen hoor.... Als je de perfecte christen zou zijn, zou je overal in op God vertrouwen en dus altijd met een blij gevoel en een lach op je gezicht rondlopen. Dus dat is niet iets om je op af te zetten maar om jarloers op te worden :!:

Vanmorgen in kerk viel het juist op, de vrolijkste mensen zijn juist ook de mensen die in tongen spreken, beelden zien of diepe getuigenissen hebben. Blij = oppervlakkig? No way. Ik zou het eerder andersom beweren.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

joris

Berichtdoor joris » 21 dec 2003 14:21

amic
Vanmorgen in kerk viel het juist op, de vrolijkste mensen zijn juist ook de mensen die in tongen spreken, beelden zien of diepe getuigenissen hebben. Blij = oppervlakkig? No way. Ik zou het eerder andersom beweren
amen!!!!

Dat heb ik ook altijd verdedigt in mijn vorige kerk. Ook als het ging over gevoel en geloven: ja dat is oppervlakkig! Niets! Ga op het dak zitten!

Juist als je alles doorleeft hebt en je begrijpt waar het over gaat kan je pas echt voelen wat het is dat JEzus voorje zonden gestorven is. Oppervlakkige gevoelens! pff, daar kan ik mze zoo ongelooflijk kwaad om maken.

caprice

Berichtdoor caprice » 22 dec 2003 06:39

joris schreef:amic
Vanmorgen in kerk viel het juist op, de vrolijkste mensen zijn juist ook de mensen die in tongen spreken, beelden zien of diepe getuigenissen hebben. Blij = oppervlakkig? No way. Ik zou het eerder andersom beweren
amen!!!!

Dat heb ik ook altijd verdedigt in mijn vorige kerk. Ook als het ging over gevoel en geloven: ja dat is oppervlakkig! Niets! Ga op het dak zitten!

Juist als je alles doorleeft hebt en je begrijpt waar het over gaat kan je pas echt voelen wat het is dat JEzus voorje zonden gestorven is. Oppervlakkige gevoelens! pff, daar kan ik mze zoo ongelooflijk kwaad om maken.

Oppervlakkig. Misschien niet in dit opzicht, maar door het verbergen van onze ellende(kennis) komen we er niet hoor.

Lof en aanbidding is er in overvloed, maar hoor je in de evangelische kerken ook hoe slecht de zondaar is, en dat onze grootste ellende is dat we onze ellende niet kennen?

joris

Berichtdoor joris » 22 dec 2003 08:19

Lof en aanbidding is er in overvloed, maar hoor je in de evangelische kerken ook hoe slecht de zondaar is, en dat onze grootste ellende is dat we onze ellende niet kennen?

wow, kom maar eens ee avondmaalsdienst meemaken!

Vergeet ook niet dat veel van de evangelischen regelrecht uit de goot komen en zeker weten precies weten wat God bedoelt met zonde en vergeving!

caprice

Berichtdoor caprice » 22 dec 2003 11:18

Maar komt dat ook in de preek naar voren?

joris

Berichtdoor joris » 22 dec 2003 11:22

o zeker wel!

En als mensen het gevoel hebben dat ze niet recht voro God staan, gaan ze niet aan het avondmaal.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 22 dec 2003 12:01

Om ook even te reageren:

sober, dat klopt wel, al wordt dat steeds minder. De soberheid is een reactie geweest op de vergaande beelden en beeldenverering in de RK kerk. Nu is reformatorisch Nederland op dit punt behoorlijk doorgeschoten de andere kant op.

Ook bestaat er een behoorlijke afstand tussen leiding en leden. Met als gevolg dat leden werden geacht niet zelf te denken, maar te volgen. Nu zie je juist een kentering: meer betrokkenheid tussen leiding en leden. Aan de ene kant goed, maar het blijft uitkijken dat je elkaar wel durft te wijzen op fouten of dwalingen.

Somber: het is maar wat je somber noemt. Inderdaad, de cultuur in de meer rechts georiënteerde kerken heeft een wat sombere uitstraling aan de buitenkant. Gelukkig zegt dit niet altijd wat over de binnenkant. Ook hier zijn veranderingen gaande. God als genadige God en liefdevolle God komen veel meer aan bod als vroeger. Ook wordt er vrijer gesproken over de Heilige Geest. Deze aspecten waren altijd onderbelicht, waardoor een bekrompen kerkbeeld ontstond.

Aan de Evangelische kant zie je juist de omgekeerde reactie: niet alleen maar de liefdevolle God en vergevende God, maar ook een steeds duidelijker besef van zonde en de plicht om de zonde te haten.

Laten we in ieder geval voorop stellen dat vaak de inhoud niet bepalend is voor het beeld dat refo's van evangelischen (en andersom) hebben, maar de vorm: we vinden het te behoudend, of te vrij. Daarnaast zijn er bepaalde keuzes die beiden te verdedigen zijn op Bijbelse gronden (het spelen van een gelijkenis of Bijbelgedeelte om het Evangelie uit te leggen, ik ben zelf toevallig gisterenavond nog Jozef geweest op een avond met asielzoekers), waar men de ander op afwijst. Zeker deze beide argumenten getuigen van weinig inlevingsvermogen in de ander, en laten het zicht op de kern vertroebelen: Jezus, en die voor ons gekruisigd!
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 dec 2003 14:27

Volgens mij wordt er binnen de 'zwaardere' kerken maar al te vaak een karikatuur van evangelischen geschetst als waren het lichtzinnige, oppervlakkige mensen die niet helemaal begrepen hebben wat het eigenlijke probleem van ons mensen is en alleen maar blij hallelujah roepen. Bovendien hoeft aan een wedergeboren christen niet meer verteld te worden dat het grootste probleem is dat hij zijn ellende niet kent, want die kent hij heus wel. Het verschil is of je daarin blijft steken of dat je je verblijdt in God's goedheid dat hij daar wat aan gedaan heeft.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 dec 2003 15:56

Met aragorn eens,
als wedergeboren Christen hoef je je niet meer in de prediking druk te maken over je zondige natuur, God vergeeft en vergeet je zonden, maar in de kerk wordt je er voortdurend aan herinnerd?

met JMvVliet eens, het gaat steeds beter in dat opzicht in kerkelijk nederland (algemeen, ook Katholiek). Maar we zijn er nog niet...
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

waarom zo sober?

Berichtdoor tanteoranje » 22 dec 2003 16:06

Annygirl, jouw antwoord is me uit het hart gegrepen. En verder ontkom ik niet aan de indruk dat de zgn. blijdschap opgeschroeft is. Want ze moeten zo nodig blij zijn en de werkelijkheid is dat er altijd schommelingen zijn in het geloofsleven dus komt het gemaakt over.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 22 dec 2003 16:46

Invincible schreef:Sterker nog: vechten tegen zonden is onbijbels.
Wij zijn zondig, het zit er diep in.

Onbijbels? Dus we moeten maar toe blijven geven aan de zonden? En maar denken/zeggen 'Christus is voor onze zonden gestorven, dus....'? Er staat niet voor niets in de Bijbel dat een christen te strijden heeft tgen de drie vijanden: de duivel, de wereld en z'n eigen vlees. Ben het met je eens dat de zonde er heel diep inzit bij ons. Misschien dat we zelfs kunnen zeggen dat we zelf zonde zijn! Niet het feit dat we mens zijn, maar omdat ons hele wezen er mee doordrenkt is. Van nature is er niets in ons dat op God gericht is.

Invincible schreef:Vechten ertegen is een tijdelijk oplossing en vaak een verloren strijd.

Vechten ertegen hoeft geen tijdelijke oplossing te zijn en een verloren strijd. Christus heeft met Zijn dood en opstanding de duivel overwonnen. Daardoor mogen we weten en geloven dat de strijd al gewonnen is. Ok, vaak geven we toch weer toe aan een zonde, maar als je kijkt naar een drugsverslaafde die afkickt en daarna nooit meer drugs heeft gebruikt? Die heeft een hele zware strijd gelevert en het was zeker geen tijdelijke oplossing. Ik denk dat we vaak niet echt ertegen willen vechten, omdat we datgene eigenlijk best wel fijn vinden.

Invincible schreef:Idd stoer als het je lukt, maar flink depri om vol te houden.
Het is niet stoer als je je gevecht tegen een zonde gewonnen hebt, maar genade. Het is inderdaad soms deprimerend als je merkt dat je iedere keer weer in de fout gaat terwijl je er zo tegen vecht. Als dat je maar bij Christus terecht brengt.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Terug naar “Archief”