Geref. Gem. verloren zestigduizend leden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 feb 2008 14:42

het punt is volgens mij dat de een de nadruk legt op Gods werk en de ander op eigen werk en volgens mij kan je ze niet loskoppelen.

Ten diepste is het Gods werk, maar als wij Zijn Woord niet lezen, niet naar de kerk gaan, niet bidden, dan stelt de relatie tussen Hem en jou nog niets voor. Dan moeten we ook niet te veel van God verwachten.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 22 feb 2008 14:50

Maar volgens mij is het onmogelijk als God Zijn werk in jou begint, dat je dan Zijn Woord niet leest, niet naar de kerk gaat en niet bidt.
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 22 feb 2008 14:52

idd! Hij plant iets levends in je hart en dat levende dat groeit dus die zoektocht zal zeker voortduren!
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 feb 2008 15:00

Ook mensen die bekeerd zijn kennen wel is tijden dat ze amper in Zijn Woord lezen, dat het geloof weinig aandacht krijgt. Je moet er aan werken, net als aan je relatie met een mens, zo moet je er ook werken aan je relatie met God.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 22 feb 2008 15:10

Natuurlijk ben je dat verplicht! Maar het ging er even om dat God bepaald wie hij het ware geloof geeft of niet en dat dat niet iets is wat je kunt verdienen door te lezen, bidden e.d.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 feb 2008 15:48

Toetsenbord schreef:Natuurlijk ben je dat verplicht! Maar het ging er even om dat God bepaald wie hij het ware geloof geeft of niet en dat dat niet iets is wat je kunt verdienen door te lezen, bidden e.d.
Exact en dat moet een leven van dankbaarheid geven geen leven van laksheid.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 22 feb 2008 21:00

Raido schreef:
CaptainCaveman schreef:En wat is dan de reden dat we bidden, naar de kerk gaan and so on?
Jij kerkt toch in de PKN momenteel?

Momenteel overal en nergens.

Ook daar is het een goede, gereformeerde gewoonte om onderscheid te maken in wedergeboorte én bekering. Wedergeboorte komt van God, Hij schenkt jou de Heilige Geest en daaruit voort komt de bekering 'waar je alles aan kunt doen'..

Wel, in de laatste preek die ik heb gehoord kwam anders heel duidelijk naar voren dat de blokkade tussen God en ons bij onszelf zit, dat wij de deur naar God toe blokkeren. Dat klinkt toch heel anders dan nu beweerd wordt.

Overigens vraag ik me af of je met een dergelijk Godsbeeld ('wij hebben er geen invloed op') God dan nog wel als rechtvaardig, barmhartig en genadig ziet.

Om het heel cru, maar wel in dezelfde lijn, te zeggen: wanneer wij niet uitverkoren zijn kun je dus eigenlijk tegen jezelf zeggen: tja, unlucky. En dat lijkt me in strijd met de Bijbel.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 feb 2008 21:13

Wel, in de laatste preek die ik heb gehoord kwam anders heel duidelijk naar voren dat de blokkade tussen God en ons bij onszelf zit, dat wij de deur naar God toe blokkeren. Dat klinkt toch heel anders dan nu beweerd wordt.
Echter wanneer jij dat inziet, werkt God dus blijkbaar al in je omdat 'van nature' niemand dat ziet.

Om het heel cru, maar wel in dezelfde lijn, te zeggen: wanneer wij niet uitverkoren zijn kun je dus eigenlijk tegen jezelf zeggen: tja, unlucky. En dat lijkt me in strijd met de Bijbel.
Klopt. De Bijbel spreekt over verkiezing, maar niet als systeem of als smoesje om ongelovig te zijn. Het geeft je juist zekerheid, je hoeft niets zelf te verdienen (de root van de reformatie!) geen rechtvaardigmaking door werken, maar werken door rechtvaardigmaking..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 22 feb 2008 23:42

tante ko schreef:Ik ben net nieuw hier, maar hoor ik binnenkort ook tot die 60.000 leden.
Ben blij om te lezen dat ik hier blijkbaar niet alleen in sta. :wink:

Zeker niet. En als je de lijst ziet die het ND publiceerde van ex-GerGemmers die nu elders kerken, dan is dat een respectabele lijst. Dan bevind je je in goed gezelschap.
~~Soli Deo Gloria~~

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 23 feb 2008 00:08

En als je de lijst ziet die het ND publiceerde van ex-GerGemmers die nu elders kerken, dan is dat een respectabele lijst. Dan bevind je je in goed gezelschap.

Gaan we tegenwoordig naar de kerk voor het gezelschap? :shock:

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 23 feb 2008 00:17

Toetsenbord schreef:
En als je de lijst ziet die het ND publiceerde van ex-GerGemmers die nu elders kerken, dan is dat een respectabele lijst. Dan bevind je je in goed gezelschap.

Maar natuurlijk! Voor zover ik weet doet iedereen dat...

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 23 feb 2008 00:22

Niet voor het Woord...?

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 23 feb 2008 00:30

Toetsenbord schreef:Niet voor het Woord...?

Ik gaf een belachelijke opmerking op een min of meer belachelijke vraag.

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 23 feb 2008 09:55

Ik bedoelde te zeggen dat het in principe toch niet uitmaakt wie je gezelschap zijn.

Dit lijkt dan toch meer een rechtvaardiging voor je gedrag, Ja, maar die en die doen het toch ook..?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 23 feb 2008 10:01

Toetsenbord schreef:

Jij hebt kennelijk het artikel niet gelezen anders had je zo'n loze opmerking niet geplaatst...
In de geprinter versie van dit artikel stond een lijst van 120 min of meer prominenten die de Ger.Gem. hebben verlaten.
Daaruit kwam ook
de conclusie voort, dat er inmiddels meer Ger.Gem. predikanten buiten de Ger.Gem actief zijn, dan binnen de Ger.Gem.
En dat veel PKN kerkenraden worden gevuld met ex-Ger.Gemmers...

Terug naar “Archief”