huwelijk in gemeenschap van goederen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 19 feb 2008 21:18

Ach, ieder moet het ook voor zich weten. Wij zijn ook in gemeenschap van goederen getrouwd, helaas was en istie geen miljonair. :mrgreen:

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 19 feb 2008 23:29

Het ligt ook erg aan het karakter van de nering.

In de ene branche heb je meer kans om failliet te gaan dan in de andere.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

HansenMirjam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HansenMirjam » 20 feb 2008 01:13

Evt. kun je het later om laten zetten van gemeenschap van goederen in huwlijkse voorwaarden of andersom. Mijn ouders hebben dat gedaan toen de winkel failliet dreigde te gaan. (nog ver voor ik bestond hoor)

Kost een lieve duit, maar goed, een notaris moet ook eten.
A smile costs nothing, but gives much

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 20 feb 2008 12:01

HansenMirjam schreef:Evt. kun je het later om laten zetten van gemeenschap van goederen in huwlijkse voorwaarden of andersom. Mijn ouders hebben dat gedaan toen de winkel failliet dreigde te gaan. (nog ver voor ik bestond hoor)

Kost een lieve duit, maar goed, een notaris moet ook eten.
Dan hebben je ouders wel mazzel gehad... als je 'staande huwelijk' huwelijkse voorwaarden wilt opstellen, moet dat namelijk worden gecontroleerd door de Rechtbank, dit om te voorkomen dat bepaalde schuldeisers worden benadeeld (zoals bijv. bij een dreigend faillissement van het bedrijf dat eerst in de GvG viel) ...

Oh, en iemand zei hier dat 1 op de 2 huwelijken tegenwoordig strandt, dat is gelukkig niet helemaal waar. Het percentage zit tussen de 1 op de 4 en 1 op de 3 - ook al genoeg natuurlijk, daar niet van.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 20 feb 2008 12:12

@ Le chat.... actio pauliana of niet :wink:

Een bedrij kan inderdaad wel op 1 naam staan, maar als het een eenmanszaak is of een VOF ben je toch echt hoofdelijk aansprakelijk als ondernemen. Dat betekent dat alle gemeenschappelijke goederen in de failliete boedel vallen, omdat je man eigenaar is van alle goederen. Als je een eigen zaak start en je bent in gemeenschap van goederen getrouwd dan is het aan te raden om een BV op te richten. Het probleem is dan wel dat je 18.000 e aan inlegkapitaal moet storten.

Wij zijn ook op huwelijkse voorwaarden getrouwd. Mijn man heeft de mogelijkheid om partner te worden binnen het kantoor en dan is het verstandiger dat alle spullen op mijn naam komen te staan. officieel zouden wij elk jaar een berekening moeten maken wie wat heeft ingebracht ( om alles recht te trekken), maar we hebben nu 1 bankrekening en het loopt al wel wat scheef.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 20 feb 2008 12:22

ajl schreef:@ Le chat.... actio pauliana of niet :wink:.
Precies, vakgenote :wink:.

Overigens hebben de partners bij ons op kantoor (advocatenkantoor) een BV opgericht voor hun aandeel in de maatschap, maar ik begrijp dat 't voor jullie niet mogelijk is dat startkapitaal op te brengen? Dan zijn huwelijkse voorwaarden inderdaad een verstandige optie.

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 20 feb 2008 13:03

Jort schreef:Haha inderdaad, t klinkt net of ze er trots op is dan.

Je kunt het van twee kanten zien. Je kunt zeggen: als je het niet doet, vertrouw je elkaar onvoldoende. Maar je kunt ook zeggen: je trouwt niet om het geld, maar omdat er ware liefde is, dus wat maakt het dan uit dat je niet in gemeenschap van goederen trouwt?

Dat als je man failliet gaat dan dan niet alleen je man de sjaak is maar jij ook. Kan je zelf ook je eigen spulletjes inleveren voor publieke verkoop.

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 20 feb 2008 13:10

LeChat schreef:

Overigens hebben de partners bij ons op kantoor (advocatenkantoor) een BV opgericht voor hun aandeel in de maatschap, maar ik begrijp dat 't voor jullie niet mogelijk is dat startkapitaal op te brengen? Dan zijn huwelijkse voorwaarden inderdaad een verstandige optie.

Overigens gaat dat startkapitaal voor de bv er waarschijnlijk uit als het nieuwe wetsvoorstel 31 058 erdoor komt.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 20 feb 2008 13:17

Op dit moment is het nog niet mogelijk om dat startkapitaal op te brengen. Het inlegbedrag van de partners op het kantoor van mn man bedraagt ook 2 a 3 ton, dus daar zullen we sowieso een lening voor moeten sluiten.

Maar goed dat is nog toekomstmuziek. Zelf ben ik van mening dat je het zakelijke en de liefde toch wel apart van elkaar moet zien.

André

Berichtdoor André » 20 feb 2008 13:46

ajl schreef:Zelf ben ik van mening dat je het zakelijke en de liefde toch wel apart van elkaar moet zien.
Ben ik niet met je eens, volgens mij is het héél handig dat je als partners achter elkaars toekomst plannen staat. Je zou er eens onenigheid over kunnen krijgen....
Dan werkt je 'privé' liefde ook niet meer om je zakelijke inzichten uit te voeren e/o te continueren.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 20 feb 2008 13:54

Dat is weer een heel ander verhaal. Natuurlijk moet je achter elkaar staan, anders kan je ook niet samen door het leven. Al kan dan de vraag spelen in hoeverre je een ander jouw wil/visie op kunt leggen, maar dat is weer een andere discussie :wink:

Ik bedoel het eigenlijk anders. Sommige mensen hebben het idee dat je minder van iemand houdt als je op huwelijkse voorwaarden trouwt. Dat vind ik dus echt onzin. Ik denk dat je ook het zakelijke/financiele aspect apart moet bekijken bij het aangaan van een huwelijk.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 20 feb 2008 15:27

tinos schreef:
LeChat schreef:

Overigens gaat dat startkapitaal voor de bv er waarschijnlijk uit als het nieuwe wetsvoorstel 31 058 erdoor komt.
Eerst zien, dan geloven :wink:

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 21 feb 2008 09:40

LeChat schreef:Eerst zien, dan geloven :wink:

Uiteraard :)

ikke1986
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ikke1986 » 24 feb 2008 18:35

Ook al ben je getrouwd met studiefin blijven ze kijken naar het inkomen van je vader werd mij verteld door het IB groep. En ik ben getrouwd in gemeenschap van goederen. Dan zijn al je spullen gezamelijk. door ook idd bij eigen zaak en het gaat slecht gaat alles eraan. maar bij scheiding krijg je ook helft, helft, bij huwelijkse voorwaarden kun je op papier zetten dat bepaalde dingen van jezelf blijven bij eventueel scheiding enzo
Een mens stippelt zijn weg uit, maar de heer bepaalt de richting die het gaat

Terug naar “Archief”