Gezin en financiën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 19 feb 2008 13:46

maar er zijn ook mensen die wél willen trouwen, nog niet kunnen kopen dus zijn aangewezen op huren. zo gek is dat toch niet?

Tuurlijk, ik zou ook liever direct kopen, maar denk niet dat dat voor mij er in zit, over een paar jaar.
Vriendlief en ik zijn allebei nog student, en dat zal nog wel even zo blijven ook.
Ik heb echt geen zin om tot m'n 30e te wachten met trouwen omdat ik zo nodig een huis wíl kopen en het dan pas zou kunnen; ik noem maar wat.

Niet alleen gescheiden ouders zijn urgentie gevallen. Je krijgt ook voorrang als je al in een gemeente woont, er werkt, samen bent etc. (volgens mij hier in utrecht tenminste wel ;))

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 19 feb 2008 13:48

Jannoek schreef:maar er zijn ook mensen die wél willen trouwen, nog niet kunnen kopen dus zijn aangewezen op huren. zo gek is dat toch niet?

Tuurlijk, ik zou ook liever direct kopen, maar denk niet dat dat voor mij er in zit, over een paar jaar.
Vriendlief en ik zijn allebei nog student, en dat zal nog wel even zo blijven ook.
Ik heb echt geen zin om tot m'n 30e te wachten met trouwen omdat ik zo nodig een huis wíl kopen en het dan pas zou kunnen; ik noem maar wat.

Niet alleen gescheiden ouders zijn urgentie gevallen. Je krijgt ook voorrang als je al in een gemeente woont, er werkt, samen bent etc. (volgens mij hier in utrecht tenminste wel ;))

dt begrijp ik wel... maar et kan ook zijn dat je tot je 30ste moet wachten met trouwen omdat er geen huurwoning beschikbaar is!

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 19 feb 2008 13:53

tja.. could be inderdaad. Daarom staan we nu ook al ingeschreven voor een huurwoning, mócht het nodig zijn.

Ach ja.. we zien wel :)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 19 feb 2008 13:56

Ik begrijp ook wel dat je bij kopen op den duur wat geld overhoudt. Als je echter geen geld hebt om te kopen, kan je daar de hele wereld wel de schuld van geven...dure huizen....overheid die te weinig huurhuizen verzorgd, maar dan houdt het gewoon op.

Dit klinkt heel hard en dat bedoel ik niet zo, maar ik merk vaak dat men het als een recht ziet om te kopen. Terwijl dat in mijn ogen toch een voorrecht is. Als je te weinig verdiend, kan je gewoon niet kopen en zal je een andere oplossing moeten zoeken.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 feb 2008 14:25

En welke eisen je stelt...
Wij hebben de enorme mazzel dat we wel konden kopen, omdat mijn man al wat ouder is, en veel had gespaard enzo. Dus konden we op zijn loon kopen.
Maar ik weet ook nog dat ik veel te hoge eisen had. Ik wilde een grote kamer (liefst net zo groot als die van mn ouders, 50 m2), minimaal 3 slaapkamers, grote tuin.
Maar dat kan helemaal niet als je start, en zeker niet op 1 loon. Dus moet je je eisen bijstelen. Zo simpel is het!
En a'ls je per'se wilt trouwen dan ga je ook echt wel ergens anders wonen, mijn zus en zwager hebben een jaar in een superklein flatje geleefd, waar ze zo in konden, zonder jaren te wachten. Maar wel in een achterbuurt van Rotterdam. maarja, als je samen wilt zijn, so what? Dan moet je het met minder doen!

(en ik heb veel te makkelijk praten, want wij wonen wel in een prma koophuis, waar ik me soms echt voor schaam! )
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 19 feb 2008 14:30

lammetje schreef:en waar wil je hier in de buurt huren? Alles wat te huur staat is binnen een week weg en als je in ambacht, barendrecht, ridderkerk in een huurwoning van de gemeente wil hebben en je woont niet in de gemeente zelf kom je op een wachtlijst van langer dan 5 jaar :shock: dus kun je nog steeds niet trouwen!

Ben je perse aan deze plaatsen gebonden?

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 19 feb 2008 14:53

huren hoor je steeds meer hoor. Al ben ik heeel erg blij dat wij ons droomhuis hebben gevonden.
flink grote huiskamer (gelukkig geen rechte) aparte grote keuken bijkeuken grote schuur en garage heerlijke tuin en nu nog 4 slaapkamers (gaan we er 3 van maken)
ik schaam me echt niet omdat wij wel een koophuis hebben en een ander niet ik werk fulltime vanaf mijn 16jaar en mijn man nog maar 1.5jaar maar die heeft altijd veel gewerkt in zijn vrije tijd en die heeft nu gewoon een hele goede baan. Maar in zeeland ben je voor een koophuis bijna even veel kwijt als voor een huurhuis per maand.
En al heb je een grote villa is toch nooit goed genoeg altijd wil je wel iets veranderen of wat dan ook. je moet blij zijn met wat je hebt en als wij geen koophuis konden betalen waren we ook gaan huren hoor ga echt geen jaren wachten om eindelijk te kunnen trouwen omdat je perse wil kopen

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 feb 2008 14:58

Tja, ik schaam me er wel eens voor. Zeker als ik vertel dat wij hier maar een jaar of 6 willen blijven wonen.
Ik schaam me wel dat wij het zo goed hebben, en anderen minder. Dat wij zo makkelijk ons huis konden kopen, sowieso al kopen, maar ook voor zoveel geld, dat we allebei een prachtige baan hebben, waar we allebei voor gevraagd zijn, ik niet eens fulltime hoef te werken, dat we allebei zo gezegend zijn met ons verstand en gezondheid dát we uberhaupt al kunnen werken.

Ik vraag me wel eens af of het allemaal wel eerlijk is. Mensen die lang verkering moeten hebben omdat ze idd echt niks kunnen betalen, ook amper huur ofzo. Ik voel me dan wel eens teveel, en schaam me echt.

Maargoed, op bepaalde momenten is dat ook gewoon dankbaarheid, en dat is denk ik beter dan schamen ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 19 feb 2008 15:09

Pol: het ging mij er even om dat je niet overál een huis kunt huren! Wij wilde persé op fietsafstand van het werk van vlieger gaan wonen zodat we 1 auto weg konden doen en hij op een normaal tijdstip thuis is. Nu zelfs zo dichtbij dat hij thuis komt eten. Zijn auto is de deur uit en scheelt ons weer een paar honderd euro...

MissF: ik schaamde me soms ook wel om te zeggen dat we een huis gekocht hebben, kwas tenslotte 19 toen. Maar aan de andere kant, ik werk wel vanaf mn 16de, heb altijd zuinig geleefd (nu nog, loop écht straks nog even naar de ah voor de kipfilet in de aanbieding ipv dat zojuist mee te nemen bij de liddl :lol: ) dus wat dat betreft....

Ik vind overigens niet dat je MOET kopen, maar als het wel kan, zou ik niet gaan huren. En als je toch 2 jaar moet wachten op een huurhuis als je staat in geschreven, en na die 2 jaar zoveel meer bent gaan verdienen dat je kunt gaan kopen zou ik het laatste doen.

Toen wij dit huis kochten dacht ik ook echt dat ik nooit meer zou gaan verhuizen, natuurlijk is een groter huis leuk, maar we kunnen hier behoorlijk wat in kwijt, zou alleen misschien ooit nog wat willen verbouwen.

Sparen vind ik gewoon heel belangrijk, nu moeten wij dus gaan verbouwen aan ons huis en dat kost behoorlijk wat. Kun je natuurlijk geld voor gaan lenen, betaal je alleen ontzettend veel rente. Ik leef dan liever wat goedkoper en zet iedere maand een leuk bedrag opzij waar we van kunnen verbouwen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 feb 2008 19:07

Evelien schreef:
Acire schreef:Niet trouwen omdat je geen huis kunt kopen? Dan huur je toch?

ja precies.

(afgelopen zondag een paneldiscussie gehad over trouwen en samenwonen).

heej ga jij naar de kerk van de Nazarener? ;)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 feb 2008 19:10

Huren hoeft niet perse via inschrijving, vanaf 600 euro zit je in de vrije sector en kan je vaak binnen een paar maanden al huren. Of je gaat in onderhuur ofzo, wij hebben dat via iemand van de kerk weten te regelen. We hadden namelijk geen rooie cent en ook geen vaste baan toen we gingen trouwen. Gelukkig kreeg Borkdude al snel een vast contract en hebben we toch kunnen kopen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 19 feb 2008 19:10

Lalage schreef:
Evelien schreef:
Acire schreef:Niet trouwen omdat je geen huis kunt kopen? Dan huur je toch?

ja precies.

(afgelopen zondag een paneldiscussie gehad over trouwen en samenwonen).

heej ga jij naar de kerk van de Nazarener? ;)

ja!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 19 feb 2008 20:32

Vanaf 600 euro huren? Kan je dan niet beter kopen?

En jullie moeten je niet schamen dat het goed is, daar moet je dankbaar voor zijn!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 19 feb 2008 21:31

Huren
In deze omgeving is er een heel ruim aanbod in de prijsklasse van €300 tot €500.
De wachttijd varieert van 1/2 tot 3 jaar.
In veel gevallen is er denk bij Wetland Wonen binnen een jaar wel een woning aangeboden.
Drie grote corporaties hier zijn Delta Wonen, Wetland Wonen (is nu ook met DES in onderhandeling) en Woonconcept.

Kopen
Koopwoningen voor €125.000 - €175.000 zijn hier goed te krijgen.
Moet dan wel wat aan opgeknapt worden.
Zoals pas een keer werd geopperd, het verschilt per plaats.
Staphorst bijv. is wat duurder.
Vollenhove erg goedkoop, regelmatig kleine bijna nieuwe woningen voor ~€100.000.
Kopen kan op de oude dag veel voordelen geven lijkt mij.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 19 feb 2008 22:18

Rolf schreef:Huren
In deze omgeving is er een heel ruim aanbod in de prijsklasse van €300 tot €500.
De wachttijd varieert van 1/2 tot 3 jaar.
In veel gevallen is er denk bij Wetland Wonen binnen een jaar wel een woning aangeboden.
Drie grote corporaties hier zijn Delta Wonen, Wetland Wonen (is nu ook met DES in onderhandeling) en Woonconcept.

Kopen
Koopwoningen voor €125.000 - €175.000 zijn hier goed te krijgen.
Moet dan wel wat aan opgeknapt worden.
Zoals pas een keer werd geopperd, het verschilt per plaats.
Staphorst bijv. is wat duurder.
Vollenhove erg goedkoop, regelmatig kleine bijna nieuwe woningen voor ~€100.000.
Kopen kan op de oude dag veel voordelen geven lijkt mij.

Nou een koopwoning van 100.000 euro, daar zouden ze hier voor in de rij staan.... gemiddeld is een tussenwoning nu 235.000 ofzo.

Terug naar “Archief”