Gezin en financiën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 17 feb 2008 13:18

Dat vind ik echt een goed idee, aan het begin van de maand (of als ik net mijn salaris heb gehad) een bedrag pinnen dat voor de boodschappen bestemd is.

Dat is misschien wel slim inderdaad.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik met € 100,- per maand niet uit kom. Zelfs niet met € 200,-. En ik ben alleen... :oops:

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 18 feb 2008 14:37

Mmm, ik geloof wel dat wij dan veel geld uitgeven aan boodschappen.
Ik pin ook iedere maand 350 euro, gewoonweg omdat ik het gevoel heb dat als je bij elke boodschap pint, je geen zicht meer hebt op de uitgaven.
Voor die 350 euro kopen we dus boodschappen, af en toe naar de snackbar :oops: en eens een keer een bloemetje ofzo of kadootjes.

Verder hou ik een Excelsheet bij waar alle inkomsten en uitgaven op staan. 1 keer in de 3 of 4 dagen werk ik dat bij, zodat ik precies weet waar het geld naar toe gaat. Dit doe ik eigenlijk al zo'n jaar of 5. Ik vind het leuk om te doen en handig om te weten waar je nou al het geld aan uitgeeft. Als er 2 cent verschil in zit (ja echt erg, ik weet het :oops: ) dan ga ik alles opnieuw invoeren, net zo lang tot het klopt. En het klopt altijd! Eerder stop ik niet :D

Verder proberen we ook een groot bedrag te sparen per maand (500 euro is ons streven, maar lukt niet altijd).

Wij hebben ook 4 rekeningen, 2 betaal en 2 internetspaarrekeningen. Op zich vind ik dat niet lastig. We zijn aan het overwegen om nog een andere spaarrekening te openen bij een bank waar je tenminste wat rente krijgt, ASN ofzo... Op die internetspaarrekeningen vang je niet zo heel veel rente jammergenoeg.
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 18 feb 2008 15:03

wij hebben sinds windows xp geen excel meer, of althans ik kan het niet vinden. Heel erg balen!

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 18 feb 2008 15:10

dan moet je ook wel Excel installeren vanaf een Office CD!
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Jaël
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jaël » 18 feb 2008 15:29

Ik heb net een (grove) berekening gemaakt, dat ik van minder dan 400e, goed kan leven. Daarzit dan kamerhuur, ziekefonds, kado's, collegegeld e.d. bij in. Kleding niet, maar dat hoef ik niet vaak te kopen.

Dus nu maar lekker sparen nog even van mijn stufi :D

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 feb 2008 15:50

pol schreef:wij hebben sinds windows xp geen excel meer, of althans ik kan het niet vinden. Heel erg balen!

Met Open Office schijnt het ook te kunnen.

Jael: hoe krijg je dat voor elkaar? Kamerhuur is toch minstens 150 euro, collegegeld 120 euro (althans dat was het 2 jaar geleden) en zorgverzekering 90 ofzo. Dan zit je al op 360 euro. Kan jij dan van 40 euro eten en cadeautjes kopen?

Jaël
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jaël » 18 feb 2008 16:11

Lalage schreef:
pol schreef:wij hebben sinds windows xp geen excel meer, of althans ik kan het niet vinden. Heel erg balen!

Jael: hoe krijg je dat voor elkaar? Kamerhuur is toch minstens 150 euro, collegegeld 120 euro (althans dat was het 2 jaar geleden) en zorgverzekering 90 ofzo. Dan zit je al op 360 euro. Kan jij dan van 40 euro eten en cadeautjes kopen?

kamer is bijna 150 euro ja, collegegeld 117 euro. bij de zorgverzekering heb ik er al afgehaald wat ik terug krijg. een warme maaltijd is minder dan 2 euro, de weekenden eet ik thuis, dus komt neer op 4 maaltijden per week. dat is nog geen 8 euro. Ik koop het goedkooptste brood, daarnaast wat beleg. Ik drink vrijwel alleen maar thee (doe rustig vier keer met een zakje voor 1 persoon) en aanmaaklimonade, dat zijn ook de kosten niet.

kadootjes zorg ik altijd dat ik iets leuks heb voor niet te veel geld.

't is geen luxe leven, maar vind het prima zo.

kamille1984
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kamille1984 » 18 feb 2008 16:11

Bij postbank krijg je via internetsparen een aardig % aan rente meer dan de rabobank!
Ook kun je flink bezuinigen op je telefoon/internetrekening als je combinatie hiervan neemt. DIt heb ik pas over laten zetten en het scheelt toch aardig wat per maand.

Voorheen was het 70,= per 2 maanden voor bellen + 22,= per maand voor internet en nu is dat per maand 40,= en dat is dan onbeperkt bellen naar vaste nummers!
en net vandaag zelf draadloos internet aangelegd, ik probeer altijd dat soort dingen uit terwijl het eigenlijk meer een mannentaak is maar dat betreft heb ik er soms meer verstand van dna mijn man :wink: (klinkt misschien wat hoogmoedig, zo niet bedoeld!)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 feb 2008 16:26

Jaël schreef:
Lalage schreef:

kamer is bijna 150 euro ja, collegegeld 117 euro. bij de zorgverzekering heb ik er al afgehaald wat ik terug krijg. een warme maaltijd is minder dan 2 euro, de weekenden eet ik thuis, dus komt neer op 4 maaltijden per week. dat is nog geen 8 euro. Ik koop het goedkooptste brood, daarnaast wat beleg. Ik drink vrijwel alleen maar thee (doe rustig vier keer met een zakje voor 1 persoon) en aanmaaklimonade, dat zijn ook de kosten niet.

Respect ;) Als je inderdaad maar de helft van de week zelf je eten betaalt, dan scheelt het een hoop. Maar goed dan zit je nog tussen je ouders en op jezelf in, want als je je ouders huis nog 'thuis' noemt... dan heb je nog niet helemaal een eigen huishouden... dus dan snap ik wel dat je 't redt met zo weinig. Ik leefde van 800 euro als student, dat ging heel goed, ik vond dat eerlijk gezegd wel zuinig.

Koop je wel studieboeken? Die vond ik ook best wel duur... hangt wel erg van je studie af, wiskunde is goedkoper dan biologie bijvoorbeeld.

Jaël
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jaël » 18 feb 2008 16:50

Lalage schreef:
Jaël schreef:
Lalage schreef:

Respect ;) Als je inderdaad maar de helft van de week zelf je eten betaalt, dan scheelt het een hoop. Maar goed dan zit je nog tussen je ouders en op jezelf in, want als je je ouders huis nog 'thuis' noemt... dan heb je nog niet helemaal een eigen huishouden... dus dan snap ik wel dat je 't redt met zo weinig. Ik leefde van 800 euro als student, dat ging heel goed, ik vond dat eerlijk gezegd wel zuinig.

Koop je wel studieboeken? Die vond ik ook best wel duur... hangt wel erg van je studie af, wiskunde is goedkoper dan biologie bijvoorbeeld.

ik noem zowel het studentenhuis als bij mijn ouders thuis. lekker verwarrend. maar ben eens in de 14 dagen een weekend bij mijn ouders, andere weekend bij mijn vriend dus ja.
Maar scheelt inderdaad wel veel aan eetkosten.

studieboeken moesten wij aan het begin van de studie aanschaffen. heb veel 2e hands aangeschaft scheelt best veel.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 18 feb 2008 18:36

Jaël schreef:Ik heb net een (grove) berekening gemaakt, dat ik van minder dan 400e, goed kan leven. Daarzit dan kamerhuur, ziekefonds, kado's, collegegeld e.d. bij in. Kleding niet, maar dat hoef ik niet vaak te kopen.

Men..
ik zit op 190 kamerhuur, per maand 135 sparen voor collegegeld, en ik kom nog niet uit verder hoor. Maar 'k vind het ook niet heel zinvol om te gaan sparen van mn stufi, heb toch geen trouw- of andere settelplannen voorlopig.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 18 feb 2008 19:22

windekind schreef:
Jaël schreef:Ik heb net een (grove) berekening gemaakt, dat ik van minder dan 400e, goed kan leven. Daarzit dan kamerhuur, ziekefonds, kado's, collegegeld e.d. bij in. Kleding niet, maar dat hoef ik niet vaak te kopen.

Men..
ik zit op 190 kamerhuur, per maand 135 sparen voor collegegeld, en ik kom nog niet uit verder hoor. Maar 'k vind het ook niet heel zinvol om te gaan sparen van mn stufi, heb toch geen trouw- of andere settelplannen voorlopig.

Gunst hoe krijg je het voor elkaar, sparen van je stuffie? Wat voor beurs heb je Jael?? En hoe goedkoop is jou kamer :roll:
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 feb 2008 19:25

Funlover schreef:
windekind schreef:

Men..

Gunst hoe krijg je het voor elkaar, sparen van je stuffie? Wat voor beurs heb je Jael?? En hoe goedkoop is jou kamer :roll:

juf. eerst even goed lezen. (een paar postings terug) :wink:

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 18 feb 2008 19:44

Evelien schreef:juf. eerst even goed lezen. (een paar postings terug) :wink:

Ah, ik heb idd niet verder gekeken dan de laatste pagina lang is...
Kzal straks eens terug lezen.
Fijn dat je het ff aangeeft :D
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

rafaell

Berichtdoor rafaell » 18 feb 2008 20:07

Jaël gaat zeker nooit gezellig zuipen en rookt niet?

Terug naar “Archief”