Joris:
ja ik bedoel het God zijn, stom foutje
.
Zo stom is het niet, in de bijbel wordt er vooral gewaarschuwd tegen het ontkken van Jezus' menselijkheid.

Joris:
Er is wel een aantal mensen wat als kind geddoopt is en niet de gelovigendoop heeft ondergaan. Deze mensen horen er helemaal bij, al hoorde ik laatst dat zo iemand niet oudste kan worden omdat de bijbel toch duidelijk zegt: laat u dopen. En niet; laat u gedoopt worden.
Ik ken het principe. In de praktijk ervaar ik ook dat evangelische christenen minder moeite hebben met pluriformiteit. Ze zijn vaak net zo overtuigd van hun gelijk (eigenwijs?) als reformatorische christenen, maar ze zullen minder snel zeggen dat je geen ware gelovige bent.
Morse:
Als ik spreek over het pluriforme binnen de Remonstrantse Broederschap dan spreken we over volledige pluriformiteit. Wat weinigen weten is dat er naast de 95% vrijzinnige Remonstranten ook orthodox Remonstranten zijn die bijvoorbeeld wel geloven in de opstanding en de triniteit. (...) Ik zal de liturgie dan eerder symbolisch opvatten, mijn buurman letterlijk.
Hoe is dat dan praktisch geregeld? Zit die 5% verspreid over de diverse gemeenten of zitten ze op de één of andere manier nog weer in een soort subverband? Ik vraag dat omdat de beleving van je geloof (b.v. in de liturgie) dermate kan verschillen dat je wellicht niets hebt aan een dienst.
Je kunt dan wel de liturgie zo interpreteren als jij aangeeft, maar houdt je dat echt vol op de lange termijn?
KAW:
Ik beweer niet dat de PKN geen actieve gemeenten kent, maar ik kan zo 10 gemeenten in mijn buurt opnoemen waar de kerk gewoon als het ware dood bloed. Alleen nog met kerst kan de kerk 1 keertje vol worden gekregen.
Allereerst ging het niet om de pluriformiteit in de PKN als zodanig. Ten tweede zeggen dit soort zaken me niet zoveel. Zo kun je alles wel aandragen als oorzaak van... Ik hoor geregeld als argument om geen gezangen te zingen dat 'ze dat in de gereformeerde kerk ook doen en moet je nou eens zien hoe die kerk leegloopt'. Of er daadwerkelijk een verband is tussen het zingen van gezangen en het leeglopen van de kerk is echter allerminst bewezen. Hetzelfde vraag ik me af t.a.v. pluriformiteit. Is het de pluriformiteit waardoor deze kerken leeglopen? Of is dat wellicht gelegen in het feit dat de algemeen geaccepteerde leer geen kracht heeft?
Overigens ben ik het wel in die zin met je eens dat pluriformiteit / liberalisering een berdreiging is voor de bestaande zuilen. De vraag is echter of het in stand houden van dat soort zuilen (en de manier waarop dat gebeurde) nou zo gezond zijn. Ik zie in ieder geval twee zaken die mij in dat soepje niet erg positief lijken. Allereerst is het instandhouden van de zuil (uniformiteit) vaak een kwestie van domhouden en mensen niet de ruimte geven zelf na te denken. De vraag "Wat vind je daar nou zelf van" is op zich al een bedreiging van de uniformiteit. Ten tweede gaat het instandhouden van zuilen vaak gepaard met het langs elkaar heen leven of zelf met neerkijken op. Je ziet dan dat er een sfeer ontstaat waarin het blijkbaar heel gewoon is dat de reformatorische gezindte om de meest kleine verschillen tot op het bot verdeeld is.
Van dat beide zaken kun je je afvragen of ze bijbels te verantwoorden zijn (ik denk van niet). Ten aanzien van het eerste punt kun je natuurlijk verschillen van mening over de vraag of domhouden niet beter is als dat betekent dat mensen toch bij de kerk blijven. Het doel heiligt de middelen, zeg maar. Ik ben echter bang dat dat een gepasseerd station is. In de huidige cultuur houdt je mensen niet meer dom. Mensen vormen zich nou eenmaal een eigen mening. Vandaar dat ik het interessant vind om te zoeken naar mogelijkheden om in al die verscheidenheid toch eenheid te ervaren.
Klaas