Lang leve de pluriforme kerk! Of niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Lang leve de pluriforme kerk! Of niet?

Berichtdoor Klaas » 17 dec 2003 23:50

Eén van de zaken die vaak tegen de PKN worden ingebracht is het feit dat deze kerk nu niet alleen in de praktijk, maar ook op papier pluriform is. Voor diegenen die de klok wel hebben horen luiden maar niet weten waar de welbekende klepel hangt: pluriform wil zeggen 'veelvormig'. 1) Ik ben daardoor wat gaan nadenken over die pluriformiteit. Ik vraag me een aantal dingen af:

- is pluriformiteit echt erg, of zou het ook een zegen kunnen zijn?
- is een werkelijk uniforme kerk wel reeël? Gaat het niet altijd om uniformiteit in bepaalde (hoofd)zaken en verschillen op andere terreinen?
- is pluriformiteit voldoende reden voor een afscheiding?
- wat zeg je eigenlijk als je je afscheidt op basis van pluriformiteit?

Zomaar wat vragen...

Voor alle duidelijkheid: ik gebruik de pluriformiteit in de PKN zuiver als voorbeeld; het gaat me niet om een evaluatie van die specifieke pluriformiteit, maar om pluriformiteit binnen de kerk in het algemeen.

Klaas

1) Ik vraag me af of pluriformiteit wel het juiste woord is om de bedoelde verschillen aan te geven. Een veelheid aan vormen mag op zich denk ik nooit principeel probleem zijn. Waar het m.i. in de vele discussies om gaat is niet zozeer een verschil in vormen als wel een verschil in inhoud. Wellicht dat het woord pluraliteit (meervoudigheid) dan ook meer op z'n plaats is. Omdat overal echter gesproken wordt over pluriformiteit zal ik verder ook dat woord gebruiken.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 18 dec 2003 16:54

Maarten 'tHart beweert dat pluriformiteit en oecumene duidt op een stervende kerk en een noodsprong van de leiding.

Ik ben het voor 1 keer met hem eens.

joris

Berichtdoor joris » 18 dec 2003 17:40

lijkt mij alleen maar goed, pluriformiteit.

In mijn gemeente komen veel mensen binnen, maar de leiding wil wel graag weten wt je gelooft, daarom volg je ee introcursus waarin jij de visie van de gemeente leert kennen en zij die van jou.
Het menszijn van JEzus en zijn opstanding zijn de kernkriteria, geloof je daar niet in dan kan je gene lid worden van de gemeente.

Verder wordt ongelooflijk rekening gehouden met alle verschillen in mensen, karakters en overtuigingn. We gaan er vanuit zelfs en gebruiken die verschillen als kracht. En dat levert een sprankelende gemeente op! Altijd bijbelgetrouw en zeer kritisch op alles wat er gzegd wordt, maar tegelijk kunnen we allemaal door dezelfde deur.

Het gaat ons immers niet om onszelf of onze wijsheid, het gaat om God. En we houden ons aan wat in efeze 3: 18 staat: we bidden dat Paulus dat allen die Hem toebehoren in staat zullne zijn te bevatten hoe breed, hoe lang en hoe hoeeg en hoe diep de liefde van Christus is, en te betrijpen dat die liefde elke kennis te boven gaat. Dat we vervuld mogen worden met de volheid van GOd! Geweldig gave tegenstelling in een bijbelvers!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 dec 2003 17:48

twee gedachten komen bij mij op:
Het evangelie is bedoeld voor alle mensen, hoe verschillend we ook van elkaar kunnen zijn.

In de bijbel staat een oproep tot eenheid.

Dus ik denk dat pluriformiteit een goede eigenschap is. Daar blijkt immers uit dat mensen zichzelf durven te zijn en zich thuisvoelen in de kerk, ook al zijn ze verschillend.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 dec 2003 21:17

KAW schreef:Maarten 'tHart beweert dat pluriformiteit en oecumene duidt op een stervende kerk en een noodsprong van de leiding. Ik ben het voor 1 keer met hem eens.

Met het oog op de discussie is het misschien wel aardig om ook aan te geven waarom je het met hem eens bent...

Joris schreef:Het menszijn van JEzus en zijn opstanding zijn de kernkriteria, geloof je daar niet in dan kan je gene lid worden van de gemeente. (...)Altijd bijbelgetrouw en zeer kritisch op alles wat er gzegd wordt, maar tegelijk kunnen we allemaal door dezelfde deur.

Het menszijn van Jezus (bedoel je niet het God-zijn?), Zijn opstanding en de autoriteit van de bijbel zijn dus in jullie gemeente de grenzen van de pluriformiteit. Als je daar niet in mee kunt dan houdt het op. Lijkt me een redelijk duidelijke zaak.

Hoe zit het echter met andere leerstellige zaken? Kunnen mensen die voorstander zijn van b.v. de kinderdoop, de uitverkiezing en de vervangingstheologie ook een plaats in jullie gemeente innemen?

Joris schreef:En we houden ons aan wat in efeze 3: 18 staat: we bidden dat Paulus dat allen die Hem toebehoren in staat zullne zijn te bevatten hoe breed, hoe lang en hoe hoeeg en hoe diep de liefde van Christus is,

Idd een prachtige tekst om het belang van pluriformiteit mee te ondersteunen.

Lalage schreef:Dus ik denk dat pluriformiteit een goede eigenschap is. Daar blijkt immers uit dat mensen zichzelf durven te zijn en zich thuisvoelen in de kerk, ook al zijn ze verschillend.

De pluriformiteit waar ik het over wilde hebben gaat iets verder dan het verschillend zijn van mensen. Ik doelde niet zozeer op verschillen als verschil in muzieksmaak of verschil in karakter, maar op leerstellige verschillen. Kan (mag) een kerk zo pluriform zijn dat b.v. kinderdopers en volwassendopers allebei een plaatsje hebben in die kerk? Kunnen Arminianen en Calvinisten gebroederlijk God loven in de kerk? Ii een dergelijke pluriformiteit mogelijk, wenselijk, toegestaan of wellicht een opdracht?

Klaas

joris

Berichtdoor joris » 18 dec 2003 21:28

klaas;
Joris schreef:
Het menszijn van JEzus en zijn opstanding zijn de kernkriteria, geloof je daar niet in dan kan je gene lid worden van de gemeente. (...)Altijd bijbelgetrouw en zeer kritisch op alles wat er gzegd wordt, maar tegelijk kunnen we allemaal door dezelfde deur.

Het menszijn van Jezus (bedoel je niet het God-zijn?), Zijn opstanding en de autoriteit van de bijbel zijn dus in jullie gemeente de grenzen van de pluriformiteit. Als je daar niet in mee kunt dan houdt het op. Lijkt me een redelijk duidelijke zaak.

Hoe zit het echter met andere leerstellige zaken? Kunnen mensen die voorstander zijn van b.v. de kinderdoop, de uitverkiezing en de vervangingstheologie ook een plaats in jullie gemeente innemen?
ja ik bedoel het God zijn, stom foutje. uitverkiezing en vervangingstheologie aanhandgers zijn er niet in onze gemeente. Ofwel: dat speelt nietecht een rol. Maar eigenlijk is er niemand voor de kinderdoop in de gemeente. Er is wel een aantal mensen wat als kind geddoopt is en niet de gelovigendoop heeft ondergaan. Deze mensen horen er helemaal bij, al hoorde ik laatst dat zo iemand niet oudste kan worden omdat de bijbel toch duidelijk zegt: laat u dopen. En niet; laat u gedoopt worden.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 18 dec 2003 22:49

Als ik spreek over het pluriforme binnen de Remonstrantse Broederschap dan spreken we over volledige pluriformiteit. Wat weinigen weten is dat er naast de 95% vrijzinnige Remonstranten ook orthodox Remonstranten zijn die bijvoorbeeld wel geloven in de opstanding en de triniteit.

Voor mij betekent een pluriform kerkgenootschap dat alle strekkingen aanvaard worden, maar ze worden eerst en vooral individueel beleefd. Zo kun je in de broederschap in een gemeente iemand aantreffen die zoals mij de Godheid van Jezus loochent naast iemand die nu net die Godheid het kernpunt van zijn geloof vindt. Ik zal de liturgie dan eerder symbolisch opvatten, mijn buurman letterlijk.

Het criterium moet voor mij zijn dat elk lidmaat zich geraakt voelt door de persoon van Jezus Christus en ziet als een kernpunt in zijn leven. Meer vraag ik niet.
Afbeelding

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 19 dec 2003 08:04

Wegens gebrek aan actieve leden hebben de chr. ger. kerk en de ger. kerk in Ned. besloten om samen te gaan. (Altans: waar ik woon.)

Wegens gebrek actieve gemeenteleden hebben de ger. kerk en de herv. kerk ook besloten om samen diensten te beleggen. (Altans: waar ik woon.)

En ik geloof ook dat de PKN ontstaan is uit het gebrek van active leden in vele gemeenten binnen de 3 kerkverbanden.

En met actief bedoel ik mensen die zondag naar de kerk gaan.

Ik beweer niet dat de PKN geen actieve gemeenten kent, maar ik kan zo 10 gemeenten in mijn buurt opnoemen waar de kerk gewoon als het ware dood bloed. Alleen nog met kerst kan de kerk 1 keertje vol worden gekregen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 dec 2003 09:59

Joris:
ja ik bedoel het God zijn, stom foutje
.

Zo stom is het niet, in de bijbel wordt er vooral gewaarschuwd tegen het ontkken van Jezus' menselijkheid. ;-)

Joris:
Er is wel een aantal mensen wat als kind geddoopt is en niet de gelovigendoop heeft ondergaan. Deze mensen horen er helemaal bij, al hoorde ik laatst dat zo iemand niet oudste kan worden omdat de bijbel toch duidelijk zegt: laat u dopen. En niet; laat u gedoopt worden.

Ik ken het principe. In de praktijk ervaar ik ook dat evangelische christenen minder moeite hebben met pluriformiteit. Ze zijn vaak net zo overtuigd van hun gelijk (eigenwijs?) als reformatorische christenen, maar ze zullen minder snel zeggen dat je geen ware gelovige bent.

Morse:
Als ik spreek over het pluriforme binnen de Remonstrantse Broederschap dan spreken we over volledige pluriformiteit. Wat weinigen weten is dat er naast de 95% vrijzinnige Remonstranten ook orthodox Remonstranten zijn die bijvoorbeeld wel geloven in de opstanding en de triniteit. (...) Ik zal de liturgie dan eerder symbolisch opvatten, mijn buurman letterlijk.

Hoe is dat dan praktisch geregeld? Zit die 5% verspreid over de diverse gemeenten of zitten ze op de één of andere manier nog weer in een soort subverband? Ik vraag dat omdat de beleving van je geloof (b.v. in de liturgie) dermate kan verschillen dat je wellicht niets hebt aan een dienst.
Je kunt dan wel de liturgie zo interpreteren als jij aangeeft, maar houdt je dat echt vol op de lange termijn?

KAW:
Ik beweer niet dat de PKN geen actieve gemeenten kent, maar ik kan zo 10 gemeenten in mijn buurt opnoemen waar de kerk gewoon als het ware dood bloed. Alleen nog met kerst kan de kerk 1 keertje vol worden gekregen.

Allereerst ging het niet om de pluriformiteit in de PKN als zodanig. Ten tweede zeggen dit soort zaken me niet zoveel. Zo kun je alles wel aandragen als oorzaak van... Ik hoor geregeld als argument om geen gezangen te zingen dat 'ze dat in de gereformeerde kerk ook doen en moet je nou eens zien hoe die kerk leegloopt'. Of er daadwerkelijk een verband is tussen het zingen van gezangen en het leeglopen van de kerk is echter allerminst bewezen. Hetzelfde vraag ik me af t.a.v. pluriformiteit. Is het de pluriformiteit waardoor deze kerken leeglopen? Of is dat wellicht gelegen in het feit dat de algemeen geaccepteerde leer geen kracht heeft?

Overigens ben ik het wel in die zin met je eens dat pluriformiteit / liberalisering een berdreiging is voor de bestaande zuilen. De vraag is echter of het in stand houden van dat soort zuilen (en de manier waarop dat gebeurde) nou zo gezond zijn. Ik zie in ieder geval twee zaken die mij in dat soepje niet erg positief lijken. Allereerst is het instandhouden van de zuil (uniformiteit) vaak een kwestie van domhouden en mensen niet de ruimte geven zelf na te denken. De vraag "Wat vind je daar nou zelf van" is op zich al een bedreiging van de uniformiteit. Ten tweede gaat het instandhouden van zuilen vaak gepaard met het langs elkaar heen leven of zelf met neerkijken op. Je ziet dan dat er een sfeer ontstaat waarin het blijkbaar heel gewoon is dat de reformatorische gezindte om de meest kleine verschillen tot op het bot verdeeld is.

Van dat beide zaken kun je je afvragen of ze bijbels te verantwoorden zijn (ik denk van niet). Ten aanzien van het eerste punt kun je natuurlijk verschillen van mening over de vraag of domhouden niet beter is als dat betekent dat mensen toch bij de kerk blijven. Het doel heiligt de middelen, zeg maar. Ik ben echter bang dat dat een gepasseerd station is. In de huidige cultuur houdt je mensen niet meer dom. Mensen vormen zich nou eenmaal een eigen mening. Vandaar dat ik het interessant vind om te zoeken naar mogelijkheden om in al die verscheidenheid toch eenheid te ervaren.

Klaas

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 19 dec 2003 10:21

Als je naar de gemeenten van Paulus kijkt, dan proef je gewoon grote verschillen in traditie en cultuur. Dat moet je kunnen onderscheiden van een leer. Daarnaast zijn er dingen waar de bijbel zich niet 100% over uitspreekt zoals kinder- of volwassendoop en de manier van viering van het avondmaal. Ook over bepaalde aspecten van de uitverkiezing en de toeëigening van het heil doet de bijbel geen uitspraak. Ik wil geen gemeente van Christus hierin veroordelen. Ook in deze vorm is pluriformiteit en oecumene naar mijn mening niet verkeerd. Door God zelfs geëis, want God eist eenheid in Christus.

Maar er zijn een aantal dingen die naar mijn mening niet mogen voorkomen in een gezond kerkverband:
1. Schriftkritiek
2. Toestaan van zonden. (Geen tucht, geen waarschuwende prediking, gedogen van zonden zoals samenwonen, lijdelijkheid, ongeloof, materialisme en wereldgelijkvormigheid.)
3. Verregaande onstabiele prediking. (Geen ellendevoorspiegeling, Christus' genade wordt niet aangeboden, geen dankbaarheid tot God.)
4. Minachting voor de sacramenten. (Aan de linker, maar ook aan de rechter kant! Denk maar aan verwaarlozing, gewoontevorming, vervlakking (van beloften of inhoud), verdraaing of exclusivisme.)
5. De gemeente leeft niet in en uit genade, kent geen liefde en dankbaarheid tot God en tot de naaste. (Ik bedoel het gemiddelde. Indien dit niet het geval is, dan is de gemeente dood.)

De evangelischen pakken naar mijn mening dit beter aan. De gereformeerden blijven vaak hangen in haarkloverij over dogmatiek, tradities en cultuurverschillen. Bovendien lijken evangelischen beter met de tijdgeest en de huidige samenleving om te kunnen gaan. Ik geloof niet dat dit in het feit van grotere wereldgelijkvormigheid ligt, maar aan een open en onstarre geest, ongebonden aan tradities en culturen, altijd kijkende naar de bijbelse geest in het geheel.

joris

Berichtdoor joris » 19 dec 2003 10:30

Klaas zei:J
oris: Quote:
Er is wel een aantal mensen wat als kind geddoopt is en niet de gelovigendoop heeft ondergaan. Deze mensen horen er helemaal bij, al hoorde ik laatst dat zo iemand niet oudste kan worden omdat de bijbel toch duidelijk zegt: laat u dopen. En niet; laat u gedoopt worden.

Ik ken het principe. In de praktijk ervaar ik ook dat evangelische christenen minder moeite hebben met pluriformiteit. Ze zijn vaak net zo overtuigd van hun gelijk (eigenwijs?) als reformatorische christenen, maar ze zullen minder snel zeggen dat je geen ware gelovige bent.
vind ik ook neit zo ernstig. Je moet wel overtuigd zijn van je eigen geloof toch? ander sheeft het helemaal geen zin.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 19 dec 2003 18:09

1. Schriftkritiek
Schriftkritiek is heel gezond, zolang de houding maar eerlijk is. Of kan de schrift/opvatting over de schrift geen kritiek verdragen? Wat zegt dat?

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 20 dec 2003 11:56

surfer schreef:
1. Schriftkritiek
Schriftkritiek is heel gezond, zolang de houding maar eerlijk is. Of kan de schrift/opvatting over de schrift geen kritiek verdragen? Wat zegt dat?

Dat zegt dat die opvatting over de schrift niet sterk staat, omdat ze bang is voor een kritische, beargumenteerde blik.
The proof of the pudding is in the eating.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 22 dec 2003 10:46

ik vindt dat je het lef moet hebben om tot het bot te gaan. Alles wat waar is zal overeind blijven, de rest verdwijnt. Waarom daarover treuren, behalve dat het erg wennen is dat (schijn) zekerheden en vertrouwdheden je ontvallen? Ook dat proces hoort bij het zoeken naar de waarheid.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 22 dec 2003 11:14

Surfer:
Alles wat waar is zal overeind blijven, de rest verdwijnt.

Probleem is natuurlijk dat we dan zijn overgeleverd aan de 'elementen' om te bepalen wat waar is. Wat is je referentiekader als je niet meer kunt terugvallen op de bijbel? Gezond verstand of de waan van de dag?

Klaas

Terug naar “Archief”