Je moet hem niet aanemen,
God moet jou aannemen,
de mens werkt van nature altijd tegen en niet mee,
God geeft je de gewilligheid anders kan je hem niet aanemen,
dus alleen door genade.
Moderator: Moderafo's
ahuibers schreef:Je moet hem niet aanemen,
God moet jou aannemen,
de mens werkt van nature altijd tegen en niet mee,
God geeft je de gewilligheid anders kan je hem niet aanemen,
dus alleen door genade.
ahuibers schreef:Je moet hem niet aanemen,
God moet jou aannemen,
de mens werkt van nature altijd tegen en niet mee,
God geeft je de gewilligheid anders kan je hem niet aanemen,
dus alleen door genade.
joris schreef:
De satan maakt je wijs dat het niet goed genoeg is: je leeft in het paradijs maar ben je daar tevreden mee? Het kan meer en beter!!!
!
ahuibers schreef:Je moet hem niet aanemen,
God moet jou aannemen,
de mens werkt van nature altijd tegen en niet mee,
God geeft je de gewilligheid anders kan je hem niet aanemen,
dus alleen door genade.
Ik zal proberen hier morgen (= vandaag inmiddelsbloempie19 schreef:Maar hoe zit het dan met degene die op de oordeelsdag aan Gods linkerhand staan? Als God tegen hen zegt: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwigen vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is. Er zullen dan mensen bij zijn, die tegen God zeggen, dat ze goede dingen hebben gedaan en dat ze tot Zijn eer hebben geleefd. Deze mensen denken dat ze naar de hemel zullen gaan, maar ze worden verstoten. Hoe weet je dan dat het waarheid is, dat je geborgen bent in het bloed van Christus?
caprice schreef:Dit is gedeeltelijk waar, want God neemt de mens aan en de mens neemt door Christus God aan. (Kijk maar in het boekje van Hellenbroek; hoofdstuk over het genadeverbond).
Aragorn schreef:Even een weinig opbouwende reactie: het blijft altijd iets dat je met redeneren niet sluitend kan krijgen. De bijbel zegt hier ook verschillende dingen, die wij met onze manier van redeneren niet naadloos op elkaar aan kunnen laten sluiten en daarom naast elkaar moeten laten staan. Pogingen om het wel te laten kloppen zijn in de praktijk ook altijd op afwijking 'ter linker dan wel ter rechter zijde' (klinkt stoer he?) uitgelopen.
Kaw schreef:Bijbel over de aanbieding van Jezus:
Openbaringen 22 : 17 En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome: en die wil, neme het water des levens om niet.
Bijbel over de vrijmoedigheid tot aanneming:
Hebr. 4 : 16 Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden terbekwamer tijd.
Bijbel over de gevolgname van de aanneming:
Col. 2 : 6 Gelijk gij dan Christus Jezus, den Heere, hebt aangenomen, wandelt alzo in Hem: 7 Geworteld en opgebouwd in Hem, en bevestigd in het geloof, gelijkerwijs gij geleerd zijt, overvloedig zijnde in hetzelve, met dankzegging. 8 Ziet toe, dat niemand u als een roof vervoere door de filosofie, en ijdele verleiding, naar de overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld, en nietnaar Christus: 9 Want in Hem woont al de volheid der Godheid lichamelijk: 10 En gij zijt in Hem volmaakt, Die het Hoofd is van alle overheid en macht.
Bijbel over de lijdelijkheid tegen de aanneming:
Rom 6 : 1 Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade te meerder worde? 2 Dat zij verre. Wij, die der zonde gestorven zijn, hoe zullen wij nog in dezelve leven? 3 Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn? 4 Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ookwij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.
Nog een stukje van een ger. gem. dominee:
Vraag: Als een mens van nature God niet zoekt en alleen als Hij hem trekt de genade kan aannemen, wat houdt de verantwoordelijkheid van de mens dan nog in om die genade aan te nemen? Wat houdt de belofte "zoekt en gij zult vinden" dan in als een mens niet wil zoeken? En ten slotte: wat houdt dit zoeken in? Bij voorbaat dank voor uw antwoord en Gods zegen toegebeden bij uw werk.
Antwoord: Je zou inderdaad tot de conclusie kunnen komen: De bekering en het geloof, het is alles en alleen het werk van God, dus moet ik het maar afwachten of God bekering en geloof in mij werken wil. De profeten, de Heere Jezus, de apostelen en al die dominees die mensen opwekken en hen bevelen om zich te bekeren en te geloven, zijn niet zuiver in de leer van onmacht en de onwil van de gevallen mens. Het liefst zouden wij willen dat de dominees ons een beetje in bescherming namen, wat meer rekening zouden houden met onze onwil en onmacht en niet zouden eisen wat wij niet kunnen en niet willen. De mens verdient naar ons inzicht eigenlijk medelijden, want hij zou zich wel willen bekeren en wel willen geloven, maar hij kan het vanwege zijn gevallen staat niet meer. De prediker moet deze onmacht en onwil beklemtonen mag daarom eigenlijk alleen maar wensen dat het je nog eens gebeuren mocht. Dat vinden wij dikwijls de meest rechtzinnige dominees.
Nadat ik de zaken zo getekend heb, hoop ik dat je jezelf afvraagt: Zouden de zaken tussen God en mij zo werkelijk liggen? Sta ik dus helemaal onschuldig voor God? Kan ik er echt niets aan doen dat ik onbekeerd ben? Je geweten zal zeggen, dat het zo niet is. Het begrip 'onwil' wijst reeds op schuld. Nee, dat wil niet zeggen dat je nog een vrije wil tot het goede hebt en dat je dus als je echt wilt, je jezelf wel kunt bekeren en geloven? Dan zou het inderdaad van de vrije wil van de mens afhangen bekeerd te worden of niet bekeerd te worden, wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden.
De Schrift leert, dat je zondigt met je wil, omdat je dat verkiest en ongelovig bent met je wil omdat je dat ook verkiest. Dat maakt je dus verantwoordelijk voor je onbekeerlijkheid en ongelovigheid, want je kiest daar vrij- en moedwillig voor. Nog erger wordt deze zonde in het licht van Gods bevel om je te bekeren en te geloven en Zijn uitnodiging om met al je onmacht en onwil tot Hem te komen. God zegt in de Bijbel, dat Hij voor je kan doen wat je zelf niet kunt. Hij kan je stenen hart wegnemen en je een vlesen hart geven.
Verder moet je art. 16 van hoofdstuk 3 en 4 van de Dordtse Leerregels eens lezen. God werkt niet in ons als stokken en blokken. God behandelt ons, ook in de bekering, als mensen met verstand en wil. Hij appelleert daar ook aan in Zijn Woord. Tot slot: Jezus bedriegt niet, als Hij zegt: "Zoekt en gij zult vinden". In het eindoordeel zal niet één zondaar opstaan en zeggen: "God, ik heb gedaan wat u zegt. Ik heb u gezocht en heb U niet gevonden. Ik ben tot Christus gegaan met mijn zonden, onwil en omacht en Hij heeft mij niet ontvangen".
Dit gegeven moet je op de knieën brengen voor God. Zo begint ook het zoeken naar God en Zijn genade.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 22 gasten