Jezus, ik neem uw aan.... graag je reactie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 18 dec 2003 15:29

Je moet hem niet aanemen,

God moet jou aannemen,
de mens werkt van nature altijd tegen en niet mee,
God geeft je de gewilligheid anders kan je hem niet aanemen,
dus alleen door genade.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 18 dec 2003 16:46

Bijbel over de aanbieding van Jezus:

Openbaringen 22 : 17 En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome: en die wil, neme het water des levens om niet.

Bijbel over de vrijmoedigheid tot aanneming:

Hebr. 4 : 16 Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden terbekwamer tijd.

Bijbel over de gevolgname van de aanneming:

Col. 2 : 6 Gelijk gij dan Christus Jezus, den Heere, hebt aangenomen, wandelt alzo in Hem: 7 Geworteld en opgebouwd in Hem, en bevestigd in het geloof, gelijkerwijs gij geleerd zijt, overvloedig zijnde in hetzelve, met dankzegging. 8 Ziet toe, dat niemand u als een roof vervoere door de filosofie, en ijdele verleiding, naar de overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld, en nietnaar Christus: 9 Want in Hem woont al de volheid der Godheid lichamelijk: 10 En gij zijt in Hem volmaakt, Die het Hoofd is van alle overheid en macht.

Bijbel over de lijdelijkheid tegen de aanneming:

Rom 6 : 1 Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade te meerder worde? 2 Dat zij verre. Wij, die der zonde gestorven zijn, hoe zullen wij nog in dezelve leven? 3 Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn? 4 Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ookwij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.

Nog een stukje van een ger. gem. dominee:

Vraag: Als een mens van nature God niet zoekt en alleen als Hij hem trekt de genade kan aannemen, wat houdt de verantwoordelijkheid van de mens dan nog in om die genade aan te nemen? Wat houdt de belofte "zoekt en gij zult vinden" dan in als een mens niet wil zoeken? En ten slotte: wat houdt dit zoeken in? Bij voorbaat dank voor uw antwoord en Gods zegen toegebeden bij uw werk.

Antwoord: Je zou inderdaad tot de conclusie kunnen komen: De bekering en het geloof, het is alles en alleen het werk van God, dus moet ik het maar afwachten of God bekering en geloof in mij werken wil. De profeten, de Heere Jezus, de apostelen en al die dominees die mensen opwekken en hen bevelen om zich te bekeren en te geloven, zijn niet zuiver in de leer van onmacht en de onwil van de gevallen mens. Het liefst zouden wij willen dat de dominees ons een beetje in bescherming namen, wat meer rekening zouden houden met onze onwil en onmacht en niet zouden eisen wat wij niet kunnen en niet willen. De mens verdient naar ons inzicht eigenlijk medelijden, want hij zou zich wel willen bekeren en wel willen geloven, maar hij kan het vanwege zijn gevallen staat niet meer. De prediker moet deze onmacht en onwil beklemtonen mag daarom eigenlijk alleen maar wensen dat het je nog eens gebeuren mocht. Dat vinden wij dikwijls de meest rechtzinnige dominees.

Nadat ik de zaken zo getekend heb, hoop ik dat je jezelf afvraagt: Zouden de zaken tussen God en mij zo werkelijk liggen? Sta ik dus helemaal onschuldig voor God? Kan ik er echt niets aan doen dat ik onbekeerd ben? Je geweten zal zeggen, dat het zo niet is. Het begrip 'onwil' wijst reeds op schuld. Nee, dat wil niet zeggen dat je nog een vrije wil tot het goede hebt en dat je dus als je echt wilt, je jezelf wel kunt bekeren en geloven? Dan zou het inderdaad van de vrije wil van de mens afhangen bekeerd te worden of niet bekeerd te worden, wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden.

De Schrift leert, dat je zondigt met je wil, omdat je dat verkiest en ongelovig bent met je wil omdat je dat ook verkiest. Dat maakt je dus verantwoordelijk voor je onbekeerlijkheid en ongelovigheid, want je kiest daar vrij- en moedwillig voor. Nog erger wordt deze zonde in het licht van Gods bevel om je te bekeren en te geloven en Zijn uitnodiging om met al je onmacht en onwil tot Hem te komen. God zegt in de Bijbel, dat Hij voor je kan doen wat je zelf niet kunt. Hij kan je stenen hart wegnemen en je een vlesen hart geven.

Verder moet je art. 16 van hoofdstuk 3 en 4 van de Dordtse Leerregels eens lezen. God werkt niet in ons als stokken en blokken. God behandelt ons, ook in de bekering, als mensen met verstand en wil. Hij appelleert daar ook aan in Zijn Woord. Tot slot: Jezus bedriegt niet, als Hij zegt: "Zoekt en gij zult vinden". In het eindoordeel zal niet één zondaar opstaan en zeggen: "God, ik heb gedaan wat u zegt. Ik heb u gezocht en heb U niet gevonden. Ik ben tot Christus gegaan met mijn zonden, onwil en omacht en Hij heeft mij niet ontvangen".

Dit gegeven moet je op de knieën brengen voor God. Zo begint ook het zoeken naar God en Zijn genade.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 18 dec 2003 17:04

ahuibers schreef:Je moet hem niet aanemen,

God moet jou aannemen,
dus alleen door genade.

Volgens mij spreek je jezelf tegen in deze post: Je moet hem niet aannemen <> ...anders kan je hem niet aannemen.

Haal die 1e regel maar weg.
Als je Gods offer in niet in geloof aaneemt betekent dat onder het eeuwige oordeel blijven.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 18 dec 2003 17:18

God moet jou aannemen,
dus alleen door genade.

Als dit zo is he wat doe je dan met de tekst:
Allen die Mij aannemen geeft ik macht kinderen Gods te worden (ofzoiets weet niet precies hoe het er staat)
He died for me, I life for Him!

joris

Berichtdoor joris » 18 dec 2003 17:34

Ik ga weer eens helemaal met AMIC mee.

Je weet zelf dondersgoed wanneer je het meent of niet. En als je het niet weet mag je God vrgen of Hij het je duidelijk wil maken. Er staat in de bijbel overigens best criteria voor echte christenen hoor. Als iemand de wil van God doet, kent Hij God. Kijk maar eens in galaten 5: kom je de vruchten tegen? Ben je bereid om daar aan te werken? LEes eens efeziers! Wil je Gods macht in jou gebruiken om je naar Hem toe te vechten? Trek je je wapenrusting aan?

We zijn geen paspop die aangekleed moet worden! We kleden ons zelf aan! Anders gezegd: Door osn aan de waarheid te houden zullen we in liefde volledig toegroeien naar hem die het hoofd is: Christus. Ef 4:16

De satan maakt je wijs dat het niet goed genoeg is: je leeft in het paradijs maar ben je daar tevreden mee? Het kan meer en beter!!!

God zegt: kom bij mij en ik zal u rust geven!

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 18 dec 2003 20:13

joris schreef:
De satan maakt je wijs dat het niet goed genoeg is: je leeft in het paradijs maar ben je daar tevreden mee? Het kan meer en beter!!!

!

onzekerheid over of je het meent of niet?, is dat ook van de satan?
die onzerheid speelt idd soms.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

joris

Berichtdoor joris » 18 dec 2003 21:24

ja de satan probeert je altijd aan het twijfelen te brengen. Zijn slagveld zit tussen jouw oren, oftewel: hij gaat je te lijf met je eigen gedachten. Kijk maar hoe hij Jezus probeerde te verleiden.

caprice

Berichtdoor caprice » 18 dec 2003 21:35

God moet jou aannemen,
dus alleen door genade.

Dit is gedeeltelijk waar, want God neemt de mens aan en de mens neemt door Christus God aan. (Kijk maar in het boekje van Hellenbroek; hoofdstuk over het genadeverbond).

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 18 dec 2003 23:20

Maar hoe zit het dan met degene die op de oordeelsdag aan Gods linkerhand staan? Als God tegen hen zegt: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwigen vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is. Er zullen dan mensen bij zijn, die tegen God zeggen, dat ze goede dingen hebben gedaan en dat ze tot Zijn eer hebben geleefd. Deze mensen denken dat ze naar de hemel zullen gaan, maar ze worden verstoten. Hoe weet je dan dat het waarheid is, dat je geborgen bent in het bloed van Christus?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 19 dec 2003 01:51

bloempie19 schreef:Maar hoe zit het dan met degene die op de oordeelsdag aan Gods linkerhand staan? Als God tegen hen zegt: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwigen vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is. Er zullen dan mensen bij zijn, die tegen God zeggen, dat ze goede dingen hebben gedaan en dat ze tot Zijn eer hebben geleefd. Deze mensen denken dat ze naar de hemel zullen gaan, maar ze worden verstoten. Hoe weet je dan dat het waarheid is, dat je geborgen bent in het bloed van Christus?
Ik zal proberen hier morgen (= vandaag inmiddels :wink:) verder op in te gaan maar in ieder geval het volgende:

De mensen die zeggen de wil van God gedaan te hebben maar verstoten worden zijn volgens mij de mensen die God's geboden nageleeft en gestreeft hebben, maar zich nooit bekeerd hebben. (denk aan de farizieen) Je eerste bekering (wedergeboorte) is zaligmakend. Als je bekeerd bent hoef je niet meer bang te zijn voor dit oordeel.

Hoe weet je dat je geborgen bent in het bloed van christus: zie m'n onderschrift.
Maar verder: Als je bekeerd ben, ben je geborgen in het bloed van Christus (=gerechtvaardigd). De vraag is dus of je bekeerd bent. Je bent bekeerd op het moment dat je gelooft dat:
1. Je een zondaar bent*.
2. Dat je gelooft dat Jezus jou (als zondaar) wil, kan en zal zaligmaken als jij erom vraagt.**
3. Er vanuit dit geloof om vraagt***
Kortom: vertrouwen op de beloften die God doet in de Bijbel. Wat je eigenlijk kort zou samenvatten: Wie zoekt zal vinden, wie klopt zal opengedaan worden. (dat betekent niet dat als je zoekt je er bent, maar er gaat komen)

*dat zal voor veel mensen hiero niet zo'n heel groot probleem zijn, bij evangelisatie is dit meestal juist het moeilijkst om duidelijk te maken
**dit is meestal moeilijk duidelijk te maken aan opgevoede christenen, maar bij evangelisatie heel gemakkelijk uit te leggen
***maar dat volgt eigenlijk uit punt 1, als je weet dat je zondaar bent neem ik aan dat je daar ook iets aan wilt doen in de meeste gevallen
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 19 dec 2003 15:30

caprice schreef:Dit is gedeeltelijk waar, want God neemt de mens aan en de mens neemt door Christus God aan. (Kijk maar in het boekje van Hellenbroek; hoofdstuk over het genadeverbond).

En steek die Hellenbroek maar in je ****
Sorry :oops: maar ik bedoel: laat bijbelteksten zien.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 dec 2003 23:17

Even een weinig opbouwende reactie: het blijft altijd iets dat je met redeneren niet sluitend kan krijgen. De bijbel zegt hier ook verschillende dingen, die wij met onze manier van redeneren niet naadloos op elkaar aan kunnen laten sluiten en daarom naast elkaar moeten laten staan. Pogingen om het wel te laten kloppen zijn in de praktijk ook altijd op afwijking 'ter linker dan wel ter rechter zijde' (klinkt stoer he?) uitgelopen.

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 20 dec 2003 11:43

Aragorn schreef:Even een weinig opbouwende reactie: het blijft altijd iets dat je met redeneren niet sluitend kan krijgen. De bijbel zegt hier ook verschillende dingen, die wij met onze manier van redeneren niet naadloos op elkaar aan kunnen laten sluiten en daarom naast elkaar moeten laten staan. Pogingen om het wel te laten kloppen zijn in de praktijk ook altijd op afwijking 'ter linker dan wel ter rechter zijde' (klinkt stoer he?) uitgelopen.

Inderdaad. De Bijbel meldt over hetzelfde onderwerp vaak tegenstrijdige teksten. De rechterzijde kiest de rechtse teksten, de linkerzijde de linkse. Je kan de Bijbel altijd wel in je straatje krijgen, door de 'juiste' teksten te selecteren. Reuze handig. Maar met hetzelfde boek in de hand l*lt iedereen langs elkaar heen.
The proof of the pudding is in the eating.

tomkoers

Berichtdoor tomkoers » 20 dec 2003 13:44

Kaw schreef:Bijbel over de aanbieding van Jezus:

Openbaringen 22 : 17 En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome: en die wil, neme het water des levens om niet.

Bijbel over de vrijmoedigheid tot aanneming:

Hebr. 4 : 16 Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden terbekwamer tijd.

Bijbel over de gevolgname van de aanneming:

Col. 2 : 6 Gelijk gij dan Christus Jezus, den Heere, hebt aangenomen, wandelt alzo in Hem: 7 Geworteld en opgebouwd in Hem, en bevestigd in het geloof, gelijkerwijs gij geleerd zijt, overvloedig zijnde in hetzelve, met dankzegging. 8 Ziet toe, dat niemand u als een roof vervoere door de filosofie, en ijdele verleiding, naar de overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld, en nietnaar Christus: 9 Want in Hem woont al de volheid der Godheid lichamelijk: 10 En gij zijt in Hem volmaakt, Die het Hoofd is van alle overheid en macht.

Bijbel over de lijdelijkheid tegen de aanneming:

Rom 6 : 1 Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade te meerder worde? 2 Dat zij verre. Wij, die der zonde gestorven zijn, hoe zullen wij nog in dezelve leven? 3 Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn? 4 Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ookwij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.

Nog een stukje van een ger. gem. dominee:

Vraag: Als een mens van nature God niet zoekt en alleen als Hij hem trekt de genade kan aannemen, wat houdt de verantwoordelijkheid van de mens dan nog in om die genade aan te nemen? Wat houdt de belofte "zoekt en gij zult vinden" dan in als een mens niet wil zoeken? En ten slotte: wat houdt dit zoeken in? Bij voorbaat dank voor uw antwoord en Gods zegen toegebeden bij uw werk.

Antwoord: Je zou inderdaad tot de conclusie kunnen komen: De bekering en het geloof, het is alles en alleen het werk van God, dus moet ik het maar afwachten of God bekering en geloof in mij werken wil. De profeten, de Heere Jezus, de apostelen en al die dominees die mensen opwekken en hen bevelen om zich te bekeren en te geloven, zijn niet zuiver in de leer van onmacht en de onwil van de gevallen mens. Het liefst zouden wij willen dat de dominees ons een beetje in bescherming namen, wat meer rekening zouden houden met onze onwil en onmacht en niet zouden eisen wat wij niet kunnen en niet willen. De mens verdient naar ons inzicht eigenlijk medelijden, want hij zou zich wel willen bekeren en wel willen geloven, maar hij kan het vanwege zijn gevallen staat niet meer. De prediker moet deze onmacht en onwil beklemtonen mag daarom eigenlijk alleen maar wensen dat het je nog eens gebeuren mocht. Dat vinden wij dikwijls de meest rechtzinnige dominees.

Nadat ik de zaken zo getekend heb, hoop ik dat je jezelf afvraagt: Zouden de zaken tussen God en mij zo werkelijk liggen? Sta ik dus helemaal onschuldig voor God? Kan ik er echt niets aan doen dat ik onbekeerd ben? Je geweten zal zeggen, dat het zo niet is. Het begrip 'onwil' wijst reeds op schuld. Nee, dat wil niet zeggen dat je nog een vrije wil tot het goede hebt en dat je dus als je echt wilt, je jezelf wel kunt bekeren en geloven? Dan zou het inderdaad van de vrije wil van de mens afhangen bekeerd te worden of niet bekeerd te worden, wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden.

De Schrift leert, dat je zondigt met je wil, omdat je dat verkiest en ongelovig bent met je wil omdat je dat ook verkiest. Dat maakt je dus verantwoordelijk voor je onbekeerlijkheid en ongelovigheid, want je kiest daar vrij- en moedwillig voor. Nog erger wordt deze zonde in het licht van Gods bevel om je te bekeren en te geloven en Zijn uitnodiging om met al je onmacht en onwil tot Hem te komen. God zegt in de Bijbel, dat Hij voor je kan doen wat je zelf niet kunt. Hij kan je stenen hart wegnemen en je een vlesen hart geven.

Verder moet je art. 16 van hoofdstuk 3 en 4 van de Dordtse Leerregels eens lezen. God werkt niet in ons als stokken en blokken. God behandelt ons, ook in de bekering, als mensen met verstand en wil. Hij appelleert daar ook aan in Zijn Woord. Tot slot: Jezus bedriegt niet, als Hij zegt: "Zoekt en gij zult vinden". In het eindoordeel zal niet één zondaar opstaan en zeggen: "God, ik heb gedaan wat u zegt. Ik heb u gezocht en heb U niet gevonden. Ik ben tot Christus gegaan met mijn zonden, onwil en omacht en Hij heeft mij niet ontvangen".

Dit gegeven moet je op de knieën brengen voor God. Zo begint ook het zoeken naar God en Zijn genade.

Hoi Kaw,

Ik heb je stukje met veel belangstelling gelezen, en er zijn zeer zeker dingen die ik helemaal met je eens ben, echter ook een aantal waar ik vraagtekens bij heb.

Voor wat betreft het feit dat het Gods werk is, dat Hij ons roept, en dat we niet in staat zijn om voor God te kiezen (door onze hartsgesteldheid), ben ik het helemaal met jou eens.
Ook ben ik het met je eens dat er hiermee vaak lichtzinnig wordt omgegaan, en dat er inderdaad gemeentes zijn waar alleen maar wordt gesproken over "Jezus aannemen", zonder een duidelijke uitleg wat het betekent om zondaar te zijn, dat wij tot niets goed in staat zijn, en dat wij niet rechtvaardig voor God kunnen staan.
Ik weet zelf ook dat dit zo is, omdat ik een tijd in een pinkstergemeente heb gezeten, en deze ideeen breed werden aangehangen.

Echter wat ik een beetje mis in jouw betoog, is het feit dat er in de Bijbel op vele plaatsen wordt opgeroepen tot bekering (bekeert u).

Ook zegt de Bijbel ons in Titus:

1Ti 2:3 Want dat is goed en aangenaam voor God, onzen Zaligmaker;
1Ti 2:4 Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.

God wil dus dat niemand verloren gaat!

Het feit blijft dus wel dat enerzijds God ons roept, omdat Hij wil dat niemand verloren gaat, anderszijds zijn we niet in staat om te kiezen voor Hem.
Wat we echter wel kunnen, is geloven in God en Zijn Zoon.

Hebr.11:1 zegt ons: Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.

2Petrus 1:10 Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen.

Mede hieruit kun je opmaken, dat wij dus wel uit gehoorzaamheid JA kunnen zeggen tegen de oproep die God tot ons richt. Net zo goed als de mens ook kan kiezen dit niet te doen, en alleen voor zichzelf te leven.....

Kun je je in deze uitleg een beetje vinden? Ik hoor het graag als je nog aanvulling hebt of zaken anders ziet.

Gods zegen,
Tom

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Jezus, ik neem U aan....

Berichtdoor tanteoranje » 22 dec 2003 12:51

Ik las hierover een mooie uitleg door ds. Wallet, vraag 892 in de vragenrubriek...

Terug naar “Archief”