Joortje schreef:Het dragen van een broek is een discussiepunt. Is een vrouwenbroek mannenkleding of niet? Ik weet niet hoe de Heere daar over denkt, wel weet ik dat Hij het haat als een vrouw mannenkleding draagt, dus draag ik rokken, want dat is (in onze cultuur) een typisch vrouwenkledingstuk.
Als je je verdiept in de achtergrond van de gemeente waaraan Paulus dit schreef (bedenk dat zijn brieven vaak gericht waren op problemen binnen een specifieke gemeente), dan zou je die regel beter begrijpen. Het dragen van mannenkleding en hebben van kort haar was voor een vrouw in die cultuur een teken dat ze een prostituee was.
Paulus schreef zijn brief niet om mensen te terroriseren of strakke regels op te leggen. Veel van die regels draaien simpelweg om het vermijden van chaos, organisatie. Het voorkomen van het krijgen van een slechte naam.
Veel vroege kerken vlogen compleet de maatschappij uit door dit soort zaken. Zoals de Bijbel meer algemeen zegt: wees deel van de maatschappij. In die cultuur betekende dat dus dat een vrouw zich niet als man moest verkleden.
Vandaag de dag is het omgekeerd. Juist door dit soort strenge regels scheidt de refo gemeente zich af van de maatschappij. Dus precies datgene wat Paulus wilde voorkomen!
Verdiep je er maar eens in, zou ik zeggen.
Het dragen van een hoed alleen in de kerk, daar heb ikzelf ook mijn vraagtekens bij. Moet je dan niet één lijn trekken, en altijd als je bidt je hoofd bedekken of geen hoed opzetten in de kerk?
Draag dan liever een sluier/hoofddoek, dat past meer binnen het gebod. Hoofddoeken zijn om te verhullen en een teken van nederigheid. Hoeden zijn vaak juist een stuk mode en trekken juist aandacht. Ook daarbij doet men precies, volgens mij, wat Paulus wilde voorkomen.
Ik geloof de Bijbel, van A tot Z. Bij mij in de kerk wordt de bijbel geleerd en gepreekt, dus geloof ik ook wat er in de kerk gezegd wordt.
Je kunt wel overal je vraagtekens bij gaan zetten, maar waar heb je dan nog houvast?
In je kerk leggen mensen de Bijbel uit volgens hun eigen ideeën. De Bijbel leren, daar heb je geen instituut als de kerk voor nodig. Slechts een Bijbel. Slechts jij en god. De reformatie draaide erom dat mensen zelf de bijbel moesten gaan lezen in plaats van klakkeloos te geloven wat de kerk erover vertelde. Omdat de kerk de Bijbel misbruikte om haar eigen ideeën in het volk te zaaien. Dus lees zelf de Bijbel, en geloof
niets klakkeloos (inclusief mijn post :) ). Zoek, lees, onderzoek. Durf kritisch te zijn.
Inderdaad, je kunt bijna overal vraagtekens bij zetten. Het ene vraagteken wordt beantwoord, het andere weerlegd. Houvast kun je slechts hebben aan twee dingen: integriteit of zoete leugens. Integriteit, omdat het houvast biedt. Leugens, omdat de grootste leugen is dat die leugens houvast bieden.
Dat wat anderen zeggen kan uiteindelijk nooit houvast bieden. Uiteindelijk houd je je dan vast aan die ander, of het nou een leraar, een wetenschapper, een politicus of je dominee is. En wanneer hij valt, val je er keihard achteraan. Al die mensen hebben een ding bijna altijd in overeenstemming: ze zeggen 'vertrouw me'. Ik zeg je, wantrouw me. Laat je oordeel je eigen zijn, en dat van niemand anders. Alleen dat is de weg naar integriteit. Als de Bijbel waarheid is, zul je dat op dat pad vinden.
Een kritische vraag: hoe kan een refo de bijbel van A tot Z geloven, als hij slechts van A tot K gelezen heeft? (de uitzonderingen die de hele bijbel in hun hoofd hebben gestampt daargelaten)
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.