hoeveel kinderen??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 13 feb 2008 09:07

Rebekka1 schreef:In het huwelijksformulier staan ook 3 doelen van het huwelijk: 1) opdat de een de ander trouwelijk helpe en bijsta in alle dingen, die tot het tijdelijke en eeuwige leven behoren; 2) Opdat zij hun kinderen, die zij krijgen zullen, in de waarachtige kennis en vreze Gods, Hem ter eer en tot hun zaligheid opbrengen; 3) het gewetensvol samenleven als man en vrouw binnen de huwelijksband (was hele lange zin...)
Doel 1 en 3 staan ons wel aan, maar doel 2 moet nog even wachten?

Die doelen stonden niet in het formulier wat wij hebben gebruikt.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 13 feb 2008 09:21

Het irriteert mij mateloos dat er zo neerbuigend gesproken wordt over moeders die carriere willen maken en willen reizen voordat ze aan kinderen beginnen. Als dat iemands keuze is, respecteerd dat dan.

Ik spreek ook niet neerbuigend over mensen die geen anticonceptie willen gebruiken en op hun 30e met een huis vol kinderen zitten. Dat is niet mijn keuze, maar het interesseert mij geen zier als iemand dat wel wil. Ik zou het zelf zonde vinden van mn ontwikkeling als ik 10 jaar geleden al kinderen had gekregen. De afgelopen jaren heb ik mijzelf intellectueel enorm kunnen ontwikkelen en dat had ik voor geen goud willen missen.

Zelfs nu ik zwanger ben ( en we zijn er echt dolblij mee) steekt het mij dat ik mn carriere de eerste jaren in het slob raakt. Ik heb het daar best wel eens moeilijk mee. Ik zie mijzelf nu eenmaal niet de hele dag moederen. Straks ga ik 3 dagen werken, dat betekent dat mijn carriere ophoud of in ieder geval de eerste 10 a 15 jaar stilstaat. Terwijl ik zoveel leuke banen en mogelijkheden zie.

Nu weet ik wel Lammetje dat jij je hier helemaal niet bij kunt voorstellen, maar respecteer ook de keuze van een ander en bestempel deze niet als onbijbels. Er staat nl nergens in de bijbel dat je geen anti conceptie mag gebruiken en ook niet dat het wel mag. Een ieder interpreteert de bijbel naar eigen inzicht en kennis!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 13 feb 2008 09:49

lammetje schreef:Natuurlijk móet je geen kind en als je het psychisch niet aankúnt is het ook niet goed om te zorgen dat er kinderen komen. Het gaat mij dus ook (vertel ik nu voor de zoveelste keer :wink: ) om redenen zoals: we willen vaak op vakantie, moeten nog aan elkaar wennen, hebben geen kamer over, hebben 2 salarissen nodig om 2 auto's te betalen, willen luxe leven of een kind loopt in de weg!

Ehm... waarom zouden dat geen redenen mogen zijn? Als je de eerste jaren lekker van elkaar wilt genieten en drie keer in het jaar een weekend weg wilt, waarom niet? En aan elkaar wennen en een stabiele situatie creeeren lijkt mij sowieso heel belangrijk. Als je geen kamer over hebt, dan moet je kindje maar bij jezelf op de kamer? Dat kan de eerste tijd misschien wel, maar wat als het dan wat groter is? Dan moet je hoe dan ook een oplossing zoeken, en dat kost hoe dan ook geld. Wat als je dat niet hebt? En wat als je nu eenmaal twee auto's nodig hebt voor je werk? Etc...

Rebekka1 schreef:Inderdaad is de 'kinderwens' ingeschapen.

Waar haal je dat vandaan?

Rebekka1 schreef:In het huwelijksformulier staan ook 3 doelen van het huwelijk: 1) opdat de een de ander trouwelijk helpe en bijsta in alle dingen, die tot het tijdelijke en eeuwige leven behoren; 2) Opdat zij hun kinderen, die zij krijgen zullen, in de waarachtige kennis en vreze Gods, Hem ter eer en tot hun zaligheid opbrengen; 3) het gewetensvol samenleven als man en vrouw binnen de huwelijksband (was hele lange zin...)
Doel 1 en 3 staan ons wel aan, maar doel 2 moet nog even wachten?

Sowieso is het huwelijksformulier door mensen bedacht, en hou ik liever de bijbel als richtingaanwijzer voor mijn leven.

Rebekka1 schreef:Een compeet ander benadering van je vraag kwam ook in mij op: Straks na onze dood (wanneer? misschien al snel) moeten wij rekenschap afleggen van ons leven. Kunnen wij dan zeggen: ik vond mijn studie belangrijker dan de kinderzegen? Het is wel de kroon op het huwelijk die daarmee geminacht wordt.

Dat kinderen een kroon op het huwelijk kunnen zijn, wil niet zeggen dat iedereen persé die kroon moet hebben of dat als je geen kinderen kinderen krijgt je huwelijk niet goed (genoeg) is of zo.

@jamillah: gaaf dat je gaat studeren! Heel veel succes alvast!
Laatst gewijzigd door Liarose op 13 feb 2008 09:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 13 feb 2008 09:51

Helemaal eens met Rosalie :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 feb 2008 10:21

Zijn er hier mensen die, net als wij, bewust niet voor het standaard huwelijksformulier hebben gekozen?
Ik wilde dus sowieso niet antwoorden op de vraag dat ik de kindjes zou krijgen en opvoeden en het huishouden doen en hij werken. Daar ben ik het echt niet mee eens.
Ook die vraag over die kinderen krijgen en in Gods weg opvoeden zeg maar, heeft onze dominee gelukkig helemaal uitgelegd, op de manier waarop ik er WEl ja op kon zeggen. Hij legde uit: God vraagt niet van je dat je aan kinderen moet beginnen, maar denk er wel over na, en áls je ze krijgt, voed ze dan op zoals God het wil.
En daar kon ik gelukkig wel ja op zeggen :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 13 feb 2008 10:30

Met 'het' huwelijksformulier heb ik ook niet zoveel, ik zit altijd tenenkrommend te luisteren. Bij ons in de kerk is alleen geen 'standaard' formulier. De dominee gaf 2 formulieren mee waar we naar konden kijken, op internet staat ook heel veel. Wij wilden ook gewoon een kort en krachtig formulier. Geen gedoe over 'huisvrouw' en de man die boven me gesteld zou zijn en mij zou moeten leiden. Je leid en verzorgt elkaar lijkt mij, dus daar hebben we wel ja als antwoord op gegeven.
Eigenlijk gek toch dat er standaardformulieren zijn? Elke relatie en persoon is toch anders, net of iedereen zijn relatie het zelfde moet inrichten.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 feb 2008 10:33

esli schreef:Met 'het' huwelijksformulier heb ik ook niet zoveel, ik zit altijd tenenkrommend te luisteren. Bij ons in de kerk is alleen geen 'standaard' formulier. De dominee gaf 2 formulieren mee waar we naar konden kijken, op internet staat ook heel veel. Wij wilden ook gewoon een kort en krachtig formulier. Geen gedoe over 'huisvrouw' en de man die boven me gesteld zou zijn en mij zou moeten leiden. Je leid en verzorgt elkaar lijkt mij, dus daar hebben we wel ja als antwoord op gegeven.
Eigenlijk gek toch dat er standaardformulieren zijn? Elke relatie en persoon is toch anders, net of iedereen zijn relatie het zelfde moet inrichten.

Ja idd, zoiets hadden wij ook. Ik snap ook niet zo dat mensen zomaar 'ja' antwoorden op zo'n formulier. Nu moet ik eerlijk zeggen dat vooral ik daar geen ja op wilde antwoorden, omdat ik het niet waar kan maken. Mijn man vond het allemaal wel best. maar ik vind zoiets eigenlijk erg belangrijk, en wil het eerst uitpluizen voor ik ergens ja op zeg.
Dus wij voeden gelukkig samen onze eventuele toekomstige kindjes op, en we zorgen samen voor de centjes en het huishouden, geeft toch een fijn gevoel :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 13 feb 2008 10:35

Wat is nou toch precies een huwelijksformulier?!?!?! Dat is toch een van die dingen die in sommige Bijbels net als de Catechismus toegevoegd zijn?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 13 feb 2008 10:35

Ja, precies. Ik wil alleen ergens ja op zeggen (zeker als het gaat over een huwelijk) als ik er volledig achter kan staan.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 13 feb 2008 10:48

het huwelijksformulier is overigens wel gebaseerd op de Bijbel!

Kinderen zijn een zegen op je huwelijk en ik merk steeds meer dat mensen die kinderen niet willen, die zegen dus bewust uitstellen omdat het hun nog niet uitkomt. Nee een zegen krijg je wanneer het GOD uitkomt. Ik merk dat er steeds meer refo jongeren de Bijbel willen lezen zoals het hen uitkomt, niet zoals het door God bedoeld is.

Als je het huwelijksformulier leest en de Bijbel ernaast legt, komt dit in ALLE lijnen overeen, dus ook dat de moeder voor de kinderen zorgt en de vader thuis is. Nu hoef je echt niet te denken dat de moeder niet mag werken of de vader niet thuis mag zijn, maar zo heeft God het wel ingesteld! En waar je dit kunt lezen? Op heel veel plaatsen in de Bijbel, maar ik vraag me wel eens af of er mensen zijn die deze Schriftgedeeltes niet gewoon overslaan of in een hele andere context lezen dan wat er bedoeld wordt (leg de Bijbelverklaringen er maar naast!)

(en ja kommaarweerop met dat commetaar :| )

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 13 feb 2008 10:52

MissF schreef:Zijn er hier mensen die, net als wij, bewust niet voor het standaard huwelijksformulier hebben gekozen?

Ja, dat hebben wij ook niet.

Met name de passages over de rol van de vrouw en de kinderen waren hiertoe aanleiding. Wij hebben zelfs een stuk geschreven, wat is voorgelezen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 13 feb 2008 10:54

lammetje schreef:
Kinderen zijn een zegen op je huwelijk en ik merk steeds meer dat mensen die kinderen niet willen, die zegen dus bewust uitstellen omdat het hun nog niet uitkomt.

Ik zie kinderen helemaal niet als een zegen, maar als een gevolg van een eigen beslissing.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 13 feb 2008 10:55

Lammetje, al zolang de Bijbel bestaat is hij op meerdere manieren uitgelegd.... Het lijkt wel of je dat niet kunt en wilt accepteren en respecteren... Waarom?

Zo krampachtig vasthouden aan je eigen waarheid als de enige waarheid doet mij bijna denken dat je eigenlijk heel onzeker bent over je eigen keuze, maar heel hard roept dat je er achter staat omdat je bang bent je zekerheden te verliezen.......

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 13 feb 2008 11:00

Acire schreef:Lammetje, al zolang de Bijbel bestaat is hij op meerdere manieren uitgelegd.... Het lijkt wel of je dat niet kunt en wilt accepteren en respecteren... Waarom?

Zo krampachtig vasthouden aan je eigen waarheid als de enige waarheid doet mij bijna denken dat je eigenlijk heel onzeker bent over je eigen keuze, maar heel hard roept dat je er achter staat omdat je bang bent je zekerheden te verliezen.......

Nee ik ben niet onzeker over mijn eigen keuze mbt kinderen krijgen/nemen/plannen. Ik kan het soms gewoon niet geloven dat er zoveel mensen anders denken, terwijl het zo duidelijk in de Bijbel staat. Nee ik kan dit niet accepteren en respecteren omdat het pal tegen Gods Woord ingaat. Dáárom vind ik het zo erg dat mensen gewoon doorrazen en leven zoals het hen uitkomt.

En ik blijf erbij, ik ken het best begrijpen dat je nog niet helemaal toe bent aan kinderen, ik zat zelf tenslotte ook nog aan het einde van mijn opleding en die heb ik moeten afbreken ivm de komst van Sarah. Op dat moment vond ik dat heel erg jammer, maar desondanks was Sarah niet ongewenst!!! We hebben haar écht gekregen, niet genomen of gepland, en daar ben ik ontzettend dankbaar voor!!!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 13 feb 2008 11:06

lammetje schreef: Ik kan het soms gewoon niet geloven dat er zoveel mensen anders denken, terwijl het zo duidelijk in de Bijbel staat. Nee ik kan dit niet accepteren en respecteren omdat het pal tegen Gods Woord ingaat. Dáárom vind ik het zo erg dat mensen gewoon doorrazen en leven zoals het hen uitkomt.

Je vergeet telkens dat het jouw interpretatie is. Dat jij dat gelooft en wilt uitdragen is prima. Dat jij op grond daarvan anderen oordeelt, is fout. De bijbel is namelijk niet eenzijdig te interpreteren.

Terug naar “Archief”