lammetje schreef:Natuurlijk móet je geen kind en als je het psychisch niet aankúnt is het ook niet goed om te zorgen dat er kinderen komen. Het gaat mij dus ook (vertel ik nu voor de zoveelste keer

) om redenen zoals: we willen vaak op vakantie, moeten nog aan elkaar wennen, hebben geen kamer over, hebben 2 salarissen nodig om 2 auto's te betalen, willen luxe leven of een kind loopt in de weg!
Ehm... waarom zouden dat geen redenen mogen zijn? Als je de eerste jaren lekker van elkaar wilt genieten en drie keer in het jaar een weekend weg wilt, waarom niet? En aan elkaar wennen en een stabiele situatie creeeren lijkt mij sowieso heel belangrijk. Als je geen kamer over hebt, dan moet je kindje maar bij jezelf op de kamer? Dat kan de eerste tijd misschien wel, maar wat als het dan wat groter is? Dan moet je hoe dan ook een oplossing zoeken, en dat kost hoe dan ook geld. Wat als je dat niet hebt? En wat als je nu eenmaal twee auto's nodig hebt voor je werk? Etc...
Rebekka1 schreef:Inderdaad is de 'kinderwens' ingeschapen.
Waar haal je dat vandaan?
Rebekka1 schreef:In het huwelijksformulier staan ook 3 doelen van het huwelijk: 1) opdat de een de ander trouwelijk helpe en bijsta in alle dingen, die tot het tijdelijke en eeuwige leven behoren; 2) Opdat zij hun kinderen, die zij krijgen zullen, in de waarachtige kennis en vreze Gods, Hem ter eer en tot hun zaligheid opbrengen; 3) het gewetensvol samenleven als man en vrouw binnen de huwelijksband (was hele lange zin...)
Doel 1 en 3 staan ons wel aan, maar doel 2 moet nog even wachten?
Sowieso is het huwelijksformulier door mensen bedacht, en hou ik liever de bijbel als richtingaanwijzer voor mijn leven.
Rebekka1 schreef:Een compeet ander benadering van je vraag kwam ook in mij op: Straks na onze dood (wanneer? misschien al snel) moeten wij rekenschap afleggen van ons leven. Kunnen wij dan zeggen: ik vond mijn studie belangrijker dan de kinderzegen? Het is wel de kroon op het huwelijk die daarmee geminacht wordt.
Dat kinderen een kroon op het huwelijk kunnen zijn, wil niet zeggen dat iedereen persé die kroon moet hebben of dat als je geen kinderen kinderen krijgt je huwelijk niet goed (genoeg) is of zo.
@jamillah: gaaf dat je gaat studeren! Heel veel succes alvast!