Morgen is het dan zover. Om half 2 begint het. We zijn erg benieuwd, hebben de opgegeven literatuur gelezen. Morgen staan de volgende onderwerpen op het programma:
- kennismaking met elkaar
- de bijeenkomsten
- de adoptieouders, met overduidelijke nadruk op het verwerkingsproces van het geen kinderen kunnen krijgen
- biologische ouders: hoe ga je om het feit dat je kinderen nog andere ouders hebben/hadden
Als ik het boek zo lees, dan kan ik me over sommige dingen wel heel erg verbazen hoor! Zo wordt de cursus wel heel erg gepresenteerd als DE manier om je keuze te kunnen maken. Hierna neem je pas een besluit. Lijkt me een beetje vreemd: wie gaat er nou die cursus van 900 euro volgen, wanneer je nog niet zeker weet of je wel echt wil adopteren?
Verder erg veel over het verwerkingsproces van het niet kunnen krijgen van kinderen. Dat gaat wel heel erg langs ons heen. Ok, we weten dat we niet zonder medisch ingrijpen kinderen kunnen krijgen, maar dat weten we nog maar pas en we hebben eigenlijk niet echt iets te verwerken, omdat we er - om heel eerlijk te zijn - gewoonweg niet mee zitten. We waren al veel te veel bezig met adoptie...
Maar wat kan dat heftig zijn zeg, als ik dat zo lees! Pfff... dan ben ik bijna bang voor de moeilijke verhalen waar we morgen misschien mee geconfronteerd worden (kan daar nooit zo goed tegen, heb dan de neiging mensen meteen te gaan knuffelen om ze te troosten... bij wijze van dan!).
Nou ja, we zullen er braaf zitten.