hoeveel kinderen??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 feb 2008 11:06

Ik vind drie wel zo'n beetje de limiet. Dan hoef je nog geen grote auto's aan te schaffen en kun je nog zonder al te veel omslachtig gedoe met vakantie en, het belangrijkst: dan kun je je nageslacht nog een beetje aandacht geven zonder dat er na twee minuten weer zo'n koter begint te blèren papaaaaaaa...

En, ook niet onbelangrijk: financieel zit je dan ook niet meteen elke stuiver zes keer om te draaien.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 02 feb 2008 13:39

Galateia schreef:
MissF schreef:En zo kun je blijven twijfelen, helemaal als je gewoon niet altijd dat moedergevoel hebt gehad. En dat kan wel niet Bijbels zijn, het is niet zo simpel als het soms gemeld wordt helaas.

Waarom is een moedergevoel 'Bijbels' en het ontbreken ervan niet-Bijbels?! Volgens mij ligt dat in de Bijbel ook helemaal niet zo simpel. Heeft God dan de opdracht gegeven aan ELKE vrouw om perse kinderen op de wereld te willen zetten? Nou, ik geloof er niks van!

In die cultuur was het hebben van kinderen erg belangrijk; het werd gezien als een straf/vloek als iemand ze niet had. Je kunt een standpunt hierin dus niet direct op de Bijbel baseren aangezien dat bij ons anders ligt.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 02 feb 2008 14:47

sela schreef:zat net nog te denken:
denken jullie dat de visie zoals lammetje die verwoordt vanuit onze gezamelijke subcultuur versterkt worden? ik bedoel, denken jullie dat er subculture aspecten in deze discussie meespelen?

zoals: 'ik was een jaar getrouwd en toen kwam de ouderling vragen of er nog geen kinderen kwamen'. of meningen dat het niet goed is je kinderen 4 dagen naar een kinderdagverblijf te doen [vgl. belgie]. niet dat ik bewust negatieve dingen wil noemen.. wellicht kunnen jullie de voorbeelden aanvullen. al zijn de voorbeelden slechts ter illustratie.

want waar het me om gaat zijn die subculturele aspecten en of we ook daardoor [naast de bijbel] beinvloed worden.

Dit geloof ik zeker wel. Ik ken iemand "een geboren moeder" zou je wel kunnen zeggen, schat van een meid doch veel te lief voor haar kinderen. Daardoor groeide het haar beetje boven het hoofd na 3 kinderen in 3 jaar tijd. Het was dus beter om er voor te zorgen dat er geen kinderen kwamen. Ze zat er zo over in: wat zullen de mensen wel denken, eerst komen er zo achter elkaar kinderen en nu niet meer. Ze denken vast dat ik aan de pil ben.

Wat dan nog, vroeg ik me af?

Ik hoorde ook wel eens: wat fijn dat die en die nu toch een kindje hebben gekregen. Terwijl ik wist dat het bewust uitgesteld was om aan kinderen te beginnen.

Ik denk echt dat er nog veel te veel gedacht wordt dat "refo's" altijd gelijk kinderen willen krijgen.

Ik ken zelfs iemand die geen kinderen kon krijgen maar ook geen kinderwens had. Alleen dat wist "niemand" ze maakte het in elk geval niet openbaar. Diverse mensen in mijn omgeving vonden het toch zo sneu voor hun terwijl ze het er zelf helemaal niet moeilijk mee hadden. Tot haar grote schrik bleek uit laatste onderzoeken dat degene die tot onvruchtbare verklaard was het niet (meer) was. Ze is direct weer aan de pil begonnen.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 11 feb 2008 09:33

x
Laatst gewijzigd door *|Scatie op 10 aug 2008 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 11 feb 2008 09:44

Ik moet zeggen dat ik soms liever in de tijd leefde waar anticonceptie gewoon nog niet bestond, dan waren zulke keuzes ook niet nodig.
Ik ben het met hun eens, als er lichamelijk of psychische geen reden is om te wachten vind ik niet dat je dan anticonceptie moet gebruiken. Of het direct Bijbels is, de een vind van wel, de ander vind die teksten hier totaal niet van toepassing.

Ik denk dat je daar samen uit moet komen, als je het eens bent met je partner is het goed lijkt mij.

en toch vraag ik me soms af, waarom mensen nog niet toe zijn aan kinderen en wel willen trouwen... Een kind is een kroon op je huwelijk, lijkt mij het mooiste geschenk wat je kunt krijgen na je huwelijk, of dit nu direct is of na 3 jaar... Op Gods tijd. En tja of daar anticonceptie bij hoort, ik vind van niet, als mensen kiezen we al zo vaak onze eigen wegen, vraag me af of dát de bedoeling is?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 11 feb 2008 09:51

lammetje schreef:
en toch vraag ik me soms af, waarom mensen nog niet toe zijn aan kinderen en wel willen trouwen... Een kind is een kroon op je huwelijk

Laten we het erop houden dat jij dat vindt. Ik zie dat namelijk heel anders.

En tja of daar anticonceptie bij hoort, ik vind van niet, als mensen kiezen we al zo vaak onze eigen wegen, vraag me af of dát de bedoeling is?

Ik denk dat dat wel de bedoeling is. We hebben niet voor niets een verstand én eigen verantwoordelijkheid gekregen.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 11 feb 2008 10:17

als je nog niet aan kinderen toe bent (of ze gewoon (nog) niet) wil dan lijkt het me zeker niet de bedoeling om geen anticonceptie te gebruiken. Dan is de kans nl. errug groot dat er wel kinderen komen en dat lijkt mij op zo'n moment niet zo handig.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 11 feb 2008 10:46

en toch vraag ik me soms af, waarom mensen nog niet toe zijn aan kinderen en wel willen trouwen

ik trouwde omdat ik verliefd was, van hem hield met hem een toekomst in wilde gaan, omdat ik op mezelf wilde wonen, omdat het allemaal mooi/goed uitkwam (voorbestemd???): 3 weken voor ik van school kwam kwam er een leuk huisje voor ons te koop wat we konden betalen.

Ik heb een vriendin en zij trouwt binnenkort. Zij en haar toekomstige man zouden het liefst even wachten met het krijgen van kinderen. Omdat ze er nog niet aan toe zijn.
Maar nu reageren zij zo (en vooral haar verloofde) dat anticonceptie niet mag vanuit de kerk/geloof/bijbel en wachten ze het maar af.

Zou dat nu de bedoeling zijn???

Was echt nog niet aan een kind toe ook al was ik 22 dat ik trouwde en paste ik veel op bij gezinnen met veel kinderen enz. Raad ze dan ook echt niet aan om al aan kinderen te beginnen. Willen ze geen anti conceptie gebruiken dan moeten ze geen gemeenschap hebben met elkaar maar op een andere manier vrijen. Een kind is er veel meer bij gebaat als de ouders vanaf het eerste moment blij zijn met de zijn/haar komst. Stel dat de moeder vanaf het eerste moment ziek en beroerd is en al niet blij dat ze zwanger is, nou leuk begin van je leven dan.

Juultje77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Juultje77 » 11 feb 2008 10:51

Ik vind dat je idd best even mag wachten met kinderen. Je moet toch ook eerst aan elkaar wennen en aan het getrouwd zijn. Dat is al een hele stap!

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 11 feb 2008 10:53

Wij hebben zelf ook verantwoordelijkheid! Niet voor niets lijkt mij. Tuurlijk er zijn grenzen, maar als je net trouwt en er zelf niet aan toe bent... Dan lijkt het mij verstandig om er goed over na te denken. Onthouding (tijdelijk) is dan toch ook een optie als ze echt tegen voorbehoedsmiddelen zijn? Ik denk dat je er samen uit moet komen.

Een kind een kroon op je huwelijk? Het klinkt erg mooi! Toch zie i het voormezelf niet zo. Tenminste, niet gelijk na een jaar... Maar miss veranderd dat wel, ben nog niet getrouwd :lol: .

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 11 feb 2008 11:02

Hoezo is een kind een kroon op je huwelijk? Ik hoor de opmerking wel meer maar hoe komt men daarbij? Er zijn toch zo veel mooie dingen in het leven?

Hoe heeft een ongehuwde dat dan? Dan zou die nooit een kroon op zijn leven hebben.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 11 feb 2008 11:33

lammetje schreef:
en toch vraag ik me soms af, waarom mensen nog niet toe zijn aan kinderen en wel willen trouwen... Een kind is een kroon op je huwelijk

je trouwt toch niet met iemand omdat je toe bent aan kinderen?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 feb 2008 11:39

En er zijn zelfs mensen die er sneller aan toe zijn om kinderen te ontvangen, dan dat ze toe zijn aan trouwen.

Daarbij heb je ook nog je partner. Als de ander er nog niet aan toe is, dan is het goed om te wachten, met welke stap dan ook die volgt in je relatie. Hoe moeilijk dat dan voor jou kan wezen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 feb 2008 11:44

Ik ben getrouwd omdat ik graag wilde samenwonen met Borkdude en omdat we elkaar trouw voor het leven wilden beloven. Dat heeft niets met kinderen te maken en ik snap ook niet hoe je daar nou bij komt...

Als ik een paar honderd jaar geleden had geleefd, was ik misschien wel liever het klooster in gegaan. Lijkt me best fijn :oops:

The Menace
Mineur
Mineur

Berichtdoor The Menace » 11 feb 2008 11:58

lammetje schreef:en toch vraag ik me soms af, waarom mensen nog niet toe zijn aan kinderen en wel willen trouwen...

Dit meen je toch zeker niet...?

Terug naar “Archief”